Spis treści

Czym jest content marketing? Dlaczego jest istotny?

Content marketing, czyli marketing treści, to podstawa działań promocyjnych, budowy rozpoznawalności marki, zyskiwania widoczności w sieci. Z pewnością nieraz słyszałeś hasło Content is king! – jest w nim wiele prawdy. Ale, samo generowanie contentu to nie wszystko. Content musi być dopasowany do odbiorców, którzy stają się coraz bardziej wymagający, odpowiednio dystrybuowany i promowany. Powinien też być lepszy niż ten, który przygotowały konkurencyjne firmy. Jak to wszystko ugryźć? O tym poniżej? 

Content marketing – co to?

Content marketing, czyli marketing treści, zdefiniować możemy jako strategię skupiającą się na przygotowaniu, publikacji, dystrybucji wartościowych treści – tekstów, grafik, wideo i innych form. Aby działania z tego zakresu przynosiły rezultaty, konieczna jest regularność działań oraz znajomość grupy odbiorców. 

A dlaczego content jest tak istotny? Ponieważ umożliwia komunikację z użytkownikami. Bez względu na to, na jaką formę promocji w sieci się zdecydujesz, treści będą miały znaczenie i wpływ na uzyskane rezultaty. Content to droga do zdobycia uwagi i zainteresowania użytkowników, nakłonienia ich do wykonania określonej akcji, a w konsekwencji, do zwiększenia rozpoznawalności i konwersji firmy.  

czym jest content marketing? dlaczego content marketing jest istotny? dlaczego warto inwestować w działania content marketingowe
Skuteczny content – o czym pamiętać?

Content marketing – jakie funkcje spełnia?

Content marketing może spełniać różne funkcje, na przykład edukacyjną czy rozrywkową. 

  • Edukacja – dostarczanie odbiorcom merytorycznych i wyczerpujących informacji na dany temat. Dystrybucja i promocja materiałów, które pomogą odbiorcy poszerzyć wiedzę i zdobyć nowe umiejętności. Taki content jest wsparciem w procesie budowy autorytetu tematycznego stron internetowych.
  • Inspiracje – to między innymi pomysły DIY, treści motywujące do podjęcia konkretnych działań, realizacji marzeń, zmiany nawyków.
  • Rozrywka – treści humorystyczne, quizy, gry, łamigłówki, memy.
  • Informacje na temat produktów i usług –  parametry produktów, zalet skorzystania z usługi, korzyści płynące ze współpracy z firmą.
  • Praktyczne porady, instrukcje – wskazówki, jak coś naprawić, jak rozwiązać dany problem, jak postąpić w konkretnej sytuacji, instrukcje krok po kroku.
  • Rekomendacje – rankingi produktów i usług, podpowiedzi, jak wybrać odpowiedni towar. Ważną funkcję spełniają tutaj rekomendacje klientów, którzy już skorzystali z oferty. Taki content pomaga w podjęciu decyzji zakupowych, może zminimalizować liczbę porzuconych koszyków i zwrotów towaru.
  • Odpowiedzialność społeczna (CSR – Corporate Social Responsibility) – ekologia, troska o środowisko, problemy społeczne, etyka, bezpieczeństwo itp. Takie treści pokazują, że dla firmy ważne są interesy społeczne, środowiskowe.
content funkcje, content marketing wartość dla użytkownika
Content marketing: wartość dla użytkownika

Jakie cele realizuje content marketing?

Content może bawić, uczyć, dostarczać wskazówek, najważniejsze, aby był interesujący i przydatny dla odbiorcy. Za pomocą różnych form contentu firmy realizują zróżnicowane cele marketingowe, na przykład:

  • Zwiększanie widoczności w sieci, promocja firmy w internecie.
  • Zwiększanie rozpoznawalności marki, budowa pozytywnego wizerunku.
  • Generowanie leadów, zwiększanie sprzedaży. 
  • Zwiększanie wiarygodności i pozyskiwanie zaufania odbiorców.
  • Budowa relacji z klientami. 

Content marketing – jakie formaty treści wyróżniamy? 

Jak już wspomniałam na początku, content to szeroki temat, obejmujący różne rodzaje treści – od tekstów, po grafiki, wideo czy formy interaktywne.

Pierwsza rzecz, która przychodzi na myśl, gdy myślimy o contencie, to oczywiście teksty. Warto jednak zaznaczyć, że w tym zakresie występuje wiele rozwiązań, opcji, które sprawdzają się w różnych przypadkach.

Treści na temat firmy, jej historii i wartości

Treści dotyczące historii firmy wywołują emocje i  pozostają w pamięci odbiorców. Content o przełomowych momentach, największych trudnościach i sukcesach to wyjątkowa opowieść, która wyróżni firmę. Ponadto, kilka zdań na temat wartości, celów i charakteru marki sprawi, że odbiorca lepiej ją pozna i być może, zacznie się z nią utożsamiać, polubi ją. 

W dobie, w której dostępność porównywalnych produktów, jest bardzo duża, na ostateczny wybór klientów wpływa właśnie sympatia do marki, podzielanie jej wartości. 

Blog firmowy – obowiązkowy element strony www

Artykuły blogowe to źródło informacji na temat ważnych dla użytkowników zagadnień. To także wsparcie w procesie pozycjonowania oraz w budowie autorytetu tematycznego i w kreowaniu pozycji eksperta w branży. Zalecanym rozwiązaniem jest nie tylko publikacja pojedynczych artykułów, ale tworzenie klastrów treści, dzięki którym strona www stanie się wartościowym źródłem wiedzy na dany temat. Regularne publikacje blogów mają także wpływ na indeksację, widoczność w wynikach organicznych, budowę autorytetu tematycznego.  

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania 

FAQ, czyli najczęściej zadawane pytania, to kolejny i bardzo przydatny rodzaj contentu. Krótkie, konkretne odpowiedzi, dotyczące ważnych dla odbiorców kwestii, ułatwią podjęcie decyzji zakupowej, dobór konkretnego produktu. W FAQ można też umieścić najważniejsze dla danej podstrony słowa kluczowe – będzie to miało pozytywny wpływ na pozycjonowanie witryny. 

E-booki i pliki PDF – lubiane przez użytkowników rozwiązanie

Dłuższe treści, które można pobrać i czytać offline, cieszą się dużą popularnością wśród użytkowników. Osoby mające do wyboru lekturę bezpośrednio na stronie www bądź pobranie tekstu w PDF-ie, w większości wybierają drugą opcję. Przygotowywanie e-booków, list, statystyk, które odbiorcy mogą łatwo pobrać, to warte uwagi rozwiązanie.

Newsletter – czyli informowanie o aktualnościach 

Coraz więcej firm decyduje się na wysyłkę newslettera. Regularne wiadomości, w których poinformujesz odbiorców o nowościach w ofercie, ciekawych wydarzeniach w firmie, udziale w targach, są sposobem na zyskanie ich uwagi, pokazanie życia zespołu od kuchni. W newsletterze możesz też zamieścić informacje o trendach w branży, promocjach, ciekawych wydarzeniach.

Raporty i statystyki – idealne rozwiązanie w B2B

Branżowe raporty, statystyki dotyczące obszarów, które mogą być interesujące dla odbiorców to kolejna forma contentu. Publikowanie danych, które poparte są szczegółowym researchem i analizą, umożliwią budowę pozycji eksperta w branży.

Tego typu treści w szczególności sprawdzają się w marketingu w B2B, w przypadku którego proces decyzyjny jest dłuższy niż w B2C, a dane liczbowe są szczególnie ważne. Raporty i statystyki to rodzaj contentu, który może być udostępniony na stronie www, w mediach społecznościowych, w prezentacjach. Dobrym rozwiązaniem jest także udostępnianie raportów w formie plików PDF.

Wśród innych rodzajów contentu wymienić możemy katalogi, foldery, broszury itp. 

Treści a content marketing  Opis 
Treści na temat historii i wartości firmy  Uzyskanie zaufania i budowanie emocjonalnej więzi z odbiorcami
Blog firmowy  Dostarczanie odbiorcom wartościowych informacji, wsparcie SEO i budowy autorytetu tematycznego
FAQ Konkretne odpowiedzi na pytanie użytkowników 
E-booki, pliki PDF Doskonałe źródło wiedzy dla użytkowników, budowa pozycji eksperta 
Newsletter  Dostarczanie odbiorcom najnowszych informacji, budowa relacji 
Raporty i statystyki  Szczegółowe dane i analizy wspierające budowanie pozycji eksperta. Szczególnie skuteczne w B2B

Visual content, czyli grafiki, zdjęcia, tablice inspiracji 

Wyróżniamy także visual content, czyli content graficzny. Tak samo, jak w przypadku treści, przyjmuje on różne formy i umożliwia realizację różnych celów marketingowych.  

Infografiki – estetyczna prezentacja danych  

Infografiki umożliwiają prezentację danych, procesów i porównań, są niezastąpione przy omawianiu złożonych tematów. Odpowiednio zaprojektowane infografiki mogą spełniać funkcję edukacyjną, inspirować, zwiększać zaangażowanie odbiorców. Taki content sprawdza się w mediach społecznościowych, w artykułach, raportach, rożnego typu prezentacjach, stanowi też uzupełnienie artykułów blogowych czy case studies.

Ponadto, infografiki są chętnie udostępniane przez użytkowników, a to zwiększa zasięg treści i wzmacnia wiarygodność oraz widoczność marki w sieci.

Zdjęcia produktów, zespołu, firmy

Zdjęcia – nie może ich zabraknąć na żadnej stronie internetowej i w żadnym sklepie e-commerce. Zadaniem zdjęć jest prezentowanie produktów (najlepiej z różnych perspektyw), przedstawienie efektów zrealizowanych usług. Fotografie przekazują odbiorcom podstawowe informacje na temat oferty.

Zdjęcia mogą też prezentować zespół, który tworzy firmę, pokazywać specjalistów przy pracy, ważne wydarzenia. Dzięki temu odbiorcy poznają firmę od kuchni, zobaczą jej ludzką twarz. 

Tablice inspiracji, czyli kreatywna prezentacja 

Tablice inspiracji (ang. moodboards) to bardzo kreatywny, coraz bardziej popularny element content marketingu. Moodboardy umożliwiają nietuzinkową prezentację pomysłów, estetyki czy wartości marki, mogą przedstawiać połączenia kolorów, tekstury, akcesoriów. Takie rozwiązania są szczególnie popularne w branży modowej, wnętrzarskiej, florystycznej, meblowej, kosmetycznej.

Visual content – rodzaje Opis
Infografiki Graficzna, przystępna w odbiorze prezentacja danych i procesów 
Zdjęcia  Zdjęcia produktów i usług, zespołu, firmy zwiększają zaufanie odbiorców, pokazują firmę od kuchni
Tablice inspiracji  Kreatywna prezentacja łączenia barw, materiałów, faktur 

Content wideo – kolejna, ważna forma treści 

Przejdźmy teraz do kolejnej formy contentu, a mówiąc dokładniej, do wideo contentu. Tak samo, jak powyżej, wyróżniamy różne rozwiązania.

Wideo prezentacje produktów i usług

Wideo umożliwia prezentację produktu lub usługi. Za pomocą krótkich nagrań, można przedstawić zabiegi oferowane przez klinikę medycyny estetycznej, zaprezentować swetry z najnowszej kolekcji, omówić, czym wyróżnia się dana linia kosmetyków.

  • Wideo pozwala na prezentację produktu, jego działania, parametrów, akcesoriów, które sprawiają, że dane urządzenie zyskuje nowe funkcje.
  • Content wideo ułatwia zaprezentowanie różnych zabiegów, ich przebiegu, wykorzystywanych urządzeń oraz efektów, które można uzyskać.
  • Dzięki nagraniom, można zaprezentować wnętrze restauracji, hotelu, sali konferencyjnej, pokazać dlaczego dane miejsce jest wyjątkowe.

Treści tego typu pomagają potencjalnym klientom zrozumieć korzyści związane z zakupem produktu czy skorzystaniem z usługi. Ponadto, wielu użytkowników woli obejrzeć nagranie niż przeczytać artykuł. 

Filmy wizerunkowe (brand videos)

Filmy wizerunkowe to narzędzie wspierające budowę tożsamości marki, umożliwiające zaprezentowanie jej misji, wartości, kultury. Takie treści mają na celu nie tylko zwiększenie rozpoznawalności, ale także wzmocnienie emocjonalnej więzi z odbiorcami, pokazanie, dlaczego firma powstała i w jaki sposób realizuje wyznaczone cele.

Webinary, popularne seminaria online 

Webinaria, potocznie webinary, to interaktywne wydarzenia online, seminaria internetowe. Taka forma contentu cieszy się coraz większą popularnością wśród odbiorców, a przez firmy wykorzystywana jest do realizacji różnych celów. W formie webinarów prowadzone są szkolenia, kursy, prezentacje produktowe, prezentacje posprzedażowe.

Webinary to również interakcja z użytkownikami, możliwość przeprowadzenia rozmowy oraz weryfikacji, jakie kwestie okażą się najbardziej interesujące.

Podcasty – kolejne z rozwiązań contentowych

Podcast jest kolejna forma publikacji internetowej – dźwiękowej lub filmowej.
Takie nagrania mogą mieć różne formy – od wykładów i prezentacji po wywiady i relacje z wydarzeń. Zazwyczaj podcast składa się z odcinków udostępnianych w określonych odstępach czasowych.
Zarówno podcasty, jak i webinary (po zakończeniu spotkania), są dostępne dla użytkowników. W dowolnej chwili można do nich wrócić i odświeżyć wiedzę.

Testimoniale wideo

Testimoniale wideo to opinie klientów, partnerów biznesowych lub użytkowników. Rekomendacje w takiej formie uznawane są za wiarygodne, zwykle występuje w nich właściciel firmy bądź klient, który opowiada o swoich doświadczeniach związanych z daną marką. Testimoniale mogą mieć formę wywiadów, relacji czy krótkich wypowiedzi, często wzbogacone są obrazy, wykresy.

Vlogi, czyli wideo blogi 

Vlog, czyli wideo blog to nagrania, w których autor cyklicznie dzieli się swoją wiedzą na dany temat – przemyśleniami, doświadczeniami, pomysłami. Vlogi, tak samo jak tradycyjne blogi, mogą dotyczyć różnej tematyki.

Wideo content – rodzaj treści  Opis 
Prezentacje produktów i usług Wideo prezentacje produktów i usługi, które pomagają klientom lepiej zrozumieć ofertę i podjąć decyzję zakupową
Filmy wizerunkowe (brand videos) Treści budujące tożsamość marki, prezentujące jej misję, wartości i kulturę 
Webinary Interaktywne seminaria wspierające generowanie leadów i budowanie pozycji eksperta
Podcasty Nagrania dźwiękowe lub filmowe w formie wykładów, wywiadów czy relacji
Testimoniale wideo Wideo rekomendacje firmy i produktów
Vlogi Cykliczne nagrania, w których autor dzieli się wiedzą na wybrany temat

Content interaktywny

Nie możemy pominąć treści interaktywnych. Wśród tego typu rozwiązań znajdują się gry, quizy, ankiety.

Na szczególną uwagę zasługują ankiety, które umożliwiają pozyskanie wiedzy na temat użytkowników, ich potrzeb i oczekiwań. Ankieta może skupiać na jednym zagadnieniu lub mieć bardziej rozbudowaną formę – badać rynek czy satysfakcję klientów. Ankiety umożliwiają lepsze zrozumienie grupy docelowej, dostosowanie oferty i stylu komunikacji do potrzeb odbiorców. Taki rodzaj contentu sprawdza się w mediach społecznościowych, e-mail marketingu czy na stronach internetowych.

Content marketing a formy przekazu

Przygotowanie wartościowego contentu to dopiero pierwszy krok, kolejnym jest publikacja i promocja. Rozpoczęcie działań, dzięki którym treści będą widoczne w sieci i zyskają uwagę jak największej liczby użytkowników. Wśród formy przekazu treści znajdują się:

Strona internetowa, sklep e-commerce

Wiele treści, na przykład poradnik blogowy czy raport dotyczący danego zagadnienia, w pierwszej kolejności ukazują się na firmowej witrynie. Regularne wdrażanie wartościowych tekstów to podstawa budowy autorytetu tematycznego i zwiększania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.

You Tube

Wielu użytkowników chętnie zapoznaje się z prezentacjami i instrukcjami w formie wideo, YouTube może być doskonałym uzupełnieniem działań marketingowych Twojej firmy. Za pomocą wspomnianej platformy, możesz dzielić się wiedzą, prezentować produkty, opowiadać o nowościach w firmie, na przykład poszerzeniu oferty. 

Posty gościnne

Wpisy gościnne to kolejny sposób na dystrybucję wartościowego contentu. Publikacje takich treści to sposób na nawiązanie współpracy z firmami z branży a także:

  • pozyskanie cennego linka zewnętrznego,
  • uzyskanie dodatkowego źródła ruchu,
  • dotarcie do odbiorców, którzy być zainteresowani daną tematyką,
  • budowa wizerunku eksperta.

Portale tematyczne

Portale tematyczne, czyli strony internetowe skupiające się na określonej branży, tematyce lub grupie zainteresowań, to doskonałe miejsce na publikację wartościowego contentu. Artykuły eksperckie, raporty czy poradniki na takich portalach umożliwią dotarcie do osób, które mogą być zainteresowanie konkretną dziedziną. Ponadto, publikowanie contentu na portalach tematycznych buduje wizerunek eksperta i zwiększa zaufanie odbiorców. Takie publikacje są szczególnie ważne w strategii B2B.

Social media: Facebook, Instagram, Pinterest, LinkedIn

Dlaczego social media powinny być uwzględnione w strategii content marketingowej?

  • Z mediów społecznościowych, np. z Facebooka, Instagrama, LinkedIn, Tik-Toka korzystają użytkownicy w różnym wieku.
  • Content w social mediach może mieć różną formę, począwszy od wpisów, po infografiki i wideo. Warto jednak pamiętać, że treść musi być dostosowana do specyfiki platformy oraz preferencji odbiorców.
  • Na profilach społecznościowych możliwa jest interakcja z użytkownikami, odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne. Wszystko to pozwoli na lepsze poznanie potrzeb potencjalnych klientów. Uzyskane informacje będą bardzo przydatne przy różnych działaniach z zakresu e-marketingu.

E-mail marketing

E-mail marketing to jedna z najbardziej efektywnych form content marketingu. Marki mogą docierać bezpośrednio do odbiorcy, dostarczać dopasowany do potrzeb użytkownika content, np. personalizowane oferty. Drogą e-mailową można przesyłać także poradniki, newslettery.

Regularna i wartościowa komunikacja e-mailowa to sposób, by budować długoterminowe relacje z klientami, zwiększać ich zaangażowanie oraz generować sprzedaż.

Dystrybucja contentu  Opis
Strona internetowa, e-commerce Witryna internetowa to podstawowy punkt w planie dystrybucji wartościowego contentu
YouTube  Wideo content to doskonałe uzupełnienie strategii marketingu treści 
Posty gościnne Publikacje gościnne zwiększają widoczność firmy, sprawiają, że docierasz do nowych odbiorców 
Portale tematyczne Artykuły eksperckie, raporty i poradniki publikowane na stronach branżowych, pozwalają na budowę wizerunku eksperta
Social media Treści dostosowane do specyfiki platform (Facebook, Instagram, LinkedIn, Pinterest) umożliwiają interakcję z odbiorcami, pozwalają na nawiązanie dialogu
E-mail marketing Bezpośrednia komunikacja z odbiorcami wspiera budowę relacji
Strategia wielokanałowa Wykorzystanie różnych form dystrybucji contentu, np. blog, infografika, newsletter, PDF i webinar, pozwala dotrzeć do szerokiego grona odbiorców

Korzystaj możliwości content marketingu, docieraj do odbiorców za pomocą różnych platform. Podstawowe działania, na przykład wyłącznie publikacja artykułu blogowego, są niewystarczające. Warto iść o krok, a nawet kilka kroków dalej.

  • Tworzysz wartościowy artykuł blogowy, dołącz do niego miłe dla oka infografiki i wykresy.
  • Pochwal się swoją pracą w mediach społecznościowych oraz w wysyłanym do odbiorców newsletterze.
  • Artykuł możesz też udostępnić w wersji do pobrania, czyli w pliku PDF.
  • To nie koniec! Kolejna z możliwości to webinar, który umożliwi omówienie na żywo zagadnienia, którego dotyczył artykuł.

Jak widać, jeden tekst można dystrybuować różnymi metodami i docierać do szerokiego grona użytkowników. Takie działanie sprawi, że z pracy, którą włożyłeś w przygotowanie danej treści, wyciśniesz maksimum korzyści. 

content marketing - rodzaje treści
Content marketing – rodzaje treści

Strategia content marketingowa

Strategia content marketingowa to, mówiąc najprościej, plan działań content marketingowych, wytyczne dotyczące prac związanych z tworzeniem treści o różnej tematyce, ich dystrybucji i promocji. 

Analiza sytuacji obecnej, audyt treści

Zacznij od analizy obecnej sytuacji, przeanalizuj ilość i jakość contentu na stronie www, oceń czy content spełnia oczekiwania odbiorców i, czy jest aktualny. Sprawdź też, czy treści są widoczne w ograniczanych wynikach wyszukiwania, a jeśli tak, to na jakie frazy kluczowe.

Oprócz treści na stronie www, zweryfikuj publikacje w źródłach zewnętrznych. Czy firma ma na koncie publikacje gościnne, czy działa w social mediach czy Profil Firmy w Google wymaga optymalizacji? 

Pamiętaj też o analizie konkurencji, sprawdź, jak Twoja firma wypada na tle innych. Jakie działania prowadzą konkurenci, w jaki sposób docierają do użytkowników.

Na podstawie zebranych danych przemyśl, co możesz zrobić, by Twoja strategia content marketingowa przynosiła lepsze rezultaty. 

Strategia content marketingowa a weryfikacja potrzeb odbiorców

Musisz wiedzieć, do kogo się zwracasz, Twoje treści powinny być w jak najlepszym stopniu dopasowane do odbiorców. Użytkownicy nie poświęcą czasu na zapoznanie się z contentem, który nie jest dla nich interesujący. Nie klikną CTA, jeśli nie rozwiąże to ich problemów. Klient musi czuć, że rozumiesz jego potrzeby, że mówisz jego językiem.

Bardzo lubię przykład, który usłyszałam na jednym ze szkoleń z zakresu content marketingu.

Jeśli sprzedajesz tablety i chcesz dotrzeć do seniorów, możesz im opowiedzieć o tym, że tablet to także album na zdjęcia. Że nie trzeba wdrapywać się na drabinę i wyjmować z pawlacza dość ciężkiego pudełka z fotografiami. Tablet jest lekki, zajmuje niewiele miejsca, a zdjęcia bliskich osób można przeglądać w każdej chwili. A teraz spróbuj taką samą historię opowiedzieć studentowi bądź licealiście. Od razu widać, że nic tu nie gra.

Gdy już poznasz swoją grupę docelową, zaczniesz mówić w jej języku, z pewnością poznasz także siłę działań content marketingowych i nie będziesz więcej zastanawiać się, dlaczego content marketing jest istotny.

Google i YouTube doskonale radzą sobie z personalizacją. Google wyświetla użytkownikom wyniki dostosowane do ich lokalizacji, YouTube również na pierwszym miejscu wyświetla podcasty, piosenki, webinary, związane z interesującą danego użytkownika tematyką.

Wyznaczenie celów content marketingowych

Jaki jest cel tworzenia treści? W pierwszej kolejności skup się na celach krótkofalowych, na tym, co w danym momencie jest najważniejsze dla Twojego biznesu. Czy priorytetem jest zwiększenie ruchu na stronie, sprzedaż, czy budowa pozytywnego wizerunku? Realizacja wszystkich celów jednocześnie, nie jest dobrą drogą, należy wyznaczyć priorytety. Zdobycie jednego, konkretnego celu będzie podstawą do podążania za kolejnymi.

Strategia content marketingowa a kanały dystrybucji treści

Działania marketingowe mogą obejmować owned media i paid media. Duże znaczenia mają też earned media – to content generowany przez użytkowników, na przykład pozytywne recenzje, opinie, zdjęcia z zakupionym produktem.

Pomyśl, na jakich mediach chcesz się skupić, jakie kanały dystrybucji będą w Twoim przypadku najskuteczniejsze. Czy strzałem w dziesiątkę będą wpisy w social mediach, artykuły, podcasty? A może każda z tych form zda egzamin?

Harmonogram publikacji, kalendarz redakcyjny

Kolejny punkt strategii to przygotowanie harmonogramu treści, powinien on uwzględniać daty publikacji, rodzaje kanałów dystrybucji, typ contentu, tematy wpisów i nagrań. W harmonogramie warto też uwzględnić branżowe wydarzenia, święta, sezonowość.

Określ, kiedy wpisy powinny być przesłane do korekty, na kiedy trzeba przygotować grafiki, a kiedy wpis powinien pojawić się na stronie www, w social mediach czy na portalu zewnętrznym.

Przemyślany harmonogram ułatwi prowadzenie działań content marketingowych, sprawi, że zachowane zostanie tempo pracy, a użytkownicy będą wiedzieć, kiedy spodziewać się nowych treści. Co więcej, regularne publikacje z pewnością zostaną docenione przez Google, a to zwiększy szanse na uzyskanie miejsca w TOP 10.

Content marketing a analiza efektów

Bardzo ważna jest analiza, które treści przynoszą rezultaty, a które nie. Kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI, dostarczą Ci informacji na temat efektywności contentu i koniecznych zmian. Na co w szczególności powinieneś zwrócić uwagę?

  • Czy użytkownicy odwiedzają stronę internetową, profile w social mediach, kanał na YouTube?
  • Czy odbiorcy wykazują zainteresowanie contentem? Czy komentują wpisy i nagrania, zostawiają lajki, udostępniają content?
  • Czy content przyczynia się do wzrostu konwersji? Czy liczba zapisów do newslettera, zapytań ofertowych, subskrypcji wzrasta? Jakie ma to przełożenie na zyski?
  • Jak wyglądają sesje użytkowników? Czy odbiorcy angażują się w przeglądanie strony, czy odwiedzają różne zakładki, czytają treść, zatrzymują wzrok na infografikach? A może przeciwnie, szybko opuszczają witrynę?
  • Jakie koszty związane są z content marketingiem? Z jakim wydatkiem związane było przygotowanie i dystrybucja treści? Czy była to opłacalna inwestycja? Jakie zyski i koszty generują działania w konkretnych kanałach?
Content marketing: strategia
Content marketing: strategia

Content marketing a SEO i pozycjonowanie

Content marketing i SEO to dwa najważniejsze pojęcia w marketingu internetowym. Perfekcyjnie się uzupełniają i sprawiają, że strona internetowa może uzyskać wysokie pozycje w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania.

Uzyskanie widoczności w sieci to zaufanie odbiorców i miano eksperta w branży, a to, w perspektywie długofalowej, skutkuje zyskami oraz zwrotem z inwestycji (mniej więcej po 6-18 miesiącach od wdrożenia właściwej strategii pozycjonowania).

Content marketing i SEO – co mają ze sobą wspólnego?

SEO przyciąga ruch na stronę, a content zatrzymuje klienta i zwiększa prawdopodobieństwo dokonania konwersji. Synergia działań content marketingowych i SEO odpowiada wymaganiom współczesnych użytkowników, którzy chcą w ułamku sekundy znaleźć wartościowe, wyczerpujące treści. 

Ale co istotne, najwyższych ruch generują witryny z TOP10, a zajęcie takich pozycji nie jest możliwe bez wartościowego contentu. Dlaczego content jest tak ważny? 

  • Algorytmy Google doceniają strony internetowe, na których regularnie pojawiają się ciekawe teksty – artykuły blogowe, opisy usług i produktów, infografiki.
  • Kolejny czynnik to budowa wiarygodności, a tutaj znaczenie ma pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych. Publikacje gościnne, implementacja treści, które będą udostępniane przez odbiorców to sposoby na pozyskiwanie linków.  
  • Przydatne i unikalne treści zwiększają czas sesji, sprawiają, że użytkownik odwiedza różne sekcje witryny. Są to ważne czynniki behawioralne, dające szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach organicznych. 
Seo a content marketing
Seo a content marketing

Content marketing w działaniach B2B i B2C

Content marketing jest istotny zarówno w promocji firm skupiających się na rynku B2B, czyli biznes to biznes, jak tych, które koncentrują się na działaniach z obszaru B2C, czyli business to consumer. W zależności od celów firmy – dotarcie do klienta biznesowego lub do indywidualnych użytkowników, strategia będzie wyglądała w inny sposób.

  • Content marketing w B2B to przede wszystkim merytoryczne, szczegółowe treści, które wspierają długofalowy proces decyzyjny. W tym przypadku kluczowe są raporty, case studies, webinary i artykuły eksperckie.
  • Content marketing w B2C skupia się na budowaniu relacji z klientami, wywoływaniu emocji. Treści są bardziej przystępne, liczy się szybkie przyciągnięcie uwagi odbiorcy, pokazanie korzyści wynikających z zakupu produktu lub usługi.

Content marketing a inbound marketing

Większość firm koncentruje się na inbound marketingu, a więc na marketingu przychodzącym. W takiej strategii ważne jest, aby to użytkownicy odnaleźli firmowy content, aby to oni wykazali inicjatywę. Jest to przeciwieństwo outbound marketingu, w którym firmy aktywnie docierają do odbiorców – nawet wtedy, gdy odbiorcy niespecjalnie mają na to ochotę.

Content marketing jest bardzo ważnym elementem inbound marketingu. Regularne dostarczanie wartościowych treści, publikacje partnerskie, działania w mediach społecznościowych zwiększają szanse na uzyskanie uwagi użytkownika. Na to, że gdy zainteresowany wpisze w okno wyszukiwania daną frazę kluczową, zobaczy propozycje firmy i kliknie link.

Content marketing a marketing wirusowy

Content marketing jest związany z marketingiem wirusowym, czyli z viral marketingiem. Viral marketing skupia się na dostarczaniu treści, które zaintrygują, zainteresują, rozbawią użytkowników do tego stopnia, że zaczną oni ów content udostępniać. W takiej sytuacji treść w błyskawicznym tempie zyskuje ogromną popularność, staje się widoczna w różnych mediach, uzyskuje mnóstwo reakcji. Wszystko to zwiększa rozpoznawalność firmy, generuje ruch na stronie i może pomnożyć konwersję.

Celem działań content marketingowych jest tworzenie różnego typu treści, które będą dopasowane do potrzeb i oczekiwań odbiorców. Treści mają zachęcić użytkowników do wykonania określonej akcji, zwiększyć rozpoznawalność marki. Im lepiej dopracowana strategia content marketingowa, tym większa szansa na konwersję, a także na to, że użytkownik udostępni daną treść, podzieli się opinią, opowie o marce znajomym oraz oczywiście na to, że treść stanie się wiralem. 

Content marketing a podróż zakupowa klienta

Podróż zakupowa składa się z kilku elementów – cały proces, w zależności od branży oraz tego, czy mówimy o działaniach B2B czy B2C, może się różnić i obejmować nieco inne składowe. W każdym wypadku, content odgrywa istotną rolę. Prześledźmy przykładowy proces decyzyjny.

Etap podróży zakupowej  Opis Rodzaj contentu 
Definiowanie problemu Potencjalny klient uświadamia sobie swój problem i definiuje go. Odbiorca weryfikuje, jakie produkty  lub usługi warto wziąć pod uwagę Artykuły, poradniki, filmy edukacyjne, wpisy w social mediach  
Szukanie rozwiązań Klient weryfikuje dostępne opcje, zwiększa wiedzę na temat zalet i wad różnych rozwiązań Artykuły, poradniki, filmy edukacyjne, wpisy w social mediach  opisujące konkretne opcje 
Porównywanie dostępnych rozwiązań Na tym etapie klient wie już jakie opcje sprawdzą się w jego przypadku, Zwykle pod uwagę bierze kilka możliwości i weryfikuje, która z nich będzie najlepsza. Case study, rankingi, statystyki
Zakup Klient dokonuje zakupu i finalizuje transakcję Przewodniki zakupowe, opinie użytkowników i referencje, CTA
Ocena  Klient ocenia współpracę z marką  Programy partnerskie, newsletter, prośba o opinie. Treści UGC (User-Generated Content, np. zdjęcia czy recenzje klientów) 
Budowa lojalności  Klient korzysta z produktu E-mail marketing, propozycje zabiegów uzupełniających, obsługa posprzedażowa 

Content marketing a AI

Nie możemy pominąć kwestii AI, czyli sztucznej inteligencji. Ostatnimi czasy Gemini, Chat GPT i inne modele są popularnymi tematami. Rozwiązania sztucznej inteligencji oczywiście mogą wspierać działania z zakresu content markietigu – dostarczać inspiracji, pomagać w researchu i optymalizacji. Nie są jednak w stanie zastąpić pracy człowieka. AI nie ma emocji, kreatywności, nie rozpoznaje kontekstu, nie może przedstawić przykładów z własnego doświadczenia – a to ważne cechy dobrego contentu.

Co więcej, zarówno użytkownicy, jak i roboty Google rozpoznają kiepski content, opublikowany bez edycji i większego zaangażowania autora. Takie treści nie cieszą się uznaniem odbiorców i zajmują niskie pozycje w wynikach organicznych. AI może więc wspierać działania content marketingowe, ale nic poza tym, nie wykona za Ciebie całej pracy.  

Jakie narzędzia wspierają działania content marketingowe?

Działania z zakresu content marketingu wspierane są przez specjalistyczne narzędzia umożliwiające weryfikację potrzeb grupy docelowej, wybór tematów czy opracowanie grafik. Jakie narzędzia cieszą się szczególną popularnością?

  • Trello, Asana, Click Up – to narzędzia, które ułatwiają planowanie prac, zarządzanie zadaniami, weryfikację zrealizowanych projektów oraz tych, które są w trakcie realizacji.
  • Answer the public, SEO Minion, Also Ask – dostarczają inspiracji na tematy artykułów i innych treści, są doskonałymi generatorami pomysłów.
  • Ahrefs, Senuto, Google Keyword Planner – umożliwiają analizę fraz kluczowych, liczby wyszukań i konkurencyjności danej frazy.
  • Canva, Photoshop – narzędzia do tworzenia infografik, wykresów i innych materiałów graficznych.
  • Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Senuto – pozwalają na weryfikację skuteczności działań content marketingowych, z zakresu pozycjonowania, link buildingu. Narzędzia dostarczają danych na temat widoczności w sieci, generowanego ruchu, pozyskanych linków.
  • Hotjar, Microsoft Clarity – analiza zachowania użytkowników (heatmapy, nagrania sesji).
  • BuzzSumo – narzędzia do analizowania popularności treści i trendów w social media.

Content marketing agency – czym się zajmuje? 

Opracowanie strategii, analiza konkurencji, weryfikacja potrzeb grupy docelowej. Przygotowanie contentu, implementacja, promocja, analiza. Wszystkie te działania są czasochłonne, wymagają wiedzy i zaangażowania. Właśnie dlatego, wiele firm decyduje się na współpracę z agencją content marketingową. Takie agencje zajmują się różnymi elementami contentu, opracowują plan działań, realizują go i na bieżąco raportują efekty działań. Ponadto, część agencji contentowych świadczy także usługi z zakresu pozycjonowania stron oraz kampanii Google Ads

  • Działania na wielu polach, które prowadzą omawiane agencje umożliwiają docieranie do klientów różnymi drogami i dają największe szanse na realizację celów marketingowych.
  • Współpraca z agencją to oszczędność czasu i zasobów, możliwość większej koncentracji na prowadzaniu biznesu. 
  • Agencje content marketingowe zapewniają obsługę copywriterów, grafików, pozycjonerów, specjalistów ds. social mediów, dzięki temu powstaje skuteczna strategia, a wszystkie działania są spójne. 

Praca content marketing

W związku z tym, że content marketing jest bardzo ważnym elementem promocji biznesu, specjaliści z tej dziedziny stają się coraz bardziej potrzebni. Przekłada się to na wzrost zainteresowania zdobywaniem i poszerzaniem wiedzy z tego zakresu. Jakie możliwości mają osoby, które chcą zawodowo zajmować się contentem?
Wiele uczelni oferuje studia podyplomowe z content marketingu, jak i szeroko pojętego e-marketingu. Inną możliwością są kursy – dostępne są zarówno rozwiązania płatne, jak i bezpłatne, wartą uwagi opcją są też szkolenia zakończone uzyskaniem certyfikatu.

Ponadto, w sieci znajduje się wiele materiałów dotyczących contentu – artykuły, webinary, infografiki prezentujące istotne pojęcia, pozwalają na poznanie wielu, istotnych zagadnień.

Oprócz wymienionych powyżej rozwiązań warto także interesować się takimi kwestiami, jak tworzenie przyjaznych dla użytkownika treści, tworzenie infografik czy wideo.

Dlaczego content marketing jest ważny?

Choć pewne informacje na temat korzyści związanych z content marketingiem już wybrzmiały, przyjrzyjmy się bliżej temu, dlaczego content jest tak ważny.

Zwiększanie świadomości marki i docieranie do potencjalnych klientów

  • Działania content marketingowe to droga, by zaistnieć w głowach odbiorców, dotrzeć do nowych użytkowników i zwiększyć liczbę lojalnych klientów.
  • Tworzenie contentu to sposób, by komunikować się z użytkownikami. Współcześni odbiorcy to osoby świadome, które dokładnie analizują informacje na temat interesujących ich produktów i usług, szukające inspiracji, wskazówek.
  • Oprócz tego że klienci potrzebują informacji na przeróżne tematy, to cenią oryginalny content, content, który bawi, edukuje, inspiruje. Zadbaj więc o to, by zakładki Twojej strony internetowej, Twojego sklepu e-commerce, wpisy w mediach społecznościowych, wypełnione były takim contentem.

Content a generowanie leadów

Generowanie leadów, większa sprzedaż – na tym zależy każdej firmie. Przemyślane działania z zakresu content marketingu umożliwią poszerzenie grona odbiorców.

I tutaj przykład z mojego doświadczenia. Od jakiegoś czasu szukam sofy. Nie przepadam za chodzeniem po sklepach, więc poszukiwania ograniczam do Internetu.

Jak wiadomo, wybór kanap, narożników i innych mebli jest ogromny, a słowa kluczowe związane z meblami należą do bardzo konkurencyjnych. Trafiłam na stronę www firmy spod Poznania, o której wcześniej nie słyszałam. Strona wyświetliła się w TOP10, gdyby zajmowała dalsze pozycje, wysoce prawdopodobne, żebym jej nie odwiedziła.

Kanapa przypadła mi do gustu, ale przekonało mnie coś jeszcze. Oczywiście content. Historia rodzinnej firmy, która powstała jeszcze w czasach PRL-u. Informacje dotyczące tego, czym dana firma wyróżnia się na tle konkurencji, opis tkanin, rodzaju sprężyn. Dowody na to, że to kanapa zalicza się do tych z nieco wyższej półki.

W social mediach znalazłam więcej zdjęć wybranego modelu, na Profilu Firmy w Google kolejne fotografie, video content i opinie klientów. Sama nie wiem kiedy zaangażowałam się w research i to nie tylko dotyczący kanapy, ale firmy i jakości usług. Wszystko się zgadzało, a ja już nie odwiedzałam innych stron bądź sklepów internetowych, bo decyzja zapadła.

Widoczność w wyszukiwarce Google, czyli content marketing i seo

Content jest obowiązkowym elementem pozycjonowania, ponieważ stanowi jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google. Za pomocą contentu firmy budują autorytet tematyczny witryny, zwiększają swoją wiarygodność. Treści dają szanse na uzyskanie wysokiej jakości linków zewnętrznych. 

Wizerunek marki, wizerunek eksperta, rozpoznawalność

Publikacja wartościowych, merytorycznych treści to sposób, by zbudować wizerunek eksperta w danej dziedzinie. Marketing treści to nie tylko komunikaty kliknij tutaj, sprawdź, skorzystaj z naszej oferty. To przemyślana strategia, historia firmy, proces, dzięki któremu użytkownicy poznają Twoją markę i zaczynają jej ufać. Wartościowy content sprawia, że Twoja firma budzi pozytywne skojarzenia, staje się lubiana. 

 

dlaczego content marketing jest wazny?
Dlaczego content marketing jest ważny?

Content marketing – jakie koszty generuje? 

Jakie koszty generuje content marketing? Na finalne koszty, na przykład miesięczne, wpływają różne czynniki – przede wszystkim zakres i rodzaj działań. Znaczenie ma liczba przygotowanych artykułów, e-booków, wpisów, grafik, wysyłanych newsletterów. Jeśli firma w strategii chce uwzględnić reklamę płatną, na przykład Google Ads, konieczne będzie doliczenie budżetu kampanii. Istotny jest także rodzaj branży, oczekiwania firmy, wyznaczone cele marketingowe. Wyróżniamy firmy, które na content przeznaczają kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie, jak i takie, które zamykają się w kilkuset złotych. 

Właśnie dlatego wycena działań z zakresu content marketingu sporządzana jest indywidualnie, po uwzględnieniu szczegółowych danych.

Content marketing – dane, które musisz znać 

  • 30,2% użytkowników przyznaje, że celem korzystania z social mediów jest odnalezienie treści, np. artykułu (DataReportal)
  •  45,8 procent użytkowników twierdzi, że głównym powodem korzystania z Internetu jest dla nich research dotyczący marek i produktów (DataReportal)
  • Aż 39% specjalistów uznaje że optymalizacja treści na stronie to najważniejszy punkt strategii e-marketingowej. (Hubspot)
  • 97%  marketerów w rozmowie z Semrush przyznało, że dzięki content marketingowi osiągnęło sukces. 
  • Statystyki Content Marketing Institute  wskazują, że 55% specjalistów zajmujących się marketingiem B2B przyznaje, że tworzenie skutecznych treści jest trudnym zadaniem. 
  • Zgodnie z Content Marketing Institute aż 83% marketerów uznaje content marketing za najskuteczniejszą ze strategii marketingowych. 
  • Zgodnie z danymi IAB Polska/PwC AdEx w 2023 roku  wartość rynku obejmującego reklamę contentową i natywnej wynosiła 161,2 mln zł. W 2022 roku wartość była niższa o 1,8%.
  • 83% marketerów, że najczęściej tworzy krótkie artykuły i posty. (Content Marketing Institute)
  • 73% marketerów  w strategii dystrybucji treści wykorzystuje e-mail marketing. (Content Marketing Institute)
  • 79%, dzięki sztucznej inteligencji ulepsza swój content (Semrush). 

Content marketing – podsumowanie 

Content marketing to długofalowa strategia polegająca na przygotowaniu, publikacji dystrybucji atrakcyjnych treści. To nie tylko treść pisana, artykuły pisane, ale też wideo i grafiki. Dobrze przemyślana strategia, uwzględniająca sprecyzowaną grupę odbiorców to sposób, by zwiększyć rozpoznawalność, zbudować relację z potencjalnymi klientami, doprowadzić do wzrostu sprzedaży. Działania content marketingowe to również droga do uzyskania wysokich pozycji w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Co to jest content marketing?

Content marketing to strategia marketingowa polegająca na tworzeniu i udostępnianiu wartościowych treści, które przyciągają uwagę i angażują odbiorców, w celu budowania długotrwałych relacji z klientami i zwiększenia sprzedaży (w tym innych działań odpowiadających za konwersję, np. wypełnienie formularza kontaktowego lub udostępnienie treści w mediach społecznościowych).

 

SEO (Search Engine Optimization) to proces optymalizacji witryny internetowej pod kątem wyszukiwarek, w celu poprawy jej pozycji w wynikach organicznych (bezpłatnych) dla konkretnych słów kluczowych (ogólnych oraz long tail SEO).

 

Połączenie SEO i content marketingu pozwala zwiększyć ruch na stronie internetowej, poprawić pozycje w organicznych (bezpłatnych) wynikach wyszukiwania i polepszyć świadomość na temat Twojej marki w Internecie. To także doskonałe rozwiązanie, aby zbudować pozytywne relacje z klientami, poprawiając również wizerunek firmy oraz sprzedaż i konwersje.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza