Blog to sposób, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem. To także droga do wykreowania wizerunku eksperta, budowy rozpoznawalności marki i zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Blogi zyskały popularność, gdy tylko Internet stał się bardziej dostępny dla przeciętnego użytkownika i działają do dziś. Jak więc założyć i pozycjonować bloga? Jak pisać artykuły, które zyskają widoczność w sieci, trafią do właściwych odbiorców i zainteresują ich?
Czym jest blog?
Zacznijmy od definicji bloga. Blog, inaczej dziennik internetowy lub dziennik sieciowy, to rodzaj strony internetowej, w przypadku której autorzy, zwani blogerami, publikują treści w formie wpisów (postów). Treści skupiają się wokół określonej niszy, mogą to być podróże, e-marketing, sport, muzyka itp. Wpisy mogą być wzbogacone o zdjęcia, wykresy, wideo i inne elementy.
Wpisy blogowe uporządkowane są chronologicznie, często pogrupowane są w kategorie tematyczne, dzięki czemu użytkownicy mogą sprawnie znaleźć artykuły z określonej dziedziny.
Rodzaje blogów
Możemy wyróżnić różne rodzaje blogów, są to:
- Blog osobisty
Blog osobisty zawiera treści, w których autor dzieli się własnymi przemyśleniami oraz doświadczeniem. To forma dziennika, w którym twórca opowiada o swoim życiu, przygodach, wyprawach, eksperymentach itp. Ważny jest tutaj unikalny punkt widzenia twórcy treści, jego osobowość. Własny blog jest może być też doskonałym sposobem wyrażania własnych emocji, porządkowania myśli, doskonalenia warsztatu.
- Blog reklamowy
Blog reklamowy skupia się na ofercie firmy. Jego zadaniem jest promowanie produktów i usług oraz budowa wizerunku marki. Content na blogu firmowym ma na celu zwiększanie wiedzy użytkowników na temat danego towaru, zachęcanie do skorzystania z oferty.
- Blog tematyczny
W sieci nie brakuje blogów tematycznych, skupiający się wokół określonego zagadnienia, mogą to być podróże, kulinaria, moda, pielęgnacja włosów, samodzielne remonty itp. Takie blogi zwykle powstają z myślą o konkretnej grupie odbiorców, zawierają porady i inspiracje.
- Blog zawodowy
Blog zawodowy to taki, na którym pojawiają się wpisy związane z pracą zawodową, karierą lub specjalistycznymi umiejętnościami autora. Za pomocą treści blogowych, można dzielić się wiedzą, opowiadać o nowościach i trendach w branży. Blog zawodowy może koncentrować się na przykład na IT, marketingu, edukacji czy finansach.
Popularne blogi w Polsce
Nazwa bloga | Autorka/Autor | Tematyka |
---|---|---|
Make Life Easier- 90.5K/msc | Kasia Tusk | Moda, styl życia |
Mr Vintage – 8,1k/msc | Michał Kędziora | Moda męska, styl |
Blog Ojciec – 1,6k/msc | Kamil Nowak | Rodzicielstwo, wychowanie |
Finanse Bardzo Osobiste – 1.6k/msc |
Marcin Iwuć (4.5tys. / msc) | Finanse, kredyty |
Owsiana | Justyna Świetlicka | Dieta, zdrowie, samorozwój |
Maffashion (Maffashion blog: 250/msc) | Julia Kuczyńska | Moda, lifestyle |
Fashionelka | Eliza Wydrych-Strzelecka | Moda, śluby, podróże |
Jak oszczędzać pieniądze | Michał Szafrański | Oszczędzanie, finanse |
Mama Ginekolog | Nicole Sochacki-Wójcicka | Ciąża i poród, kobieta, zdrowie |
Kasia na fali | Katarzyna Pyrz | Pielęgnacja włosów |
Pozycjonowanie bloga – na czym polega?
Pozycjonowanie bloga, inaczej seo bloga, to proces, którego celem jest zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Strategia obejmuje zarówno prace bezpośrednio na blogu, czyli on-page, jak i poza witryną, czyli off-page. Wśród obowiązkowych działań, możemy wymienić implementację wysokiej jakości treści, optymalizację grafik czy zdobywanie wartościowych linków zewnętrznych.
Przemyślana strategia pozycjonowania pozwala na pomnożenie ruchu organicznego, zwiększa zaangażowanie użytkowników, kreuje pozytywny wizerunek blogera.
Pozycjonowanie bloga | Opis |
---|---|
Frazy kluczowe | W tytułach, nagłówkach (H1, H2, H3) i treści właściwej postów umieść frazy kluczowe. Na blogach dobrze sprawdzają się frazy informacyjne |
Twórz treści | Pokaż, że Twój blog żyje – to sposób na zwiększenie crawl budżetu. Publikuj recenzje, relacje, rankingi, opowieści, poradniki itp. |
Implementacja meta tagów | Dla każdego wpisu przygotuj unikalne meta dane. Meta title i meta description powinny informować o tematyce treści i zachęcać do kliknięcia. Wszystkie grafiki i zdjęcia zaopatrz w Alt tagi – dzięki nim roboty wyszukiwarek zinterpretują zawartość zdjęć |
Linkowanie wewnętrzne | Prawidłowe linkowanie wewnętrzne ułatwi – zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek, nawigację po Twoim blogu. Pamiętaj również, że poprzez linkowanie wewnętrzne „rozprowadzasz moc” pozycjonowania po swoim blogu i sprawiasz, że jego komplementarna siła dla wyszukiwarki rośnie |
Linki zewnętrzne | Zdobądź wartościowe linki, które prowadzić będą na Twojego bloga. Linki mogą kierować z innych blogów, profili w mediach czy stron internetowych. Dzięki takim odnośnikom zwiększysz autorytet bloga |
Optymalizacja techniczna | Zadbaj o szybkość bloga (zalecana prędkość ładowania wynosi maksymalnie 3 sekundy), a także o przejrzystą strukturę, optymalizację mobilną i wdrożenie certyfikatu SSL |
Przyszedł czas na jeden z najprzyjemniejszych elementów podczas pozycjonowania bloga, a mianowicie, na obserwację efektów. W tym celu zdecydowanie warto zainstalować na blogu narzędzia analityczne od Google – Google Search Console oraz Google Analytics 4.
- Google Search Console to narzędzie, które dostarczy Ci wielu danych dotyczących bloga np. czy występują na nim jakiekolwiek błędy, ile wyświetleń oraz kliknięć pozyskują Twoje artykuły, po użyciu jakich słów kluczowych użytkownicy trafiają na Twoją witrynę. W Google Search Console zweryfikujesz również stan indeksacji.
- Google Analytics 4 to z kolei prawdziwy kombajn w kwestii analizy zdarzeń na stronie www. Za pomocą GA4 sprawdzisz dane demograficzne odwiedzających, zweryfikujesz liczbę sesji, współczynnik zaangażowania, a także takie zdarzenia, jak skrolowanie, pierwsze odwiedziny bloga, kliknięcie w kontakt, np. e-mail i wiele innych.
Pozycjonowanie bloga nie jest w gruncie rzeczy trudne. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad, a efekty powinny być zauważalne stosunkowo szybko.
Blog w biznesie – jaką spełnia funkcję?
Prowadzenie bloga jest szczególnie zalecane w przypadku firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w sieci. Jakie czynniki za tym przemawiają?
- Za pomocą bloga firmowego możesz docierać do odbiorców znajdujących się w różnej części lejka marketingowego – do osób, które dopiero definiują swój problem, jak i do tych, które szukają konkretnego rozwiązania. Wartościowe treści mogą przyczynić się do zdobycia nowych klientów.
- Każdy wartościowy artykuł to krok w stronę budowania wizerunku eksperta w branży. Co więcej, blog wspiera pozycjonowanie strony i zwiększa szanse na zyskanie miejsca na topowych pozycjach.
- Prowadzenie bloga daje też możliwość zyskania przewagi nad konkurencją, zwłaszcza nad firmami, które zaniedbują działania z zakresu content marketingu.
- Wartościowe treści pomagają w generowaniu leadów. Przyciski CTA oraz linki wewnętrzne prowadzące na strony ofertowe, mogą wydłużyć czas sesji, sprawić, że odbiorca przeklika się na inne podstrony, a nawet, zdecyduje się na skorzystanie z oferty.
- Ciekawy blog firmowy otwiera Ci także drzwi do współpracy partnerskiej z innymi firmami, wymiany blogów gościnnych.
- Treści blogowe są ważnym elementem budowy autorytetu tematycznego, który staje się coraz ważniejszy – zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników.
Blog – czy wiesz, że?
- 58% specjalistów ds. marketingu B2B odnotowało wzrost sprzedaży, a co za tym idzie, zysków, dzięki działaniom z zakresu marketingu treści. (Content Marketing Institute)
- 39% specjalistów wykorzystuje narzędzia AI do przygotowania konspektu treści. (Semrush )
- 79% specjalistów zajmujących się contentem, aktywnie prowadzi bloga. (Content Marketing Institute)
- Prowadzenie bloga i social media marketing pozostają w czołówce najpopularniejszych działań marketingowych. (Semrush)
- 94% marketerów B2B skupia się na tworzeniu krótkich artykułów na blogach. (Content Marketing Institute)
- Każdego dnia na blogach pojawia się około 7,5 miliona wpisów. (Optinmonster)
- 600 milionów – tyle wynosi liczba aktywnych blogów na całym świecie. (Demandsage)
- 43% blogów zbudowanych jest na WordPressie. (W3Techs)
- 83% użytkowników, co przekłada się na liczbę 4,44 miliarda, czyta artykuły blogowe. (Optinmonster)
- 50% użytkowników, przed podjęciem decyzji zakupowej, zapoznaje się z artykułami blogowymi danej firmy. (HubSpot)
- Blog zwiększa szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania aż o 434%. (Optinmonster)
- 72% marketerów wskazuje tworzenie treści blogowych za najskuteczniejszą metodę pozycjonowania. (Optinmonster)
- 34% firm przyznaje, że aktualizacja treści przynosi pozytywne efekty. (Optinmonster)
- Artykuły blogowe zawierające content graficzny wyświetlane są około 94% częściej, niż treści pozbawione grafik. (Optinmonster)
- W 2023 roku średnia długość wpisu na blogu wynosiła 1416 słów.(Optinmonster)
- Wpisy blogowe zawierające ponad 2500 słów uzyskują największą liczbę linków zewnętrznych. (Hubspot)
- Wpisy na blogu, które zawierają nagłówki składające się z 6 do 13 słów generują największy ruch. (Optinmonster).
Jak założyć bloga?
Jeśli chodzi o definicję czy rodzaje blogów, to niemal każdy z nas ma pewną wiedzę na ten temat. Ale, jeśli chodzi o założenie bloga, pojawia się już więcej wątpliwości. Przejdźmy więc do drugiej części naszego artykułu, a mówiąc dokładniej, do instrukcji uruchomienia internetowego dziennika.
Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy, oprogramowania, dzięki któremu będziesz mógł zarządzać blogiem – implementować treści, odpowiadać na komentarze, dodawać grafiki i inne elementy. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znajdują się:
Blogger
Blogger to platforma blogowa Google, która dostępna jest od 1999 roku. Blogger jest intuicyjny w obsłudze i stanowi dobrą opcję dla mniej zaawansowanych użytkowników. Jakie jeszcze ma zalety?
- Blogger to platforma darmowa, użytkownicy mogą też korzystać z bezpłatnego hostingu.
- Plusem jest łatwa integracja z innymi usługami Google, np. z Google Analytics czy Google Search Console.
- Blogger został stworzony z myślą o użytkownikach, którzy nie mają specjalistycznej wiedzy technicznej. Platforma wyróżnia się intuicyjnym interfejsem i jest prosta w obsłudze.
- Kolejny plus to dość duży wybór szablonów (choć mniejszy niż w przypadku WordPressa).
WordPress
WordPress to najpopularniejszy na świecie CMS, czyli system zarządzania treścią. W oparciu o WordPressa budowane są zarówno blogi, jak i strony internetowe, a nawet (dzięki wtyczce WooCommerce) sklepy internetowe. Jakie zalety ma WordPress?
- Intuicyjny panel użytkownika. Dodanie wpisu czy grafik nie wymaga specjalistycznej wiedzy, np. z zakresu programowania.
- Zróżnicowane motywy i wtyczki dają wiele możliwości z zakresu designu oraz funkcjonalności. Pozwala to na stworzenie estetycznej, dopasowanej do konkretnej tematyki witryny, a także na łatwe dodanie formularzy kontaktowych, galerii zdjęć i innych funkcji.
- Wokół WordPressa powstała duża społeczność, która chętnie służy wsparciem technicznym. Co więcej, jest to CMS aktualizowany, a dzięki temu bezpieczny i wydajny.
- Warto też dodać, że jest to darmowa platforma. Płatność jest konieczna wyłącznie przy określonych szablonach. Co więcej, platforma udostępnia zarówno darmowy, jak i płatny hosting.
-
WordPress jest przyjazny dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki wtyczkom takim jak Yoast SEO lub Rank Math możesz łatwo optymalizować swoje treści, a to ważny krok w stronę uzyskania topowych pozycji w rankingu Google.
WebWave
Kolejną z możliwości jest WebWave. To polski kreator stron, który także wyróżnia się kilkoma zaletami. Są to między innymi:
- intuicyjna obsługa,
- duży wybór szablonów, które z łatwością dostosujesz do tematyki bloga,
- dodatkowe funkcje np. kategoryzowanie i tagowanie treści.
Możesz założyć blog także na innych bezpłatnych i płatnych platformach.
Hosting
Kolejny krok to wybór hostingu. Oczywiście, możesz skorzystać z hostingów proponowanych przez omówione powyżej platformy lub zdecydować się na inne rozwiązanie. Pamiętaj jednak o tym, że wybór hostingu ma duży wpływ na bezpieczeństwo i wydajność Twojego bloga, zwróć więc uwagę na takie kwestie, jak:
- Uptime, czyli czas nieprzerwanej pracy hostingu.
- Przepustowość, czyli mówiąc najprościej, ilość danych, jakie dana strona przesyła klientom w określonym czasie. Optymalna wartość danego wskaźnika uzależniona jest od wielkości strony i wysokości generowanego ruchu.
- Wsparcie techniczne, dzięki któremu, w przypadku jakichkolwiek problemów np. ataku hackerskiego, otrzymasz pomoc.
Wśród cieszących się zaufaniem firm hostingowych znajdują się: LH.pl czy Cyber Folks.
Jakość hostingu ma także pośredni wpływ na widoczność treści na liście wyników wyszukiwarki Google. Google ceni witryny, które są bezpieczne, dostępne i działają bezawaryjnie.
Jak założyć bloga za darmo?
Możliwe jest prowadzenie bloga bez kosztów. W jaki sposób? Wszystko jest bardzo proste, obejmuje kilka kroków:
- Wybierz darmową domenę – bezpłatną domenę oferują między innymi Blogger, WordPress czy Netlify.app. Domeny wykupione na wspomnianych platformach mają z góry określone końcówki:
- Blogger → mojblog.blogspot.com
- WordPress.com → mojblog.wordpress.com
- Netlify → mojblog.netlify.app
2. Wybierz darmową platformę, na której zbudujesz swoją stronę (np. WordPerss, Blogger).
3. Wykorzystaj darmowy, dostępny na platformie szablon.
4. Wybierz darmowy hosting.
Takie działanie sprawi, że stworzysz bloga bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów.
Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?
Oczywiście nie musisz ograniczać się do darmowych opcji. Możesz także korzystać z płatnych rozwiązań z zakresu CMS-a, hostingu czy domeny.
Koszty domeny to od 50 zł do 130 zł rocznie. Natomiast koszt hostingu to od 70 zł do 400 zł rocznie. Wiele firm organizuje różnego rodzaju promocje, dzięki którym zarówno domenę, jak i hosting, można zakupić w atrakcyjnej cenie. Pojawiają się też oferty zakupu domeny na rok za 9.99 zł.
O jakich jeszcze kosztach powinieneś wiedzieć?
- Jeśli nie chcesz samodzielnie tworzyć treści, musisz liczyć się z kosztami zatrudnienia copywritera.
- Kolejnym kosztem może być zakup grafik czy zatrudnienie grafika.
- Jeśli nie chcesz samodzielnie pozycjonować swojej strony, wydatkiem będzie zatrudnienie agencji seo lub specjalisty ds. pozycjonowania.
Co publikować na blogu?
Jakie dokładnie treści można publikować na blogu? Szczegółowa strategia treści uzależniona jest od Twoich celów, tematyki bloga, grupy docelowej. Możesz jednak przygotować:
- Poradniki o różnej tematyce, począwszy od zdrowej diety, po wybór mebli czy wskazówki przydatne podczas rozmowy o pracę.
- Klastry tematyczne, które umożliwią wyczerpujące omówienie danego tematu, a także będą wspierać budowę autorytetu tematycznego.
- Rankingi to kolejna z propozycji. Użytkownicy chętnie czytają treści typu: 10 najlepszych planszówek do 150 PLN, 5 topowych sposobów na płaski brzuch itp.
- Case studies (studium przypadku), to natomiast idealne rozwiązanie na blogu firmowym. W case study można napisać, w jaki sposób firma pomogła klientowi zrealizować cele marketingowe czy pokonać różnego typu wyzwania.
- Evergreen content, czyli cykl artykułów dotyczących tematów, które przez długi czas pozostają aktualne, także jest dobrą opcją.
Jak napisać dobry artykuł, wpis blogowy,
artykuł prasowy? Praktyczne wskazówki
Wiesz już, jak utworzyć bloga, ale jak wygląda pisanie tekstów blogowych? Na co zwrócić szczególną uwagę? Takie pytanie pojawia się coraz częściej – i to zarówno w głowie początkujących blogerów, jak i content managerów od lat działających w branży. Co więcej, w tym drugim przypadku, i wiem to z doświadczenia, presja jest jeszcze większa. Po latach pracy sama od siebie więcej oczekuję, zależy mi na tym, aby artykuł generował ruch oraz zapytania ofertowe, by wyświetlał się na wysokich pozycjach – w top7, a najlepiej w top3. Skupiam się również na tym, by wpis nie był wyłącznie powieleniem innej treści, ale zawierał coś więcej – wnioski, moje przemyślenia. Dziś postanowiłam podzielić się kilkoma wskazówkami.
1. Cel artykułu blogowego
Aktualnie wiele artykułów blogowych powstaje bez celu. Właściwie nie wiadomo dla kogo przygotowana jest treść i jakie ma przynieść korzyści. Bywa nawet tak, że dany tekst odbiega pod kątem tematycznym (i to znacznie) od profilu firmy.
Zalecenia Google jasno wskazują, jak ważna jest trafność i użyteczność treści. Coraz częściej mówi się także o autorytecie tematycznym, który stanowi miarę tego, w jakimi stopniu można uznać daną witrynę za wartościowe źródło informacji z konkretnej dziedziny. To nie koniec. W Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG), dokumentacji Google dla zewnętrznych konsultantów, czytamy, że miarą jakości strony jest to, w jakim stopniu realizuje swój cel.
Odpowiedz więc sobie na ważne pytanie – czy Twoim celem jest sprzedaż produktu, zwiększenie zainteresowania usługami, ocieplenie wizerunku, a może dzielenie się przemyśleniami i wiedzą?
Poznaj grupę docelową, pomyśl, jakie potrzeby, motywacje i obiekcje ma Twój potencjalny czytelnik. Znajomość grupy docelowej stanowi aktualnie podstawę większości działań z zakresu e-marketingu – liczy się nie tylko w przypadku bloga firmowego, ale także w mediach społecznościowych, w pozycjonowaniu, e-mail marketingu itp.
Warto też, byś jeszcze przed rozpoczęciem pisania, zastanowił się, czy artykuł ma być skierowany do nowych klientów czy do osób, które już korzystały z Twoich usług lub robiły zakupy w Twoim sklepie e-commerce.
Zadbaj o to, by stworzyć wartościowe źródło informacji, zbudować autorytet tematyczny, dostarczać treści, które pomagają użytkownikom.
Wyznacz cele i przygotuj przemyślaną strategię. Bez odpowiedniego planu nie ocenisz skuteczności bloga i tego, czy pomaga Ci w realizacji celów biznesowych.
2. Sposób tworzenia artykułu
W jaki sposób przygotować artykuł, by w maksymalnym stopniu zwiększyć swoje szanse na powodzenie? Działanie typu: generuję treści za pomocą AI i wrzucam bez edycji, to opcja, którą należy omijać szerokim łukiem. Nie oznacza to jednak, że nie możesz korzystać ze wsparcia wspomnianego narzędzia. AI może być pomocą, podczas generowania pomysłów na tytuły artykułów, nagłówków, definicji, ale czynnik ludzki, własna kreatywność i oryginalność są na pierwszym miejscu.
Kolejna kwestia – opowiedz czytelnikowi o tym, jak powstał dany tekst. Przygotowałeś go na podstawie zbieranych przez lata doświadczeń? A może porównałeś dane z różnych źródeł lub narzędzi bądź przeanalizowałeś liczne opinie i ankiety? Takie informacje sprawią, że treść stanie się bardziej wiarygodna.
- Twórz eksperckie artykuły. Zadbaj o to, by treści w wyczerpujący sposób omawiały temat, by dostarczały odbiorcom wszystkich, niezbędnych informacji. W związku z tym, że działasz w danej branży, jesteś na bieżąco z wieloma tematami, znasz ciekawostki i nowości. Taka wiedza może być przydatna dla Twojej grupy docelowej. Opisz swoje doświadczenia i wnioski. Jeśli natomiast zlecasz przygotowanie treści copywriterowi, włącz się w procesy content marketingowe. W jaki sposób? Przygotuj szczegółowy brief, wskaż, co warto podkreślić.
Gigant wskazuje kilka pytań, które warto sobie zadać. Uważam, są to pytania bardzo ważne i często się do nich odnoszę, np.
- Czy jeśli potencjalny klient bezpośrednio trafiłby na Twoją stronę, uznałby treści za przydatne?
Czy po lekturze tekstu, odbiorca musi szukać odpowiedzi w innych źródłach? - Czy w treści uwzględnione zostały oryginalne informacje, badania, raporty bądź analizy?
- Czy Twoja strona www należy do takich, które odbiorca z chęcią doda do zakładek, udostępni znajomym, poleci?
- Czy tekst został starannie zredagowany czy wygląda niechlujnie?
Jeśli chcesz, żeby Twoje treści i artykuły znajdowały się wysoko – pisz merytoryczne, wyczerpujące temat, dłuższe niż 300 słów artykuły. Zadbaj też o warstwę graficzną i linki zewnętrzne.
3. Autor – kto i dlaczego przygotował dany tekst?
Jeszcze jakiś czas temu, mało kto zwracał uwagę na autora treści – dziś jest nieco inaczej. Sama, podczas lektury artykułów na różne tematy, niemal zawsze zerkam na bio, szukam informacji na temat autora. I muszę przyznać, że gdy niczego nie znajduję, jestem zawiedziona. Warto więc, byś wspomniał w artykule, dlaczego wypowiadasz się w danej kwestii. Jeśli od 10 lat specjalizujesz się w pozycjonowaniu sklepów e-commerce, powiedz o tym czytelnikowi. A oprócz tego, przygotuj bio autora i zaimplementuj je pod wpisem. Dlaczego to takie ważne?
- Po pierwsze, informacje na temat autora zwiększają wiarygodność treści, są dopełnieniem kwestii, o których pisałam w punkcie numer dwa.
- Po drugie, wspomniane dane zwiększają satysfakcję użytkowników, a to kwestia kluczowa.
- Po trzecie, dobrze przygotowane bio i inne, budujące autorytet autora działania, dają większe szanse na zyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
Użytkownicy często szukają angażujących treści, przygotowanych przez osoby, mające specjalistyczną wiedzę z danej tematyki.
4. Słowa kluczowe – jak je wybrać?
Warto określić cele artykułu, a potem dopasować słowa kluczowe. Gdy już wybierzesz już główną frazę kluczową, przejdź do analizy fraz pobocznych, czyli semantycznych fraz kluczowych. Są to frazy powiązane z frazą główną, które także mogą okazać się przydatne dla użytkownika. Mogą to być synonimy, wyrazy bliskoznaczne, wyrażenia typu długi ogon, czyli rozbudowane zapytania.
Duże znaczenie mają także frazy intencyjne, czyli zaczynające się od słów: co, czym, jak, kiedy, jakie itd. Na przykład: czym jest modelowanie ciała? Jakie są metody modelowania ciała? Ile kosztuje modelowanie ciała?
Dobór fraz kluczowych ułatwią nam specjalistyczne narzędzia. Podpowiedzi dostarczy nam także sama wyszukiwarka, na przykład autouzupełnianie czy wskazówki znajdujące się poniżej wyników wyszukiwania.
Ponadto frazy powinny być odmienione, rozmieszczone w tekstach regularnie.
A jak dobrać frazy kluczowe i na co zwrócić uwagę?
Jeśli chcesz pozyskać duże zainteresowanie odbiorców, warto, abyś wybrał często wyszukiwane słowa kluczowe. Jak to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi Google Keyword Planner, jest to bardzo intuicyjne narzędzie, z którym poradzą sobie nawet osoby początkujące.
Wystarczy, że zalogujesz się na konto Google i przejdziesz do narzędzia Google Keyword Planner , a następnie, wpiszesz główne słowa kluczowe.
Dobór fraz kluczowych – przykład
Przyjmijmy, że prowadzisz sklep e-commerce, w obrębie którego znajduje się blog. Systematycznie dodajesz treści i zależy Ci na tym, by pozyskać dzięki nim jak najwięcej odwiedzających. Załóżmy, że chcesz przygotować wpis dotyczący recenzji butów. Jak możesz wyszukać odpowiednie słowa kluczowe?
Wystarczy, że wpiszesz w Google Keyword Planner słowo kluczowe, które Cię interesuje. Po wpisaniu frazy buty recenzja pojawiła się propozycja następujących fraz kluczowych:

Wybierz z listy interesujące Cię słowa kluczowe, będą one podstawą artykułu. Gdy już stworzysz listę odpowiednich słów kluczowych, warto byś rozbudował ją o tak zwany longtail (długi ogon). Z pomocą przychodzi bezpłatne narzędzie Ubersuggest – dostępne tutaj.
Musisz jedynie wpisać słowo kluczowe, a w przeciągu sekundy otrzymasz setki propozycji słów z długiego ogona, jakie wpisują użytkownicy wyszukiwarek.
Wykorzystując te dwa bezpłatne narzędzia, czyli Ubersuggest i Google Keyword Planner, możesz wyszukać naprawdę wartościowe słowa kluczowe do artykułu.
Pomocą będą też autouzupełnianie Google oraz sekcja Inni wyszukiwali również, która znajduje się na dole listy wyników.

- Oprócz bezpłatnych narzędzi, dostępne są również płatne opcje, np. Ahrefs, Senuto czy Surfer SEO.
- Znalezienie inspiracji umożliwiają także SEO Minion czy Answer the public.
- Jeśli prowadzisz bloga firmowego lub zawodowego sprawdź, jakie wpisy pojawiają się na blogach z Twojej branż
Jeśli już jesteśmy przy artykule dotyczącym recenzji butów, w przypadku takiego artykułu, warto, byś opowiedział użytkownikom, z jakich źródeł korzystałeś – czy były to opinie klientów, dane dotyczące liczby zwrotów, opinie pozyskane z innych źródeł.
5. Przemyślane i ciekawe nagłówki
Podstawą dobrego artykułu jest dobry nagłówek H1, a także nagłówki H2, H3. Dzięki wykorzystaniu konkretnych tytułów i podtytułów, treść może zaciekawić użytkowników i sprawić, że zdecydują się oni na lekturę. Jak przygotować skuteczny nagłówek?
- Pamiętaj o słowach kluczowych. Nagłówek powinien oddawać esencję tekstu, sygnalizować, jakie kwestie zostaną w nim omówione.
- Zadbaj o to, by nagłówek był zrozumiały dla użytkowników, ale by nie był przekombinowany.
- Przyciągnij uwagę użytkowników – tutaj pomocne będą rankingi, statystyki, pytania, porównania.
- Dobrze kierować się zasadą 1 nagłówek = 1 myśl. Dzięki temu informacje będą posegregowane w prawidłowy sposób.
Przykład odpowiednich nagłówków H1:
- Jak pisać artykuły prasowe, od których nie da się oderwać? 5 praktycznych wskazówek
- Artykuły po angielsku – skuteczny copywriting – sprawdź nasze statystyki!
- Jak napisać artykuł naukowy w prosty sposób? Poradnik doświadczonego copywritera
- 5 sposobów na płaski brzuch – sprawdź i ciesz się zgrabną sylwetką
- Tańcz jak profesjonalny tancerz – zobacz nasze wskazówki.
Pomocą przy tworzeniu nagłówków do artykułów po angielsku mogą okazać się:
Hubspot’s Blog Topic Generator
Portent’s Content Idea Generator
6. Pisz dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek
Nieważne w jakim języku (po angielsku, niemiecku czy włosku) i nieważne, w jakich okolicznościach – zawsze twórz content skierowany do użytkownika. Gdy już przygotujesz słowa kluczowe i odpowiedni nagłówek, zastanów się, jaką formę powinien mieć artykuł. Pomyśl czy lepsza będzie lista topowych narzędzi lub wskazówek, czy instrukcja krok po kroku lub rozbudowany esej.
Pamiętaj, że to satysfakcja użytkowników jest gwarantem sukcesu. Pisz ciekawe artykuły, najbardziej poczytne są treści na ok. 300 słów, ale całkiem nieźle czytają się też te nieco dłuższe wpisy. W tekście zamieść też przydatne odnośniki do innych witryn (pamiętaj, że dla linków wychodzących ustawiamy atrybut rel=”nofollow”). Zadbaj też o to, by tekst wyglądał naturalnie. Podczas tworzenia treści pamiętaj o tym, że:
- treść powinna być oryginalna, zawierać unikalne wnioski,
- istotne, by tekst w wyczerpujący sposób omawiał temat – tak, by użytkownik nie musiał już szukać informacji w innych źródłach,
- zastanów się, czy Twoja treść jest na tyle dobra, że mogłaby być cytowana w innych źródłach,
- zadbaj o to, by treść nie zawierała błędów ortograficznych, językowych, interpunkcyjnych itp.
7. Unikaj upychania fraz i duplikowania treści
Pisząc artykuł, nie kopiuj tekstu z innych stron internetowych – jest to działanie karane przez wyszukiwarkę i może wykluczyć z indeksu daną podstronę, a nawet cały serwis. Zadbaj, aby Twoje teksty były unikalne i interesujące. Pisząc artykuł, nie upychaj słów kluczowych, liczba słów i fraz w artykule nie powinna przekraczać 4-6%.
8. Wykorzystaj sprawdzone narzędzia e-marketingowe
Jeśli dysponujesz popularnym systemem CMS, takim jak WordPress, Joomla, Drupal, możesz skorzystać z darmowych dodatków, które wspomogą Cię w tworzeniu treści.
Najbardziej popularną wtyczką do WordPressa jest SEO by Yoast (link). Rozszerzenie pozwoli Ci szybko i poprawnie skonfigurować witrynę pod kątem SEO, będzie też wsparciem w tworzeniu treści.
Przykładowe opcje wtyczki:

9. Najpierw napisz – później edytuj
Jeśli zależy Ci na czasie, najpierw przygotuj artykuł, a dopiero przeprowadź edycję. Zaowocuje to znaczną oszczędnością czasu. Treść najlepiej sprawdzić kilka razy, po kolei skupić się na kwestiach merytorycznych, stylu, ortografii i interpunkcji. Zwróć też uwagę na odstępy, światło na stronie, wypunktowania. Koniecznie sprawdź, jak artykuł wyświetla się w wersji mobilnej.
10. Przygotuj odpowiedni opis artykułu, czyli meta dane
Gdy już przygotujesz artykuł, warto byś przygotował także opis. Opis powinien być zachęcający dla użytkownika oraz zawierać słowa kluczowe. Zdecydowanie warto też użyć encji HTML takich jak:
•, ✓, ⇔, ☏
Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu

- Meta tytuł powinien zawierać najważniejsze w przypadku danego artykułu słowa kluczowe. To ważne, ponieważ meta tytuł ma wpływ na pozycjonowanie oraz wrażenia użytkowników.
- Opis, czyli meta description, bezpośrednio nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie www. Odpowiedni opis zwiększa szansę na to, że użytkownik odwiedzi bloga czy inną podstronę.
- Poza tytułem i opisem dużą rolę odgrywa adres URL – powinien być przyjazny dla użytkownika, zawierać słowa kluczowe (przykład złego adresu: nasza-domena.pl/cv23gfb-jak-wyl2czyc-komp3sr).
11. Atrakcyjne grafiki
Wykresy, grafiki, infografiki, zdjęcia, a nawet wideo, będą doskonałym uzupełnieniem artykułów blogowych. Grafiki w estetyczny sposób zaprezentują różnego typu dane, nawet te dość skomplikowane. Zdjęcia mogą pokazać Twoją firmę od kuchni, pokazać przykładowe realizacje, oferowane produkty.
Visual content sprawdzi się nie tylko na blogu firmowym, ale także na blogu fotograficznym, kulinarnym czy podróżniczym. Fotografie z pewnością zainteresują użytkowników.
Zadbaj o estetykę elementów graficznych, ale także o ich optymalizację techniczną, chodzi tutaj o takie kwestie, jak:
- kompresja
- atrybuty ALT
- nazwy plików z frazami kluczowymi
- podpisy.
12. Regularne publikacje na blogu
W branży copywritingu działam prawie 10 lat. Przez ten czas przejrzałam mnóstwo blogów i zauważyłam, że w przypadku wielu firm wpisy blogowe są wdrażane bardzo nieregularnie. Treści publikowane są w różnych terminach, a przerwy między poszczególnymi wdrożeniami są dość długie. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że takie działanie wpływa na niekorzyść witryny.
Regularne wdrażanie nowego, wartościowego contentu sprawia, że roboty Google widzą, że na Twojej stronie www przez cały czas coś się dzieje i, że warto ją odwiedzać. Dzięki temu wzrasta crawl budget witryny, a indeksacja przebiega szybciej.
Co więcej, regularne wdrażanie blogów firmowych sprawia, że klienci mają pewność, że znajdą na danej witrynie aktualne treści – a to może ich zachęcać do częstszych odwiedzin.
Jak sobie poradzić z zarządzaniem publikacjami? Dużą pomocą może być harmonogram publikacji nowych wpisów. Sama od jakiegoś czasu korzystam z takiego rozwiązania i wiem, że to bardzo ułatwia życie.
Jak przygotować taki harmonogram? Dobrze sprawdzi się prosta tabelka, z datą publikacji oraz tematami wpisów. Warto spojrzeć w przyszłość, uwzględnić święta, trendy, wydarzenia.

Optymalizacja bloga | Opis |
---|---|
Cel artykułu | Treść powinna być zgodna z profilem działalności firmy i wspierać realizację określonych celów |
Sposób tworzenia artykułu | AI może wspierać proces, ale kluczowe są kreatywność, ekspercka wiedza i unikalne treści. Odwołania do wiarygodnych źródeł zwiększą wartość contentu |
Autorytet autora | Warto podać informacje o autorze, przygotować wyczerpujące bio |
Słowa kluczowe | Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to priorytet. Warto stosować frazy ogólne, long tail, intencyjne |
Nagłówek | Nagłówek powinien informować o tematyce wpisu |
Treść dla użytkowników | Kluczowe są potrzeby użytkowników, odpowiedź na pytania odbiorców |
Unikalność | Treści powinny być unikalne, zawierać ciekawe wnioski |
Wyczerpanie tematu | Artykuły blogowe powinny w szczegółowy sposób omawiać temat, tak, aby po lekturze użytkownik miał kompleksową wiedzę z danej dziedziny |
Narzędzia SEO | Duża pomocą będą specjalistyczne narzędzia, na przykład Senuto, Ahrefs, Google Search Console |
Optymalizacja techniczna | Istotna jest także optymalizacja techniczna: linki wewnętrzne, responsywność, prędkość ładowania |
Zdjęcia i grafiki | Zdjęcia, infografiki i wykresy poprawiają odbiór treści, ale muszą być zoptymalizowane. |
Regularność publikacji | Systematyczne publikowanie zwiększa widoczność i indeksację strony. |
Artykuł blogowy – unikaj tych błędów
A jakich błędów powinieneś unikać, podczas tworzenia artykułów?
- Nie sugeruj, że artykuł odpowiada na pytania, na które w rzeczywistości nie odpowiada. Nie sygnalizuj, że odbiorca uzyska wiedzę na dany temat, jeśli jej nie uzyska.
- Nie zachęcaj użytkowników clik baitowymi tytułami, jeśli sama treść nie rozwija wskazanego w tytule tematu. Takie działanie zniechęci czytelników i obniży wiarygodność Twojego bloga.
- Nie zmieniaj daty publikacji, jeśli treść faktycznie nie została zaktualizowana – takie działanie wprowadza czytelników w błąd.
- Nie twórz kopii tego, co znajduje się na wielu innych stronach internetowych. Dlaczego Google miałby promować Twoje treści, jeśli są wyłącznie powieleniem opublikowanego już contentu?
Blog – o to, również warto zadbać
- Zachęcaj swoich czytelników do wystawienia komentarza, udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych.
- Mierz efekty przeprowadzonych działań, sprawdź, czy artykuł wyświetla się w sieci, a jeśli tak, to na jakie frazy kluczowe. Zweryfikuj czy tekst generuje ruch i konwersję.
- Dbaj nie tylko o bloga, ale o całą stronę internetową – o to, by każda z zakładek poprawnie działała i zawierała wartościowe teksty.
- Ważne jest nie tylko pisanie nowych artykułów, ale również aktualizacja wpisów, które wcześniej zostały opublikowane. Raz na określony czas, np. co pół roku, przeprowadź analizę, zweryfikuj czy we wpisach blogowych konieczne jest wprowadzenie zmian.
Jak jeszcze promować bloga?
Implementacja wartościowych wpisów to dopiero połowa sukcesu. Aby docierać do nowych odbiorców i generować coraz większy ruch na stronie, trzeba zabrać o odpowiednią promocję.
- Social media marketing – wpisy możesz promować w mediach społecznościowych. Po implementacji artykułu, przygotuj krótki opis, dołącz link i umieść treść na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy Twitterze.
- Jeśli prowadzisz bloga firmowego i utworzyłeś już Profil Firmy w Google (jeśli nie, gorąco Cię do tego zachęcam), publikuj wpisy zachęcające do lektury bloga.
- Wiele firm promuje artykuły blogowe za pomocą newslettera i e-mail marketingu.
- Linkowanie zewnętrzne – linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie odnośników z wartościowych źródeł, to ważny element promocji artykułów blogowych. Linki zewnętrzne są jak głosy zaufania, wskazują, że strona jest wartościowym źródłem informacji i, że warto wyświetlać ją użytkownikom.
- Fora internetowe – pomocą mogą być także fora internetowe, wpisy z odnośnikiem do Twojego artykułu (o ile faktycznie odpowiada on na potrzeby użytkowników), mogą być skutecznym, dodatkowym źródłem ruchu.
Jak zarabiać na blogu?
Blog to narzędzie reklamowe, sposób, by zwiększyć widoczność firmy w sieci, zbudować markę, docierać do klientów na różnych etapach podróży zakupowej. Ale to nie koniec. Na blogu można także zarabiać. Przejdźmy zatem do kolejnej części naszego artykułu, w której omówię, w jaki sposób można zarabiać na blogu.
Artykuły sponsorowane
Publikacje artykułów sponsorowanych to ważny element strategii pozycjonowania wielu firm usługowych i sklepów e-commerce. Sprawia to, że zapotrzebowanie na wartościowe źródła publikacji wzrasta. Blog mający autorytet, generujący ruch, jest łakomym kąskiem dla osób szukających zewnętrznych źródeł publikacji. Jako właściciel takiego bloga, możesz zarobić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a nawet powyżej tysiąca złotych za publikację.
Jednym ze sposobów na pozyskanie takich zleceń jest dodanie bloga do bazy WhitePressa lub Link house’a.
Reklamy bannerowe
Kolejna opcja to reklamy bannerowe. Wystarczy, że zarejestrujesz konto na platformie wybranego dostawcy, np. Google AdSense i umieścić odpowiedni kod HTML na swojej stronie www.
Afiliacje i programy partnerskie
Możesz dołączyć do wybranego programu afiliacyjnego i, za pomocą bloga, promować produkty i usługi danej firmy. Wszystko działa tutaj bardzo prosto. Po oficjalnym dołączeniu do danego programu afiliacyjnego, uzyskasz specjalny link afiliacyjny. Jeśli użytkownik, za pomocą umieszczonego na Twoim blogu linku, wykona określoną akcję, na przykład zakup produktu, uzyskasz prowizję.

Podsumowanie – jak napisać artykuł na stronę i bloga?
Prowadzenie bloga firmowego, zawodowego, tematycznego może przynieść wiele korzyści – ale jest jeden warunek, działania muszą być prowadzone w odpowiedni sposób. Tutaj liczy się jakość treści, wybór tematu, kwestie techniczne: poprawne wyświetlanie treści, szybkie ładowanie, responsywność itp.
Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem, określ jego cel i przemyśl do kogo będzie skierowany. Następnie skup się na doborze słów kluczowych, przygotuj zachęcający nagłówek i opis meta. Zwiększysz dzięki temu użyteczność treści, odpowiesz na pytania użytkowników i uzyskasz szanse na widoczność w wyszukiwarce. Pisz wartościowe teksty z licznymi odnośnikami do ciekawych źródeł, buduj autorytet autora, wspieraj się dostępnymi narzędziami, takimi jak generator tytułów czy wtyczka SEO by Yoast. Pamiętaj także o edycji i przygotowaniu estetycznych grafik.
Blog firmowy, zawodowy, czy hobbistyczny, choć wymaga pracy do daje wiele korzyści. Warto więc wdrażać ciekawe treści.
Jedna odpowiedź
Mam wrażenie że dawniej było łatwiej znaleźć dobre treści do czytania niż dzisiaj przez google. One jest wyszukiwarka przeoptyamlizowana. Dziś trudniej wyszukać odpowiedź niż dawniej na pytanie. Ale to moje zdanie.