Spis treści

Jak pisać artykuły na bloga, które wzbudzą zainteresowanie? 12 praktycznych SEO wskazówek

Większość twórców treści: blogerów, copywriterów, właścicieli stron www, zastanawia się, jak poprawnie pisać artykuły blogowe, gościnne, sponsorowane? Co zrobić, aby treści miały maksymalnie wysoką wartość merytoryczną, a pozycjonowanie przynosiło jak najlepsze rezultaty? Dziś mam dla Ciebie kilka cennych wskazówek ze świata SEO, copywritingu, UX. Większa świadomość dotycząca contentu sprawi, że osoby odwiedzające Twoją stronę internetową będą usatysfakcjonowane, a Google przychylniej spojrzy na Twoją witrynę. Miłej lektury!

Jeszcze jakiś czas temu, mało kto zwracał uwagę na autora treści – dziś jest nieco inaczej. Sama, podczas lektury artykułów na różne tematy, niemal zawsze zerkam na bio, szukam informacji na temat autora. I muszę przyznać, że gdy niczego nie znajduję, jestem zawiedziona. Warto więc, byś wspomniał w artykule, dlaczego wypowiadasz się w danej kwestii. Jeśli od 10 lat specjalizujesz się w pozycjonowaniu sklepów e-commerce, powiedz o tym czytelnikowi. A oprócz tego, przygotuj bio autora i zaimplementuj je pod wpisem. Dlaczego to takie ważne? 

  • Po pierwsze, informacje na temat autora zwiększają wiarygodność treści, są dopełnieniem kwestii, o których pisałam w punkcie numer dwa. 
  • Po drugie, wspomniane dane zwiększają satysfakcję użytkowników, a to kwestia kluczowa. 
  • Po trzecie, dobrze przygotowane bio i inne działania budujące autorytet autora, dają większe szanse na zyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.  

4. Słowa kluczowe

Słowa kluczowe, które dawniej zajmowały miejsce nr jeden, koniec końców znajdują się na 4 miejscu. Są jednak związane z punktem nr 1. Warto najpierw określić cel artykułu, a potem dopasować do niego słowa kluczowe. A jak dobrać frazy kluczowe i na co zwrócić uwagę? 

Jeśli chcesz pozyskać duże zainteresowanie w social mediach, jak i wyszukiwarkach internetowych, warto, abyś wybrał często wyszukiwane słowa kluczowe. Jak to zrobić? Tutaj z pomocą przychodzi  Google Keyword Planner, jest to bardzo intuicyjne narzędzie, z którym poradzą sobie nawet osoby początkujące.

Wystarczy zalogować się na konto Google, przejść do narzędzia Google Keyword Planner i wpisać główne słowa kluczowe.

Dobór fraz kluczowych – przykład 

Przyjmijmy, że prowadzisz sklep e-commerce, w obrębie którego znajduje się blog. Systematycznie dodajesz treści i zależy Ci na tym, by pozyskać dzięki nim jak najwięcej odwiedzających. Załóżmy, że chcesz przygotować wpis dotyczący recenzji butów. Jak możesz wyszukać odpowiednie słowa kluczowe?

Wystarczy, że wpiszesz w Google Keyword Planner słowo kluczowe, które Cię interesuje. Po wpisaniu frazy buty recenzja pojawiła się propozycja następujących fraz kluczowych:

 jak wyszukać odpowiednie słowa kluczowe
Artykuł blogowy – jak wyszukać odpowiednie słowa kluczowe

Wybierz z listy interesujące Cię słowa kluczowe, będą one podstawą artykułu. Gdy już stworzysz listę odpowiednich słów kluczowych, warto byś rozbudował ją o tak zwany longtail (długi ogon). Z pomocą przychodzi bezpłatne narzędzie Ubersuggest – dostępne tutaj

Musisz jedynie wpisać słowo kluczowe, a w przeciągu sekundy otrzymasz setki propozycji słów z długiego ogona, jakie wpisują użytkownicy wyszukiwarek.

setki słów z długiego ogona
Artykuł blogowy: frazy long tail

Wykorzystując te dwa bezpłatne narzędzia, czyli Ubersuggest i Google Keyword Planner, możesz wyszukać naprawdę wartościowe słowa kluczowe do artykułu. Oprócz bezpłatnych narzędzi, dostępne są również płatne opcje, np. Ahrefs, Senuto czy Surfer SEO

 

5. Przygotuj odpowiedni i ciekawy nagłówek

Podstawą dobrego artykułu jest dobry nagłówek. Dzięki wykorzystaniu konkretnych sformułowań, artykuł może zyskać większą klikalność, jak również wyższe pozycje. Jak przygotować skuteczny nagłówek? 

  1. Pamiętaj o słowach kluczowych. 
  2. Zadbaj o to, by nagłówek był zrozumiały dla użytkowników.
  3. Przyciągnij uwagę użytkowników – tutaj pomocne będą rankingi, statystyki, pytania, porównania. 

Przykład odpowiednich nagłówków:

  • Jak pisać artykuły prasowe, od których nie da się oderwać? 5 praktycznych wskazówek
  • Artykuły po angielsku – skuteczny copywriting – sprawdź nasze statystyki! 
  • Jak napisać artykuł naukowy w prosty sposób? Poradnik doświadczonego copywritera
  • 5 sposobów na płaski brzuch – sprawdź i ciesz się zgrabną sylwetką 
  • Tańcz jak profesjonalny tancerz – zobacz nasze wskazówki. 

Pomocą przy tworzeniu nagłówków do artykułów po angielsku mogą okazać się:

Hubspot’s Blog Topic Generator

Portent’s Content Idea Generator

6. Pisz dla użytkowników, nie dla wyszukiwarek

Nieważne w jakim języku (po angielsku, niemiecku czy włosku) i nieważne, w jakich okolicznościach – zawsze twórz content skierowany do użytkownika. Gdy już przygotujesz słowa kluczowe i odpowiedni nagłówek, zastanów się, jaką formę powinien mieć artykuł. Pomyśl czy lepsza będzie lista topowych narzędzi lub wskazówek, czy instrukcja krok po kroku lub rozbudowany esej.

Cofnijmy się do punktu 1. – czyli do celu artykułu. Czy treść ma być pomocna dla użytkowników, którzy rozważają zakup Twojego produktu, czy dla osób, które już dokonały zakupu, ale chcą nabyć dodatkowe akcesoria. Gdy już wszystko przeanalizujesz, w końcu będziesz mógł przejść do napisania artykułu.

Pamiętaj, że to satysfakcja użytkowników jest gwarantem sukcesu. Pisz ciekawe artykuły, najbardziej poczytne są krótkie treści na ok. 300 słów, ale całkiem nieźle czytają się też te nieco dłuższe wpisy. W tekście zamieść też przydatne odnośniki do innych witryn (pamiętaj, że dla linków wychodzących ustawiamy atrybut rel=”nofollow”). Zadbaj też o to, by tekst wyglądał naturalnie.

7. Unikaj upychania i duplikowania treści

Pisząc artykuł, nie kopiuj tekstu z innych stron internetowych – jest to działanie karane przez wyszukiwarkę i może wykluczyć z indeksu daną podstronę, a nawet cały serwis. Zadbaj, aby Twoje teksty były unikalne i interesujące. Pisząc artykuł, nie upychaj słów kluczowych, liczba słów i fraz w artykule nie powinna przekraczać 4-6%.

8. Wykorzystaj sprawdzone narzędzia

Jeśli dysponujesz popularnym systemem CMS, takim jak WordPress, Joomla, Drupal, możesz skorzystać z darmowych dodatków, które wspomogą Cię w tworzeniu treści.

Najbardziej popularną wtyczką do WordPressa jest SEO by Yoast (link). Rozszerzenie pozwoli Ci szybko i poprawnie skonfigurować witrynę pod kątem SEO, będzie też wsparciem w tworzeniu treści. 

Przykładowe opcje wtyczki:

 SEO by Yoast
Optymalizacja treści: SEO by Yoast

9. Najpierw napisz – później edytuj

Jeśli zależy Ci na czasie, najpierw przygotuj artykuł, a dopiero przeprowadź edycję. Zaowocuje to znaczną oszczędnością czasu. Treść najlepiej sprawdzić kilka razy, po kolei skupić się na kwestiach merytorycznych, stylu, ortografii i interpunkcji. Zwróć też uwagę na odstępy, światło na stronie, wypunktowania. Koniecznie sprawdź, jak artykuł wyświetla się w wersji mobilnej. 

Podczas pisania artykułu, staraj się unikać dłuższych przerw. Przygotowanie grafiki zostaw na koniec. 

10. Zadbaj o ciekawe treści

Pisząc artykuł blogowy, prasowy, naukowy czy po angielsku, zadbaj o dużą dawkę ciekawych dla użytkownika informacji. Zastanów się, czy tekst, który przygotowałeś, sam chciałbyś przeczytać. Na stronie Google, w sekcji dotyczącej oceny jakości treści, Gigant wskazuje kilka pytań, które warto sobie zadać. Uważam, są to pytania bardzo ważne i często się do nich odnoszę, np. 

  • Czy jeśli potencjalny klient bezpośrednio trafiłby na Twoją stronę, uznałby treści za przydatne?
  • Czy po lekturze tekstu, odbiorca musi szukać odpowiedzi w innych źródłach?

To pozwoli Ci poprawić swoje błędy i nabyć nawyk dobrego copywritingu tak cennego w dzisiejszych czasach. Jeśli chcesz, żeby Twoje treści i artykuły znajdowały się wysoko – pisz  merytoryczne, wyczerpujące temat , dłuższe niż 300 słów artykuły z odnośnikami nawiązujące do ciekawych treści.

11. Przygotuj odpowiedni opis artykułu

Gdy już przygotujesz artykuł, warto byś przygotował także opis. Opis powinien być zachęcający dla użytkownika oraz zawierać słowa kluczowe. Zdecydowanie warto użyć tutaj encji HTML takich jak:

•, ✓, ⇔, ☏

Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu

Przykład poprawnego przygotowanego meta opisu

12. Zadbaj o prostotę przekazu

Jeśli nie prowadzisz mocno specjalistycznej strony, pamiętaj o przejrzystość przekazu. Używaj prostych sformułowań, które będą zrozumiałe użytkowników. 

A jakich błędów powinieneś unikać, podczas tworzenia artykułów? 

Podsumowanie – jak napisać artykuł na stronę i bloga?

Zanim rozpoczniesz pracę nad tekstem, określ jego cel i przemyśl do kogo będzie skierowany. Następnie skup się na doborze słów kluczowych, przygotuj zachęcający nagłówek i opis meta. Zwiększysz dzięki temu użyteczność treści i uzyskasz szanse na zwiększenie pozycji w wyszukiwarce. Pisz wartościowe teksty z licznymi odnośnikami do ciekawych źródeł, buduj autorytet autora, wspieraj się dostępnymi narzędziami, takimi jak generator tytułów czy wtyczka SEO by Yoast. Pamiętaj także o edycji i przygotowaniu estetycznych grafik. 

Ocena strony: 4.9/5 - (20 głosów)
Maciej Kałużny

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Jedna odpowiedź

  1. Mam wrażenie że dawniej było łatwiej znaleźć dobre treści do czytania niż dzisiaj przez google. One jest wyszukiwarka przeoptyamlizowana. Dziś trudniej wyszukać odpowiedź niż dawniej na pytanie. Ale to moje zdanie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza