reklama hotelu

Spis treści

Reklama hotelu – jak dobrze wykorzystać SEO i inne możliwości?

Branża hotelarska nie ma lekko – na trudności napotyka także w wyszukiwarce Google. Ze względu na to, że agregatory ofert, np. jak Booking.com czy Kayak.pl przejmują coraz więcej powierzchni wyników organicznych, pozycjonowanie stron hotelarskich wchodzi na wyższy poziom – staje się trudniejsze, a przy tym droższe. Co więcej, branża hotelarska jest bardzo konkurencyjna, a wymagania użytkowników, coraz większe.

Przy zachowaniu odpowiednich praktyk, można jednak stanąć naprzeciw konkurencji. Należy to zrobić jak najszybciej, zanim bookingi całkowicie przejmą kontrolę a uzyskanie pozycji w TOP10 będzie jeszcze trudniejsze. Jak więc zarządzać reklamą hotelu, by uzyskać jak najlepsze efekty? Jakie możliwości, oprócz pozycjonowania, mają firmy działające w branży hotelarskiej? 

Reklama hotelu

Osoby planujące wyjazd, poszukiwanie hotelu rozpoczynają od wyszukiwarki Google. Nie ma tutaj znaczenia, czy chodzi o romantyczny wypad we dwoje, wyjazd z przyjaciółmi czy rodzinne wczasy. W okno wyszukiwania wypisywane są frazy dotyczące cen, atrakcji, udogodnień, standardu, opinii itp. Użytkownicy chcą uzyskać konkretne informacje, zobaczyć zdjęcia itp. Co więcej, odbiorcy nie przeglądają nieokreślonej liczby stron, skupiają się na TOP10 oraz na tych witrynach, które działają bez zarzutu, wyglądają profesjonalnie i zawierają wartościowy content. 

Reklama hotelu powinna skupiać się na przedstawieniu unikalnych cech i korzyści, które wyróżniają ofertę na tle konkurencji. Przykładowo, jeśli hotel znajduje się w malowniczej lokalizacji, warto opisać widoki, które mogą zachęcić gości do odwiedzin. Przykład reklamy hotelu w górach poniżej. 

Odkryj urok hotelu położonego w sercu gór, gdzie każde okno to zapierające dech w piersiach panoramy. Hotel Srebrny Zdrój to idealne miejsce dla tych, którzy szukają odrobiny luksusu w otoczeniu natury. Nasze spa, wyśmienita kuchnia, w której wykorzystujemy lokalne produkty i bezkonkurencyjna obsługa zapewnią niezapomniane wrażenia każdemu z gości. Rezerwuj już teraz. 

W reklamie warto wspomnieć o takich udogodnieniach, jak spa, basen czy specjalne pakiety pobytowe. Kolejny element to  lokalne atrakcje, które mogą przyciągnąć gości do hotelu.

Jak podróżujący szukają zakwaterowania?

W 2024 roku ponad 60% osób na świecie korzysta z urządzeń mobilnych do przeglądania internetu. W Polsce jest podobnie. Wyszukiwane są hasła zawierające hotel + lokalizację (np. hotel Warszawa). Frazy Long tail’owe również mają zastosowanie wśród użytkowników np. hotel Poznań stary rynek, hotel Warszawa pokoje dla niepalących. Kolejna kwestia to wyszukiwanie głosowe. To trend, z którego korzysta wielu użytkowników, dobrze o tym pamiętać podczas optymalizacji strony. Istotne są także różne wersje językowe strony www – hotelu szukają użytkownicy z różnych zakątków świata.  

Podsumowując:

– optymalizacja witryny pod kątem urządzeń mobilnych

–  wykorzystanie fraz kluczowych typu: hotel + lokalizacja (lub bardziej rozbudowane)

– różne wersje językowe strony 

– optymalizacja pod kątem wyszukiwania głosowego. 

Dlaczego bookingi są problemem dla firmowych stron hoteli?Booking-Logo-

Wyniki wyszukiwania dla hoteli i fraz lokalnych największych miast Polski, takich jak Warszawa, Kraków, Wrocław to w 70-90% witryny katalogów ofert. W mniejszych miastach sytuacja procentowo wygląda nieco lepiej (ale tylko trochę:) ). Wpływ na opisane zjawiska często mają czynniki nieosiągalne dla standardowych stron: bardzo duże nasycenie ofertami, bogate linkowanie wewnętrzne, miliony linków przychodzących, optymalizacja, czas spędzony na stronie oraz wiele innych kwestii. Wszystko to sprawia, że Google chętnie eksponuje takie serwisy. Tak samo jest z wynikami sponsorowanymi – bookingi mają zazwyczaj większe budżety.

Pozycjonowanie stron: hotele i branża hotelarska 

Duża konkurencja sprawia, że pozycjonowanie w branży hotelarskiej musi być dobrze przemyślane. Wśród najważniejszych elementów znajdują się: 

Dobór odpowiednich słów kluczowych

W pierwszej kolejności musisz określić, jakie frazy kluczowe najlepiej opisują Twój hotel, w  jak sposób użytkownicy postrzegają jego lokalizację oraz cechy. Zastanów się do jakich klientów kierowane są Twoje usługi (pary, rodziny z dziećmi, grupy przyjaciół, osoby potrzebujące ciszy i spokoju czy szukające luksusowych ofert), jakiego rodzaju pokojami dysponujesz, co (poza noclegiem), możesz zaoferować gościom.

Za pomocą wielu narzędzi szybko sprawdzisz, które frazy mają największy potencjał, jaki mają wolumen wyszukiwania,  jaka jest trudność danego słowa. Wiele specjalistycznych narzędzi, niestety jest płatnych, często jednak oferowane są kilku-, kilkunastodniowe okresy próbne. Z darmowych opcji polecam Planer słów kluczowych od Google.

Do określenia słów kluczowych przydaje się również sama wyszukiwarka, która udziela podpowiedzi dotyczących najpopularniejszych słówa kluczowych:

google-search-hotel
reklama hotelu: słowa kluczowe

Nie ograniczaj się wyłącznie do ogólnych fraz, które często mają największą liczbę wyszukiwań. Będą one znacznie trudniejsze w pozycjonowaniu, a uzyskanie satysfakcjonujących rezultatów związane będzie z większymi kosztami. W strategii pozycjonowania uwzględnij także frazy typu long tail

Projekt strony oparty na doświadczeniach użytkownika (UX)

User eXperience design to projektowanie doświadczeń użytkownika. W dobie internetu odbiorcy stawiają nowe wymagania wobec projektantów i stron www.

  • W architekturze informacji stron hotelowych powinny znaleźć się takie dane, jak lokalizacja, cena i termin rezerwacji. Wszystkie informacje muszą być jasne i łatwo dostępne.
  • Rezerwacja pokoju w hotelu powinna być łw pełni intuicyjna. Dobrym sposobem jest umieszczenie przycisku rezerwacji na samej górze strony – tak, by nie było konieczności przewijania witryny (tzw. above the fold).
  • Menu nawigacyjne powinno obejmować wyłącznie najważniejsze podstrony.
  • Kolejną, ważną kwestią w kontekście UX jest responsywność, czyli dostosowanie strony do urządzeń mobilnych: telefonów, tabletów. Ten punkt raczej nie powinien nikogo dziwić. Użytkownicy bardzo często korzystają z urządzeń mobilnych, także do wyszukiwania hoteli, noclegów itp. 

Dobrze zaprojektowana strona www zwiększa zaangażowanie odbiorców (czas na stronie, przekliki) i zmniejsza współczynnik odrzuceń. Google docenia takie strony.

Content a reklama hotelu 

Content to kolejny, istotny element reklamy, pozycjonowania, budowy pozytywnego wizerunku hotelu. W tym zakresie należy zadbać o: 

Treści dotyczące hotelu 

Pamiętaj o regularnej publikacji wartościowych treści, wykorzystaj odpowiednie słowa kluczowe, przekaż użytkownikom ważne informacje. Unikaj nieoryginalnych tekstów i pod żadnym pozorem nie kopiuj z innych witryn. 

Strona internetowa hotelu powinna być wiarygodnym źródłem informacji, które nie tylko przyciąga potencjalnych gości, ale też ułatwia im dokonanie rezerwacji, zaplanowanie urlopu czy planu pobytu.

Strona główna hotelu

Pierwsze wrażenie jest niezwykle ważne. Strona główna hotelu powinna zawierać atrakcyjne zdjęcia, krótki opis standardu, lokalizacji itp. Zastanów się, co w szczególności chcesz przekazać zainteresowanym, czym wyróżnia się Twój hotel. 

Sekcja O hotelu

Sekcja O nas to miejsce, w którym możesz opisać historię hotelu, jego misję, wartości. Dlaczego hotel powstał, kiedy, a może związana jest z nim legenda, opowieść? 

Pokoje i apartamenty

Na stronie hotelu nie może zabraknąć dokładnego opisu różnych typów pokoi, wraz z fotografiami, cenami, dostępnymi udogodnieniami, wyposażeniem oraz opcjami rezerwacji. Dokładnie opisz czym różnią się poszczególne pokoje, nie wprowadzaj zainteresowanych w błąd. 

Udogodnienia i usługi

Istotne są także  informacje dotyczące dodatkowych usług. Dokładnie przemyśl, co możesz zaoferować gościom, np.:

  • spa, basen, masaże
  • restauracja, śniadania, bar
  • centrum fitness
  • dostęp do WiFi
  • sala konferencyjna
  • parking
  • pralnia, usługa prasowania
  • transport z i na lotnisko
  • wycieczki krajoznawcze
  • organizacja pobytów świątecznych
  • organizacja imprez okolicznościowych
  • animator czasu wolnego
  • hotel przyjazny zwierzętom
  • animator dla dzieci. 

FAQ (Najczęściej zadawane pytania)

Odpowiedzi na typowe pytania gości, takie jak możliwość odwołania rezerwacji, opcje płatności, dostępność dodatkowych usług z pewnością uławtią zainteresowanym pdjęcie decyzji. Przykładowa sekcja FAQ może wyglądać w następujący sposób: 

Jakie są warunki anulowania rezerwacji?

Bezpłatne anulowanie rezerwacji możliwe jest do 48 godzin przed planowanym przyjazdem. W przypadku późniejszych anulacji lub nie zjawienia się w terminie, pobierana jest opłata w wysokości pierwszej doby pobytu.

Czy hotel oferuje specjalne pakiety dla turystów górskich?

Tak, oferujemy specjalne pakiety dla miłośników gór, które obejmują obsługę przewodnika, wycieczki górskie i posiłki energetyczne. Szczegóły dostępne są w recepcji oraz na naszej stronie internetowej w zakładce Wycieczki górskie. 

 Jakie udogodnienia dla rodzin z dziećmi proponuje hotel? 

Dla rodzin z dziećmi przygotowaliśmy pokój zabaw, menu dziecięce w restauracji oraz dostępność łóżeczek turystycznych. W wybrane dni, hotel odwiedza animator. Grafik pracy animatora dostępny jest tutaj. 

Czy w hotelowej restauracji dostępne są posiłki dla osób na diecie bezglutenowej lub wegetariańskiej?

Nasza restauracja serwuje posiłki dostosowane do potrzeb osób będących na diecie, w tym diecie bezglutenowej i wegetariańskiej. Prosimy o zgłoszenie takiej potrzeby przy rezerwacji lub zameldowaniu.

Czy hotel akceptuje zwierzęta?

Zwierzęta są mile widziane w naszym hotelu. Dostępne są specjalne pokoje oraz udogodnienia dla zwierząt. Wymagana jest dodatkowa opłata za pobyt zwierzęcia.

Jakie są godziny zameldowania i wymeldowania?

Zameldowanie jest możliwe od godziny 15:00, a wymeldowanie do godziny 11:00. Istnieje możliwość wcześniejszego zameldowania lub późniejszego wymeldowania, w zależności od dostępności pokoi. Taką potrzebę należy zgłosić w  recepcji. 

Kontakt i lokalizacja

Dokładny adres, mapa dojazdu, formularz kontaktowy, numery telefonów i adresy e-mail to obowiązkowe elementy na stronie hotelu. 

Infografiki

Ciekawym rodzajem contentu, który dobrze sprawdzi się w przypadku hotelu, są infografiki. Za pomocą infografik można przedstawić: 

  • Udogodnienia – Infografika przedstawiająca kluczowe udogodnienia hotelu, takie jak spa, basen, siłownia, itp.
  • Statystyki satysfakcji klientów – Graficzne przedstawienie poziomu satysfakcji klientów, np. na podstawie zebranych opinii i ocen.
  • Porównanie pakietów – Przejrzyste zestawienie dostępnych pakietów pobytowych, ułatwiające klientom podjęcie decyzji.

 

reklama hotelu infografika
reklama hotelu infografika

Materiały wideo

  • Wirtualne podróże po hotelu – nagrania prezentujące pokoje, restaurację, przyhotelowy ogródek.
  • Testimonialne klientów – Wideo z opiniami gości, którzy dzielą się swoimi pozytywnymi doświadczeniami z pobytu.
  • Promocje i wydarzenia – Krótkie klipy promujące specjalne oferty, wydarzenia tematyczne czy sezonowe atrakcje.

Opinie klientów

  • Widoczne recenzje – Sekcja z aktualnymi opiniami gości, najlepiej z ocenami, które nowi klienci mogą łatwo przeglądać i analizować.
  • Wyróżnione opinie – Prezentacja najlepszych recenzji na stronie głównej.
  • Interaktywne opinie – Odpowiadanie na opinie klientów, które pokazuje zaangażowanie i dbałość o dobre relacje z klientami.
Reklama hotelu, opinie klientów
Reklama hotelu, opinie klientów

Blog

Artykuły blogowe dotyczące lokalnych atrakcji, nadchodzących wydarzeń, porad dotyczących podróży, mogą zainteresować gości i pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie witryny. Poniżej klika przykładowych tematów do poruszenia na hotelowym blogu. 

 

Reklama hotelu w górach - blog
Reklama hotelu w górach – blog

 

Optymalizacja strony pod kątem SEO

Wytyczne dla webmasterów wiele mówią o tym, w jaki sposób należy zoptymalizować stronę, by zyskać szanse na zajęcie miejsca na najwyższych pozycjach. Wśród obowiązkowych prac z tego zakresu znajdują się: 

  • Meta title – jeden z najważniejszych czynników rankingowych wyszukiwarki Google. Tytuł strony musi być odpowiednio zoptymalizowany – ale nie za długi i bez spamu. Zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych nie jest dobrym rozwiązaniem. Ważne też, żeby tytuł miał nie więcej niż 65 znaków ze spacjami.

meta-title
Reklama hotelu: meta tytuł

  • Meta description – to fragment kodu strony internetowej, który jest ważny zarówno ze względu na roboty Google, jak i użytkowników. Meta opisy mają pośredni wpływ na pozycjonowanie, mogą też przyciągnąć uwagę użytkowników i zwiększyć wskaźnik CTR.

meta-description
Reklama hotelu: meta description

  • Adresy URL – zastosuj przyjazne, zoptymalizowane pod kątem fraz kluczowych adresy URL. Takie adresy są atrakcyjniejsze zarówno dla użytkownika, jak i dla robota indeksującego. Łatwiej je zapamiętać i są bardziej zrozumiałe. Zwykłe cyfry i  przypadkowe znaki w adresie nic nie mówią, nie opisują podstrony, na którą kierują. 

  • Optymalizacja zdjęć – w przypadku hoteli to ważny punkt. Dobrej jakości zdjęcia potrafią dużo ważyć, co wpływa na szybkość ładowania strony. Chyba nie chcesz tracić użytkowników, ponieważ ładowanie było zbyt długie, prawda? Do optymalizacji zdjęć polecam narzędzie https://tinyjpg.com/. Każde zdjęcie powinno mieć także atrybut ALT, w atrybucie należy umieścić słowa kluczowe. Kolejna kwestia to sama nazwa plików, także powinna być zoptymalizowana pod kątem fraz kluczowych. Zamiast nazwy hjg125, zastosuj hotel-w-gorach. Dzięki temu zyskasz szansę na widoczność w wyszukiwarce grafik, a to kolejne źródło ruchu na stronie hotelu.

tinyjpg

 

  • Prędkość ładowania – każda strona www, nie tylko hotelu, motelu czy domu noclegowego, powinna szybko się ładować.  Zbyt duża prędkość ładowania to strata klientów. 
  • Fragmenty rozszerzone – fragmenty rozszerzone (ang. rich snippets), zwane też danymi strukturalnymi, są przydatne, zwłaszcza dla hoteli. Dzięki nim w wynikach wyszukiwania mogą pojawić się nowe informacje odnośnie danej strony www: cen, ocen (w postaci wyświetlanych gwiazdek) i wielu innych elementów.

Implementacja kodu nie jest specjalnie trudna, wymaga pewnej ingerencji w kod HTML. Niestety czas na wyświetlenie takich danych to nawet kilka tygodni. Warto je jednak stosować, ponieważ poprawiają ogólny widok strony w wynikach, co jednocześnie zwiększa CTR.

rich-snippets

Więcej o rich snippets: https://developers.google.com/search/docs/guides/mark-up-content

Wersja językowa strony

Zazwyczaj do hoteli przyjeżdżają osoby z różnych stron świata. Tacy klienci będą bardzo zadowoleni, jeśli witryna hotelu dostępna będzie także w języku angielskim, który jest najpopularniejszym językiem. Wariant z nowym językiem jest więc koniecznością, który podkreśla dbałość o klienta.

b5c71038004_polska_jezyk

Pamiętaj o tym, że każda wersja językowa musi mieć zdefiniowany atrybut hreflang. Informujemy w ten sposób roboty, że strona posiada różne wersje językowe. Standardowo umieszczamy go w sekcji <head></head>.

hreflang

Przykład wdrożenia atrybutu hreflang

Pozyskiwanie linków zewnętrznych

Pozycjonowanie hoteli nie może obejść się bez linków zewnętrznych. Najlepiej, jeśli będą to linki z tematycznych stron, mających autorytet. Do witryny hotelu mogą prowadzić linki z katalogów ofert hoteli czy lokalnych portali a także blogów tematycznych.

Kolejną możliwością reklamy hotelu są kampanie Google Ads. Reklamy, dzięki precyzyjnemu targetowaniu, wyświetlane są użytkownikom szukającym zakwaterowania w danym regionie lub zainteresowanym określonymi udogodnieniami. Zwiększa to szanse na dotarcie do odpowiedniej grupy klientów. Co więcej, reklamy widoczne są od razu po uruchomieniu, co pozwala na szybką realizację celów biznesowych. 

Reklamy Google Ads w szczególności sprawdzą się w przypadku: 

  • ofert promocyjnych
  • reklamy pakietów specjalnych, np. pobytu w ferie zimowe, ofert świątecznych
  • promocji nowych udogodnień i usług
  • nowych hoteli, które dopiero budują swoją popularność. 

Reklamy Google Ads będą także doskonałym uzupełnieniem procesu pozycjonowania. 

Media społecznościowe a reklama hotelu 

Media społecznościowe są ważnym narzędziem w strategii marketingowej każdego hotelu, dają wiele możliwości promocji i budowania relacji. Platformy takie jak Facebook, Instagram czy Pinterest to sposób, by zaprezentować ofertę hotelu, wystrój, dania serwowane w hotelowej restauracji, atrakcje itp. Wspomniane platformy to idealne miejsce, by podzielić się pięknymi zdjęciami i filmami prezentującymi hotel i jego otoczenie. Działania w mediach społecznościowych to także: 

  • Bezpośrednia komunikacja z klientami: Media społecznościowe umożliwiają szybką i bezpośrednią komunikację z gośćmi. 
  • Promocje i oferty specjalne: Platformy społecznościowe są świetnym miejscem do promowania ofert specjalnych, konkursów i wydarzeń organizowanych przez hotel.
  • Zaangażowanie: Regularne publikowanie ciekawych treści, takich jak porady dotyczące podróży, ciekawe miejsca w okolicy czy kulinarne odkrycia, może zwiększyć zaangażowanie i sprawić, że marka hotelu stanie się bardziej rozpoznawalna.
  • Recenzje i rekomendacje: Media społecznościowe pozwalają na łatwe udostępnianie pozytywnych opinii i rekomendacji, co naturalnie wpływa na wzrost wiarygodności i atrakcyjności hotelu w oczach potencjalnych klientów.

Wykorzystanie mediów społecznościowych w reklamie hotelu pozwala nie tylko na skuteczną promocję, ale również na budowanie trwałych i wartościowych relacji z gośćmi, co jest kluczowe w branży hotelarskiej.

Podsumowanie

Reklama hoteli wymaga uwagi i regularnie prowadzonych działań. Ważne są zarówno prace na stronie, np. publikacja wartościowego contentu czy optymalizacja techniczna, jak i poza witryną – pozyskiwanie linków, działania na Profilu Firmy w Google. Nie można też zapomnieć o bieżącej obserwacji trendów, poszukiwaniu nowych i ciekawych rozwiązań oraz dbaniu o najmniejsze detale. W przypadku hotelu i szeroko pojętej branży hotelarskiej, warto połączyć pozycjonowanie z kampaniami Google Ads i działaniami w social mediach

Prowadzisz hotel i potrzebujesz wsparcia z zakresu e-maretingu? W 1stplace.pl służymy pomocą. Od ponad 10 lat dbamy o widoczność w sieci różnych firm, w tym działajacych w branzy hotelarskiej. 

Ocena strony: 4.9/5 - (17 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza