Pozycjonowanie PrestaShop – poradnik

Spis treści

Pozycjonowanie PrestaShop – poradnik

Handel internetowy rośnie z roku na rok. Dodatkowo, z powodu pandemii, wiele biznesów musiało przenieść się do internetu. Czynniki te mają ogromny wpływ na zwiększanie się konkurencji na rynku e-commerce. Otworzenie sklepu internetowego i czekanie na pierwszych klientów to dziś za mało. Musisz podjąć aktywne działania, które przyciągną wielu zainteresowanych.

Aby konkurować z innymi sklepami e-commerce, powinieneś inwestować coraz więcej zasobów w marketing internetowy. Tylko dzięki działaniom takim jak pozycjonowanie sklepów internetowych czy reklamowanie się w formie płatnej ( n. Google Ads, Facebook Ads),  będziesz mógł konkurować z największymi sklepami na rynku.

W dzisiejszym wpisie przybliżę proces pozycjonowanie sklepu internetowego opartego o system PrestaShop. Dowiesz się, jakie działania SEO możesz wykonać samodzielnie i jakie czynniki wpłyną na pozycje sklepu w wyszukiwarce Google. Omówię też najważniejsze pojęcia dotyczące sklepów internetowych zbudowanych na tytułowym CMS-ie. Zapraszam do lektury!

logo prestashop
Prestashop

Czym jest PrestaShop?

Przed opisaniem metod, które pozwolą skutecznie wypozycjonować sklep oparty o system PrestaShop, warto odpowiedzieć na pytanie Prestashop -co to? i krótko omówić ów system

Jest to jeden z najbardziej popularnych systemów e-commerce używanych w sklepach internetowych. Prestashop oparty jest na otwartym kodzie źródłowym, dzięki czemu jest darmowy. Wokół omawianego CMS-a powstała duża społeczność programistów, którzy tworzą nowe moduły i dodatki, usprawniające działanie platformy.

System ten charakteryzuje się tym, że jest bardzo prosty w obsłudze. Panel administracyjny jest intuicyjny i nawet osoba, która nie miała dużej styczności z programowaniem, powinna sobie poradzić przy podstawowej konfiguracji.

System PrestaShop to także wiele funkcjonalności, które pozwalają na szybkie i proste uruchomienie podstawowego sklepu internetowego.

Programiści zadbali również o funkcje, które mają związek z SEO sklepu, o czym więcej w dalszej części artykułu.

System ten świetnie sprawdzi się dla właścicieli małych i średnich sklepów internetowych. Przy większej ilości produktów lepiej sprawdzą się systemy dedykowane lub platformy takie jak Magento czy Shoper.

Optymalizacja SEO sklepu PrestaShop – panel administracyjny

Sklep internetowy na platformie PrestaShop możesz optymalizować pod kątem SEO w panelu administracyjnym oraz bezpośrednio w kodzie strony.

Działania związane ze zmianami w kodzie szablonu wymagają specjalistycznej wiedzy programistycznej. Kod systemu oraz szablon PrestaShop zostały napisane w technologii PHP oraz SMARTY, dlatego w tym poradniku zajmiemy się podstawową optymalizacją, którą może zrobić nawet początkujący użytkownik.

Meta tagi title oraz description – podstawa SEO

Jednym z pierwszych działań na każdej stronie internetowej powinna być optymalizacja meta tagów title oraz description. W sklepach internetowych meta dane należy ustawić zarówno na stronie głównej jak i w kategoriach produktowych. W tagach warto umieścić najistotniejsze słowa kluczowe.

System PrestaShop ma domyślnie ustawione meta tagi, warto jednak zweryfikować je i zoptymalizować. 

Jeśli chcesz ustawić meta tag title i descriptio na dla strony głównej, musisz przejść do:

Preferencje > Ruch > index

prestashop ustawienia
Pozycjonowanie Prestashop – metatagi

Po kliknięcie w Edytuj przejdź do ustawień. Tutaj możesz uzupełnić dla strony głównej: Tytuł strony oraz Opis meta.

prestashop ustawienie title i description
Prestashop ustawienie title i description

Jeśli chcesz zrobić to samo dla kategorii produktów, należy przejść do:

Katalog > Kategorie

prestashop ustawienia kategorii
Prestashop ustawienia kategorii

Po prawej stronie klikasz Edytuj, aby zmienić ustawienia danej kategorii. W pola Meta tytuł wpisujesz  tytuł, a w Opisie meta zachęcający użytkowników opis.

prestashop ustwienia title i description kategorie
Prestashop: title i description

Jeżeli chcesz, możesz również ustawić własne meta tagi w pojedynczych produktach. Aby to zrobić, przejdź do:

Katalog > Produkty

Pokaże Ci się lista produktów, po prawej stronie przejdź do edycji produktu, klikając w długopis:

prestashop ustawienia
Prestashop ustawienia

Następnie przejdź do zakładki SEO. Tutaj możesz ustawić title oraz description dla  produktu.

prestashop ustawienia
Prestashop – tytuł i opis produktu

Optymalizacja adresów URL – przyjazne adresy strony

Kolejną, niezwykle istotną kwestią jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów, jest ustawienie odpowiednich adresów URL.

Zarówno algorytm Google jak i użytkownik będzie lepiej postrzegał adres w formie:

www.przykladowastrona.pl/buty-sportowe

niż tego typu:

www.przykladowastrona.pl/pl/121209/C

Przyjazne adresy URL są ważnym czynnikiem, jeśli chodzi o pozycjonowanie sklepów internetowych. W sklepach e-commerce adresy są często ustalane na podstawie kategorii i podkategorii. Dlatego też warto dobrze przemyśleć architekturę sklepu pod kątem struktury kategorii.

Aby ustawić przyjazne adresu URL w kategoriach, należy przejść w panelu administracyjnym do zakładki:

Katalog > Kategorie

Przechodzimy do edycji kategorii tak samo jak przy zmianach tytułu i opisu strony. Znajdziemy tak pole: Przyjazne adresy URL

zmiana adresów url na przyjazne
Prestashop – zmiana adresów url na przyjazne

Sitemapa XML w systemie Prestashop

Mapa strony XML to kolejny element, o który warto zadbać przy pozycjonowaniu sklepu internetowego. Dzięki mapie robot Google dużo łatwiej będzie poruszać się po naszej witrynie. Z pewnością ułatwi i przyspieszy to indeksowanie się całego sklepu w wyszukiwarce Google.

Aby skonfigurować mapę xml w systemie Prestashop należy przejść do:

Moduły > Wybrane

Jeśli nie masz zainstalowanej mapy w swoim szablonie, możesz to zrobić za darmo, jednym kliknięciem. Wystarczy wyszukać modułu odpowiedzialnego za generowanie mapy Google sitemap.

google sitemap prestashop
Google sitemap – Prestashop

Po zainstalowaniu, zostanie już tylko konfiguracja mapy xml. 

prestashop moduły
Konfiguracja mapy xml

Po wygenerowaniu mapy warto zrobić jeszcze jedną rzecz. Jeżeli masz skonfigurowane konto Google Search Console (jeśli nie masz, to warto się tym zająć) mapę należy przesłać również na to konto.

Nieindeksowanie mało istotnych stron

Indeksowanie strony, to kolejny istotny czynnik pozycjonowania sklepu. Szczególnie w sklepach internetowych czynnik ten jest niezwykle ważny. Jeśli strona nie indeksuje się w sposób optymalny, możesz mieć problem z uzyskaniem wysokich pozycji w wynikach organicznych.

Czego zatem nie warto indeksować w sklepie internetowym?

  1. Podstrony z RODO
  2. Podstron charakterystycznych dla sklepu internetowego – strona logowania, strona rejestracji, koszyk itd.
  3. Duplikaty podstron paginacji, filtrowań, sortowań, widoków list

Obsługa SSLa

Certyfikat SSL jest ważnym czynnikiem, szczególnie w sklepach internetowych, gdzie bezpieczeństwo przeprowadzania transakcji jest bardzo istotne.

Dlatego też, aby Twoi klienci czuli się bezpiecznie podczas dokonywania zakupów, koniecznie zainstaluj certyfikat na stronie.

Jeżeli certyfikat SSL został poprawnie zainstalowany na serwerze, możesz przejść do aktywacji w panelu sklepu. Aby tego dokonać, wystarczy przejść do zakładki:

Preferencje > Ustawienia ogólne

Tam zaznacz przycisk TAK w opcji Włącz protokół SSL na wszystkich stronach:

obsługa SSL presta
Prestashop – certyfikat SSL

Optymalizacja szybkości ładowania sklepu PrestaShop

Szybkość ładowania sklepu to kolejny, bardzo ważny czynnik, który ma wpływ na pozycjonowanie. Jeżeli strona ładuję się zbyt długo, użytkownicy mogą szybko zrezygnować z przeglądania takiego sklepu. Sam algorytm Google również bierze pod uwagę ten czynnik dlatego, aby być wyżej w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o ten aspekt.

PrestaShop w swoich ustawieniach ma kilka opcji, dzięki którym możesz przyspieszyć działanie strony.

W panelu administracyjnym należy przejść do zakładki: Zaawansowane > Wydajność.

szybkość ładowania prestashop
Prestashop – szybkość ładowania strony

Tutaj warto sprawdzić, czy masz aktywowaną pamięć podręczną oraz funkcjonalność CCC.

CCC presta
CCC Prestashop

Oczywiście, jeśli tego typu konfiguracja nie jest dla Ciebie wystarczająca, możesz zakupić płatny moduł, który również pomoże w przyspieszeniu sklepu.

Pozycjonowanie PrestaShop – na czym warto się skupić?

Jeśli masz już zoptymalizowane powyższe elementy, możesz przejść do kolejnych czynności. Będą to prace związane bardziej z długofalowymi działaniami, czyli rozwojem contentu na stronie. Działania tego typu mają ogromny wpływ na pozycjonowanie słów kluczowych w wynikach wyszukiwania.

Rozbudowa strony głównej

Działania contentowe najlepiej zacząć od rozbudowy strony głównej sklepu. Warto tutaj zadbać zarówno o odpowiednią treść jak i o UX strony.

W sklepach internetowych dobrze zaprojektowany wygląd to połowa sukcesu. Jeżeli dodasz do tego działania SEO to sklep będzie widoczny w wyszukiwarce, a co więcej, będzie dobrze konwertował ruch.

Jeżeli chodzi o stronę główną, należy zwrócić szczególną uwagę na strukturę nagłówków. Ważne, aby na samej górze wystąpił nagłówek h1 wraz ze słowem kluczowym, na którym nam zależy.

Jeśli chodzi o treść, to długość opisu zależna jest w głównej mierze od naszej konkurencji. Warto zatem, przed rozpoczęciem działań, przeprowadzić analizę konkurencji, która jest aktualnie na wysokich pozycjach na ważne w Twojej branży słowa kluczowe.

Treść w kategoriach produktowych

Uzupełnianie kategorii produktowych to kolejny, istotny krok w rozwoju strony. To właśnie na kategoriach powinieneś skupić się najbardziej, ponieważ to je będziesz pozycjonował.

Opis kategorii powinien mieć przynajmniej 500-800 znaków ze spacjami. W każdej kategorii powinny wystąpić nagłówki h1. Do opisu kategorii warto również dodać linkowanie wewnętrzne.

Unikalne treść w produktach

Bardzo częstym błędem, który pojawia się w sklepach internetowych, są zduplikowane opisy produktów. Najczęściej są to opisy zaciągnięte z hurtown lub ze strony producenta. Może to mieć negatywne konsekwencje, jeśli chodzi o SEO sklepu.

Aby wyróżnić się na tle konkurencji i cieszyć się z pozycji w TOP10, zadbaj o to, by każdy produkt miał swój unikalny opis. Jeśli potencjalny klient odwiedził inne sklepy, gdzie zobaczył takie same opisy produktów, z pewnością doceni to, że w Twoim sklepie opis jest inny.

Linkowanie wewnętrzne w całym sklepie

Linkowanie wewnętrzne to kolejny istotny element działań, o które warto zadbać w każdym sklepie internetowym nie tylko na platformie PrestaShop. O linkowaniu wewnętrznym pisaliśmy w innym artykule na naszym blogu, dlatego zapraszamy właśnie tam.

Zobacz artykuł o linkowaniu wewnętrznym.

Tworzenie bloga firmowego

Blog firmowy w sklepach internetowych to must have. Dobrej jakości wpisy przyciągną dodatkowy ruch na stronę, dostarczają inspiracji, informacji itp. Dzięki temu sklep staje się  widoczny w sieci, bardziej rozpoznawalny, generuje większe zyski.

Blog to także doskonałe miejsce na umieszczenie słów kluczowych. W artykułach blogowych wykorzystywane są głównie słowa kluczowe informacyjne np. termometr bezdotykowy, jaki wybrać? Tego typu frazy mają za zadanie przybliżyć użytkownikowi daną tematykę, odpowiedzieć na jego pytanie. Na bloga możemy kierować wiele słów kluczowych, związanych z naszą branżą, których nie wykorzystalibyśmy na innych podstronach naszego sklepu.

Frazy informacyjne są mniej konkurencyjne niż na przykład frazy ogólne, dlatego dużo łatwiej będzie Ci uzyskać na nie wysokie pozycje, a to z pewnością przełoży się na dodatkowy ruch na stronie.

Jeżeli blog będzie miał odpowiednią jakość,  a jego widoczność będzie coraz wyższa, zwiększą się Twoje szanse na uzyskanie miana eksperta w branży.

Kolejnym plusem blogowania jest rozwój naturalnego linkowania wewnętrznego. Optymalne będzie tworzenie wpisów w tematach pokrewnych z kategoriami, które znajdują się w sklepie i dodawanie do wpisów linków do tych kategorii. Będzie to miało bardzo dobry wpływ na pozycjonowanie sklepu.

PrestaShop vs. WooCommerce

Wybór odpowiedniej platformy e-commerce to kluczowy krok na drodze do sukcesu w sprzedaży online. PrestaShop i WooCommerce to dwie popularne platformy, które mają różne cechy i funkcjonalności. Oto porównanie obu systemów. 

1. Użytkowanie

  • PrestaShop: Działa jako samodzielny system e-commerce, który ma wbudowane narzędzia dedykowane sklepom online. Panel administracyjny jest rozbudowany, ma wiele funkcji.
  • WooCommerce: To wtyczka do WordPressa, dzięki której przekształcisz standardową stronę www w sklep internetowy. Dla osób znających już WordPressa, adaptacja do WooCommerce będzie prostsza.

2.Dopasowanie do indywidualnych potrzeb 

  • PrestaShop: Dzięki modułom dostępnym w oficjalnym sklepie PrestaShop, można dostosować sklep do własnych potrzeb. Istnieje również wiele motywów dostępnych do zmiany wyglądu sklepu.
  • WooCommerce: Jako część ekosystemu WordPressa, WooCommerce korzysta z ogromnej liczby wtyczek dostępnych dla tej platformy. Możliwości dostosowywania są niemal nieograniczone.

3. Koszty

  • PrestaShop: Sam system jest darmowy, ale niektóre moduły i motywy są płatne. Dodatkowe koszty mogą też wiązać się z hostingiem i koniecznymi integracjami.
  • WooCommerce: Podobnie jak w przypadku PrestaShop, sam system jest darmowy, ale pewne wtyczki i motywy są płatne. Koszty hostingowe oraz ewentualne dodatkowe wtyczki mogą zwiększyć początkowy wydatek.

4. Bezpieczeństwo

  • PrestaShop: Regularne aktualizacje, certyfikat SSL, zaufany hosting to konieczność, by zapewnić bezpieczeństwo użytkownikom  zasobom sklepu.
  • WooCommerce: W przypadku WooCommerce należy pamiętać o takich samych kwestiach. 

5. Skalowalność

  • PrestaShop: Przy odpowiedniej optymalizacji i właściwym hostingu, PrestaShop może obsłużyć duże sklepy z tysiącami produktów.
  • WooCommerce: Dzięki elastyczności WordPressa, WooCommerce może być skalowany do bardzo dużych sklepów, ale wymaga to odpowiednich zasobów, serwera i optymalizacji.

PrestaShop cennik

PrestaShop to jedna z popularnych platform e-commerce, która w podstawowej wersji jest dostępna bezpłatnie. W rzeczywistości, koszty prowadzenia sklepu na tej platformie uzależnione są od wielu czynników.

1. Podstawowy System PrestaShop – brak kosztów 

2. Hosting i domena

  • Hosting: Zakładając, że wybierasz polski hosting dedykowany PrestaShop, koszty będą wynosić od 50 zł do 200 zł miesięcznie, w zależności od wybranej oferty i potrzeb sklepu.
  • Domena: Zakup domeny to koszt od około 50 zł do 300 zł rocznie, choć ceny mogą różnić się w zależności od dostawcy.

3. Motywy i szablony

W sklepie PrestaShop dostępne są zarówno darmowe, jak i płatne motywy. W przypadku płatnych rozwiązań, ceny mogą wahać się od 100 zł do nawet 1000 zł, w zależności od jakości i funkcjonalności szablonu.

4. Moduły i rozszerzenia

Koszt: Podobnie jak w przypadku motywów, w sklepie PrestaShop dostępne są darmowe i płatne moduły. Ceny płatnych modułów zaczynają się od około 50 zł, ale za bardziej rozbudowane funkcje można zapłacić nawet kilkaset złotych.

5. Indywidualne preferencje 

Jeśli planujesz zmiany w sklepie, które będą wymagać wsparcia dewelopera, musisz liczyć się z dodatkowymi kosztami. Wszystko uzależnione jest od stopnia skomplikowania zmian i stawek specjalisty. W Polsce stawki za godzinę pracy dewelopera specjalizującego się w PrestaShop wynoszą od ok. 100 zł do 300 zł.

6. Inne koszty

Mogą tez pojawić się dodatkowe koszty, związane z integracjami płatności, logistyką oraz innymi usługami zewnętrznymi.

Chociaż podstawowa wersja PrestaShop jest darmowa, prowadzenie profesjonalnego sklepu związane jest z różnymi kosztami, zarówno jednorazowymi, jak i bieżącymi. Ważne więc, abyś przed rozpoczęciem działalności dokładnie zaplanował budżet i wziął pod uwagę wszystkie potencjalne wydatki.

Pozycjonowanie Prestashop cennik

Znasz już orientacyjne koszty prowadzenia sklepu Prestashop, ale pamiętaj, że Twój e-commerce musi być także widoczny w sieci. Jakie koszty związane są z pozycjonowaniem sklepu internetowego? 

1. Analiza i Audyt SEO sklepu e-commerce

 Przed przystąpieniem do działań, niezbędny jest audyt SEO. W zależności od wielkości sklepu i zakresu audytu, ceny mogą wahać się od 500 zł do 3000 zł za jednorazową analizę.

2. Działania z zakresu pozycjonowania sklepu 

Ceny pozycjonowania sklepów internetowych, zarówno tych na Prestashoop, jak i na innych CMS-ach, są bardzo zróżnicowane. Znaczenie mają takie czynniki, jak zakres działań, branża, konkurencyjność. Miesięczny abonament to zwykle wydatek od około 1200 do nawet kilku tysięcy złotych. 

Sklep PrestaShop – definicje i  wskazówki

PrestaShop addon

PrestaShop addon to, mówiąc najprościej, dodatki i rozszerzenia PrestaShop. Różnego typu dodatki umożliwiają zwiększenie funkcjonalności lub dostosowanie sklepu do indywidualnych potrzeb – Twoich oraz Twoich klientów. PrestaShop addon to między innymi: 

  • Motywy: zmieniają wygląd i  charakter sklepu.
  • Moduły płatności: umożliwiają klientowi wybór metody płatności (np. przelewy24, payu itp).
  • Integracje z mediami społecznościowymi: łączą sklep z takimi platformami jak Facebook, Twitter, Instagram itp.
  • Narzędzia SEO: pomagają w optymalizacji sklepu pod kątem wyszukiwarek.
  • Moduły logistyczne: integrują sklep z firmami kurierskimi ( in-post, dpd itp).

Większość dodatków znajdziesz w oficjalnym sklepie PrestaShop Addons, ale możesz też sprawdzić inne miejsca w sieci. Niektóre z dodatków są darmowe, inne płatne. Ważne, byś przed zakupem i instalacją sprawdził opinie i kompatybilność z Twoją wersją PrestaShop.

Free PrestaShop Themes 

Free PrestaShop Themes to motywy (lub szablony), dedykowane sklepom PrestaShop, z których można korzystać za darmo. Motywy mają duży wpływ na desig sklepu.

PrestaShop moduły

Moduły PrestaShop to rozszerzenia, które można dodać do podstawowej wersji PrestaShop. Wśród najpopularniejszych rozszerzeń znajdują się opcje wyboru  metody płatności, narzędzia do optymalizacji SEO, integracje z mediami społecznościowymi, narzędzia do zarządzania zapasami. 

PrestaShop Templates

PrestaShop Templates to inny sposób nazywania motywów PrestaShop. Szablony (lub templates), definiują strukturę i wygląd sklepu, pozwalając na dostosowanie interfejsu użytkownika do indywidualnych preferencji i potrzeb.  Motywy wpływają na design, układ kolumn, kolory i inne elementy witryny.

PrestaShop Demo

Jest to wersja demonstracyjna sklepu stworzonego w PrestaShop. Umożliwia ona potencjalnym użytkownikom zapoznanie się z funkcjami i interfejsem PrestaShop bez konieczności instalowania oprogramowania. Wersje demo często wybierają osoby zainteresowane wypróbowaniem PrestaShop przed podjęciem decyzji o jego pełnym wdrożeniu.

PrestaShop GitHub

PrestaShop na GitHubie to oficjalne repozytorium kodu źródłowego PrestaShop. Umożliwia ono deweloperom śledzenie zmian w kodzie, zgłaszanie problemów i wnioskowanie o dodanie nowych funkcji.

PrestaShop API

API (Application Programming Interface) PrestaShop pozwala na interakcję platformy PrestaShop z zewnętrznymi aplikacjami lub systemami. Dzięki API deweloperzy mogą np. tworzyć aplikacje mobilne, które łączą się ze sklepem PrestaShop, mogą też importować lub eksportować dane produktów, zarządzać zamówieniami itp. Jest to potężne narzędzie do zaawansowanych integracji.

Baselinker PrestaShop

Baselinker to narzędzie do zarządzania zamówieniami, które umożliwia integrację wielu sklepów internetowych, platform sprzedażowych i systemów kurierskich w jednym miejscu. Baselinker PrestaShop odnosi się do wtyczki lub modułu, które pozwalają na bezproblemową integrację sklepów opartych na platformie PrestaShop z systemem Baselinker.

Dzięki temu rozwiązaniu właściciele sklepów mogą automatycznie synchronizować swoje produkty, stany magazynowe, ceny oraz zamówienia w PrestaShop i innymi platformami, takimi jak Allegro, eBay czy Amazon. Co więcej, Baselinker zapewnia integrację z wieloma firmami kurierskimi, co ułatwia zarządzanie procesem wysyłki i pozwala na automatyczne generowanie listów przewozowych.

PrestaShop dropshipping

PrestaShop, dzięki swojej elastyczności, jest idealnym narzędziem do prowadzenia sklepu dropshippingowego.

Dropshipping to model biznesowy e-commerce, w którym sprzedawca nie ma fizycznych zapasów produktów. Kiedy klient składa zamówienie w sklepie internetowym, sprzedawca przekazuje je bezpośrednio do dostawcy lub producenta, który zajmuje się wysyłką towaru. Takie rozwiązanie sprawia, że nie trzeba inwestować w zakup bądź magazynowanie towarów. Głównym zadaniem właściciela sklepu e-commerce staje się pozyskiwanie klientów i zarządzanie procesem sprzedaży.

  • Zalety: Minimalizacja kosztów początkowych, brak konieczności wynajmowania magazynu, szeroki wybór produktów bez konieczności inwestowania w zapasy.
  • Wtyczki i moduły: Istnieje wiele wtyczek dedykowanych integracji PrestaShop z popularnymi dostawcami dropshippingowymi, co automatyzuje proces zamawiania i aktualizacji stanów magazynowych.
  • Klucz do sukcesu: Choć dropshipping wydaje się prosty, kluczem jest dobór wiarygodnych dostawców, budowanie relacji z nimi oraz oferowanie wartości dodanej dla klientów.

PrestaShop Docker

Docker to narzędzie umożliwiające tworzenie, wdrażanie i uruchamianie aplikacji w kontenerach. Dla PrestaShop oznacza to łatwość w testowaniu, rozwijaniu i wdrażaniu sklepu w różnych środowiskach.

PrestaShop blog

Prowadzenie bloga to doskonały sposób na zwiększenie widoczności w wyszukiwarkach, budowanie relacji z klientami i zyskanie miana  eksperta w branży. Istnieje wiele modułów, które pozwalają na łatwe dodawanie bloga do sklepu PrestaShop. 

Prestashop – FAQ 

Programista PrestaShop – czym się zajmuje? 

Programista PrestaShop specjalizuje się w tworzeniu, modyfikacji i wspieraniu sklepów opartych na wspomnianej platformie. Jego główne zadania to tworzenie i dostosowywanie motywów, rozwijanie modułów, integrowanie z zewnętrznymi systemami oraz dbałość o bezpieczeństwo i optymalizację. Programista Prestashop współpracuje również z innymi specjalistami, takimi jak  graficy, UX designerzy, specjaliści ds. pozycjonowania. 

Jak edytować szablon PrestaShop?

Jak przeprowadzić edycję szablonu PrestaShop? Poniżej krótka instrukcja. 

  • Panel administracyjny: Zaloguj się do back-office PrestaShop.
  • Wybór szablonu: Przejdź do sekcji Wygląd i wybierz Szablony. Znajdziesz tam listę dostępnych szablonów.
  • Personalizacja: Po wybraniu szablonu, będziesz mógł edytować jego główne elementy, takie jak kolory, czcionki, układ.
  • Edycja zaawansowana: Jeśli masz wiedzę techniczną, możesz edytować pliki szablonu bezpośrednio. Pamiętaj jednak, aby przed wprowadzeniem zmian zawsze tworzyć kopie zapasowe.

PrestaShop – jaki hosting?

Wybór odpowiedniego hostingu dla PrestaShop jest kluczowy dla wydajności i bezpieczeństwa Twojego sklepu. Oto kilka kryteriów, które warto wziąć pod uwagę:

  • Zgodność: Upewnij się, że hosting wspiera wersję PHP wymaganą przez Twoją wersję PrestaShop oraz bazy danych MySQL.
  • Wydajność: Wybierz hosting zapewniający wysoką prędkość ładowania, SSD oraz dostateczną ilość zasobów (RAM, CPU).
  • Wsparcie techniczne: Warto wybrać hosting, który w  razie potrzeby oferuje szybkie i kompleksowe wsparcie.
  • Lokalizacja serwerów: W przypadku sklepów koncentrujących się na docieraniu do klientów z Polski, warto wybrać hosting zlokalizowany w Polsce.
  • Cena: Pod uwagę dobrze wziąć koszty związane z hostingiem. 

Jak zainstalować PrestaShop na serwerze?

Instalacja PrestaShop jest stosunkowo prosta, wymaga kilku kroków:

  • Pobranie: Ściągnij najnowszą wersję PrestaShop z oficjalnej strony.
  • Wgranie na serwer: Za pomocą klienta FTP, takiego jak FileZilla, wgraj pliki PrestaShop na swój serwer.
  • Utworzenie bazy danych: Zaloguj się do panelu zarządzania hostingiem i utwórz nową bazę danych MySQL.
  • Instalator: Wpisz w przeglądarkę adres swojego sklepu. Automatycznie uruchomi się instalator PrestaShop.
  • Konfiguracja: Działaj zgodnie z  instrukcjami, wpisz wymagane informacje, np. takie jak dane dostępu. 

PrestaShop cache – co to?

Pamięć podręczna (cache) w PrestaShop ma kluczowe znaczenie dla wydajności sklepu. Przechowuje ona tymczasowe dane, które mogą być szybko odczytane, nie ma konieczności ich ponownego generowania. Prawidłowe zarządzanie i optymalizacja cache mogą znacznie przyspieszyć ładowanie stron sklepu, co poprawia doświadczenie użytkownika i może korzystnie wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania.

PrestaShop 1.6 – co to?

To starsza wersja platformy PrestaShop, która przez lata była bardzo popularna wśród właścicieli sklepów. Choć wciąż jest używana, PrestaShop 1.7 oferuje szereg usprawnień i nowości. Warto dla lepszej wydajności, bezpieczeństwa i nowych funkcji sklepu rozważyć aktualizację do nowszej wersji.

Free PrestaShop Themes 1.7 – co to?

Dla wersji 1.7 PrestaShop dostępne są darmowe motywy, które pozwalają na szybkie i estetyczne uruchomienie sklepu internetowego. Te darmowe szablony często są proste i uniwersalne, co sprawia, że nadają się do różnych rodzajów sklepów. Jednak, przed ich zastosowaniem, warto sprawdzić opinie, aktualizacje oraz zgodność z najnowszymi wersjami PrestaShop.

Formularz kontaktowy PrestaShop

Formularz kontaktowy to nieodłączny element każdego sklepu internetowego. Dzięki niemu użytkownicy mogą szybko skontaktować się z obsługą sklepu. W przypadku  PrestaShop formularz kontaktowy jest wbudowany w system i pozwala na szybką konfigurację. Możliwe jest dostosowanie pól, integracja z modułami CRM czy systemami wsparcia. Dbając o intuicyjność i dostępność formularza, zwiększasz szansę na kontakt z klientem.

PrestaShop Marketplace – co to?

PrestaShop Marketplace to oficjalny sklep z dodatkami dla PrestaShop, w którym użytkownicy mogą kupić lub pobrać za darmo różne moduły, motywy i inne rozszerzenia, które zwiększają funkcjonalność ich sklepów. Produkty w Marketplace często są oceniane przez społeczność, co pomaga w wyborze odpowiednich rozwiązań.

SEO dla platformy PrestaShop – podsumowanie

Przedstawione w artykule porady powinny w sposób efektywny pomóc wypozycjonować sklep internetowy. Oczywiście, wymienione powyżej techniki odnoszą się do działań on-page, czyli na stronie. Do działań z zakresu pozycjonowania należą również działania off-page, które są równie istotne i, których nie można pominąć.

Ocena strony: 4.9/5 - (17 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza