teksty seo

Spis treści

Teksty SEO ‒ jak zyskać uwagę użytkowników i widoczność w sieci? Złote zasady seo copywritingu

Dobry tekst SEO powinien inspirować, dostarczać niezbędnych informacji i cennych wskazówek. Tylko wtedy użytkownik zmieni się w czytelnika, a czytelnik w klienta. Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, by przygotowane teksty ofertowe, artykuły blogowe i wszelkiego typu treści przyniosły oczekiwane rezultaty? Mamy kilka wskazówek z zakresu seo copywritingu. W pierwszej części naszego artykułu omówimy dobre praktyki tworzenia tekstów, w drugiej powiemy, jak działa Google i w jaki sposób promować content. Zachęcamy do lektury!

Teksty SEO – co to? 

Teksty SEO to treści – artykuły blogowe, opisy, sekcje FAQ, poradniki itp., które są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek, np. Google. Optymalizację SEO przeprowadza się w celu zwiększenia widoczności strony w wynikach wyszukiwania (SERP). Do najważniejszych elementów omawianej strategii zaliczamy użycie słów kluczowych, zastosowanie hierarchii nagłówków, linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, metadane. 

Mamy także jedną naczelną zasadę, wyszukiwarki (zwłaszcza Google) promują treści, które są dostosowane do potrzeb użytkowników, są użyteczne i angażujące. W dobie podejścia user first (skupienia na użytkowniku), teksty SEO nadal istnieją, ale ich funkcja się zmieniła – mają one powstawać przede wszystkim po to, by odbiorca miał dostęp do wartościowych informacji z interesujących go dziedzin. 

Jak pisać teksty SEO?

Content marketing (marketing treści) oraz seo copywriting i ux writing odgrywają coraz ważniejszą rolę w promocji biznesu w sieci. Choć przygotowanie, optymalizacja, publikacja i promocja treści nie należą do najprostszych zadań, warto podjąć ów wysiłek. Ale, jak podejść do tematu, by treści zajęły topowe pozycje w wynikach wyszukiwania?

Wybór tematu – jak do tego podejść? 

Zanim przystąpisz do pisania, musisz wybrać temat ‒ oczywiście nie może być przypadkowy. 

  • Tekst powinien być powiązany tematycznie z profilem firmy, stanowić cegiełkę w procesie budowy autorytetu tematycznego witryny.
  • Określ cel danego tekstu. Dlaczego ma powstać, jaką wartość ma dostarczyć odbiorcom? Jakie intencje mają osoby, które mogłyby zainteresować się lekturą danej treści?

Jeśli natomiast chodzi o kwestie techniczne, zweryfikuj potencjalny ruch, konkurencyjność oraz wartość dla Twojego biznesu. 

Traffic potential

Traffic potential to ruch, jaki może wygenerować określone słowo kluczowe, jeśli treść zostanie prawidłowo zoptymalizowana. Omawiana wartość uzależniona jest popularności danego zapytania.

Konkurencyjność, Keyword Difficulty

Keyword Difficulty, czyli trudność słowa kluczowego, to miara trudności uzyskania widoczności na daną frazę. Wartość ta zwykle występuje w skali od 0 do 100, gdzie niższe wartości przypisane są łatwiejszym do wypozycjonowania frazom.

Na Keyword Difficulty wpływają takie czynniki, jak liczba i jakość stron konkurujących o topowe pozycje, autorytet konkurencyjnych domen (Domain Authority) oraz jakość treści na stronach, które już zajmują miejsce w topie.

Business value

Jaką wartość przyniesie Twojej firmie widoczność w sieci na daną frazę? Pamiętaj, że nie chodzi wyłącznie o to, by artykuł generował ruch, ale także o to, aby umożliwił realizację celów biznesowych. Mowa tutaj o takich celach, jak zwiększenie sprzedaży, generowanie leadów, budowanie wizerunku eksperta itp.

Jak zweryfikujesz powyższe czynniki? Konieczne będzie wsparcie specjalistycznych narzędzi, np. takich jak Ahrefs, Senuto, Google Analytics 4. 

Analiza konkurencji 

W przypadku tekstów SEO, istotny jest research konkurencji. Zanim zaczniesz planować strukturę artykułu, sprawdź, jak wygląda content na konkurencyjnych stronach. Content w TOP 10 to taki, który jest najbliższy zapytaniom użytkowników, wzorowanie się na takich witrynach może być dobrym pomysłem. Analizując konkurencję, zwrócić uwagę na takie kwestie, jak:

  • Typ treści ‒ sprawdź czy przeważają artykuły blogowe, poradniki, czy teksty ofertowe.
  • Liczba zzs ‒ istotnym parametrem jest również długość treści, sprawdź liczbę znaków ze spacjami (zzs). W przypadku niektórych tematów użytkownicy potrzebują skondensowanej, krótkiej informacji, w przypadku innych, szukają rozbudowanej, szczegółowej treści.
  • Charakter treści ‒ zastanów się czy tekst kierujesz do osób, które szukają podstawowych informacji na dany temat, czy do bardziej zaawansowanych użytkowników. Czy chcesz dotrzeć do odbiorców znajdujących się na początku czy na końcu procesu zakupowego. Postaraj się zrozumieć intencje potencjalnych klientów. 
Tekst SEO  Opisy
Wybór tematu Temat powinien wspierać budowę autorytetu tematycznego witryny 
Cel tekstu Określ, jaką wartość tekst ma dostarczyć odbiorcom oraz jakie efekty ma przynieść, np. edukacja, zwiększenie sprzedaży czy budowanie autorytetu marki
Analiza popularności Sprawdź, czy Twoja grupa docelowa szuka informacji związanych z wybranym tematem 
Traffic potential Zweryfikuj popularność danej frazy kluczowej, sprawdź  potencjału ruchu
Keyword Difficulty Sprawdź trudności wybranej frazy kluczowej (skala 0-100)
Business value Przemyśl, czy fraza będzie wspierać realizację celów biznesowych (sprzedaż, budowa wizerunku itp.)
Narzędzia analityczne Dużym wsparciem będą specjalistyczne narzędzia, np. Ahrefs, Senuto, Google Analytics 4 

Słowa kluczowe

Keywords research to kolejne, istotne działanie. Tutaj również warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia, na przykład takie, jak Surfer SEO, Senuto, Ahrefs. Pomocne będą także podpowiedzi Google, np. autouzupełnianie.

Zastanów się, jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę Twoi potencjalni klienci, jakich sformułowań i nazw używają. Google, podczas rankowania stron www, zwraca uwagę na trafność treści – frazy kluczowe wpisane przez użytkownika powinny pokrywać się z tymi, które znajdują się na danej podstronie. 

Ważny jest także algorytm Koliber, zgodnie z którym zapytania użytkowników interpretowane są w szerokim kontekście. W pierwszej kolejności wyświetlane są witryny, które dostarczają wyczerpującej odpowiedzi na zapytanie użytkownika. Pod uwagę brane są zarówno fraza główna, jak i związane z tematem frazy poboczne, które także mogą być przydatne dla szukającego. 

Koniecznie też musimy wspomnieć o algorytmie Panda. Zadaniem algorytmu jest eliminacja witryn, na których znajduje się zdublowany content bądź content słabej jakości. 

Zastosowanie słów kluczowych w treści

Pisanie tekstów seo wyłącznie po to, by przemycić jak największą liczbę fraz kluczowych, jest już dawno nieaktualną praktyką. Jeśli chcesz tworzyć teksty, które zajmą miejsce na topowych pozycjach, musisz skupić się na naturalnym rozmieszczeniu fraz kluczowych. 

Główne słowo kluczowe powinno znajdować się w tytule, czyli w nagłówku h1, kolejne, ważne frazy i ich odmiany, należy umieścić w nagłówkach h2 i h3, a także w samej treści.

Pamiętaj też o odpowiedniej wielkości fontów każdego z nagłówków oraz oznaczeniu ich odpowiednimi znacznikami w HTML-u. Znaczenie wspomnianych kwestii potwierdza ostatni wyciek informacji Google.

Struktura tekstu

Każdy tekst na Twojej stronie www powinien mieć przemyślaną strukturę. Przygotowując artykuł blogowy czy opisy produktów, zacznij od planu treści. Przemyśl, jakie zagadnienia chcesz omówić, jakie wątki poruszyć. Zadbaj o to, by informacje, które umieszczasz w tekście, były w logiczny sposób posegregowane ‒ tytuł, wstęp, rozwinięcie, zakończenie. Ważne są również przemyślane nagłówki i uporządkowane akapity, dobrze sprawdzają się także wypunktowania. 

teksty seo
Teksty seo: najważniejsze wskazówki

Teksty pod seo – pamiętaj o jakości

Masz już tytuł, frazy kluczowe, strukturę tekstu. Co teraz? Możesz przejść do właściwego procesu pisania.

  • Przede wszystkim, skup się na tym, by tekst był przydatny dla potencjalnych klientów, by nie zabrakło w nim wartościowych informacji.
  • Na Google Search Centre znajduje się informacja, że implementacja contentu wyłącznie po to, by uzyskać wysokie pozycje w wynikach organicznych, traktowana jest jako próba manipulacji i może przynieść efekty odwrotne do oczekiwanych. Koniecznie o tym pamiętaj. 
  • Omów zagadnienie w wyczerpujący sposób – tak, by osoba zainteresowana danym tematem znalazła w treści wszystkie ważne informacje i nie musiała już zaglądać do innych źródeł.
  • Twórz treści, które są przyjemne w lekturze. Przed publikacją kilkukrotnie sprawdź swój tekst – nie powinien zawierać błędów ortograficznych, interpunkcyjnych, stylistycznych itp.
  • Tekst powinien bazować na sprawdzonych źródłach, nie na stereotypach lub wątpliwej jakości informacji. Weryfikuj dane, które udostępniasz, załącz informacje na temat źródeł, z jakich korzystasz. 

 

Oryginalność, świeże spojrzenie

Zadbaj o to, by Twoje teksty różniły się od treści konkurencji. Oryginalność jest bardzo ważna i ma wpływ na ranking Google. Z doświadczenia wiem, że przygotowanie treści, która będzie merytoryczna, przyjemna w lekturze, a przy tym wszystkim oryginalna, nie należy do prostych zadań. Jak można to ugryźć?

  • wykorzystaj opinie i komentarze klientów,
  • porozmawiaj ze specjalistami do spraw obsługi klienta – mają oni bezpośredni kontakt z odbiorcami, znają ich obiekcje, najczęstsze pytania,
  • przedstaw problem z innej perspektywy, zaprezentuj swój punkt widzenia i własne wnioski.

Nie ograniczaj się do powielania treści, które są na innych stronach internetowych, zadbaj o powiew świeżości, o pierwiastek ekstra.

Treści produktowe – czy mogą być oryginalne?

Skoro wiele sklepów e-commerce oferuje ten sam produkt, to czy możemy mówić o unikalności? Oczywiście, specyfikacja i parametry techniczne muszą pozostać bez zmian, ale istnieje kilka możliwości, by opis był bardziej użyteczny dla odbiorcy. Poniżej kilka wskazówek: 

  • zadbaj o to, by tekst był wyczerpujący i przydatny dla odbiorcy, by pomógł mu w podjęciu decyzji zakupowej,
  • pokaż użytkownikowi, że masz wiedzę na temat danego produktu, że także z niego korzystałeś,
  • dodaj informacje na temat korzyści emocjonalnych i społecznych, 
  • używaj zrozumiałego języka, zadbaj o to, by odbiorca w pełni rozumiał Twoją treść,
  • dodaj wyraźne zdjęcia, ukazujące produkt z różnej perspektywy,
  • opowiedz, czym dany produkt różni się od innych wersji i modeli,
  • zaznacz, kiedy produkt będzie idealnym rozwiązaniem, w jakich sytuacjach się sprawdzi, jakie aktywności ułatwi,
  • nie kopiuj opisów ze strony producenta, przeciwnie, zadbaj o to, by Twój opis był bardziej szczegółowy,
  • daruj sobie masową produkcję treści, twórz content w konkretnym celu, postaw na treści, które są przydatne. 

Dodatkowe materiały: wykresy, grafiki, wideo 

Treści to nie wszystko. Warto też dołączyć grafikę, wykres, infografikę, wideo. Materiały graficzne, jeśli są sformatowane w prawidłowy sposób, mogą mieć pozytywny wpływ zarówno na widoczność strony, jak i na satysfakcję użytkownika. Zwiększą też trafność i użyteczność contentu. 

Przy materiałach tego typu pamiętaj o atrybutach alt, nazwach plików i podpisach – powinny zawierać słowa kluczowe i w zrozumiały sposób opisywać dany element.

Kto przygotował treść?

Już z samej treści powinno wynikać, że w jej przygotowaniu uczestniczyła osoba, która zna temat, mająca specjalistyczną wiedzę i doświadczenie. Taki content cieszy się największym zaufaniem odbiorców oraz wpisuje się w koncepcję E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness, trustworthiness, w tł. doświadczenie, wiedza, wiarygodność, zaufanie). E-E-A-T ma wpływ na wiarygodność witryny, pozwala na pozyskanie zaufania użytkowników i może zwiększyć widoczność strony  w wyszukiwarce.

Dla przykładu, gdy czytam tekst o wybielaniu zębów, jest on dla mnie bardziej wiarygodny, gdy wiem, że został przygotowany przez higienistkę stomatologiczną, lekarza bądź we współpracy z wymienionymi specjalistami. 

Jak możesz zwiększyć autorytet autora? 

  • przygotuj bio z informacjami na temat wykształcenia, doświadczenia, sukcesów autora,
  • ważne są linki, odnośniki do profili w mediach społecznościowych i innych publikacji autora treści itp.
  • wiarygodność zwiększą także cytowania. 
treści na stronie, autorytet autora
Treści na stronie, autorytet autora

Użyteczność treści 

Tworzenie tekstów seo to także kilka kwestii technicznych. Treści nie będą użyteczne, jeśli odbiorca nie będzie mógł ich przeczytać, na przykład z powodu awaryjnego działania witryny. Istotne są tutaj takie czynniki, jak:

Formatowanie tekstu 

Na doświadczenie użytkownika wpływa także to, w jaki sposób prezentuje się dany tekst. Warto więc, byś zadbał o formatowanie treści. Zalecane są takie rozwiązania, jak:

  • nagłówki oznaczone odpowiednim fontem,
  • wypunktowania i listy,
  • wyboldowanie najważniejszych fragmentów tekstu,
  • interlinia,
  • światło, czyli odpowiednie odstępy, marginesy.  

SEO copywriting ‒ o czym jeszcze pamiętać?

Linkowanie wewnętrzne 

Zadbaj o linkowanie wewnętrzne, dzięki temu użytkownicy będą sprawniej poruszać się w obrębie strony i bez problemu znajdą powiązane tematycznie sekcje. Co więcej, linkowanie wewnętrzne ułatwi botom poruszanie się po stronie internetowej i poprawi przejrzystość struktury serwisu.

Pamiętaj jednak, że linki powinny być rozmieszczone naturalnie i faktycznie linkować do treści, które mogą zainteresować użytkowników. Warto, by znalazły się w artykułach, na stronie głównej, na podstronach ofertowych, w stopce.

Linkowanie zewnętrzne 

Linkowanie zewnętrzne potwierdza trafność, jakość i użyteczność treści. Co więcej, buduje wiarygodność i autorytet tematyczny witryny.  
Każdy wysokiej jakości link zewnętrzny jest na wagę złota, dlatego, prócz regularnej publikacji treści, zadbaj też o link building.

Meta dane 

Metadane ‒ meta tytuł i meta opis to kolejne, ważne treści. Meta tytuł to nic innego, jak tytuł strony. Jest on jednym z czynników rankingowych. Tytuł powinien zawierać główne słowo kluczowe i być zachęcający dla użytkownika.

Meta opis, mimo że nie jest czynnikiem rankingowym, także powinien być w odpowiedni sposób zoptymalizowany i zachęcać użytkownika do wejścia na stronę www. 

Rozbudowa i aktualizacja treści SEO

Dobre teksty seo, to teksty aktualne, zgodne z trendami i pomocne w danym momencie. Musisz więc zadbać o to, by Twoje poradniki i inne teksty zawierały aktualne informacje. Czasem konieczny może być powrót do starszych tekstów i uzupełnienie ich o świeże dane, rozbudowa o kilka nagłówków, dodanie nowych wskazówek. 

 Przy aktualizowanym tekście warto umieścić datę publikacji oraz późniejszej optymalizacji. W przypadku treści nawiązujących do bieżących tematów, trendów, newsów jest to szczególnie ważne. 

Teksty SEO  Opis 
Keywords research Przeanalizuj, jakich słów kluczowych używają Twoi klienci 
Struktura tekstu  Przemyślana struktura treści: wstęp, rozwinięcie podzielone na logiczne sekcje, zakończenie
Rozmieszczenie fraz  Naturalne rozmieszczenie fraz kluczowych w nagłówkach, H1, H2, H3, treści, metadanych, atrybutach alt
Jakość treści Wyczerpanie tematu, wartościowe informacje, poprawność językowa
Oryginalność Oryginalne informacje, nieoczywista wiedza, własne wnioski
Materiały dodatkowe Grafiki, wykresy, wideo, listy punktowe 
Autorytet autora Informacje o wiedzy i doświadczeniu autora, linki do innych publikacji 
Użyteczność treści Optymalizacja czasu ładowania strony, responsywność, SSL
Formatowanie Odpowiednio oznaczone nagłówki, interlinia, wypunktowania 
Linkowanie wewnętrzne Naturalne rozmieszczenie linków wewnętrznych 
Linkowanie zewnętrzne Regularne pozyskiwanie wartościowych linków zewnętrznych 
Metadane Przygotowanie unikalnego meta tytułu i meta opisu 
Aktualizacja treści Regularna aktualizacja treści, rozbudowa contentu 

Teksty z Ai czy bez Ai?

Pytanie, które jeśli chodzi o content, pojawia się bardzo często. Czy treści generowane przez AI są okej, czy nie? Sama korzystam ze wsparcia AI, np. zadaję konkretne pytanie, a odpowiedź umożliwia mi przygotowanie fragmentu tekstu. Zdarza się także, że Ai generuje dla mnie listy punktowe czy konkretne fragmenty treści. Oczywiście wszystko weryfikuję i edytuję. 

A jak Google zapatruje się na treści Ai? Stanowisko Giganta jest niezmienne od długiego czasu – najważniejsza jest jakość tekstów to, by były przydatne dla odbiorców.

teksty na stronie a ai
Teksty na stronie a ai

Przydatne narzędzia do SEO copywritingu

Wsparciem podczas pracy nad tworzeniem contentu i weryfikacją ewentualnych błędów, będą specjalistyczne narzędzia. Z wiele z nich można korzystać bezpłatnie lub częściowo bezpłatnie, np. darmowe się tylko niektóre z funkcji. 

  • Google Trends – narzędzie pomocne w szukaniu inspiracji, analizie trendów i popularnych fraz kluczowych.
  •  Copyscape – weryfikuje unikalność tekstu. Sprawdza czy podobny lub identyczny tekst nie został już umieszczony w internecie.
  • Language Tool – weryfikuje błędy stylistyczne, ortograficzne i składniowe, włącznie z zapisem formatu cen, popularnych skrótów lub półpauz i pauz.

Promocja treści

Nie zapomnij o promocji przygotowanego contentu. Informacje w social mediach, na przykład na Facebooku czy Pintereście, z pewnością nie zaszkodzą. Wpis na temat nowych treści możesz też umieścić na Profilu Firmy w Google. 

Treści a ranking Google

Google dąży do tego, by dostarczać szukającym wysokiej jakości wyniki, chce wyświetlać treści, które rozwiążą dany problem, zaspokoją potrzebę, dostarczą inspiracji itp. Na oficjalnej stronie internetowej, możemy przeczytać, że automatyczne algorytmy Google zostały stworzone po to, by dostarczać odbiorcom wartościowe informacje, treści, które zostały przygotowane z myślą o odbiorcach – nie z myślą o botach.

Wszystko to pokazuje, jak istotne są trafne, jakościowe teksty i, że są one kluczowe w strategii pozycjonowania. O znalezienie kolejnego potwierdzenia nietrudno. Wystarczy przypomnieć ostatnią aktualizację – Google March 2024 Core Update, której celem była eliminacja treści generowanych na dużą skalę i wyłącznie po to, by zyskać lepszą widoczność (bez uwzględnienia potrzeb odbiorców). Informacje, które uzyskaliśmy na skutek wycieku Google także podkreślają, jak ważne są treści – wskakują, że content nie musi być długi, ważne, by był wartościowy, oryginalny.

Treści – dlaczego są tak ważne?

Wysokiej jakości treści to ważny czynnik rankingowy. Bez starannie przygotowanych tekstów, nie zdobędziesz wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Wysiłek i zaangażowanie w proces tworzenia treści są brane pod uwagę przy ocenie witryny, takie informacje znajdują się w Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG), kompendium wiedzy dla zewnętrznych konsultantów Google: 

W przypadku większości stron jakość MC można określić na podstawie ilości wysiłku, oryginalności oraz talentu lub umiejętności włożonych w stworzenie treści. (Search Quality Evaluator Guidelines, str. 21). 

Im wyższa jakość strony www i bardziej wartościowy content, tym większa szansa na uzyskanie pozycji w TOP10, zwłaszcza w TOP3, a nawet TOP1. A jak wiadomo, największy ruch i najwyższą konwersję odnotowują witryny własnie z takich pozycji. Strony www i sklepy internetowe, na których brakuje wartościowych treści, uznawane są za mniej wartościowe dla użytkownika i zajmują niższe pozycje w wynikach wyszukiwania. 

Treści a komunikacja z użytkownikami 

Za pomocą tekstów możesz odpowiedzieć na pytania, jakie zadają użytkownicy, opowiedzieć klientom o produktach i usługach, przekazać informacje na temat oferty.

Wartościowy content to nie tylko porady i sprzedaż. Za pomocą treści opowiadasz historię firmy, opisujesz wartości i najistotniejsze cele marki. W treściach zamieszczasz także informacje o tym, czym Twoja firma wyróżnia się na tle konkurencji, przedstawiasz racjonalne argumenty, dla których warto skorzystać z Twoich usług. Dzięki temu kreujesz wizerunek firmy i budujesz rozpoznawalność.

Treści a współczynnik odrzuceń

Wartościowe teksty zwiększają szansę na to, że użytkownik zdecyduje się na eksplorację witryny, spędzi na niej więcej czasu, odwiedzi różne podstrony. Dzięki temu, współczynnik odrzuceń będzie niższy, a konwersja wzrośnie. Niski współczynnik odrzuceń to wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania. 

Teksty na stronie a zaufanie odbiorców

Użytkownicy największym zaufaniem darzą witryny zajmujące wysokie pozycje w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Strony z TOP10 uznawane są za wiarygodne źródła wiedzy. Wysokiej jakości teksty budują autorytet tematyczny i pozycję eksperta w danej branży.

Wszystko to skutkuje większą konwersją, daje przewagę nad konkurencją i pozwala pomnożyć zyski.  

Treści a indeksacja  

Publikacja nowych treści, jak i aktualizacja tekstów, które już znajdują się na stronie, to sygnał dla robotów Google, że witryna żyje i, że warto ją odwiedzać. Skutek? Szybsza indeksacja i większy, wartościowy ruch. 

Weryfikacja jakości contentu na stronie www – jak to zrobić?

O tym, że treść powinna być wysokiej jakości, że powinna być przydatna dla użytkownika i wyróżniać się na tle konkurencji słychać z każdej strony. Ale jak to zweryfikować? Przecież nieraz zdarza się tak, że pracujemy nad tekstem bardzo długo, a po publikacji okazuje się, że nikt go nie czyta, Tekst ląduje na końcu rankingu Google, a generowany przez niego ruch wynosi zero.

Jak więc zweryfikować jakość contentu i jakie przesłanki uwzględnić, podczas optymalizacji? Z pomocą przychodzi sam Gigant, który wskazuje kilkanaście pytań, które warto sobie zadać. Są to pytania, które skupiają się wokół takiej tematyki, jak jakość, wiarygodność, dopasowanie do potrzeb użytkowników. Poniżej kilka przykładowych pytań, kompletną listę można znaleźć na stronie Giganta.

  • Czy treść zawiera szczegółowe wnioski, opinie, raporty, analizy?
  • Czy treść wyczerpuje temat?
  • Czy treść zawiera informacje, które nie są oczywiste?
  • Czy treści zostały przygotowane lub sprawdzone przez osobę, która zna temat?
  • Czy nagłówek nie jest zbyt przekombinowany?
  • Czy dany tekst mógłby zostać umieszczony w czasopiśmie lub książce?
  • Czy content skupia się wokół określonego tematu?
  • Czy po lekturze Twoich treści, użytkownicy muszą jeszcze sięgnąć do innych źródeł?
  • Czy sugerujesz, że tekst odpowiada na pytania, na które w rzeczywistości nie odpowiada?

Wartościowe artykuły – kiedyś i dziś?

W związku z tym, że contentem zajmuję się od około 10 lat, muszę podzielić się małym spostrzeżeniem. Pamiętam moje początki w branży – wtedy content marketing czy profesjonalny copywriting nie zajmowały tak ważnego miejsca w promocji biznesu. Strony w wynikach wyszukiwania – także te w top 10, były naszpikowane frazami kluczowymi, a użytkownikiem i jego satysfakcją nikt się nie przejmował. Nie było także tak dużego nacisku na oryginalność contentu czy wartościowe linki. Ważna była liczba.

Pamiętam, że w pewnym momencie pojawiały się pytania typu: Piszecie treści dla użytkowników czy koncentrujecie się na robotach? Lepiej pisać dla użytkowników czy dla robotów?  

 Dziś jest inaczej, priorytetem jest jakość i koncentracja na użytkowniku. 

Jakość treści a widoczność w sieci – mały eksperyment

Możemy także przeprowadzić mały eksperyment. Jako że ostatnio poszukuję odkurzacza, jestem na etapie wielkiego researchu. Zaczęłam od wpisania w okno wyszukiwania frazy: jaki odkurzacz wybrać? Pomijam wyniki sponsorowane i klikam pierwszy link w wynikach organicznych. Co uzyskałam? Przemyślany ranking, który naprawdę jest przydatny. Lista kilku modeli, wypunktowane funkcje, zdjęcia, linki do konkretnych odkurzaczy, informacja o cenie, przejrzyste tabele, nagłówki zawierające istotne dla mnie frazy kluczowe. Nie ma się do czego przyczepić.

Wracam do strony głównej wyników wyszukiwania, skroluje na sam dół, klikam pokaż więcej wyników i wybieram losowy snippet na końcu listy. Co widzę? Treść o wiele mniej użyteczną. Brak danych na temat różnych modeli, brak cen, brak wielu istotnych informacji. Chociaż wspomniana strona działa wydajnie i wygląda w porządku na wersji mobilnej, nie wyświetla się wysoko. 

Podsumowanie

Unikalne, wartościowe treści ‒ zarówno artykuły, jak opisy kategorii czy treści ofertowe to istotny element pozycjonowania e-sklepu bądź strony internetowej. Aby  teksty SEO przyczyniły się lepszej pozycji witryny w wyszukiwarce Google, warto przestrzegać kilku zasad. Wśród najważniejszych wytycznych wymienić możemy takie, jak odpowiednie zagęszczenie fraz i słów kluczowych, linki wewnętrzne, przemyślana struktura, nagłówki H1, H2, H3. Liczy się także opracowanie graficzne – światło na stronie, interlinia, infografiki, wykresy.
Powodzenia!

Ocena strony: 4.9/5 - (19 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza