Pozycjonowanie stron www co to?

Spis treści

Pozycjonowanie stron www – co to jest i dlaczego jest ważne?

Czym właściwie jest pozycjonowanie strony? Jakie kroki należy podjąć, aby strona wyświetlała się wysoko w wyszukiwarce internetowej? Od czego zależy pozycja strony www? To pytania z którymi zetknął się już praktycznie każdy człowiek korzystający z wyszukiwarek internetowych. Kiedy poszukujesz konkretnych informacji, ofert firm czy materiałów wideo, wiąże się to nierozerwalnie z pozycjonowaniem. Pozycjonowanie to swego rodzaju przepustka do widoczności w internecie. Jeśli chcesz się dowiedzieć na co szczególnie zwracać uwagę, aby było pozycjonowanie było skuteczne i przynosiło Ci konkretne efekty, przeczytaj ten wpis do końca.

Co to jest pozycjonowanie stron?

Pozycjonowanie stron to nic innego jak poprawienie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce internetowej. Czym się objawia poprawienie widoczności? – obecnością na wysokich pozycjach w wyszukiwarce internetowej dla konkretnie określonych słów kluczowych (do których nawiążę w następnej części tego wpisu). Warto tutaj nadmienić, że wszystkie podejmowane działania związane z SEO i pozycjonowaniem będą wpływać pozytywnie nie tylko na słowa kluczowe, które są dla nas najważniejsze, ale również na inne pośrednie wyrażenia. Oczywiście dzięki wysokiej widoczności w sieci możemy pozyskiwać ruch na stronę internetową, a co za tym idzie starać się nakłonić użytkowników do wykonywania konkretnych akcji. Mogą to być zakupy produktów, wypełnienie formularza kontaktowego czy wykonanie połączenia telefonicznego.

W dużym skrócie możemy powiedzieć, że pozycjonowanie strony zwiększa widoczność naszej strony, sprawia, że zajmujemy wyższe pozycje niż konkurencyjne witryny oraz generuje ruch organiczny (naturalny).

Pozycjonowanie to nie to samo co SEO!

Zanim przejdziemy do dalszej części muszę usystematyzować pewną nomenklaturę. Nagminnie zdarza się, że pojęcia pozycjonowania stron i SEO nazywane są naprzemiennie, właściwie jak synonimy. Należy pamiętać, że oba pojęcia ze sobą blisko korespondują, ale zdecydowanie nie oznaczają tego samego.

SEO czyli z ang. Search Engine Optimization, to optymalizacja strony internetowej pod wymagania wyszukiwarek internetowych np. Google. 

Z kolei pojęcie pozycjonowania stron wyjaśniliśmy sobie w poprzednim punkcie. Jest to zbiór działań mających na celu zwiększenie widoczności strony internetowej w wyszukiwarce w którym znajduje się również SEO. Pamiętajmy, że angielskim wyrażeniem, które odpowiada pozycjonowaniu stron jest Web Positioning, a nie SEO. 

SEO, optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarki
SEO: optymalizacja strony www pod kątem wyszukiwarki

Od czego rozpocząć pozycjonowanie strony internetowej?

Pozycjonowanie w pierwszej kolejności polecam podzielić na dwa etapy. Pierwszym będzie z pewnością optymalizacja strony pod kątem SEO, do czego niezbędny będzie nam szczegółowy audyt. Po wdrożeniu niezbędnych zmian optymalizacyjnych przyjdzie czas na wdrożenie drugiego etapu prac. Będą nim regularne prace wykonywane z zakresu aktywności w mediach społecznościowych, prace analityczne, tworzenie autorytetu tematycznego i przede wszystkim link building, dzięki któremu będziemy pozyskiwać moc dla naszej domeny.

Z góry uprzedzam, że większość czynności jest po prostu czasochłonna, ale nie zawsze trudna i skomplikowana.

Audyt SEO – fundament pozycjonowania stron internetowych

Przed rozpoczęciem prac technicznych związanych z pozycjonowaniem strony, będziesz musiał wykonać audyt SEO. Jest to swoisty fundament do wszystkich prac związanych z budowaniem widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Audyt SEO ma na celu przede wszystkim dostosowanie strony internetowej do pozycjonowania poprzez jej odpowiednią optymalizację.

Audyt SEO możemy podzielić na podzielić na dwa główne segmenty optymalizacji – On site oraz Off site. 

Do segmentu On site zaliczamy wszystkie elementy znajdujące się w obrębie samej strony internetowej. Są to między innymi:

Segment Off site:

  • linki przychodzące,
  • profile społecznościowe,
  • citations,
  • NAP+W (Name, Adress, Phone + Website).

Dobrze przygotowany audyt SEO, to przynajmniej kilkadziesiąt stron dokumentu, który zawiera informacje na temat wyżej wymienionych elementów(wymieniłem tutaj jedynie kilka najważniejszych, a jest ich znacznie więcej), uzupełnionych o dane analityczne. Pamiętajmy również, że algorytm wyszukiwarki Google uwzględnia ponad 200 czynników podczas ustalania rankingów stron, dlatego musimy postarać się im wszystkim sprostać.

Słowa kluczowe, czyli krok w stronę widoczności w wyszukiwarce

Słowa kluczowe (ang. keywords) to integralna część pozycjonowania stron internetowych. Podczas korzystania z wyszukiwarki internetowej każdy z nas świadomie bądź nie wpisuje do niej właśnie słowa kluczowe. Frazy kluczowe mogą przybierać formę krótkich i zwięzłych lub długich i obszernych zapytań. 

Możemy wyszczególnić przynajmniej kilka rodzajów słów kluczowych, które wykorzystywane są w pozycjonowaniu stron:

  • Brandowe słowa kluczowe – są to słowa kluczowe, które nawiązują do nazwy własnej naszej firmy.
  • Główne słowa kluczowe – są to słowa kluczowe, które z reguły cechuje najwyższy poziom konkurencji. Są to frazy, które potrafią generować duży i wartościowy ruch na stronie internetowej.
  • Słowa kluczowe z długiego ogona (Long Tail) – są to konkretne i doskonale odpowiadające na intencje użytkownika słowa kluczowe. Ich zaletą jest z pewnością, to, że dużo łatwiej się je pozycjonuje.
Słowa kluczowe w podglądzie narzędzia Ahrefs

Jak wykorzystać słowa kluczowe w pozycjonowaniu?

Ewolucji w pozycjonowaniu stron internetowych, towarzyszyła również zmiana w podejściu do słów kluczowych. W chwili obecnej treść na stronie internetowej powinna być w odpowiedni sposób “nasycona” słowami kluczowymi. Istotne słowa kluczowe powinny pojawiać się w takich sekcjach strony jak jej tytuł, nagłówki, nazwy zdjęć oraz treść. 

Jak często używać słów kluczowych? Moim zdaniem 1-2% całej zawartości strony to odpowiedni przedział. Przede wszystkim skupiamy się jednak na wartości merytorycznej i ciekawej zawartości, a dopiero następnie bierzemy pod uwagę nasycenie słowami kluczowymi.

Jak wybierać odpowiednie słowa kluczowe?

Kwestia doboru słów kluczowych wbrew pozorom potrafi być bardzo rozległa. Sprawę znacznie mogą ułatwić narzędzia analityczne, precyzyjnie wskazujące popularność oraz ilość wyszukiwania dla poszczególnych słów. Poniżej lista narzędzi z których osobiście korzystam:

  • Google Keyword Planner (Planer słów kluczowych) – to narzędzie dostarczone bezpośrednio od Google. Wiele innych narzędzi bazuje właśnie na danych zaciągniętych z planera słów kluczowych. Żeby otrzymać maksymalnie precyzyjne wyniki dla konkretnych sprawdzanych fraz polecam uruchomić pierwszą płatną kampanię w usłudze Google Ads (jeśli tego nie zrobisz otrzymasz jedynie szacunkowe dane),
  • Alsoasked – ciekawe i przede wszystkim bardzo intuicyjne narzędzie. Wystarczy w pole wyszukiwania wpisać frazę kluczową, a następnie otrzymamy całą “siatkę” powiązanych słów kluczowych i mapę ich powiązań,
  • Answer The Public – można by rzec, że to bliźniacze narzędzie do alsoasked. Wskazywane dane również są bardzo zbliżone, dlatego też wybierzcie to, które jest dla was bardziej przyjazne,
  • Sugestie i podpowiedzi w wyszukiwarce Google – po uzupełnieniu pola wyszukiwania w wyszukiwarce Google, wyświetlą się propozycję słów kluczowych, które możemy wykorzystać do pozycjonowania naszej strony. Poważnie weźmy je pod uwagę, ponieważ, kto inny niż samo Google, wie w jaki sposób wyszukują informacje użytkownicy tejże właśnie wyszukiwarki,
  • Ubersuggest – ciekawe i intuicyjne narzędzie, które precyzyjnie wskazuje powiązania między słowami kluczowymi.

Ostatecznie proces wyboru słów kluczowych jest niezwykle istotny. To właśnie w oparciu o słowa kluczowe tworzymy audyt SEO oraz wykonujemy działania związane z pozycjonowaniem, a w szczególności link buildingiem(o którym więcej informacji znajdziecie poniżej).

Podstawowe narzędzia przydatne w pozycjonowaniu stron

Pozycjonowanie to proces, który wymaga czasu, regularności działań oraz wiedzy. Nieocenione są tutaj również odpowiednie narzędzia, które ten proces znacznie wspomagają. Poniżej opiszę pokrótce kilka z nich.

Google Search Console

Darmowe narzędzie bezpośrednio od Google. Uważam, że jest ono prawdziwą kopalnią wiedzy o naszej stronie. Aby móc z niego w pełni korzystać musimy najpierw zweryfikować własność strony. Google Search Console daje nam wgląd do statystyk takich jak np.:

  • ilość wyświetleń oraz odwiedzin strony,
  • współczynnik klikalności CTR,
  • błędy występujące na stronie,
  • status indeksowania stron,
  • słowa kluczowe które generują wyświetlenia witryny.

Jest to absolutnie podstawowe narzędzie, które musi zostać zainstalowane na Twojej stronie internetowej. Weryfikacja własności strony jest dość prosta więc poradzisz sobie z tym zadaniem w ciągu kilku minut.

Statystyki z narzędzia Google Search Console

Google Analytics

Kolejne w pełni darmowe narzędzie od Google. Istny kombajn analityczny. Instalacja narzędzia podobnie jak w przypadku Google Search Console nie należy do najtrudniejszych i każdy nawet początkujący webmaster powinien sobie z nią poradzić. Dane, które możemy uzyskać dzięki Google Analytics to:

  • Ilość użytkowników odwiedzających stronę (również w czasie rzeczywistym),
  • zachowania i przepływy użytkowników,
  • dane demograficzne użytkowników,
  • wykaz najczęściej odwiedzanych stron docelowych,
  • urządzenia na jakich wyświetlana jest strona,
  • ustawianie celów oraz konwersji w obrębie strony.

Google Analytics to kolejne narzędzie, które należy do sekcji must have i zdecydowanie nie można go pominąć.

Szybkość ładowania strony internetowej – Pagespeed.web.dev / Llightspeed

Szybkość ładowania się strony internetowej to jeden z elementów UX (User Experience), a jak wiemy jest to obecnie bardzo istotny element zarówno dla użytkowników jak i algorytmów wyszukiwarek internetowych, takich jak np. Google. Nikt z nas nie chce w nieskończoność oczekiwać na załadowanie się zawartości strony internetowej i z tego samego punktu widzenia wychodzą twórcy wyszukiwarek. Strona ma być dostępna dla użytkownika w mgnieniu oka i dostarczać mu pożądanych treści. Żeby sprawdzić jak szybko ładuje się nasza strona internetowa powinniśmy przejść na https://pagespeed.web.dev/ i wpisać adres www naszej strony. W przypadku słabego wyniku, lub błędów podczas ładowania będziemy musieli zająć się ich naprawą.
Alternatywą do https://pagespeed.web.dev jest narzędzie Lighthouse, które możemy zainstalować jako rozszerzenie w przeglądarce internetowej Google Chrome. Działa ono na identycznych zasadach.

Mobile Friendly Test – Mobile First Index

Ostatnie w tym zestawieniu narzędzie od Google. Nie trzeba go instalować bezpośrednio na stronie internetowej, a wystarczy jedynie przejść pod adres https://search.google.com/test/mobile-friendly. W okienku wpisujemy adres url naszej strony internetowej i sprawdzamy czy jest ona dostosowana do urządzeń mobilnych. 

Dlaczego jest to istotne? Ponieważ Google już od jakiegoś czasu, przy ocenie stron internetowych bierze pod uwagę ich wyświetlanie na urządzeniach mobilnych. Jest to tzw. Mobile FIrst Index. Oznacza to dokładnie tyle, że mobilna wersja strony www jest bardziej istotna przy ustalaniu rankingu niż ta desktopowa.

Screaming Frog

Licencja w przypadku tego narzędzia jest płatna, jednak w przypadku małej witryny (do 500 adresów url) może nam wystarczyć darmowa wersja. Narzędzie świetnie sprawdza stronę internetową pod kątem występujących adresów 404 czy przekierowań 301. Możemy tu również zweryfikować czy tagi meta są unikalne oraz jak wyglądają linki wewnętrzne w obrębie strony.

Ahrefs

Narzędzie dość drogie, ale zdecydowanie warte swojej ceny. Osobiście to mój faworyt w kategorii narzędzi zewnętrznych. Możemy tutaj sprawdzić takie elementy jak np.:

  • ilość wyszukiwań słów kluczowych,
  • propozycje nowych słów kluczowych i panujące trendy,
  • profil linków przychodzących, wychodzących oraz wewnętrznych,
  • błędy występujące na stronie internetowej,
  • autorytet domeny oraz poszczególnych adresów url za pomocą wskaźników DR oraz UR,
  • brakujące treści w porównaniu do konkurencji.

Ahrefs daje całe multum możliwości i ciężko wskazać lepsze narzędzie wspierające pozycjonowanie stron internetowych. W rękach dobrego pozycjonera, to prawdziwy skarb.

Link Building, czyli prawdziwa moc pozycjonowania

Często podczas spotkań z klientami staram się im wytłumaczyć czym właściwie jest link building i dlaczego jest jednym z najważniejszych elementów w pozycjonowaniu stron. W dużym uproszczeniu możemy przyjąć, że każdy link prowadzący do naszej strony www jest jak polubienie na facebooku. Im więcej polubień tym bardziej nasze zdjęcie jest widoczne dla naszych pozostałych obserwatorów. Podobnie jest w przypadku linków. 

Muszę tutaj jednak nadmienić, że jest to tylko połowiczna prawda, ponieważ owszem ilość linków wpływa na widoczność naszej strony internetowej jednak kluczową rolę odgrywa tutaj jakość pozyskanych linków. Żeby pozyskane linki mogły bezpośrednio przełożyć się na pozycję naszej strony w wyszukiwarce, powinniśmy podczas ich pozyskiwania wziąć pod lupę kilka elementów. Są to między innymi:

  • autorytet domeny,
  • powiązanie tematyczne,
  • anchor tekst (jest to tekst pod którym znajduje się hiperłącze),
  • lokalizacja linku (np. czy jest on zawarty w tekście, w stopce czy w grafice).

Powyżej wymienione elementy są niezwykle istotne i mają olbrzymie znaczenie w kwestii nadawania “mocy” pozycjonowanej stronie. Prawidłowo prowadzony proces link buildingu musi być połączony z bezpośrednią analizą stron konkurencji. Powinien również obejmować analizę miejsc docelowych oraz dywersyfikacji anchor textów. Warto również nadmienić o rozróżnieniu typów linków na linki dofollow i nofollow. Te pierwsze przekazują “moc”, a te drugie niekoniecznie, jednak pewna ich ilość jest niezbędna w pozycjonowaniu. 

Ze swojej strony polecam zacząć od dodawania linków w ogólnodostępnych i często indeksowanych(odwiedzanych przez roboty wyszukiwarki) miejscach takich jak portale społecznościowe. Dobrym miejscem dla początkujących mogą być również fora internetowe oraz katalogi stron, jednak w obu przypadkach należy być ostrożnym. Możemy bowiem bardziej zaszkodzić stronie niż jej pomóc.

Autorytet tematyczny

Autorytet tematyczny to rzadko poruszana kwestia w branży seo (przynajmniej w Polsce). Uważam to oczywiście za błąd, ponieważ autorytet tematyczny jest jednym z najważniejszych elementów w pozycjonowaniu stron. Wskazuje on robotom wyszukiwarki, że nasza strona regularnie produkuje treści eksperckie na konkretny temat. Dzięki temu zjawisku, wyszukiwarka może oceniać naszą stronę jako eksperta w danej dziedzinie.

Doskonałym polem do budowy autorytetu tematycznego strony jest blog. Na blogu możemy regularnie publikować dowolne treści nawiązujące do konkretnej tematyki. Im bardziej skupimy się na trafianiu w intencje użytkowników, tym szybciej zbudujemy autorytet tematyczny. 

TIP!

Do budowania autorytetu tematycznego potrzebny jest plan, a najlepiej “mapa”(tworzymy specjalistyczne mapy autorytetu tematycznego dla naszych klientów korzystających z usługi Formuła SEO 1stplace – polecam :)). Jeśli chcemy jednak zdać się na darmowe rozwiązania, to możemy tutaj wykorzystać sekcję PAA w wyszukiwarce Google. W ograniczonym zakresie przyda się również darmowe narzędzie Google Trends (https://trends.google.pl/)

Pozycjonowanie stron: autorytet tematyczny
Pozycjonowanie stron www: autorytet tematyczny

Na koniec dodam, że autorytet tematyczny jest jednym z filarów naszej unikalnej i autorskiej metody pozycjonowania jaką jest Formuła SEO 1stplace, która generuje doskonałe wyniki w zwiększaniu widoczności w wyszukiwarkach.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza