Większość twórców treści: blogerów, copywriterów, właścicieli stron www, zastanawia się, jak poprawnie pisać artykuły blogowe, gościnne, sponsorowane? Co zrobić, aby treści miały maksymalnie wysoką wartość merytoryczną, a pozycjonowanie przynosiło jak najlepsze rezultaty? Dziś mam dla Ciebie kilka cennych wskazówek ze świata SEO, copywritingu, UX. Większa świadomość dotycząca contentu sprawi, że osoby odwiedzające Twoją stronę internetową będą usatysfakcjonowane, a Google przychylniej spojrzy na Twoją witrynę. Miłej lektury!
Jak napisać dobry artykuł, wpis blogowy,
artykuł prasowy?
Takie pytanie pojawia się coraz częściej – i to zarówno w głowie początkujących blogerów, jak i content managerów od lat działających w branży. Co więcej, w tym drugim przypadku, i wiem to z doświadczenia, presja jest jeszcze większa. Po latach pracy sama od siebie więcej oczekuję, zależy mi na tym, aby artykuł generował ruch oraz zapytania ofertowe, by wyświetlał się na wysokich pozycjach – w top7, a najlepiej w top3. Skupiam się również na tym, by wpis nie był wyłącznie powieleniem innej treści, ale zawierał coś więcej – wnioski, moje przemyślenia. Dziś postanowiłam podzielić się kilkoma wskazówkami.
Jak napisać artykuł? Co się zmieniło w ostatnich latach?
Na początku zaznaczę, że artykuł na temat treści, przygotowany około trzech lat temu, będzie odbiegał od tego, co dziś jest najważniejsze, nie wspominając już o wpisach z 2015 roku lub starszych. Duże prawdopodobieństwo, że dzisiejszy artykuł także za jakiś czas wymagał będzie aktualizacji. Ważne więc, by mieć z tyłu głowy myśl, że zarówno potrzeby użytkowników, jak i algorytmy Google ulegają zmianie. Dlatego tak istotne jest śledzenie trendów i odświeżanie contentu.
1. Cel artykułu
Jeszcze kilka lat temu, na pierwszym miejscu znalazłby się słowa kluczowe – dziś, przynajmniej moim zdaniem, na podium należy umieścić cel. Aktualnie wiele artykułów powstaje bez celu. Właściwie nie wiadomo, dla kogo przygotowana jest treść i jakie ma przynieść korzyści. Bywa nawet tak, że dany tekst odbiega (i to znacznie) pod kątem tematycznym od profilu działania firmy.
Myślę, że zanim rozpoczniemy jakiekolwiek prace nad tekstem, powinniśmy określić cele naszej pracy. Patrząc na ostatnie zalecenia Google i informacje na stronie www Giganta, coś w tym jest. Jasno wyznaczony cel sprawia, że nie zaśmiecamy sieci, że zwracamy się do konkretnej grupy docelowej, że nie odbiegamy od profilu tematycznego firmy.
2. Sposób tworzenia artykułu
W jaki sposób przygotować artykuł, by w maksymalnym stopniu zwiększyć swoje szanse na powodzenie? Działanie typu: generuję treści za pomocą AI i wrzucam bez edycji to opcja, którą należy omijać szerokim łukiem. Nie oznacza to jednak, że nie możemy korzystać ze wsparcia wspomnianego narzędzia. Ale to dopiero pierwsza kwestia, o której chciałam napisać.
Kolejna kwestia – opowiedz czytelnikowi o tym, jak powstał dany tekst. Przygotowałeś go na podstawie zbieranych przez lata doświadczeń? A może porównałeś dane z różnych źródeł lub narzędzi bądź przeanalizowałeś liczne opinie i ankiety? Takie informacje sprawią, że treść stanie się bardziej wiarygodna.
3. Autor – kto i dlaczego przygotował dany tekst?
Jeszcze jakiś czas temu, mało kto zwracał uwagę na autora treści – dziś jest nieco inaczej. Sama, podczas lektury artykułów na różne tematy, niemal zawsze zerkam na bio, szukam informacji na temat autora. I muszę przyznać, że gdy niczego nie znajduję, jestem zawiedziona. Warto więc, byś wspomniał w artykule, dlaczego wypowiadasz się w danej kwestii. Jeśli od 10 lat specjalizujesz się w pozycjonowaniu sklepów e-commerce, powiedz o tym czytelnikowi. A oprócz tego, przygotuj bio autora i zaimplementuj je pod wpisem. Dlaczego to takie ważne?
- Po pierwsze, informacje na temat autora zwiększają wiarygodność treści, są dopełnieniem kwestii, o których pisałam w punkcie numer dwa.
- Po drugie, wspomniane dane zwiększają satysfakcję użytkowników, a to kwestia kluczowa.
- Po trzecie, dobrze przygotowane bio i inne działania budujące autorytet autora, dają większe szanse na zyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
4. Słowa kluczowe
Słowa kluczowe, które dawniej zajmowały miejsce nr jeden, koniec końców znajdują się na 4 miejscu. Są jednak związane z punktem nr 1. Warto najpierw określić cel artykułu, a potem dopasować do niego słowa kluczowe. A jak dobrać frazy kluczowe i na co zwrócić uwagę?
Jeśli chcesz pozyskać duże zainteresowanie w social mediach, jak i wyszukiwarkach internetowych, warto, abyś wybrał często wyszukiwane słowa kluczowe. Jak to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi Google Keyword Planner, jest to bardzo intuicyjne narzędzie, z którym poradzą sobie nawet osoby początkujące.
Wystarczy zalogować się na konto Google, przejść do narzędzia Google Keyword Planner i wpisać główne słowa kluczowe.
Dobór fraz kluczowych – przykład
Przyjmijmy, że prowadzisz sklep e-commerce, w obrębie którego znajduje się blog. Systematycznie dodajesz treści i zależy Ci na tym, by pozyskać dzięki nim jak najwięcej odwiedzających. Załóżmy, że chcesz przygotować wpis dotyczący recenzji butów. Jak możesz wyszukać odpowiednie słowa kluczowe?
Wystarczy, że wpiszesz w Google Keyword Planner słowo kluczowe, które Cię interesuje. Po wpisaniu frazy buty recenzja pojawiła się propozycja następujących fraz kluczowych:
Wybierz z listy interesujące Cię słowa kluczowe, będą one podstawą artykułu. Gdy już stworzysz listę odpowiednich słów kluczowych, warto byś rozbudował ją o tak zwany longtail (długi ogon). Z pomocą przychodzi bezpłatne narzędzie Ubersuggest – dostępne tutaj.
Musisz jedynie wpisać słowo kluczowe, a w przeciągu sekundy otrzymasz setki propozycji słów z długiego ogona, jakie wpisują użytkownicy wyszukiwarek.
Wykorzystując te dwa bezpłatne narzędzia, czyli Ubersuggest i Google Keyword Planner, możesz wyszukać naprawdę wartościowe słowa kluczowe do artykułu. Oprócz bezpłatnych narzędzi, dostępne są również płatne opcje, np. Ahrefs, Senuto czy Surfer SEO.
Jeśli już jesteśmy przy artykule dotyczącym recenzji butów, w przypadku takiego artykułu, warto powiedzieć użytkownikom, z jakich źródeł korzystałeś – czy były to opinie klientów, dane dotyczące liczby zwrotów, opinie pozyskane z innych sklepów.
5. Przygotuj odpowiedni i ciekawy nagłówek
Podstawą dobrego artykułu jest dobry nagłówek. Dzięki wykorzystaniu konkretnych sformułowań, artykuł może zyskać większą klikalność, jak również wyższe pozycje. Jak przygotować skuteczny nagłówek?
- Pamiętaj o słowach kluczowych.
- Zadbaj o to, by nagłówek był zrozumiały dla użytkowników.
- Przyciągnij uwagę użytkowników – tutaj pomocne będą rankingi, statystyki, pytania, porównania.
Przykład odpowiednich nagłówków:
- Jak pisać artykuły prasowe, od których nie da się oderwać? 5 praktycznych wskazówek
- Artykuły po angielsku – skuteczny copywriting – sprawdź nasze statystyki!
- Jak napisać artykuł naukowy w prosty sposób? Poradnik doświadczonego copywritera
- 5 sposobów na płaski brzuch – sprawdź i ciesz się zgrabną sylwetką
- Tańcz jak profesjonalny tancerz – zobacz nasze wskazówki.
Pomocą przy tworzeniu nagłówków do artykułów po angielsku mogą okazać się:
Hubspot’s Blog Topic Generator
Portent’s Content Idea Generator
6. Pisz dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek
Nieważne w jakim języku (po angielsku, niemiecku czy włosku) i nieważne, w jakich okolicznościach – zawsze twórz content skierowany do użytkownika. Gdy już przygotujesz słowa kluczowe i odpowiedni nagłówek, zastanów się, jaką formę powinien mieć artykuł. Pomyśl czy lepsza będzie lista topowych narzędzi lub wskazówek, czy instrukcja krok po kroku lub rozbudowany esej.
Cofnijmy się do punktu 1. – czyli do celu artykułu. Czy treść ma być pomocna dla użytkowników, którzy rozważają zakup Twojego produktu, czy dla osób, które już dokonały zakupu, ale chcą nabyć dodatkowe akcesoria. Gdy już wszystko przeanalizujesz, w końcu będziesz mógł przejść do napisania artykułu.
Pamiętaj, że to satysfakcja użytkowników jest gwarantem sukcesu. Pisz ciekawe artykuły, najbardziej poczytne są krótkie treści na ok. 300 słów, ale całkiem nieźle czytają się też te nieco dłuższe wpisy. W tekście zamieść też przydatne odnośniki do innych witryn (pamiętaj, że dla linków wychodzących ustawiamy atrybut rel=”nofollow”). Zadbaj też o to, by tekst wyglądał naturalnie.
7. Unikaj upychania i duplikowania treści
Pisząc artykuł, nie kopiuj tekstu z innych stron internetowych – jest to działanie karane przez wyszukiwarkę i może wykluczyć z indeksu daną podstronę, a nawet cały serwis. Zadbaj, aby Twoje teksty były unikalne i interesujące. Pisząc artykuł, nie upychaj słów kluczowych, liczba słów i fraz w artykule nie powinna przekraczać 4-6%.
8. Wykorzystaj sprawdzone narzędzia
Jeśli dysponujesz popularnym systemem CMS, takim jak WordPress, Joomla, Drupal, możesz skorzystać z darmowych dodatków, które wspomogą Cię w tworzeniu treści.
Najbardziej popularną wtyczką do WordPressa jest SEO by Yoast (link). Rozszerzenie pozwoli Ci szybko i poprawnie skonfigurować witrynę pod kątem SEO, będzie też wsparciem w tworzeniu treści.
Przykładowe opcje wtyczki:
9. Najpierw napisz – później edytuj
Jeśli zależy Ci na czasie, najpierw przygotuj artykuł, a dopiero przeprowadź edycję. Zaowocuje to znaczną oszczędnością czasu. Treść najlepiej sprawdzić kilka razy, po kolei skupić się na kwestiach merytorycznych, stylu, ortografii i interpunkcji. Zwróć też uwagę na odstępy, światło na stronie, wypunktowania. Koniecznie sprawdź, jak artykuł wyświetla się w wersji mobilnej.
Podczas pisania artykułu, staraj się unikać dłuższych przerw. Przygotowanie grafiki zostaw na koniec.
10. Zadbaj o ciekawe treści
Pisząc artykuł blogowy, prasowy, naukowy czy po angielsku, zadbaj o dużą dawkę ciekawych dla użytkownika informacji. Zastanów się, czy tekst, który przygotowałeś, sam chciałbyś przeczytać. Na stronie Google, w sekcji dotyczącej oceny jakości treści, Gigant wskazuje kilka pytań, które warto sobie zadać. Uważam, są to pytania bardzo ważne i często się do nich odnoszę, np.
- Czy jeśli potencjalny klient bezpośrednio trafiłby na Twoją stronę, uznałby treści za przydatne?
- Czy po lekturze tekstu, odbiorca musi szukać odpowiedzi w innych źródłach?
To pozwoli Ci poprawić swoje błędy i nabyć nawyk dobrego copywritingu tak cennego w dzisiejszych czasach. Jeśli chcesz, żeby Twoje treści i artykuły znajdowały się wysoko – pisz merytoryczne, wyczerpujące temat , dłuższe niż 300 słów artykuły z odnośnikami nawiązujące do ciekawych treści.
11. Przygotuj odpowiedni opis artykułu
Gdy już przygotujesz artykuł, warto byś przygotował także opis. Opis powinien być zachęcający dla użytkownika oraz zawierać słowa kluczowe. Zdecydowanie warto użyć tutaj encji HTML takich jak:
•, ✓, ⇔, ☏
Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu
12. Zadbaj o prostotę przekazu
Jeśli nie prowadzisz mocno specjalistycznej strony, pamiętaj o przejrzystość przekazu. Używaj prostych sformułowań, które będą zrozumiałe użytkowników.
Artykuł blogowy – unikaj tych błędów
A jakich błędów powinieneś unikać, podczas tworzenia artykułów?
- Nie sugeruj, że artykuł odpowiada na pytania, na które w rzeczywistości nie odpowiada. Nie sygnalizuj, że odbiorca uzyska wiedzę na dany temat, jeśli jej nie uzyska.
- Nie zachęcaj użytkowników clik baitowymi tytułami, jeśli sama treść nie rozwija wskazanego w tytule tematu. Takie działanie zniechęci czytelników i obniży wiarygodność Twojego bloga.
- Nie zmieniaj daty publikacji, jeśli treść faktycznie nie została zaktualizowana – takie działanie wprowadza czytelników w błąd.
- Nie twórz kopii tego, co znajduje się na wielu innych stronach internetowych. Dlaczego Google miałby promować Twoje treści, jeśli są wyłącznie powieleniem opublikowanego już contentu?
Podsumowanie – jak napisać artykuł na stronę i bloga?
Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem, określ jego cel i przemyśl do kogo będzie skierowany. Następnie skup się na doborze słów kluczowych, przygotuj zachęcający nagłówek i opis meta. Zwiększysz dzięki temu użyteczność treści i uzyskasz szanse na zwiększenie pozycji w wyszukiwarce. Pisz wartościowe teksty z licznymi odnośnikami do ciekawych źródeł, buduj autorytet autora, wspieraj się dostępnymi narzędziami, takimi jak generator tytułów czy wtyczka SEO by Yoast. Pamiętaj także o edycji i przygotowaniu estetycznych grafik.
Jedna odpowiedź
Mam wrażenie że dawniej było łatwiej znaleźć dobre treści do czytania niż dzisiaj przez google. One jest wyszukiwarka przeoptyamlizowana. Dziś trudniej wyszukać odpowiedź niż dawniej na pytanie. Ale to moje zdanie.