SMM, czyli Social Media Marketing, to jedna z zalecanych i najbardziej skutecznych form promocji w sieci. Z platform mediów społecznościowych, na przykład z Facebooka lub Instagrama, korzysta około 69 % Polaków. Skuteczny marketing w SM pozwala więc na dotarcie do potencjalnych klientów, budowę rozpoznawalności i pozytywnego wizerunku. A jakie działania warto prowadzić, by zyskać sukces? Jakie jeszcze korzyści daje social media marketing i na czym polega?
SMM, czyli Social Media Marketing – definicja
SMM, czyli social media marketing, to strategia działań promocyjnych, które prowadzone są w social mediach, a więc za pomocą takich platform, jak Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn czy TikTok. Celem wdrażanych prac jest generowanie ruchu, pozyskiwanie klientów i rozpoznawalności. Przemyślana strategia marketingu w mediach społecznościowych umożliwia promocję usług, produktów, idei, budowę marki osobistej.
Jak prowadzić social media marketing
– najważniejsze strategie
Publikacja postów, która przychodzi na myśl od razu, gdy mówimy o SMM, to dopiero pierwszy krok w stronę sukcesu. Bardzo ważne jest budowanie zasięgu, zyskiwanie uwagi użytkowników oraz zachęcanie ich do aktywności. Konieczna jest więc przemyślana strategia, regularność działań, bieżąca optymalizacja. Rozłóżmy to na czynniki pierwsze.
Publikacja treści
Kluczowy jest wartościowy content. Treści o ważnej dla odbiorców tematyce, przygotowane z zaangażowaniem, to priorytet. W tym obszarze jest wiele możliwości, możesz publikować treści, zdjęcia, infografiki, wideo, miksować różne formy.
- Wysoce zalecana jest publikacja opisów usług i produktów, informowanie odbiorców o premierach, zmianach w ofercie, nowych usługach. Jeśli zastanawiasz się nad wprowadzeniem do sklepu e-commerce kolejnego artykułu, zapytaj użytkowników o to, czy byliby zainteresowani zakupem. Nie wiesz jaką tkaninę uwzględnić w nowej kolekcji? Użytkownicy udzielą Ci najlepszych wskazówek.
- Case studies, przykłady zrealizowanych zleceń, statystyki dotyczące firmy, to kolejne ciekawe treści, które jednocześnie będą dowodem słuszności. Bez względu na to, czy chodzi o remont mieszkania, stylizację rzęs, manicure, meble na wymiar, warto pochwalić się swoją pracą.
- Ciekawą formą contentu będzie ukazanie życia firmy od kuchni. Awanse, urodziny, ważne wydarzenia, przygotowania do różnego typu wyzwań sprawią, że Twoja firma zyska bardziej ludzką twarz, a to ważny element w pozyskiwaniu zaufania klientów.
- Ciekawostki z branży, informacje o trendach i nowościach, relacje z udziału w targach i konferencjach, pomogą Ci w budowie wizerunku eksperta w branży, zwiększą autorytet tematyczny strony www bądź sklepu e-commerce.
- Kolejna opcja to zachęcanie do dzielenia się doświadczeniami, oceny firmy i produktów, przesyłania zdjęć, np. w zakupionych w Twoim sklepie e-commerce outfitach. User generated content cieszy się dużym zaufaniem i może przynieść wiele korzyści.
Wykorzystaj w pełni potencjał dostępnych możliwości.
Format treści w SM | Charakterystyka i możliwości | Platformy social mediów |
---|---|---|
Teksty (posty) | Krótkie wpisy angażujące użytkowników, porady, cytaty, pytania, ankiety, ogłoszenia | Facebook, LinkedIn, Twitter |
Grafiki | Infografiki, zdjęcia produktowe, memy, estetyczne treści przyciągające uwagę | Instagram, Pinterest, Facebook |
Wideo krótkie | Dynamiczne, łatwe do przyswojenia nagrania, prezentacja trendów, edukacja, instrukcje | TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts |
Wideo długie | Szczegółowe treści edukacyjne, poradniki, recenzje | YouTube, Facebook |
Stories | Efemeryczne treści znikające po 24 godzinach, idealne do budowania relacji, są spontaniczne i naturalne | Instagram, Facebook, Snapchat |
Transmisje na żywo | Interakcja w czasie rzeczywistym z odbiorcami. Sprawdzą się tutaj webinary, sekcje Q&A, prezentacje produktów | Facebook, Instagram, YouTube, TikTok |
Posty karuzelowe | Możliwość pokazania wielu elementów w jednym poście (np. zdjęcia, teksty). Idealne rozwiązanie, jeśli chodzi o prezentację produktów | Instagram, LinkedIn |
GIF-y i animacje | Przyciągają uwagę dzięki prostocie i dynamice, są łatwe w udostępnianiu i angażujące | Twitter, Instagram, Facebook |
SMM a budowa społeczności
Odbiorcy muszą czuć, że ich zdanie i obecność mają dla Ciebie znaczenie. Jak tego dokonać? Pierwszym, bardzo ważnym krokiem, jest poznanie grupy docelowej, potrzeb i oczekiwań odbiorców. Tutaj pomocne są specjalistyczne narzędzia, ankiety, analiza trendów.
Krok kolejny to interakcja, odpowiadanie na komentarze i wiadomości prywatne, prośba o opinie, zachęcanie do dyskusji, CTA. Możesz także organizować ankiety, konkursy i wyzwania.
Forma interakcji w social mediach | Opis i zastosowanie |
---|---|
Komentarze i reakcje | Odpowiadanie na komentarze użytkowników zwiększa zaangażowanie odbiorców i wzmacnia relacje. |
Ankiety i pytania | Zbieranie opinii, poznawanie preferencji użytkowników |
Tagowanie i oznaczanie | Zachęcanie odbiorców do oznaczania marki w treściach oraz do udostępnienia treści |
Konkursy | Konkursy, które wymagają aktywności użytkowników (np. kreatywne zdjęcia, udostępnianie postów) |
Grupy społecznościowe | Tworzenie przestrzeni dedykowanych klientom i entuzjastom marki |
Transmisje na żywo | Odpowiedzi na pytania w czasie rzeczywistym, pokazanie autentyczności marki. |
Reklama płatna a serwisy społecznościowe
Ważnym elementem social media marketingu są reklamy płatne, np. Facebook Ads, Instagram Ads itp. Kampanie płatne są doskonałym uzupełnieniem działań organicznych i dają wiele dodatkowych możliwości.
- Pozyskiwanie nowych klientów: Reklamy płatne w social mediach pozwalają dotrzeć do osób spoza grona obserwujących, a to kluczowa strategia w zdobywaniu nowych klientów. Reklamy zwiększają także rozpoznawalność marki.
- Generowanie ruchu: Reklamy mogą kierować użytkowników na stronę internetową lub do sklepu online, a to duże wsparcie działań sprzedażowych.
- Wzrost zaangażowania: Atrakcyjne treści reklamowe zachęcają odbiorców do interakcji, np. polubienia wpisu, napisania komentarza, udostępnienia czy obserwowania profilu.
- Remarketing: Remarketing umożliwia dotarcie do osób, które wcześniej miały kontakt z marką, na przykład oglądały produkty w sklepie e-commerce, ale zrezygnowały z zakupów. Remarketing to szansa, żeby przypomnieć odbiorcom o ofercie i zwiększyć szansę na finalizację transakcji.
- Opcja targetowania: Precyzyjne targetowanie reklam sprawia, że treści docierają do odbiorców, którzy mogą być zainteresowani ofertą.
Współpraca z influencerami
Coraz większą popularność zyskuje influencer marketing. Wsparcie influencerów, którzy mogą pochwalić się imponującym gronem odbiorców, może być dużym krokiem naprzód. Dlaczego? Ponieważ opinie influencerów uznawane są wiarygodne, zwykle cieszą się większym zaufaniem niż tradycyjne formy reklamy.
Analiza rezultatów i optymalizacja
Jak w przypadku każdej formy marketingu, tak samo w SMM, ważna jest analiza wyników. Istotna jest weryfikacja liczby i aktywności użytkowników, identyfikacja wpisów, które cieszą się największą popularnością, sprawdzanie skuteczności reklam. To jednak nie koniec.
Warto weryfikować wszelkie wzmianki na temat firmy, śledzić oznaczenia, cytowania, opinie, linki, komentarze. Takie działanie sprawi, że będziesz na bieżąco z informacjami, które pojawiają się w sieci na temat Twojej firmy. Być może znajdziesz inspiracje na ulepszenie produktów i usług, a w razie nieprzychylnych wzmianek, będziesz mógł szybko zareagować.
Social media marketing – najlepsze praktyki
Jakie są najlepsze praktyki w social media marketingu? Mamy kilka wskazówek.
Spójna stylistyka
Możesz prowadzić działania marketingowe na wielu platformach, ale pamiętaj o tym, jak ważna jest spójność, określenie konkretnego stylu komunikacji, stosowanie wybranych kolorów. Eksponuj firmowe barwy, wykorzystaj je w grafikach, postach i materiałach wideo. Korzystaj też z konkretnego lub konkretnych szablonów, np. te same ramki, typografia czy filtry na zdjęciach. Pomoże Ci to zwiększyć rozpoznawalność marki.
Nazwa firmy
Zadbaj o spójną pisownię nazwy firmy, o to, by była konsekwentnie stosowana w różnych mediach. Dla przykładu, nasza agencja to 1stplace.pl i tak zawsze ją zapisujemy, nie 1STplace.pl czy 1stPlace.pl.
Logo
Logo to kolejna z podstawowych kwestii. Zdecyduj się na konkretne rozwiązanie i konsekwentnie je stosuj. Zadbaj jednak o to, by logo było dopasowane pod kątem wymiarów wymaganych na danej platformie.
- Facebook i Instagram: 180×180 px (kwadratowe, wyśrodkowane).
- LinkedIn: 400×400 px.
- YouTube: 800×800 px.
Logo jest kluczowym elementem budowania rozpoznawalności i profesjonalnego wizerunku marki.
Regularne publikacje
Wrzucanie wpisu raz na jakiś czas nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Co więcej, jeśli użytkownicy zauważą, że na Twoim profilu w social mediach niewiele się dzieje, szansa na to, że o nim zapomną, wzrośnie, a tego nie chce żadna firma.
Publikuj co najmniej dwa wpisy w tygodniu. Najlepszym rozwiązaniem jest opracowanie harmonogramu publikacji, na przykład na trzy miesiące do przodu. W harmonogramie uwzględnij ważne wydarzenia, premiery, święta itp. Skup się także na tym, by być na bieżąco, śledź trendy, możesz też wykorzystać moc RTM, czyli real time marketingu.
SMM – najpopularniejsze portale społecznościowe
Przejdźmy teraz do najpopularniejszych platform mediów społecznościowych.
Platforma | Opis i przeznaczenie SM | Kluczowe funkcje i możliwości |
---|---|---|
Najpopularniejsza platforma społecznościowa. Szeroka demografia, szczególnie osoby 25-45 lat.
|
Grupy tematyczne i wydarzenia Reklamy targetowane (Facebook Ads) Rozbudowane analizy (Insights) Transmisje na żywo (Facebook Live) |
|
Platforma skupiona na treściach wizualnych – wideo, zdjęcia, relacje (stories). Młodsi odbiorcy (18-34 lata) | Posty i stories Reels (krótkie filmy) Sklepy i tagowanie produktów Hashtagi do zwiększania zasięgu Rozbudowane narzędzia reklamowe |
|
|
Katalog inspiracji – zdjęcia, grafiki, pomysły DIY, 70% użytkowników to kobiety w wieku 18-40 lat | Tablice tematyczne Piny z linkami do stron www Reklamy produktowe Wyszukiwarka wizualna |
Platforma biznesowa skoncentrowana na networkingu i rozwoju zawodowym, użytkownicy to specjaliści z różnych branż, firmy, osoby szukające pracy i zatrudniające | Profile osobiste i firmowe Posty i artykuły (LinkedIn Pulse) Ogłoszenia o pracę Reklamy B2B i możliwości targetowania wg branży |
|
Tik-Tok | Platforma krótkich, kreatywnych nagrań, popularna wśród młodszej grupy odbiorców, głównie użytkownicy w wielu 16-24 lata | Krótkie wideo (do 10 minut) Filtry, efekty, dźwięki Trendy i wyzwania Reklamy i współpraca z influencerami |
YouTube | Największa platforma wideo zawierająca nagrania o różnej tematyce, filmy, vlogi, reklamy. Szeroka grupa odbiorców, głównie 18-49 lat | Długie i krótkie filmy YouTube Shorts Transmisje na żywo Możliwość zarabiania (monetyzacja, reklamy) Analityka kanału |
Platforma z krótkimi, dynamicznymi treściami (tweetami), z aktualnościami, użytkownicy to głównie politycy, dziennikarze, entuzjaści | Hashtagi i trendy Posty tekstowe do 280 znaków (lub dłuższe w wątku) Ankiety i retweety Szybka reakcja na aktualne wydarzenia |
|
Snapchat | Aplikacja do przesyłania zdjęć i krótkich filmików, z naciskiem na efemeryczne treści. Młodsza grupa odbiorców (13-24 lata).
|
Efemeryczne treści (znikające wiadomości) Filtry i efekty AR Stories i Spotlight Reklamy krótkiego formatu |
Social Media Marketing – korzyści
Za nami definicja social media marketingu, omówienie najważniejszych działań i dobrych praktyk. Przejdźmy teraz do korzyści wynikających z prowadzenia działań marketingowych w social mediach. Zacznijmy od kilku statystyk:
- Na początku 2024 roku liczba aktywnych użytkowników mediów społecznościowych przekroczyła 5 miliardów, jest to aż 63% globalnej populacji.
- W 2023 roku grono użytkowników platform social mediów zwiększyło się o 266 milionów osób, w porównaniu z rokiem 2023, mamy wzrost o 5,6%.
- Przeciętny użytkownik korzysta miesięcznie z około 6 różnych platform społecznościowych.
- W Polsce z mediów społecznościowych korzysta prawie 69% populacji, jest to wynik powyżej średniej światowej.
- Przeciętny użytkownik poświęca około 2 godzin i 23 minut dziennie na aktywności w mediach społecznościowych.
- 72% osób ufa firmom polecanym przez influencerów w mediach społecznościowych. 40% konsumentów jest inspirowanych przez influencerów do zakupu określonych produktów lub usług.
Social media marketing może przynieść wiele korzyści. Przemyślane działania to:
- Zwiększenie rozpoznawalności i budowanie wizerunku marki – aktywność na Facebooku, Pintereście, Instagramie bądź innej platformie, to sposób na pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie rozpoznawalności marki. Większość użytkowników weryfikuje działania firm w social mediach.
- Generowanie ruchu – ciekawie wpisy, linki prowadzące na stronę internetową lub do sklepu e-commerce wspierają proces link buildingu i pozycjonowania witryny, są także dodatkowym źródłem ruchu.
- Budowa relacji – ogromnym plusem social media marketingu jest budowa relacji z odbiorcami, bezpośredni kontakt, np. poprzez komentarze i wiadomości prywatne. Aktywność na platformach społecznościowych to także możliwość poznania potencjalnych klientów, ich potrzeb i oczekiwań. Taka wiedza pozwoli na udoskonalenie strategii działań e-marketingowych.
- Wiarygodność firmy – budowa relacji to proces, który działa w obie strony. Użytkownicy mogą lepiej poznać firmę: życie zespołu od kuchni, sukcesy, wyzwania. Mogą także śledzić aktywności firmy, na przykład przez udział w targach i wydarzeniach branżowych, szkolenia itp. Wszystko to zwiększa wiarygodność firmy, sprawia, że pokazuje ona swoją ludzką twarz, a jednocześnie buduje wizerunek eksperta.
- Poszerzenie grona odbiorców – na platformach społecznościowych dostępna jest opcja reklamy płatnej. Reklamy pozwalają na dotarcie do nowych użytkowników i to użytkowników, którzy stanowią grupę docelową. Ponadto, dzięki remarketingowi, możliwe jest dotarcie do odbiorców, którzy wykazali już zainteresowanie ofertą.
Social media marketing – koszty
Kosztami jakie generuje social media marketing, zainteresowanych jest wiele firm. Niestety, udzielenie jednoznacznej odpowiedzi jest niemożliwe – wpływ na koszty ma mnóstwo czynników, na przykład:
- liczba i rodzaj obsługiwanych profili społecznościowych,
- tygodniowa liczba wpisów,
- budżet na reklamę płatną,
- autorskie grafiki,
- sesje zdjęciowe,
- w przypadku samodzielnych działań dodatkowo należy uwzględnić zakup dostępu do specjalistycznych narzędzi.
Działania w SMM | Koszty SMM |
---|---|
Reklamy i posty | 50–300 zł za profesjonalny, przygotowany przez copywritera tekst |
Grafiki | 50–500 zł za grafikę |
Wideo | Produkcja: 500–10 000 zł, montaż: 200–2000 zł za projekt |
Zarządzanie mediami społecznościowymi – freelancer | Współpraca z freelancerem to miesięczny koszt w wysokości 500/1000 zł miesięcznie za zarządzanie jednym profilem. Na stawkę wpływa między innymi liczba postów w miesiącu |
Zarządzanie mediami społecznościowymi – agencja social media marketingu | Współpraca z agencją SMM to koszt w wysokości 3000–20 000 zł na miesiąc. Są to zwykle koszty pełnej obsługi z zakresu social media marketingu |
Budżet reklamowy (Social Ads) | Małe firmy, około 500–5000 zł/miesiąc Średnie, około 10 000–50 000 zł/miesiąc Duże marki, około 100 000 zł+/miesiąc |
Koszt za kliknięcie (CPC) | Facebook/Instagram: 0,50–5 zł LinkedIn: 5–20 zł TikTok: 0,50–3 zł |
Koszt za tysiąc wyświetleń (CPM) | Facebook: od 10 zł LinkedIn/TikTok: do 30 zł |
Konsultacje ekspertów | 200–1000 zł za godzinę |
Konkursy/promocje | 500–5000 zł na nagrody i logistykę |
Sesje zdjęciowe | 1000–10 000 zł za profesjonalną sesję |
Mikroinfluencerzy (do 10k obserwujących) | 500–3000 zł za post/współpracę |
Makro influencerzy (10k–100k) | 15 000 zł+ za kampanię |
Social media marketing – najważniejsze narzędzia
Dużym wsparciem w przygotowaniu strategii oraz w prowadzeniu działań z zakresu social media marketingu są specjalistyczne narzędzia. Z jakich rozwiązań szczególnie warto korzystać?
Hootsuite
Hootsuite to narzędzie, które oferuje wiele funkcji, przydatnych podczas prowadzenia działań w mediach społecznościowych. Są to:
- Opcja inteligentnego planowania i publikacji wpisów, wskazówki dotyczące daty publikacji.
- Nawet jeśli prowadzisz działania na kilku platformach, wszystkie czynności wykonujesz z poziomu jednego pulpitu.
- Dostępne w narzędziu dane analityczne pozwolą Ci na optymalizację wpisów, zwiększenie ich skuteczności i oczywiście, wyprzedzenie konkurencji.
- Hootsuite dostarcza także danych na temat trendów, a to może sprawić, że Twoje treści zawsze będą na czasie.
Buffer
Buffer to kolejne narzędzie, które pomoże Ci w zarządzaniu kanałami w mediach społecznościowych – na Facebooku, Instagramie, Pintereście, Twitterze itp. Narzędzie ułatwia publikacje, umożliwia generowanie pomysłów na posty oraz analizę efektów działań. Kolejne funkcje to sugerowanie hashtagów, śledzenie komentarzy i innych interakcji.
BuzzSumo
BuzzSumo to narzędzie, które wspiera optymalizację działań z zakresu marketingu treści i mediów społecznościowych. Wśród najważniejszych funkcji znajdują się: monitorowanie popularności treści, identyfikacja trendów, analiza zaangażowania odbiorców.
W social media marketingu warto też korzystać z takich narzędzi, jak Google Trends czy Google Analytics. W przygotowaniu grafik pomoże natomiast Canva.
Social media marketing agency
Social media marketing wymaga dobrze opracowanej strategii, a co za tym idzie, wiedzy i umiejętności. Ważna jest wiedza dotycząca wybranej platformy social mediów, contentu, e-marketingu, działania reklam płatnych. Przydatne są także umiejętności graficzne, analityczne oraz kreatywność. Wszystko to sprawia, że wiele firm decyduje się na współpracę z agencją social media marketingu.
Media marketing agency to firma, która specjalizuje się w tworzeniu, implementacji oraz optymalizacji strategii marketingu mediów społecznościowych. Zespół agencji SMM analizuje grupę docelową, opracowuje szczegółowy harmonogram publikacji, zajmuje się przygotowaniem grafik, reklamą płatną. Do zadań specjalistów należy także zachęcenie odbiorców do interakcji, zwiększanie zasięgów, budowanie relacji z użytkownikami.
Część agencji social mediów zajmuje się również optymalizacją strony www bądź sklepu e-commerce, pozycjonowaniem, reklamami Google Ads. Dzięki temu firmy mogą korzystać z kompleksowych usług z zakresu e-marketingu.
Social media manager
Social media manager to specjalista, który zajmuje się omawianym dziś social media marketingiem. Zadania specjalisty mogą różnić się w zależności od potrzeb firmy, którą reprezentuje w sieci, wymagań agencji, w której pracuje, doświadczenia i umiejętności.
Social media manager skupia się głównie na zarządzaniu marketingiem na Facebooku, Instagramie, Twitterze, LinkedIn czy TikToku. Odpowiada za opracowanie strategii, analizę wyników, przebieg różnego typu prac. Często zarządza zespołem copywriterów, grafików czy specjalistów ds. płatnej reklamy, np. Facebook Ads.
Taka osoba zwykle też kontaktuje się z właścicielem profilu, ustala plan działań, omawia propozycje i pomysły na content, grafiki, organizowanie wydarzeń itp.
Marketing i social media – studia
Wraz z coraz większą popularnością social mediów, zwiększa się zapotrzebowanie na specjalistów, którzy zajmą się działaniami marketingowymi na różnych platformach społecznościowych. Wykonywanie takich prac wymaga wiedzy i odpowiednich umiejętności, właśnie dlatego, coraz więcej osób zainteresowanych jest edukacją z tego zakresu.
Osoby w różnym wieku szukają studiów, kursów, różnego typu materiałów na temat social media marketingu. Jakie są w tym zakresie możliwości? Wiele uczelni oferuje studia licencjackie, magisterskie, podyplomowe z zakresu marketingu i social media marketingu. Programy takich studiów obejmują zwykle marketing i specyfikę działania różnych platform.
Dostępne są również kursy – zarówno online, jak i stacjonarne. Zdecydować się można na darmowe szkolenia, szkolenia płatne czy warsztaty kończące się uzyskaniem certyfikatu. W sieci dostępne są również poradniki, e-booki, artykuły, które omawiają różne zagadnienia social media marketingu.
Social media marketing praca
Praca w social media marketingu to kreatywne i dające wiele satysfakcji zajęcie. Tacy specjaliści mogą znaleźć zatrudnienie w agencjach e-marketingowych, w agencjach seo czy agencjach 360 stopni. Co więcej, wiele firm prowadzi własne działy reklamy, promocji i PR, a specjaliści ds. social mediów stanowią ważną część zespołu. W ofertach wielu firm znajdują się również propozycje staży, które są ciekawą propozycją dla osób, które dopiero poznają świat social media marketingu.
Praca w social media marketingu | Opis działań, obowiązków, trendów w SSM |
---|---|
Zakres obowiązków | – Tworzenie strategii działań w mediach społecznościowych – Tworzenie angażujących treści (posty, wideo, grafiki) – Zarządzanie kampaniami reklamowymi – Analiza wyników i raportowanie – Współpraca z influencerami, kontakt z klientem, na wyższych stanowiskach zarządzanie zespołem |
Popularne stanowiska w SSM | -Social Media Manager – Content Creator – Community Manager – Performance Marketing Specialist – Influencer Marketing Specialist |
Umiejętności twarde | – Znajomość platform, ich specyfiki i możliwości (Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok, YouTube) – Obsługa narzędzi graficznych (Canva, Adobe Photoshop) – Analiza danych (Google Analytics, Meta Insights) – Zarządzanie kampaniami reklamowymi |
Umiejętności miękkie | – Kreatywność – Komunikatywność – Zdolności organizacyjne – Umiejętność pracy pod presją |
Narzędzia wspierające | – Publikacje: Hootsuite, Buffer, Later – Analiza: Brand24, NapoleonCat, Google Analytics – Tworzenie treści: Canva, Adobe Creative Suite – Reklamy: Facebook Ads Manager, TikTok for Business |
Trendy w SMM | – Rosnąca popularność wideo (TikTok, Reels, Shorts) – AI w marketingu (personalizacja, automatyzacja) – Autentyczność przekazu – Zrównoważony rozwój i wartości marki |
Wynagrodzenie | – Osoby początkujące: 3 000–5 000 zł brutto/miesiąc – Osoby z doświadczeniem: 6 000–12 000 zł brutto/miesiąc – Freelancerzy: 100–300 zł/godz. lub 2 000–10 000 zł za projekt |
Miesięczny koszt związany z social media marketingiem może więc wynosić 1000 zł, jak i 10 000. Małe i średnie firmy zwykle przeznaczają budżety w wysokości 1000- 3000 zł miesięcznie.
Social media marketing a inne formy marketingu
Choć social media marketing odgrywa coraz ważniejszą rolę, to nie stanowi jedynej, zalecanej formy promocji biznesu. SMM warto łączyć z innymi formami e-marketingu, pozwoli to na docieranie do klientów różnymi drogami i budowę trwałej widoczności w sieci.
SMM a pozycjonowanie
Oprócz aktywności na Facebooku, Pintereście czy na Instagramie, warto także skupić się na zwiększaniu widoczności strony www bądź sklepu e-commerce w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Tutaj kluczowe jest pozycjonowanie witryny. Przemyślana strategia, obejmująca content, optymalizację techniczną strony, pozyskiwanie linków zewnętrznych umożliwi uzyskanie widoczności na ważne dla Twojego biznesu frazy. Witryny zajmujące miejsce w TOP10 wyników organicznych odnotowują największy ruch i konwersję.
SMM a content marketing
Content marketing odgrywa bardzo ważną rolę w promocji firm o każdej wielkości, działających w różnych branżach. Publikacje i wystąpienia gościnne, regularna implementacja treści na stronie www, publikacje na portalach zewnętrznych, są istotnym elementem pozycjonowania, wspierają budowę rozpoznawalności marki i autorytetu tematycznego, są też dodatkowym źródłem ruchu.
SMM a kampanie Google Ads
Kampanie Google Ads to koleją droga, by dotrzeć do odbiorców. Kampanie w natychmiastowy sposób zwiększają widoczność firmy w sieci. Reklamy wyświetlają się w karcie Zakupy, na YouTube, na stronach partnerów Google, na G-mailu.
Profil firmy w Google
Profil Firmy w Google sprawia, że firma może zyskać dodatkową widoczność w wynikach wyszukiwania i na Google Maps. Profil oferuje wiele przydatnych funkcji, np.:
- załączenie danych kontaktowych, adresu firmy oraz adresu strony www,
- publikacja wpisów do 1500 zzs,
- publikacja grafik i wideo,
- załączanie linków, na przykład prowadzących na strony produktowe,
- pozyskiwanie opinii i udzielanie odpowiedzi na pozyskane komentarze,
- szansa na wyświetlanie informacji na temat strony www w sekcji local pack.
Jak prowadzić marketing social media – lista dla Ciebie
Określenie grupy docelowej
- Zidentyfikuj, kim są Twoi potencjalni klienci, określ wiek, płeć, zainteresowania, lokalizację
- Skoncentruj się na potrzebach, obiekcjach, motywacjach i preferencjach odbiorców.
Wybór odpowiednich platform SM
- Dopasuj platformy do swojej grupy docelowej (np. Instagram dla młodszych użytkowników, LinkedIn dla profesjonalistów).
- Rozpocznij od 1do 3 platform, aby nie rozpraszać działań.
Bezpośrednia komunikacja
- Odpowiadaj na komentarze, wiadomości i opinie użytkowników.
- Bądź dostępny dla swoich klientów, odpowiadaj na pytania.
Tworzenie wartościowych treści
- Publikuj treści, które edukują, inspirują, rozwiązują problemy Twoich odbiorców.
- Stosuj różnorodne formaty: posty, wideo, stories, infografiki.
Harmonogramowanie postów - Zaplanuj publikacje z wyprzedzeniem, aby utrzymać regularność.
- Skorzystaj z narzędzi takich jak Hootsuite, Buffer lub Later.
Monitorowanie wyników
- Regularnie analizuj dane z narzędzi analitycznych (np. Meta Insights, Google Analytics).
- Sprawdzaj, które treści działają najlepiej i na tej podstawie optymalizuj strategię.
Ewolucja strategii
- Na podstawie zebranych wyników modyfikuj treści i działania, aby lepiej dopasować się do oczekiwań odbiorców.
Podsumowanie social media marketing
Social media marketing to wszelkie działania marketingowe, których celem jest promocja marki przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, np. Facebooka, Instagrama, Tik-Toka, LinkedIn i innych platform. Portale społecznościowe są doskonałym sposobem na budowanie wizerunku marki, zyskanie lojalności klientów, zwiększenie sprzedaży – warto wykorzystać ich potencjał. A jak powinna wyglądać strategia, która pozwoli odnieść sukces? Ważny jest wybór odpowiednich platform, określenie grupy docelowej, publikacja wartościowych treści, monitorowanie wyników. Dużym wsparciem są także płatne kampanie, które umożliwiają precyzyjne targetowanie reklam.