E-commerce, czyli handel elektroniczny, dynamicznie zmienia sposób, w jaki kupujemy i sprzedajemy towary, ma także wpływ rynek pracy. Coraz więcej osób na całym świecie korzysta z wygody zakupów online, a liczba firm, które decydują się na wejście do wirtualnego świata handlu, wciąż rośnie. A jak wyglądały początki e-handlu? Z jakich rozwiązań mogą korzystać firmy chcące aktywnie działać w zakresie sprzedaży internetowej? Na jakie udogodnienia mogą liczyć kupujący?
E-commerce – co to? Definicja e-commerce
E-commerce, inaczej handel elektroniczny, to mówiąc najprościej transakcje handlowe prowadzone w internecie. Przedmiotem transakcji mogą być usługi i produkty o różnym charakterze, w detalu bądź w hurcie. Sprzedaż może odbywać się między firmami (B2B -Business to Business), firmami a osobami prywatnymi (Business to Consumer), a także między osobami prywatnymi (C2C Customer to Customer).
E-handel prowadzony jest za pośrednictwem sklepów internetowych, portali aukcyjnych, portali ogłoszeniowych, marketplace’ów czy też mediów społecznościowych. Ważną rolę odgrywają również systemy płatności i firmy kurierskie, a także różnego rodzaju oprogramowania, które umożliwiają zarządzanie stanami magazynowymi, dostawami, zwrotami itp.
W sieci sprzedawane są zarówno nieruchomości, jak i kursy, ubrania, materiały budowlane, produkty bankowe, dobra luksusowe, rękodzieło czy ubrania i dodatki z drugiej ręki. Za pośrednictwem odpowiednich platform można też zarezerwować usługę, konsultację czy zabieg. Jak widać, pojęcie handlu elektronicznego jest bardzo szerokie.
Branża e-commerce – krótka historia
Początki e-commerce sięgają lat 60. XX wieku, kiedy to przedsiębiorstwa zaczęły korzystać z technologii Electronic Data Interchange (EDI). EDI umożliwiała przesyłanie dokumentów i informacji handlowych, na przykład faktur.
W latach 90. powyższe rozwiązanie przeszło prawdziwą rewolucję. Powstały przeglądarki internetowe, a World Wide Web stała się bardziej dostępna. W domach prywatnych zaczęły pojawiać się komputery ze stałym łączem internetowym, a zainteresowanie zakupami i promocją w sieci, powoli wzrastało.
E-commerce w Polsce – ważne daty
- W Polsce pierwszy e-commerce powstał w 1994 roku – była to księgarnia internetowa Nepo.
- W 1998 roku uruchomiony został sklep internetowy Komputronik.
- W 1999 roku powstała popularna platforma Allegro.
- W 2005 roku uruchomiony został CMS Shoper, który umożliwia budowę i zarządzanie sklepami e-commerce.
- W 2005 roku w Polsce popularność zyskiwał WordPress.
- W 2012 roku na rynku polskim pojawiło się Zalando. Dla mnie osobiście był to duży krok w stronę rozwoju e-commerce. Rozwiązania oferowane przez Zalando, na przykład 90 dni na darmowy i łatwy zwrot, były strzałem w dziesiątkę. Sprawiły, że obiekcje w postaci kosztów zwrotu i związanych z nim trudnościami zniknęły.
- W 2014 roku światło dzienne ujrzało jedno z popularniejszych, wykorzystywanych w e-marketingu narzędzi: Senuto.
- W 2017 roku, w kwietniu, powstał Empik marketplace.
- Także w 2017 roku sprzedaż internetową rozpoczęła Ikea.
- W 2021 roku na rynku polskim pojawił się Amazon.
Dodatkowo, do zwiększenia popularności zakupów online przyczyniła się pandemia Covid-19. Restrykcje, nowa, trudna rzeczywistość spowodowały, że wiele biznesów zaczęło aktywnie działać w Internecie. Ograniczony dostęp do sklepów stacjonarnych sprawił także, że użytkownicy korzystali z e-commerce na większą skalę. Tak już zostało.
E-commerce: trendy i wybory odbiorców
- 100% odpowiadających przyznało, że w 2024 roku przynajmniej raz dokonało zakupów online. (Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
opracowany przez Mobile Institute). - Odpowiedzi dotyczące miejsca ostatnich zakupów wyglądają następująco: 77% e-commerce, 23% sklep stacjonarny. (Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute).
- Najpopularniejsze, kupowane w sieci towary to: 74% – odzież, akcesoria
i dodatki, 65%obuwie, 62% kosmetyki i perfumy (raport E-commerce w Polsce przygotowany przez IAB Polska.). - 48% użytkowników kupuje online produkty spożywcze (Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute).
- Aż 78% ankietowanych przyznaje, że kupuje online, 75% opowiada się za zakupami w e-sklepach polskich firm, 19% kupuje za pośrednictwem social mediów. (raport E-commerce w Polsce przygotowany przez IAB Polska).
- Za co użytkownicy najbardziej cenią zakupy w Internecie? 73% osób ceni możliwość robienia zakupów 24h na dobę, 72% opowiada się za brakiem konieczności jechania do sklepu stacjonarnego, 65% zwraca uwagę na atrakcyjne ceny. (raport E-commerce w Polsce przygotowany przez IAB Polska).
Haitao e-commerce
Haitao e-commerce to rodzaj handlu elektronicznego, który odnosi się do zakupu towarów przez konsumentów spoza granic kraju sprzedawcy, zwłaszcza w kontekście chińskiego rynku. Klienci korzystają z platform haitao, aby nabyć zagraniczne produkty, które mogą być trudno dostępne lub droższe w ich kraju. Przyczynia się to do wzrostu globalizacji handlu i pozwala konsumentom na korzystanie z większego wyboru produktów. W ostatnich latach haitao e-commerce zyskało na popularności w Chinach, gdzie rośnie popyt na luksusowe i oryginalne marki zagraniczne.
Haitao e-commerce opinie
Opinie na temat haitao e-commerce są zróżnicowane. Z jednej strony, wielu konsumentów docenia możliwość zakupu oryginalnych, zagranicznych produktów, które często są trudno dostępne na lokalnym rynku. Dzięki haitao e-commerce, klienci mogą korzystać z większego wyboru, lepszej jakości i unikalnych marek.
Jednakże, niektóre osoby wyrażają obawy dotyczące czasu dostawy i ewentualnych problemów związanych z procedurami celno-podatkowymi. Opóźnienia w dostawach mogą wpłynąć na satysfakcję klientów i powodować frustrację. Ponadto, transakcje międzynarodowe mogą być obarczone dodatkowymi opłatami, takimi jak cła i podatki, co może zniechęcić niektórych konsumentów do korzystania z tego rodzaju handlu.
Mimo tych wyzwań, ogólnie rzecz biorąc, haitao e-commerce zdobywa popularność, ponieważ umożliwia konsumentom dostęp do szerokiej gamy globalnych produktów i marki, które wcześniej były niedostępne na ich lokalnym rynku.
Jak działa e-commerce?
Prześledźmy najważniejsze kwestie związane z e-commerce. W końcu bez odpowiednich rozwiązań, na przykład bez BLIKA czy innych szybkich płatności, zakupy w sieci nie byłby już te same.
Systemy płatności
Jak sklepy e-commerce to oczywiście zróżnicowane systemy płatności. Użytkownicy, w zależności od własnych preferencji, rodzaju kupowanego produktu i jego ceny, mogą oczekiwać różnych rozwiązań z zakresu płatności. Wśród najpopularniejszych opcji znajdują się:
- Karty płatnicze – VISA, Mastercard.
- Portfele elektroniczne – PayPal, Google Pay, Apple Pay.
- Szybkie przelewy online – PayU, Przelewy24, Dotpay.
- Płatności odroczone – np. Klarna, Twisto.
- Płatność za pobraniem – płatność przy odbiorze przesyłki.
Zgodnie z danymi z raportu E-commerce:
- 68% – wybiera płatność BLIKIEM,
- 64 % – decyduje się na szybki przelew (np. PayU, Przelewy24),
- 43% – wybiera płatność kartą,
Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute dostarcza natomiast informacji, że odsetek osób traktujących BLIKA jako wiarygodną formę płatności powiększył się o 7,7%.
Metody dostawy
Z metodami dostawy sprawa wygląda tak samo, jak w przypadku płatności – odbiorcy mają własne preferencje i warto wychodzić im naprzeciw. Wśród najpopularniejszych opcji znajdują się:
- Firmy kurierskie – DPD, DHL, UPS, InPost.
- Paczkomaty – np. InPost.
- Odbiór w punktach – sieci partnerskie sklepów stacjonarnych, np. Żabka.
- Dostawa ekspresowa – dostawa w ciągu kilku godzin (np. Glovo, Bolt Food).
Standardem stają się także systemy śledzenia przesyłek, dzięki którym klient jest na bieżąco informowany o statusie zamówienia czy procesie dostawy. Większość użytkowników oczekuje także, że dostawa będzie darmowa, np. po dokonaniu zakupów za określoną kwotę.
Ciekawe dane na temat metod dostawy znajdziemy w raporcie E-commerce.
- 81% osób wybiera dostawę do paczkomatu, z czego aż 88% wybiera Paczkomat® InPost.
- 43% decyduje się na dostawę za pośrednictwem firm kurierskich. Paczki dostarczane są do domu lub do miejsca pracy.
- 20% użytkowników najczęściej korzysta z opcji dostawy do punktu
partnerskiego. - 30% – o tyle wzrosło zaufanie użytkowników do automatów paczkowych. (Raport Izby Gospodarki Elektronicznej
opracowany przez Mobile Institute).
Łatwe zwroty
Łatwe zwroty to już faktycznie standard. Odbiorca, robiąc zakupy online, chce mieć pewność, że bez większych trudności i kosztów, zwróci zakupiony towar. Choć zwrot towaru możliwy jest niemal w każdym przypadku, to warunki zwrotów są już różne.
- Czas na zwrot towaru może wynosić 14 dni, 30 dni, a nawet 90 czy 100 dni.
- W zależności od sklepu, zwrot jest bezpłatny lub jego koszty pokrywa klient.
- Dostępne są także różne metody zwrotów: za pomocą paczkomatów, firmy kurierskiej, dostarczenie produktu do punktu lub sklepu stacjonarnego.
I znów kilka danych z cytowanego już dziś raportu E-commerce:
- 36% klientów wybiera zwroty za pomocą paczkomatu. Z czego 82%
wybiera Paczkomat® InPost. - 12% preferuje zamówienie firmy kurierskiej.
- 12% decyduje się na dokonanie zwrotu w sklepie stacjonarnym.
Intuicyjna ścieżka zakupowa, zamówienia jako gość
Bez względu na to, jaki asortyment jest dostępny w Twoim sklepie e-commerce, proces składania zamówienia powinien być intuicyjny i skrócony do minimum. Na bieżąco usuwaj jakiekolwiek problemy i utrudnienia. Pamiętaj też, że nie wszyscy mają ochotę rejestrować konto w Twoim sklepie, zadbaj więc o to, by odbiorca mógł robić zakupy, jako gość.
Sprzedaż produktów w sieci – dostępne rozwiązania
Własny sklep internetowy – CMS dla e-commerce
Firmy często rozpoczynają przygodę z handlem w sieci od budowy własnego sklepu internetowego. Większość sklepów e-commerce powstaje z wykorzystaniem CMS-a, z ang. content management system, co tłumaczymy jako system zarządzania treścią. Wybór cms-ów jest dość spory, wiele zależy od wielkości sklepu, indywidualnych oczekiwań, budżetu, wiedzy technicznej.
Wśród dostępnych opcji znajdują się:
- WooCommerce – WooCommerce to rozszerzenie WordPressa, pozwalające na budowę sklepu e-commerce. Duet w postaci WordPressa i WooCommerce cieszy się ogromną popularnością. Sklepy internetowe oparte o taki cms są intuicyjne w obsłudze oraz przyjazne dla użytkowników.
- PrestaShop – PrestaShop to open-source’owy system, który doskonale sprawdzi się w przypadku średnich firm.
- Shoper – Shoper to polski CMS dla e-commerce, oferujący rozwiązania typu SaaS (Software as a Service). Platforma jest dobrą opcją dla małych i średnich firm, wyróżnia się intuicyjnym panelem zarządzania, jest zintegrowana z systemami płatności (np. PayU, Przelewy24) i firmami kurierskimi (InPost, DPD).
- Magento (Adobe Commerce) – CMS dla dużych firm, wyposażony w zaawansowane funkcje, skalowalny. Obsługa Magento wymaga wiedzy technicznej.
- Shopify – Kompleksowa platforma SaaS, która sprawdzi się w przypadku małych i średnich sklepów. CMS jest stosunkowo łatwy w obsłudze, wyposażony został z wiele przydatnych funkcji i integracji, np. wbudowany system płatności, eliminujący konieczność korzystania z zewnętrznych bramek.
Inne platformy e-commerce to:
- BigCommerce
- Squarespace
- Shoplo
- Red Cart
- skyShop
Dropshiping
Dropshiping to model sprzedaży, w przypadku którego nie musisz inwestować kroci w zakup towaru. Nie musisz też martwić się o magazynowanie produktów, ich wysyłkę, zwroty i szeroko pojętą logistykę. Co więc jest Twoim zadaniem? Wyłącznie sprzedaż. Jak to działa w praktyce?
- Zaczynasz od znalezienia hurtowni dropshipingowej, z którą chcesz nawiązać współpracę. Dokładnie przeanalizuj dostępny w hurtowni asortyment – ceny, popyt, grupę docelową itp. Sprawdź także opinie na temat danego dostawcy oraz warunki współpracy.
- Kolejny krok to podpisanie umowy. Powinny znaleźć się w niej szczegółowe informacje na temat ceny produktów, marży, realizacji zamówień, terminów dostaw, zwrotów, reklamacji itp.
- Po finalizacji kwestii formalnych, pozostaje integracja Twojego sklepu e-commerce z produktami hurtowni, synchronizacja stanów magazynowych, cen itp.
- Gdy już wszystko działa, rozpoczyna się właściwy proces sprzedaży. Klient finalizuje proces zakupu produktu w Twoim sklepie internetowym.
- Zamówienie przekazywane jest do hurtowni dropshipingowej.
- Marża za sprzedaż produktu wędruje na Twoje konto.
- Procesem logistycznym zajmuje się hurtownia.
Marketplace
Kolejną, popularną w świecie e-commerce opcją, są marketplace’y. Możesz sprzedawać produkty lub promować usługi na znanych platformach, na przykład takich, jak Amazon, Allegro, Aliexpress, OLX, Vinted, Morele itp. Dużym plusem takiego rozwiązania jest to, że marketplace’y odnotowują wysoki ruch organiczny, cieszą się popularnością i zaufaniem odbiorców. Masz więc szansę dotrzeć do dużej bazy klientów.
W zależności od wybranego marketpalce’a oraz oferowanego przez daną platformę pakietu, warunki współpracy będą inne. Możesz ograniczyć współpracę do sprzedaży lub zdecydować się także na obsługę logistyczną czy rozwiązania zwiększające widoczność oferty na platformie, np. Allegro Ads.
Marketplace może być głównym kanałem sprzedaży lub uzupełnieniem sprzedaży prowadzonej we własnym sklepie internetowym.
Afiliacje
Marketing afiliacyjny, czyli afiliacje, to rozwiązanie, które przynosi korzyści zarówno firmom, jak i dla afiliantom, czyli partnerom. Na czym to polega taka współpraca? Osoby trzecie, w zamian za prowizję, promują i sprzedają Twoje produkty lub usługi. Partnerzy wykorzystują własne kanały, np. strony internetowe, bloga, profile w mediach społecznościowych, YouTube, promują towary za pomocą content marketingu, e-mila marketingu, social media marketingu i innych metod. Po wykonaniu przez użytkownika określonej akcji, np. zakupu, odwiedzenia sklepu e-commerce, przesłania zapytania ofertowego, partner uzyskuje prowizję. Przypisanie konwersji konkretnemu partnerowi umożliwiają linki afiliacyjne. Szczegółowe warunki ustalane są przed rozpoczęciem współpracy.
Platformy pośredniczące, np. Booksy
W przypadku salonów fryzjerskich, barberów, stylistek rzęs, salonów masażu, klinik medycyny estetycznej i innych firm działających w branży beauty, wellness i medycznej wiele możliwości daje Booksy. Booksy to sposób, by dotrzeć do klientów z okolicy, zaprezentować ofertę, czy przekazać informacje o dostępnych terminach i zniżkach. Najistotniejsze funkcje Booksy to:
- rezerwacje online, opcja łatwego anulowania wizyty,
- przypomnienia, które zmniejszają ryzyko, że klient zapomni o umówionej wizycie,
- synchronizacja z kalendarzem,
- baza danych na temat klientów,
- obsługa płatności online – opcja płatności kartą lub przelewem przed wizytą,
- raporty sprzedaży i wizyt.
Model subskrypcyjny
Na popularności zyskuje także model subskrypcyjny. Na czym polega? Klient zamawia daną usługę – zwykle za pomocą kilku kliknięć, cyklicznie dokonuje płatności i, w dowolnym momencie rezygnuje z usługi. Nie ma konieczności sporządzania i podpisywania umowy, przesyłania oficjalnego wypowiedzenia itp.
Subskrypcje proponuje między innymi Netflix, Spotify, platformy szkoleniowe. Uwaga! w 1stplace.pl także świadczymy usługi w modelu subskrypcyjnym. Wystarczy kilka kliknięć, aby nasz zespół zajął się pozycjonowaniem, reklamą Google Ads czy social media marketingiem Twojego sklepu internetowego.
Freemium
Freemium to rozwiązanie, w przypadku którego istnieje opcja bezpłatnego korzystania z danej usługi lub narzędzia itp. Jest to jednak dostęp ograniczony, nieobejmujący wszystkich funkcji czy z określoną liczbą wejść/zapytań. Aby, korzystać ze wszystkich możliwości, konieczne jest wykupienie pełnego dostępu. Dla przykładu, użytkownik za pomocą danego narzędzia, może przeanalizować jedną frazę kluczową dzienne. Analiza większej liczby fraz, wymaga zakupu narzędzia.
e-commerce | opis |
---|---|
Własny sklep internetowy | Większość firm decyduje się na własny sklep internetowy. Sklep może być zbudowany na takich CMS-ach, jak: WooCommerce, PrestaShop, Shoper itp. |
Dropshipping | Współpraca z hurtownią dropshipingową, która zajmuje się obsługą zamówień, np. wysyłką, dostawą. Twoim zadaniem jest wyłącznie sprzedaż produktów |
Marketplace | Sprzedaż za pośrednictwem popularnych platform e-commerce, np. Allegro, Morele, OLX |
Afiliacje | Partnerzy afiliacyjni promują Twoje produkty lub usługi za pomocą własnych kanałów: bloga, strony www itp. Partner uzyskuje prowizję za konkretną, wykonaną przez użytkownika akcję np. sprzedaż |
Booksy | Platforma do rezerwacji usług, oferująca m.in. synchronizację z kalendarzem, przypomnienia o wizytach, obsługę płatności online oraz raporty sprzedaży |
Model subskrypcyjny | Klient zamawia usługę kilkoma kliknięciami, dokonuje cyklicznych płatności, w dowolnym czasie rezygnuje z usługi . |
Freemium | Model, w którym bezpłatny jest określony wariant narzędzia, usługi, produktu. Korzystanie ze wszystkich funkcji wymaga płatności |
Technologie i narzędzia wspierające e-commerce
Popularność zakupów w sieci jest coraz większa, a to przekłada się na coraz większą konkurencję. Sklepy internetowe muszą aktywnie zabiegać o zainteresowanie odbiorców, a to nie jest łatwym zadaniem. Jakie narzędzia wspierają sprzedaż w sieci i wpływają na decyzje zakupowe odbiorców?
Systemy opinii
Recenzje kupujących uchodzą za wiarygodne, wspierają budowę marki i mogą zachęcić odbiorców do konwersji. Co więcej, informacje zawarte w opiniach, na przykład dotyczące jakości i koloru materiału, mogą zredukować liczbę zwrotów.
Właśnie dlatego, sklepy e-commerce z różnym asortymentem, skupiają się na pozyskiwaniu oceny w formie gwiazdek, recenzji tekstowych, opinii w formie zdjęć lub wideo. Często stosowanymi rozwiązaniami są TrustMate, prośba o komentarz w social mediach, na stronie dedykowanej opiniom, np. Opineo, w Booksy czy na Profilu Firmy w Google.
Dodatkowy kontent: kalkulatory, przeliczniki
Choć zakupy w sieci mają wiele zalet, to jednak nie możemy dotknąć danego produktu, przymierzyć go przed zakupem, zobaczyć „na żywo”. Wiele sklepów e-commerce wychodzi takim trudnościom na przeciw i wdraża dodatkowy content. Jaki?
- Kalkulatory rozmiarów – idealne rozwiązanie w przypadku branży odzieżowej. Użytkownik podaje kilka informacji i uzyskuje rekomendacje dotyczące rozmiaru wybranej części garderoby.
- Konfiguratory produktów – umożliwiają personalizację produktów (np. wybór koloru, materiału, dodatków). Bardzo fajne rozwiązanie w przypadku sklepów z meblami tapicerowanymi, tekstyliami.
- Test typu skóry – quiz, który ułatwi dobór kremu i innych kosmetyków.
- Wizualizacje 3D lub AR (rozszerzona rzeczywistość) – pozwalają zobaczyć, jak produkt będzie wyglądał w rzeczywistym otoczeniu, np. mebel w pokoju czy okulary na twarzy.
- Próbki – opcja bezpłatnej wysyłki próbek kosmetyków, materiałów obiciowych, frontów meblowych.
Chat, wirtualni asystenci
W wielu sklepach e-commerce można sprawnie skorzystać z pomocy konsultanta lub chatbota. Umożliwia to uzyskanie natychmiastowej odpowiedzi dotyczącej wysyłki, produktu czy reklamacji.
Trendy w e-commerce
- Optymalizacja mobilna
Coraz więcej osób kupuje różnego typu towary za pomocą smartfonów. Przedsiębiorstwa muszą dostosować się do tych zmian, zadbać o to, by e-commerce poprawnie działał na urządzeniach mobilnych. Zgodnie ze statystykami z raportu Izby gospodarki elektronicznej, 88% użytkowników oczekuje, że sklep internetowy będzie miał dedykowaną wersję mobilną, wykorzystującą możliwości smartfona.
- Zrównoważony rozwój
Użytkownicy chętnie sięgają po produkty przyjazne dla środowiska, cenią firmy skupiające się na redukcji odpadów, ograniczające negatywny wpływ na planetę.
- Omnichannel i integracja kanałów sprzedaży
Część klientów przegląda produkty w sklepach stacjonarnych, ale zakup finalizuje w sklepie internetowym. Są także osoby, które oglądają produkty w sklepach e-commerce, ale kupują w sklepach stacjonarnych. Kolejną opcją jest zakup w sklepie internetowym z odbiorem w sklepie stacjonarnym. Takie rozwiązanie sprawia, że można od razu sprawdzić przesyłkę, np. przymierzyć kardigan, a w razie potrzeby dokonać zwrotu.
Integracja różnych kanałów sprzedaży, czyli omnichannel jest więc bardzo ważna. Istotne jest stworzenie stworzenie spójnego doświadczenia zakupowego. Klient korzystający z różnych kanałów, np. sklepu internetowego, mediów społecznościowych oraz fizycznych punktów sprzedaży, powinien mieć zapewnioną taką samą (wysoką) jakość obsługi i dostęp do identycznych produktów.
Wskazówki dla Ciebie
- Spójność danych: Upewnij się, że informacje dotyczące produktu, ceny i dostępność są identyczne we wszystkich kanałach sprzedaży.
- Integracja systemów: Systemy zarządzania zamówieniami i obsługą klienta powinny być zintegrowane, zapewniać bezproblemową i sprawną finalizację zakupów.
- Personalizacja doświadczeń: Wykorzystaj dane z różnych kanałów, aby dostosować komunikację i oferty do indywidualnych potrzeb klientów.
- Etap posprzedażowy
Zakupił produktu to dopiero połowa sukcesu. Ważne, by klient był zadowolony ze współpracy i wracał do sklepu. Tutaj istotną funkcję pełnią etapy posprzedażowe. To działania, które zaczynają się zaraz po dokonanym przez klienta zakupie i trwają aż do momentu, w którym klient zdecyduje się na kolejny zakup. Jakie działania odgrywają tutaj pierwsze skrzypce?
- Obsługa klienta: Szybka i skuteczna obsługa klienta, szybkie wsparcie, odpowiedzi na pytania.
- Procesy zwrotów i wymian: Proste i przejrzyste zasady zwrotów oraz efektywne zarządzanie wymianą towarów.
- Programy lojalnościowe: Wprowadzenie programów lojalnościowych oferujących punkty, zniżki czy ekskluzywne oferty dla powracających klientów.
- Wskazówki: Wskazówki dotyczące używania produktu, propozycje dodatkowych akcesoriów.
- Ankiety satysfakcji klienta: Regularne przeprowadzanie ankiet, dążenie do zrozumienia potrzeb i preferencji klientów. Identyfikacja obszarów wymagających poprawy.

E-commerce- dlaczego to tak popularne rozwiązanie?
Firm zajmujących się sprzedażą internetową wciąż przybywa, a użytkownicy chętnie kupują w sieci różnego rodzaju produkty. Jakie są największe zalety e-commerce?
Wygoda dla klientów
E-commerce umożliwia klientom dokonywanie zakupów 24/7, bez konieczności wychodzenia z domu czy odwiedzania sklepów stacjonarnych. Dzięki temu można oszczędzać czas, uniknąć niepotrzebnych wydatków, na przykład na dojazd do centrum handlowego.
Zasięg globalny
Handel elektroniczny pozwala na dotarcie do klientów w całym kraju, a nawet na całym świecie. Przedsiębiorstwa mogą rozszerzać swoją działalność na nowe rynki, a klienci mają dostęp do szerokiej gamy produktów i usług.
Niskie koszty prowadzenia biznesu
E-commerce pozwala na ograniczenie kosztów związanych z wynajmem powierzchni handlowej, utrzymaniem personelu oraz infrastruktury. Wszystko to sprawia, że przedsiębiorstwa mogą osiągnąć wyższe marże zysku i bardziej elastycznie zarządzać swoim biznesem.
Personalizacja oferty
Wykorzystywane w e-commerce narzędzia, umożliwiają analizę preferencji i zachowania klientów. Dane dotyczące wyszukiwań określonych fraz kluczowych, mapy ciepła, informacje na temat współczynnika odrzuceń czy długości sesji zwiększają skuteczność optymalizacji witryny. Sprawiają, że jest ona dopasowana do potrzeb odbiorców i dają szansę na konwersję.
Popularnym rozwiązaniem jest także prezentowanie odbiorcom personalizowanych ofert, wysyłanie personalizowanych wiadomości.

E-commerce – największe wyzwania
Bezpieczeństwo transakcji i ochrona prywatności
Konieczne jest zapewnienie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa danych oraz transakcji płatniczych. Certyfikat SSL, który szyfruje dane oraz uniemożliwia ich modyfikację oraz zaufany hosting to podstawa. Ważne jest także stosowanie się do przepisów o ochronie danych osobowych, przestrzeganie standardów RODO.
Istotne są także uwierzytelnianie dwuskładnikowe (2FA), regularne aktualizacje oprogramowania, firewall’e, systemy monitorowania podejrzanej aktywności.
Logistyka i dostawy
Procesy logistyczne muszą być dopracowane z każdym szczególe. Bieżąca aktualizacja stanów magazynowych, współpraca z firmami kurierskimi, sprawne przekazanie przesyłki do doręczenia to priorytety. Klienci oczekują, że otrzymają swoje zamówienie w przeciągu kliku dni, na przykład do trzech dni roboczych. Wiele sklepów e-commerce wysyła zamówienie już kolejnego dnia.
Istotna jest także redukcja błędów, w wyniku których klient zakupuje produkt, który nie jest dostępny. A także pomyłek, które sprawiają, że odbiorca otrzymuje błędne zamówienie.
Wsparcie klienta
W e-commerce niezwykle ważne jest szybkie i profesjonalne wsparcie klienta. Sprawna pomoc za pośrednictwem czatu na żywo, e-maila czy telefonu jest bardzo ważna.
E-commerce, który przynosi zyski – na co zwrócić uwagę?
E-commerce, bez względu na to, jaki asortyment oferuje, powinien być funkcjonalny i przyjazny dla użytkownika. Potencjalni klienci oczekują , że ścieżka zakupowa będzie intuicyjna, a finalizacja poszczególnych etapów – począwszy od wyboru produktów, aż po finalizację transakcji, przebiegnie bez problemów.
Na co zwrócić uwagę w e-commerce?
- Bardzo ważne są estetyczne zdjęcia produktów. Fotografie powinny oddawać rzeczywisty wygląd i cechy towaru, prezentować produkt z różnej perspektywy.
- Opisy produktów powinny dostarczać klientom niezbędnych informacji na temat funkcji, wymiarów czy składu materiałowego. Taka sama zasada dotyczy usług – zadbaj o to, by odbiorca uzyskał wszystkie ważne dane, by wiedział na czym polega usługa, na przykład zabieg na twarz, jakie daje rezultaty.
- Logiczny podział na kategorie i podkategorie, linki wewnętrzne, przyciski wyszukiwarka wewnętrzna umożliwią szybkie odnalezienie produktów, opisów usług i innych informacji.
- Na twojej stronie nie może także zabraknąć informacji na temat czasu dostawy, warunków zwrotu i innych ważnych dla klientów informacji.
- Pamiętaj też, jak ważna jest responsywność, prędkość ładowania i szeroko pojęta optymalizacja techniczna.
Marketing e-commerce
Przemyślana promocja sklepu umożliwi dotarcie do szerokiej grupy potencjalnych klientów i zwiększenie świadomości marki. Jednym z najlepszych i najbardziej efektywnych sposobów promocji e-commerce jest pozycjonowanie, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, takich jak Google.
Oprócz pozycjonowania, można też zdecydować się na kampanie Google & Facebook Ads, działania w mediach społecznościowych.

Branża e-commerce – praca, zarobki, projekty
Agencja e-commerce
Agencje e-commerce zapewniają wsparcie z zakresu optymalizacji stron www i sklepów e-commerce oraz promocji biznesu w sieci. Zespół specjalistów z różnych dziedzin, np. web developerów, copywriterów, ux designerów czuwa na tym, by witryna działała bez zarzutu, zawierała wysokiej jakości content i była przyjazna dla odbiorców. Firmy e-marketingowe często zajmują się także pozycjonowaniem, czyli zwiększaniem widoczności strony w wynikach organicznych, social media marketingiem czy kampaniami Google Ads.
Projekty e-commerce
Projekty e-commerce to działania, których celem może być zwiększenie sprzedaży, budowa wizerunku marki, zyskanie popularności. Omawiane projekty mogą koncentrować się na optymalizacji witryny, marketingu, logistyce czy obsłudze klienta. Przy realizacji projektów e-commerce istotne jest określenie celów, najlepiej metodą SMART oraz opracowanie spójnej strategii.
Realizacja projektów e-commerce może przyczynić się do wzrostu konkurencyjności firmy na rynku i przełożyć się na zyski firmy.
E-commerce praca
Branża e-commerce nieustannie się rozwija, a to sprawia, że rośnie zapotrzebowanie na specjalistów zajmujących się budową stron i sklepów internetowych, programistów, copywriterów i innych. Osoby zainteresowane pracą w handlu elektronicznym mają różnorodne możliwości zatrudnienia – począwszy od zarządzania sklepami internetowymi, po logistykę, marketing, analizę danych, obsługę klienta.
Coraz częściej poszukiwane są osoby mające umiejętności w zakresie SEO, SEM, content marketingu czy zarządzania mediami społecznościowymi. Ważna jest także znajomość systemów cms, języków takich jak JavaScript, CSS czy HTML.
W przypadku pracy w e-commerce często istnieje możliwość pracy zdalnej, co jest szczególnie atrakcyjne dla osób poszukujących elastycznych warunków zatrudnienia. Ponadto, szybki rozwój tego sektora sprawia, że praca w e-commerce jest interesującą i obiecującą ścieżką zawodową dla osób z różnymi umiejętnościami i zainteresowaniami.
E-commerce – zarobki
Zarobki w sektorze e-commerce są zróżnicowane, wszystko zależy od zajmowanego stanowiska, doświadczenia, a także lokalizacji i wielkości firmy. Tak naprawdę zarobki mogą mieścić się w przedziale od około 3 000 zł do nawet 20 000 zł netto miesięcznie.
Kurs e-commerce
Osoby chcące zacząć pracę w e-commerce, do dyspozycji mają różnego rodzaju kursy. Odpowiednie szkolenia to sposób, by poszerzyć wiedzę i zdobyć cenne umiejętności, niezbędne do prowadzenia skutecznych działań w handlu elektronicznym. Kursy mogą odbywać się online lub stacjonarnie, a ich program obejmować różne aspekty związane z e-commerce, takie jak strategia biznesowa, marketing, zarządzanie, logistyka czy analiza danych. Część kursów umożliwia zdobycie certyfikatu.
E-commerce – podsumowanie
E-commerce, a więc handel elektroniczny, to nic innego jak sprzedaż produktów i usług w Internecie. Na przestrzeni lat, branża e-commerce coraz bardziej się rozwija. Wciąż pojawiają się nowe sklepy internetowe, a użytkownicy chętnie kupują różnego rodzaju produkty online.
Sprzedaż w sieci to korzystna opcja dla biznesu. Firmy mogą docierać do klientów na całym świecie, co więcej, nie muszą ograniczać się do własnego sklepu internetowego lub samodzielnego magazynowania towarów. Dostępnych jest wiele rozwiązań, z których większość redukuje obowiązki do minimum oraz pozwala zmniejszyć koszty związane z prowadzeniem omawianego dziś biznesu. Użytkownicy natomiast cenią zakupy w sieci za całodobową dostępność, brak konieczności odwiedzania sklepów stacjonarnych , a co za tym idzie, oszczędność czasu.