Spis treści

Blog – jak założyć i zoptymalizować? 12 praktycznych wskazówek

Blog to sposób, by podzielić się wiedzą i doświadczeniem. To także droga do wykreowania wizerunku eksperta, budowy rozpoznawalności marki i zwiększenia widoczności w wynikach wyszukiwania. Blogi zyskały popularność, gdy tylko Internet stał się bardziej dostępny dla przeciętnego użytkownika i działają do dziś. Jak więc założyć i pozycjonować bloga? Jak pisać artykuły, które zyskają widoczność w sieci, trafią do właściwych odbiorców i zainteresują ich?    

Czym jest blog? 

Zacznijmy od definicji bloga. Blog, inaczej dziennik internetowy lub dziennik sieciowy, to rodzaj strony internetowej, w przypadku której autorzy, zwani blogerami, publikują treści w formie wpisów (postów). Treści skupiają się wokół określonej niszy, mogą to być podróże, e-marketing, sport, muzyka itp. Wpisy mogą być wzbogacone o zdjęcia, wykresy, wideo i inne elementy. 

Wpisy blogowe uporządkowane są chronologicznie, często pogrupowane są w kategorie tematyczne, dzięki czemu użytkownicy mogą sprawnie znaleźć artykuły z określonej dziedziny. 

Rodzaje blogów 

Możemy wyróżnić różne rodzaje blogów, są to:  

  • Blog osobisty 

Blog osobisty zawiera treści, w których autor dzieli się własnymi przemyśleniami oraz doświadczeniem. To forma dziennika, w którym twórca opowiada o swoim życiu, przygodach, wyprawach, eksperymentach itp. Ważny jest tutaj unikalny punkt widzenia twórcy treści, jego osobowość. Własny blog jest może być też doskonałym sposobem wyrażania własnych emocji,  porządkowania myśli, doskonalenia warsztatu. 

  • Blog reklamowy 

Blog reklamowy skupia się na ofercie firmy. Jego zadaniem jest promowanie produktów i usług oraz budowa wizerunku marki. Content na blogu firmowym ma na celu zwiększanie wiedzy użytkowników na temat danego towaru, zachęcanie do skorzystania z oferty. 

  • Blog  tematyczny

W sieci nie brakuje blogów tematycznych, skupiający się wokół określonego zagadnienia, mogą to być podróże, kulinaria, moda, pielęgnacja włosów, samodzielne remonty itp. Takie blogi zwykle powstają z myślą o konkretnej grupie odbiorców, zawierają porady i inspiracje.  

  • Blog zawodowy

Blog zawodowy to taki, na którym pojawiają się wpisy związane z pracą zawodową, karierą lub specjalistycznymi umiejętnościami autora. Za pomocą treści blogowych, można dzielić się wiedzą, opowiadać o nowościach i trendach w branży. Blog zawodowy może koncentrować się na przykład na IT, marketingu, edukacji czy finansach. 

Popularne blogi w Polsce  

Nazwa bloga Autorka/Autor Tematyka
Make Life Easier- 90.5K/msc Kasia Tusk  Moda, styl życia
Mr Vintage – 8,1k/msc  Michał Kędziora Moda męska, styl
Blog Ojciec – 1,6k/msc Kamil Nowak Rodzicielstwo, wychowanie
Finanse Bardzo Osobiste –
1.6k/msc
Marcin Iwuć  (4.5tys. / msc) Finanse, kredyty 
Owsiana Justyna Świetlicka Dieta, zdrowie, samorozwój
Maffashion (Maffashion blog: 250/msc) Julia Kuczyńska Moda, lifestyle
Fashionelka Eliza Wydrych-Strzelecka Moda, śluby, podróże
Jak oszczędzać pieniądze Michał Szafrański Oszczędzanie, finanse
Mama Ginekolog Nicole Sochacki-Wójcicka Ciąża i poród, kobieta, zdrowie 
Kasia na fali Katarzyna Pyrz Pielęgnacja włosów

Pozycjonowanie bloga – na czym polega? 

Pozycjonowanie bloga, inaczej seo bloga, to proces, którego celem jest zwiększenie widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Strategia obejmuje zarówno prace bezpośrednio na blogu, czyli on-page, jak i poza witryną, czyli off-page. Wśród obowiązkowych działań, możemy wymienić implementację wysokiej jakości treści, optymalizację grafik czy zdobywanie wartościowych linków zewnętrznych.

Przemyślana strategia pozycjonowania pozwala na pomnożenie ruchu organicznego, zwiększa zaangażowanie użytkowników, kreuje pozytywny wizerunek blogera.

Pozycjonowanie bloga  Opis 
Frazy kluczowe W tytułach, nagłówkach (H1, H2, H3) i treści właściwej postów umieść frazy kluczowe. Na blogach dobrze sprawdzają się frazy informacyjne 
Twórz treści Pokaż, że Twój blog żyje – to sposób na zwiększenie crawl budżetu. Publikuj recenzje, relacje, rankingi, opowieści, poradniki itp. 
Implementacja meta tagów Dla każdego wpisu przygotuj unikalne meta dane. Meta title i meta description powinny informować o tematyce treści i zachęcać do kliknięcia. Wszystkie grafiki i zdjęcia zaopatrz w Alt tagi – dzięki nim roboty wyszukiwarek zinterpretują zawartość zdjęć
Linkowanie wewnętrzne Prawidłowe linkowanie wewnętrzne ułatwi – zarówno użytkownikom, jak i robotom wyszukiwarek, nawigację po Twoim blogu. Pamiętaj również, że poprzez linkowanie wewnętrzne „rozprowadzasz moc” pozycjonowania po swoim blogu i sprawiasz, że jego komplementarna siła dla wyszukiwarki rośnie
Linki zewnętrzne  Zdobądź wartościowe linki, które prowadzić będą na Twojego bloga. Linki mogą kierować z innych blogów, profili w mediach czy stron internetowych. Dzięki takim odnośnikom zwiększysz autorytet bloga
Optymalizacja techniczna Zadbaj o szybkość bloga (zalecana prędkość ładowania wynosi maksymalnie 3 sekundy), a także o przejrzystą strukturę, optymalizację mobilną i wdrożenie certyfikatu SSL

Przyszedł czas na jeden z najprzyjemniejszych elementów podczas pozycjonowania bloga, a mianowicie, na obserwację efektów. W tym celu zdecydowanie warto zainstalować na blogu narzędzia analityczne od Google – Google Search Console oraz Google Analytics 4.

  • Google Search Console to narzędzie, które dostarczy Ci wielu danych dotyczących bloga np. czy występują na nim jakiekolwiek błędy, ile wyświetleń oraz kliknięć pozyskują Twoje artykuły, po użyciu jakich słów kluczowych użytkownicy trafiają na Twoją witrynę. W Google Search Console zweryfikujesz również stan indeksacji. 
  • Google Analytics 4 to z kolei prawdziwy kombajn w kwestii analizy zdarzeń na stronie www. Za pomocą GA4 sprawdzisz dane demograficzne odwiedzających, zweryfikujesz liczbę sesji, współczynnik zaangażowania, a także takie zdarzenia, jak skrolowanie, pierwsze odwiedziny bloga, kliknięcie w kontakt, np. e-mail i wiele innych.  

Pozycjonowanie bloga nie jest w gruncie rzeczy trudne. Wystarczy stosować się do kilku podstawowych zasad, a efekty powinny być zauważalne stosunkowo szybko.

Blog w biznesie – jaką spełnia funkcję?

Prowadzenie bloga jest szczególnie zalecane w przypadku firm, które chcą zwiększyć swoją widoczność w sieci. Jakie czynniki za tym przemawiają?

  • Za pomocą bloga firmowego możesz docierać do odbiorców znajdujących się w różnej części lejka marketingowego – do osób, które dopiero definiują swój problem, jak i do tych, które szukają konkretnego rozwiązania. Wartościowe treści mogą przyczynić się do zdobycia nowych klientów. 
  • Każdy wartościowy artykuł to krok w stronę budowania wizerunku eksperta w branży. Co więcej, blog wspiera pozycjonowanie strony i zwiększa szanse na zyskanie miejsca na topowych pozycjach. 
  • Prowadzenie bloga daje też możliwość zyskania przewagi nad konkurencją, zwłaszcza nad firmami, które zaniedbują działania z zakresu content marketingu.
  • Wartościowe treści pomagają w generowaniu leadów. Przyciski CTA oraz linki wewnętrzne prowadzące na strony ofertowe, mogą wydłużyć czas sesji, sprawić, że odbiorca przeklika się na inne podstrony, a nawet, zdecyduje się na skorzystanie z oferty.
  • Ciekawy blog firmowy otwiera Ci także drzwi do współpracy partnerskiej z innymi firmami, wymiany blogów gościnnych.
  • Treści blogowe są ważnym elementem budowy autorytetu tematycznego, który staje się coraz ważniejszy – zarówno dla robotów Google, jak i dla użytkowników. 

Blog – czy wiesz, że? 

 

  • 58% specjalistów ds. marketingu B2B odnotowało wzrost sprzedaży, a co za tym idzie, zysków, dzięki działaniom z zakresu marketingu treści. (Content Marketing Institute)
  • 39% specjalistów wykorzystuje narzędzia AI do przygotowania konspektu treści. (Semrush )
  • 79% specjalistów zajmujących się contentem, aktywnie prowadzi bloga. (Content Marketing Institute)
  • Prowadzenie bloga i social media marketing pozostają w czołówce najpopularniejszych działań marketingowych. (Semrush)
  • 94% marketerów B2B skupia się na tworzeniu krótkich artykułów na blogach. (Content Marketing Institute)
  • Każdego dnia na blogach pojawia się około 7,5 miliona wpisów. (Optinmonster)
  • 600 milionów – tyle wynosi liczba aktywnych blogów na całym świecie. (Demandsage)
  • 43% blogów zbudowanych jest na WordPressie.  (W3Techs) 
  • 83% użytkowników, co przekłada się na liczbę 4,44 miliarda, czyta artykuły blogowe. (Optinmonster)
  • 50% użytkowników, przed podjęciem decyzji zakupowej, zapoznaje się z artykułami blogowymi danej firmy. (HubSpot)
  • Blog zwiększa szanse na uzyskanie wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania aż o 434%. (Optinmonster)
  • 72% marketerów wskazuje tworzenie treści blogowych za najskuteczniejszą metodę pozycjonowania. (Optinmonster)
  • 34% firm przyznaje, że aktualizacja treści przynosi pozytywne efekty. (Optinmonster)
  • Artykuły blogowe zawierające content graficzny wyświetlane są około 94% częściej, niż treści pozbawione grafik. (Optinmonster)
  • W 2023 roku średnia długość wpisu na blogu wynosiła 1416 słów.(Optinmonster)
  • Wpisy blogowe zawierające ponad 2500 słów uzyskują największą liczbę linków zewnętrznych. (Hubspot)
  • Wpisy na blogu, które zawierają nagłówki składające się z 6 do 13 słów generują największy ruch. (Optinmonster). 

Jak założyć bloga? 

Jeśli chodzi o definicję czy rodzaje blogów, to niemal każdy z nas ma pewną wiedzę na ten temat. Ale, jeśli chodzi o założenie bloga, pojawia się już więcej wątpliwości. Przejdźmy więc do drugiej części naszego artykułu, a mówiąc dokładniej, do instrukcji uruchomienia internetowego dziennika. 

Pierwszym krokiem jest wybór odpowiedniej platformy, oprogramowania, dzięki któremu będziesz mógł zarządzać blogiem – implementować treści, odpowiadać na komentarze, dodawać grafiki i inne elementy. Wśród najpopularniejszych rozwiązań znajdują się: 

Blogger

Blogger to platforma blogowa Google, która dostępna jest od 1999 roku. Blogger jest intuicyjny w obsłudze i stanowi dobrą opcję dla mniej zaawansowanych użytkowników. Jakie jeszcze ma zalety? 

  • Blogger to platforma darmowa, użytkownicy mogą też korzystać z bezpłatnego hostingu. 
  • Plusem jest łatwa integracja z innymi usługami Google, np. z Google Analytics czy Google Search Console. 
  • Blogger został stworzony z myślą o użytkownikach, którzy nie mają specjalistycznej wiedzy technicznej. Platforma wyróżnia się intuicyjnym interfejsem i jest prosta w obsłudze. 
  • Kolejny plus to dość  duży wybór szablonów (choć mniejszy niż w przypadku WordPressa).  

WordPress

WordPress to najpopularniejszy na świecie CMS, czyli system zarządzania treścią. W oparciu o WordPressa budowane są zarówno blogi, jak i strony internetowe, a nawet (dzięki wtyczce WooCommerce) sklepy internetowe. Jakie zalety ma WordPress? 

  • Intuicyjny panel użytkownika. Dodanie wpisu czy grafik nie wymaga specjalistycznej wiedzy, np. z zakresu programowania. 
  • Zróżnicowane motywy i wtyczki dają wiele możliwości z zakresu designu oraz funkcjonalności. Pozwala to na stworzenie estetycznej, dopasowanej do konkretnej tematyki witryny, a także na łatwe dodanie formularzy kontaktowych, galerii zdjęć i innych funkcji.
  • Wokół WordPressa powstała duża społeczność, która chętnie służy wsparciem technicznym. Co więcej, jest to CMS aktualizowany, a dzięki temu bezpieczny i wydajny. 
  • Warto też dodać, że jest to darmowa platforma. Płatność jest konieczna wyłącznie przy określonych szablonach. Co więcej, platforma udostępnia zarówno darmowy, jak i płatny hosting
  • WordPress jest przyjazny dla wyszukiwarek internetowych. Dzięki wtyczkom takim jak Yoast SEO lub Rank Math możesz łatwo optymalizować swoje treści, a to ważny krok w stronę uzyskania topowych pozycji w rankingu Google.

WebWave

Kolejną z możliwości jest WebWave. To polski kreator stron, który także wyróżnia się kilkoma zaletami. Są to między innymi:

  • intuicyjna obsługa,
  • duży wybór szablonów, które z łatwością dostosujesz do tematyki bloga,
  • dodatkowe funkcje np. kategoryzowanie i tagowanie treści.

Możesz założyć blog także na innych bezpłatnych i płatnych platformach. 

Hosting 

Kolejny krok to wybór hostingu. Oczywiście, możesz skorzystać z hostingów proponowanych przez omówione powyżej platformy lub zdecydować się na inne rozwiązanie. Pamiętaj jednak o tym, że wybór hostingu ma duży wpływ na bezpieczeństwo i wydajność Twojego bloga, zwróć więc uwagę na takie kwestie, jak:

  • Uptime, czyli czas nieprzerwanej pracy hostingu. 
  • Przepustowość, czyli mówiąc najprościej, ilość danych, jakie dana strona przesyła klientom w określonym czasie. Optymalna wartość danego wskaźnika uzależniona jest od wielkości strony i wysokości generowanego ruchu.  
  • Wsparcie techniczne, dzięki któremu, w przypadku jakichkolwiek problemów np. ataku hackerskiego, otrzymasz pomoc. 

Wśród cieszących się zaufaniem firm hostingowych znajdują się: LH.pl czy Cyber Folks. 

Jakość hostingu ma także pośredni wpływ na widoczność treści na liście wyników wyszukiwarki Google. Google ceni witryny, które są bezpieczne, dostępne i działają bezawaryjnie. 

Jak założyć bloga za darmo? 

Możliwe jest prowadzenie bloga bez kosztów. W jaki sposób? Wszystko jest bardzo proste, obejmuje kilka kroków: 

  1. Wybierz darmową domenę – bezpłatną domenę oferują między innymi Blogger, WordPress czy Netlify.app. Domeny wykupione na wspomnianych platformach mają z góry określone końcówki: 
  • Blogger → mojblog.blogspot.com
  • WordPress.com → mojblog.wordpress.com
  • Netlify → mojblog.netlify.app

2. Wybierz darmową platformę, na której zbudujesz swoją stronę (np. WordPerss, Blogger).  

3. Wykorzystaj darmowy, dostępny na platformie szablon.

4. Wybierz darmowy hosting.

Takie działanie sprawi, że stworzysz bloga bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów. 

Ile kosztuje prowadzenie bloga firmowego?

Oczywiście nie musisz ograniczać się do darmowych opcji. Możesz także korzystać z płatnych rozwiązań z zakresu CMS-a, hostingu czy domeny. 

Koszty domeny to od 50 zł do 130 zł rocznie. Natomiast koszt hostingu to od 70 zł do 400 zł rocznie. Wiele firm organizuje różnego rodzaju promocje, dzięki którym zarówno domenę, jak i hosting, można zakupić w atrakcyjnej cenie. Pojawiają się też oferty zakupu domeny na rok za 9.99 zł. 

O jakich jeszcze kosztach powinieneś wiedzieć? 

  • Jeśli nie chcesz samodzielnie tworzyć treści, musisz liczyć się z kosztami zatrudnienia copywritera. 
  • Kolejnym kosztem może być zakup grafik czy zatrudnienie grafika. 
  • Jeśli nie chcesz samodzielnie pozycjonować swojej strony, wydatkiem będzie zatrudnienie agencji seo lub specjalisty ds. pozycjonowania. 

Co publikować na blogu? 

Jakie dokładnie treści można publikować na blogu? Szczegółowa strategia treści uzależniona jest od Twoich celów, tematyki bloga, grupy docelowej. Możesz jednak przygotować: 

  • Poradniki o różnej tematyce, począwszy od zdrowej diety, po wybór mebli czy wskazówki przydatne podczas rozmowy o pracę. 
  • Klastry tematyczne, które umożliwią wyczerpujące omówienie danego tematu, a także będą wspierać budowę autorytetu tematycznego.   
  • Rankingi to kolejna z propozycji. Użytkownicy chętnie czytają treści typu: 10 najlepszych planszówek do 150 PLN5 topowych sposobów na płaski brzuch itp.
  • Case studies (studium przypadku), to natomiast idealne rozwiązanie na blogu firmowym. W case study można napisać, w jaki sposób firma pomogła klientowi zrealizować cele marketingowe czy pokonać różnego typu wyzwania. 
  • Evergreen content, czyli cykl artykułów dotyczących tematów, które przez długi czas pozostają aktualne, także jest dobrą opcją.  

Poznaj grupę docelową, pomyśl, jakie potrzeby, motywacje i obiekcje ma Twój potencjalny czytelnik. Znajomość grupy docelowej stanowi aktualnie podstawę większości działań z zakresu e-marketingu – liczy się nie tylko w przypadku bloga firmowego, ale także w mediach społecznościowych, w pozycjonowaniu, e-mail marketingu itp.

Warto też, byś jeszcze przed rozpoczęciem pisania, zastanowił się, czy artykuł ma być skierowany do nowych klientów czy do osób, które już korzystały z Twoich usług lub robiły zakupy w Twoim sklepie e-commerce

  • Twórz eksperckie artykuły. Zadbaj o to, by treści w wyczerpujący sposób omawiały temat, by dostarczały odbiorcom wszystkich, niezbędnych informacji. W związku z tym, że działasz w danej branży, jesteś na bieżąco z wieloma tematami, znasz ciekawostki i nowości. Taka wiedza może być przydatna dla Twojej grupy docelowej. Opisz swoje doświadczenia i wnioski. Jeśli natomiast zlecasz przygotowanie treści copywriterowi, włącz się w procesy content marketingowe. W jaki sposób? Przygotuj szczegółowy brief, wskaż, co warto podkreślić. 

Gigant wskazuje kilka pytań, które warto sobie zadać. Uważam, są to pytania bardzo ważne i często się do nich odnoszę, np. 

  1. Czy jeśli potencjalny klient bezpośrednio trafiłby na Twoją stronę, uznałby treści za przydatne?
    Czy po lekturze tekstu, odbiorca musi szukać odpowiedzi w innych źródłach?
  2. Czy w treści uwzględnione zostały oryginalne informacje, badania, raporty bądź analizy?
  3. Czy Twoja strona www należy do takich, które odbiorca z chęcią doda do zakładek, udostępni znajomym, poleci?
  4. Czy tekst został starannie zredagowany czy wygląda niechlujnie?

 Jeśli chcesz, żeby Twoje treści i artykuły znajdowały się wysoko – pisz  merytoryczne, wyczerpujące temat, dłuższe niż 300 słów artykuły. Zadbaj też o warstwę graficzną i linki zewnętrzne. 

Jeszcze jakiś czas temu, mało kto zwracał uwagę na autora treści – dziś jest nieco inaczej. Sama, podczas lektury artykułów na różne tematy, niemal zawsze zerkam na bio, szukam informacji na temat autora. I muszę przyznać, że gdy niczego nie znajduję, jestem zawiedziona. Warto więc, byś wspomniał w artykule, dlaczego wypowiadasz się w danej kwestii. Jeśli od 10 lat specjalizujesz się w pozycjonowaniu sklepów e-commerce, powiedz o tym czytelnikowi. A oprócz tego, przygotuj bio autora i zaimplementuj je pod wpisem. Dlaczego to takie ważne? 

  • Po pierwsze, informacje na temat autora zwiększają wiarygodność treści, są dopełnieniem kwestii, o których pisałam w punkcie numer dwa. 
  • Po drugie, wspomniane dane zwiększają satysfakcję użytkowników, a to kwestia kluczowa. 
  • Po trzecie, dobrze przygotowane bio i inne, budujące autorytet autora działania, dają większe szanse na zyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.  

Użytkownicy często szukają angażujących treści, przygotowanych przez osoby, mające specjalistyczną wiedzę z danej tematyki. 

4. Słowa kluczowe – jak je wybrać?

Warto określić cele artykułu, a potem dopasować słowa kluczowe. Gdy już wybierzesz już główną frazę kluczową, przejdź do analizy fraz pobocznych, czyli semantycznych fraz kluczowych. Są to frazy powiązane z frazą główną, które także mogą okazać się przydatne dla użytkownika. Mogą to być synonimy, wyrazy bliskoznaczne, wyrażenia typu długi ogon, czyli rozbudowane zapytania.

Duże znaczenie mają także frazy intencyjne, czyli zaczynające się od słów: co, czym, jak, kiedy, jakie itd. Na przykład: czym jest modelowanie ciała? Jakie są metody modelowania ciała? Ile kosztuje modelowanie ciała?

Dobór fraz kluczowych ułatwią nam specjalistyczne narzędzia. Podpowiedzi dostarczy nam także sama wyszukiwarka, na przykład autouzupełnianie czy wskazówki znajdujące się poniżej wyników wyszukiwania.

Ponadto frazy powinny być odmienione, rozmieszczone w tekstach regularnie.

 

A jak dobrać frazy kluczowe i na co zwrócić uwagę? 

Jeśli chcesz pozyskać duże zainteresowanie odbiorców, warto, abyś wybrał często wyszukiwane słowa kluczowe. Jak to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi  Google Keyword Planner, jest to bardzo intuicyjne narzędzie, z którym poradzą sobie nawet osoby początkujące.

Wystarczy, że zalogujesz się na konto Google i przejdziesz do narzędzia Google Keyword Planner , a następnie, wpiszesz główne słowa kluczowe.

Dobór fraz kluczowych – przykład 

Przyjmijmy, że prowadzisz sklep e-commerce, w obrębie którego znajduje się blog. Systematycznie dodajesz treści i zależy Ci na tym, by pozyskać dzięki nim jak najwięcej odwiedzających. Załóżmy, że chcesz przygotować wpis dotyczący recenzji butów. Jak możesz wyszukać odpowiednie słowa kluczowe?

Wystarczy, że wpiszesz w Google Keyword Planner słowo kluczowe, które Cię interesuje. Po wpisaniu frazy buty recenzja pojawiła się propozycja następujących fraz kluczowych:

 jak wyszukać odpowiednie słowa kluczowe
Artykuł blogowy – jak wyszukać odpowiednie słowa kluczowe

Wybierz z listy interesujące Cię słowa kluczowe, będą one podstawą artykułu. Gdy już stworzysz listę odpowiednich słów kluczowych, warto byś rozbudował ją o tak zwany longtail (długi ogon). Z pomocą przychodzi bezpłatne narzędzie Ubersuggest – dostępne tutaj

Musisz jedynie wpisać słowo kluczowe, a w przeciągu sekundy otrzymasz setki propozycji słów z długiego ogona, jakie wpisują użytkownicy wyszukiwarek.

Wykorzystując te dwa bezpłatne narzędzia, czyli Ubersuggest i Google Keyword Planner, możesz wyszukać naprawdę wartościowe słowa kluczowe do artykułu.

Pomocą będą też autouzupełnianie Google oraz sekcja Inni wyszukiwali również, która znajduje się na dole listy wyników. 

blog, dobór słów kluczowych
Blog – dobór słów kluczowych

 

  • Oprócz bezpłatnych narzędzi, dostępne są również płatne opcje, np. Ahrefs, Senuto czy Surfer SEO
  • Znalezienie inspiracji umożliwiają także SEO Minion czy Answer the public. 
  • Jeśli prowadzisz bloga firmowego lub zawodowego sprawdź, jakie wpisy pojawiają się na blogach z Twojej branż

 

5. Przemyślane i ciekawe nagłówki

Podstawą dobrego artykułu jest dobry nagłówek H1, a także nagłówki H2, H3. Dzięki wykorzystaniu konkretnych tytułów i podtytułów, treść może zaciekawić użytkowników i sprawić, że zdecydują się oni na lekturę. Jak przygotować skuteczny nagłówek? 

  1. Pamiętaj o słowach kluczowych. Nagłówek powinien oddawać esencję tekstu, sygnalizować, jakie kwestie zostaną w nim omówione. 
  2. Zadbaj o to, by nagłówek był zrozumiały dla użytkowników, ale by nie był przekombinowany.
  3. Przyciągnij uwagę użytkowników – tutaj pomocne będą rankingi, statystyki, pytania, porównania. 
  4. Dobrze kierować się zasadą 1 nagłówek = 1 myśl. Dzięki temu informacje będą posegregowane w prawidłowy sposób.

Przykład odpowiednich nagłówków H1:

  • Jak pisać artykuły prasowe, od których nie da się oderwać? 5 praktycznych wskazówek
  • Artykuły po angielsku – skuteczny copywriting – sprawdź nasze statystyki! 
  • Jak napisać artykuł naukowy w prosty sposób? Poradnik doświadczonego copywritera
  • 5 sposobów na płaski brzuch – sprawdź i ciesz się zgrabną sylwetką 
  • Tańcz jak profesjonalny tancerz – zobacz nasze wskazówki. 

Pomocą przy tworzeniu nagłówków do artykułów po angielsku mogą okazać się:

Hubspot’s Blog Topic Generator

Portent’s Content Idea Generator

6. Pisz dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek

Nieważne w jakim języku (po angielsku, niemiecku czy włosku) i nieważne, w jakich okolicznościach – zawsze twórz content skierowany do użytkownika. Gdy już przygotujesz słowa kluczowe i odpowiedni nagłówek, zastanów się, jaką formę powinien mieć artykuł. Pomyśl czy lepsza będzie lista topowych narzędzi lub wskazówek, czy instrukcja krok po kroku lub rozbudowany esej.

Pamiętaj, że to satysfakcja użytkowników jest gwarantem sukcesu. Pisz ciekawe artykuły, najbardziej poczytne są treści na ok. 300 słów, ale całkiem nieźle czytają się też te nieco dłuższe wpisy. W tekście zamieść też przydatne odnośniki do innych witryn (pamiętaj, że dla linków wychodzących ustawiamy atrybut rel=”nofollow”). Zadbaj też o to, by tekst wyglądał naturalnie. Podczas tworzenia treści pamiętaj o tym, że: 

  • treść powinna być oryginalna, zawierać unikalne wnioski, 
  • istotne, by tekst w wyczerpujący sposób omawiał temat – tak, by użytkownik nie musiał już szukać informacji w innych źródłach, 
  • zastanów się, czy Twoja treść jest na tyle dobra, że mogłaby być cytowana w innych źródłach, 
  • zadbaj o to, by treść nie zawierała błędów ortograficznych, językowych, interpunkcyjnych itp. 

7. Unikaj upychania fraz i duplikowania treści

Pisząc artykuł, nie kopiuj tekstu z innych stron internetowych – jest to działanie karane przez wyszukiwarkę i może wykluczyć z indeksu daną podstronę, a nawet cały serwis. Zadbaj, aby Twoje teksty były unikalne i interesujące. Pisząc artykuł, nie upychaj słów kluczowych, liczba słów i fraz w artykule nie powinna przekraczać 4-6%.

8. Wykorzystaj sprawdzone narzędzia e-marketingowe

Jeśli dysponujesz popularnym systemem CMS, takim jak WordPress, Joomla, Drupal, możesz skorzystać z darmowych dodatków, które wspomogą Cię w tworzeniu treści.

Najbardziej popularną wtyczką do WordPressa jest SEO by Yoast (link). Rozszerzenie pozwoli Ci szybko i poprawnie skonfigurować witrynę pod kątem SEO, będzie też wsparciem w tworzeniu treści. 

Przykładowe opcje wtyczki:

 SEO by Yoast
Optymalizacja treści: SEO by Yoast

9. Najpierw napisz – później edytuj

Jeśli zależy Ci na czasie, najpierw przygotuj artykuł, a dopiero przeprowadź edycję. Zaowocuje to znaczną oszczędnością czasu. Treść najlepiej sprawdzić kilka razy, po kolei skupić się na kwestiach merytorycznych, stylu, ortografii i interpunkcji. Zwróć też uwagę na odstępy, światło na stronie, wypunktowania. Koniecznie sprawdź, jak artykuł wyświetla się w wersji mobilnej. 

10. Przygotuj odpowiedni opis artykułu, czyli meta dane

Gdy już przygotujesz artykuł, warto byś przygotował także opis. Opis powinien być zachęcający dla użytkownika oraz zawierać słowa kluczowe. Zdecydowanie warto też użyć encji HTML takich jak:

•, ✓, ⇔, ☏

Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu

Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu

 

  • Meta tytuł powinien zawierać najważniejsze w przypadku danego artykułu słowa kluczowe. To ważne, ponieważ meta tytuł ma wpływ na pozycjonowanie oraz wrażenia użytkowników.
  • Opis, czyli meta description, bezpośrednio nie ma wpływu na pozycjonowanie, ale może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie www. Odpowiedni opis zwiększa szansę na to, że użytkownik odwiedzi bloga czy inną podstronę.
  • Poza tytułem i opisem dużą rolę odgrywa adres URL – powinien być przyjazny dla użytkownika, zawierać słowa kluczowe (przykład złego adresu: nasza-domena.pl/cv23gfb-jak-wyl2czyc-komp3sr).

11. Atrakcyjne grafiki

Wykresy, grafiki, infografiki, zdjęcia, a nawet wideo, będą doskonałym uzupełnieniem artykułów blogowych. Grafiki w estetyczny sposób zaprezentują różnego typu dane, nawet te dość skomplikowane. Zdjęcia mogą pokazać Twoją firmę od kuchni, pokazać przykładowe realizacje, oferowane produkty.

Visual content sprawdzi się nie tylko na blogu firmowym, ale także na blogu fotograficznym, kulinarnym czy podróżniczym. Fotografie z pewnością zainteresują użytkowników. 

Zadbaj o estetykę elementów graficznych, ale także o ich optymalizację techniczną, chodzi tutaj o takie kwestie, jak: 

  • kompresja 
  • atrybuty ALT 
  • nazwy plików z frazami kluczowymi 
  • podpisy.

12. Regularne publikacje na blogu 

W branży copywritingu działam prawie 10 lat. Przez ten czas przejrzałam mnóstwo blogów i zauważyłam, że w przypadku wielu firm wpisy blogowe są wdrażane bardzo nieregularnie. Treści publikowane są w różnych terminach, a przerwy między poszczególnymi wdrożeniami są dość długie. Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że takie działanie wpływa na niekorzyść witryny.

Regularne wdrażanie nowego, wartościowego contentu sprawia, że roboty Google widzą, że na Twojej stronie www przez cały czas coś się dzieje i, że warto ją odwiedzać. Dzięki temu wzrasta crawl budget witryny, a indeksacja przebiega szybciej.

Co więcej, regularne wdrażanie blogów firmowych sprawia, że klienci mają pewność, że znajdą na danej witrynie aktualne treści – a to może ich zachęcać do częstszych odwiedzin.

Jak sobie poradzić z zarządzaniem publikacjami? Dużą pomocą może być  harmonogram publikacji nowych wpisów. Sama od jakiegoś czasu korzystam z takiego rozwiązania i wiem, że to bardzo ułatwia życie.

Jak przygotować taki harmonogram? Dobrze sprawdzi się prosta tabelka, z datą publikacji oraz tematami wpisów. Warto spojrzeć w przyszłość, uwzględnić święta, trendy, wydarzenia. 

blog firmowy harmonogram
blog firmowy harmonogram

 

Optymalizacja bloga Opis 
Cel artykułu Treść powinna być zgodna z profilem działalności firmy i wspierać realizację określonych celów
Sposób tworzenia artykułu AI może wspierać proces, ale kluczowe są kreatywność, ekspercka wiedza i unikalne treści. Odwołania do wiarygodnych źródeł zwiększą wartość contentu 
Autorytet autora Warto podać informacje o autorze, przygotować wyczerpujące bio 
Słowa kluczowe Odpowiednio dobrane słowa kluczowe to priorytet. Warto stosować frazy ogólne, long tail, intencyjne
Nagłówek Nagłówek powinien informować o tematyce wpisu
Treść dla użytkowników Kluczowe są potrzeby użytkowników, odpowiedź na pytania odbiorców 
Unikalność Treści powinny być unikalne, zawierać ciekawe wnioski 
Wyczerpanie tematu  Artykuły blogowe powinny w szczegółowy sposób omawiać temat, tak, aby po lekturze użytkownik miał kompleksową wiedzę z danej dziedziny 
Narzędzia SEO  Duża pomocą będą specjalistyczne narzędzia, na przykład Senuto, Ahrefs, Google Search Console 
Optymalizacja techniczna  Istotna jest także optymalizacja techniczna: linki wewnętrzne, responsywność, prędkość ładowania 
Zdjęcia i grafiki  Zdjęcia, infografiki i wykresy poprawiają odbiór treści, ale muszą być zoptymalizowane.
Regularność publikacji Systematyczne publikowanie zwiększa widoczność i indeksację strony.

A jakich błędów powinieneś unikać, podczas tworzenia artykułów? 

Blog – o to, również warto zadbać

  • Zachęcaj swoich czytelników do wystawienia komentarza, udostępnienia wpisu w mediach społecznościowych.
  • Mierz efekty przeprowadzonych działań, sprawdź, czy artykuł wyświetla się w sieci, a jeśli tak, to na jakie frazy kluczowe. Zweryfikuj czy tekst generuje ruch i konwersję.
  • Dbaj nie tylko o bloga, ale o całą stronę internetową – o to, by każda z zakładek poprawnie działała i zawierała wartościowe teksty.
  • Ważne jest nie tylko pisanie nowych artykułów, ale również aktualizacja wpisów, które wcześniej zostały opublikowane. Raz na określony czas, np. co pół roku, przeprowadź analizę, zweryfikuj czy we wpisach blogowych konieczne jest wprowadzenie zmian.

Jak jeszcze promować bloga? 

Implementacja wartościowych wpisów to dopiero połowa sukcesu. Aby docierać do nowych odbiorców i generować coraz większy ruch na stronie, trzeba zabrać o odpowiednią promocję. 

  • Social media marketing – wpisy możesz promować w mediach społecznościowych. Po implementacji artykułu, przygotuj krótki opis, dołącz link i umieść treść na Facebooku, Instagramie, LinkedIn czy  Twitterze.
  • Jeśli prowadzisz bloga firmowego i utworzyłeś już Profil Firmy w Google (jeśli nie, gorąco Cię do tego zachęcam),  publikuj wpisy zachęcające do lektury bloga. 
  • Wiele firm promuje artykuły blogowe za pomocą newslettera i e-mail marketingu.
  • Linkowanie zewnętrzne – linkowanie zewnętrzne, czyli pozyskiwanie odnośników z wartościowych źródeł, to ważny element promocji artykułów blogowych. Linki zewnętrzne są jak głosy zaufania, wskazują, że strona jest wartościowym źródłem informacji i, że warto wyświetlać ją użytkownikom. 
  • Fora internetowe – pomocą mogą być także fora internetowe, wpisy z odnośnikiem do Twojego artykułu (o ile faktycznie odpowiada on na potrzeby użytkowników), mogą być skutecznym, dodatkowym źródłem ruchu. 

Jak zarabiać na blogu?

Blog to narzędzie reklamowe, sposób, by zwiększyć widoczność firmy w sieci, zbudować markę, docierać do klientów na różnych etapach podróży zakupowej. Ale to nie koniec. Na blogu można także zarabiać. Przejdźmy zatem do kolejnej części naszego artykułu, w której omówię, w jaki sposób można zarabiać na blogu. 

Artykuły sponsorowane

Publikacje artykułów sponsorowanych to ważny element strategii pozycjonowania wielu firm usługowych i sklepów e-commerce. Sprawia to, że zapotrzebowanie na wartościowe źródła publikacji wzrasta. Blog mający autorytet, generujący ruch, jest łakomym kąskiem dla osób szukających zewnętrznych źródeł publikacji. Jako właściciel takiego bloga, możesz zarobić od kilkudziesięciu do kilkuset złotych, a nawet powyżej tysiąca złotych za publikację. 

Jednym ze sposobów na pozyskanie takich zleceń jest dodanie bloga do bazy WhitePressa lub Link house’a. 

Reklamy bannerowe 

Kolejna opcja to reklamy bannerowe. Wystarczy, że zarejestrujesz konto na platformie wybranego dostawcy, np. Google AdSense i umieścić odpowiedni kod HTML na swojej stronie www.  

Afiliacje i programy partnerskie 

Możesz dołączyć do wybranego programu afiliacyjnego i, za pomocą bloga, promować produkty i usługi danej firmy. Wszystko działa tutaj bardzo prosto. Po oficjalnym dołączeniu do danego programu afiliacyjnego, uzyskasz specjalny link afiliacyjny. Jeśli użytkownik, za pomocą umieszczonego na Twoim blogu linku, wykona określoną akcję, na przykład zakup produktu, uzyskasz prowizję. 

Blog, blog firmowy wskazówki
jak pisać blog firmowy?

Podsumowanie – jak napisać artykuł na stronę i bloga?

Prowadzenie bloga firmowego, zawodowego, tematycznego może przynieść wiele korzyści – ale jest jeden warunek, działania muszą być prowadzone w odpowiedni sposób. Tutaj liczy się jakość treści, wybór tematu, kwestie techniczne: poprawne wyświetlanie treści, szybkie ładowanie, responsywność itp. 

Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem, określ jego cel i przemyśl do kogo będzie skierowany. Następnie skup się na doborze słów kluczowych, przygotuj zachęcający nagłówek i opis meta. Zwiększysz dzięki temu użyteczność treści, odpowiesz na pytania użytkowników i uzyskasz szanse na widoczność w wyszukiwarce. Pisz wartościowe teksty z licznymi odnośnikami do ciekawych źródeł, buduj autorytet autora, wspieraj się dostępnymi narzędziami, takimi jak generator tytułów czy wtyczka SEO by Yoast. Pamiętaj także o edycji i przygotowaniu estetycznych grafik. 

Blog firmowy, zawodowy, czy hobbistyczny, choć wymaga pracy do daje wiele korzyści. Warto więc wdrażać ciekawe treści. 

Ocena strony: 4.9/5 - (22 głosów)
Maciej Kałużny

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

  1. Mam wrażenie że dawniej było łatwiej znaleźć dobre treści do czytania niż dzisiaj przez google. One jest wyszukiwarka przeoptyamlizowana. Dziś trudniej wyszukać odpowiedź niż dawniej na pytanie. Ale to moje zdanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza