Jak wygląda pozycjonowanie stron? Wielu przedsiębiorców zna definicję tytułowego procesu. Większość osób zdaje sobie sprawę także z tego, że pozycjonowanie jest niezbędne, by witryna uzyskała wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Ale, jak to wszystko wypada w praktyce? Dlaczego akurat pozycjonowanie stron internetowych i sklepów e-commerce jest tak popularną dziedziną marketingu? Jak długo trzeba czekać, aby zobaczyć konkretne wyniki? W naszym wpisie odpowiemy na wszystkie te pytania. Przedstawimy praktyczny przegląd procesu SEO – tak, abyś mógł lepiej zrozumieć, o co chodzi w procesie zwiększania widoczności strony internetowej.
Pozycjonowanie stron – co to jest?
Pozycjonowanie to proces optymalizacji strony internetowej połączony z działaniami prowadzonymi poza witryną. Celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji na istotne dla firmy frazy kluczowe. Dążymy tutaj do poprawy widoczności strony internetowej, do tego, by generowała ona wyższy ruch z organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Prace nad SEO można podzielić na dwa główne obszary:
- On-site SEO – odnosi się do wszystkich działań, które przeprowadzane są bezpośrednio na stronie internetowej. To np. optymalizacja tytułów i meta opisów, poprawa struktury strony, optymalizacja treści itp.
- Off-site SEO – obejmuje wszystkie działania, które nie są prowadzone bezpośrednio na stronie, ale mają na celu jej pośrednią promocję. Tutaj najważniejszy jest link building, czyli pozyskiwanie linków z innych stron internetowych. Wartościowe odnośniki mają istotny wpływ na pozycje strony internetowej w wyszukiwarce Google.
Moim zdaniem, przy omawianiu obszarów pozycjonowania stron internetowych, oprócz działań off-site i on-site, należy uwzględnić jeszcze jedną kwestię. Mowa o bardzo dobrej znajomości grupy docelowej oraz przesłanek, które wpływają na decyzje zakupowe potencjalnych klientów. Czynniki behawioralne powinniśmy uwzględniać zarówno podczas zwiększania widoczności strony w sieci, jak i podczas prowadzenia innych działań z zakresu e-marketingu.
Widoczność strony w Google – na czym to wszystko polega?
Skuteczne pozycjonowanie strony www nie polega wyłącznie na przeprowadzeniu kilku działań i odłożeniu kwestii optymalizacji witryny na bok. Czynniki rankingowe Google zawierają aż 200 pozycji, z których nie wszystkie są znane. Co więcej, sam proces działania wyszukiwarki jest tak złożony, że chyba nikt nie ma całościowej wiedzy na ten temat. Dane dotyczące poszczególnych procesów wyszukiwarki są sfragmentaryzowane, podzielone pomiędzy specjalistami na całym świecie. Mamy jednak wiele cennych informacji i musimy dobrze je wykorzystać.
Naczelna zasada obejmująca pozycjonowanie stron i sklepów e-commerce to koncentracja na użytkowniku. Analiza słów kluczowych powinna skupić się na tym, czego faktycznie szukają odbiorcy, content zawierać merytoryczne i oryginalne wnioski. Bez względu na profil, firmy ważny jest jeden cel – budowa intuicyjnej w obsłudze i przyjaznej dla odbiorcy witryny.
Gigant dąży do tego, by strony w wynikach wyszukiwania miały jak największą jakość, a algorytmy wyszukiwarek (nie tylko Google) wciąż są ulepszane. Wszystko po to, by maksymalizować satysfakcję odbiorców.
Widoczność w wyszukiwarce internetowej – nieustanne działania
W pozycjonowaniu stron internetowych tak naprawdę nigdy nie ma odpoczynku. Aby działania seo przyniosły efekt, przez cały czas należy monitorować zmiany. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ zmienia się układ sił – niektóre z firm odpuszczają, inne zwiększają intensywność działań SEO, podwajają budżet na promocję. Takie ruchy wpływają na wyniki wyszukiwania. Co więcej, Gigant co jakiś czas wdraża aktualizacje, które mogą zmienić – na lepsze lub gorsze, widoczność każdej strony. Znaczące zmiany pojawiają się najczęściej podczas Core update, czyli podczas aktualizacji rdzenia.
Istotne też, by przestrzegać zasad dotyczących SPAMU w sieci i stosować wyłącznie praktyki white hat seo. Naruszenie wytycznych – nawet nieświadome, może poskutkować znacznym ( i nagłym) spadkiem widoczności strony www w Google.
Pozycjonowanie strony internetowej:
chodzi także o to, by zbudować markę
We współczesnym pozycjonowaniu nie chodzi tylko o optymalizację i pozyskiwanie linków zewnętrznych. Dziś liczy się budowa marki. Aby zyskać sukces, musisz działać na wielu płaszczyznach i to zarówno online, jak i offline. Budowę marki umożliwią publikacje w mediach społecznościowych, blogowanie gościnne, budowa autorytetu autora treści, tworzenie autorytetu tematycznego strony. To również promocja offline, udział w wydarzeniach branżowych, eventach i konferencjach. Wszystkie te działania przekładają się na rozpoznawalność, pozycję eksperta w branży, większe zaangażowanie użytkowników, ruch, widoczność i konwersję.
Strategia pozycjonowania – jak powinna wyglądać?
Strategia pozycjonowania zawsze powinna być przygotowana dla konkretnej strony internetowej. Istotne, by była poprzedzona researchem, wywiadem z właścicielem witryny i audytem seo. Tutaj ważne jest to, by wgryźć się w cele marketingowe danej firmy, poznać klientów i frazy kluczowe, których odbiorcy najczęściej szukają.
Pozycjonowanie stron www – pierwsze przeciwności
Skuteczne pozycjonowanie stron internetowych nie jest wolne od wyzwań. Jako osoba pracująca w agencji e-marketingowej od sześciu lat, coś na ten temat wiem. Osoby, które rozpoczynają pozycjonowanie sklepów internetowych i stron www, często nie zdają sobie sprawy z tego, że zanim ruszą właściwe działania, trzeba zweryfikować i naprawić kilka kwestii. O czym konkretnie mowa?
System CMS
Duże znaczenie w pozycjonowaniu stron www ma rodzaj CMS-a, na którym zbudowana jest witryna. Przestarzałe CMS-y mają znaczące ograniczenia techniczne – mogą pojawić się problemy z wdrożeniem metadanych czy ze stworzeniem przyjaznych adresów url. Często też występują trudności z integracją z narzędziami analitycznymi. Co więcej, przestarzałe systemy CMS zwykle nie są już wspierane, co oznacza między innymi brak aktualizacji, które zwiększają bezpieczeństwo i dają możliwość wykorzystania nowych funkcji. Nie ma także społeczności, która zawsze stanowi dodatkowe wsparcie.
Przestarzały CMS sprawi, że optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych będzie trudniejsza, bardziej kosztowna i niestety, może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.
Jaki widać, weryfikacja CMS-a jest kluczowa. Najpopularniejszym systemem jest WordPress. Zachęcam Cię także do sprawdzenia naszego rankingu systemów CMS.
Historia domeny
Przed inwestycją w proces pozycjonowania stron www, warto zweryfikować historię domeny – w szczególności, jeśli to domena, która była wcześniej wykorzystywana, np. przez inną firmę. Może się okazać, że na domenę nałożone zostały kary Google – takie incydenty zmniejszają wiarygodność witryny i dają mniejsze szanse na uzyskanie zadowalających efektów. Informacje na temat kar Google można zweryfikować w Google Search Console.
Profil linków
Kolejna kwestia to linki prowadzące. Jeśli na stronę kierują linki zewnętrzne z kiepskiej jakości, z podejrzanych źródeł, algorytmy Google mogą ją uznać za mało wartościową i wyświetlać na dalszych pozycjach.
Hosting
Wybór hostingu wpływa na bezpieczeństwo witryny, na jej bezawaryjność. Posłużę się przykładem. Załóżmy, że masz kiepski hosting i Twoja witryna często jest niedostępna. Podczas awarii, roboty Google chcą odwiedzić witrynę – nie mogą. Takie sytuacje sprawiają, że zmniejsza się crawl budget a indeksacja trwa dłużej.
Nie możemy też pominąć szybkości ładowania strony – kiepski hosting będzie miał negatywny wpływ na proces ładowania witryny, a to może zniechęcić użytkowników i zwiększyć współczynnik odrzuceń.
Nigdy nie należy pomijać wymienionych powyżej kwestii – to tak naprawdę fundament, dobrego pozycjonowania. Warto więc liczyć się z tym, że jeszcze przed przygotowaniem strategii pozycjonowania stron, konieczna może być np. zmiana CMS-a lub hostingu.
Skuteczne pozycjonowanie stron www – jak wygląda?
Pierwszy krok w stronę większej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania za nami. Załóżmy, że kwestię CMS-a, hostingu i domeny masz za sobą. Co teraz? Brief i audyt SEO Twojej strony bądź sklepu e-commerce.
Brief strony internetowej – dlaczego jest ważny?
Przejrzałam już wiele poradników, które omawiały, na czym polega pozycjonowanie stron. Moim zdaniem w większości z nich brakowało jednej kwestii – punktu na temat Twojego zaangażowania. Oczywiście, kwestie techniczne i content marketing to działka specjalistów SEO i copywriterów, ale musisz wskazać im drogę, jaką chcesz obrać się swojego biznesu.
Co to oznacza? Ważne, byś opisał w briefie, które usługi i produkty w szczególności chcesz promować, kto stanowi Twoją główną grupę docelową, czym wyróżnia się Twoja firma – im więcej informacji udzielisz, tym lepiej.
W briefach często też pojawia się pytanie dotyczące wytycznych dla copywriterów. W tym miejscu także warto się rozpisać. Napisz, jakich wyrażeń nie chcesz w treści strony, na jakich szczególnie Ci zależy. Opisz, jak wygląda proces współpracy z Twoją firmą, jakie motywacje i obiekcje zwykle mają Twoi klienci.
Jako copywriterka i content managerka, z briefami stykam się na co dzień i dziwi mnie fakt, że znajduje w nich tak wiele pustych pól czy zdawkowych odpowiedzi. Sposób uzupełnienia briefu ma duży wpływ ma kierunek działań, strategię pozycjonowania, a finalnie, na konwersję. Ty sam najlepiej znasz własną branżę i swoich klientów. Informacje, które przekażesz sprawią, że strona będzie bardziej przyjazna dla odbiorców, a Ty zyskasz miano eksperta w branży – a to to także chodzi w pozycjonowaniu.
Jeśli więc chcesz, by Twoja witryna – na ważne frazy wyświetlała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, musisz zaangażować się w przygotowanie briefu.
Audyt SEO
Audyt SEO – to właśnie on umożliwia stworzenie strategii pozycjonowania. Podczas audytu specjalista analizuje poszczególne podstrony serwisu, strony www, sklepu internetowego i weryfikuje takie kwestie, jak:
- aktualna widoczność witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania, frazy kluczowe w top3, top10, top 100,
- szybkość ładowania strony,
- linkowanie wewnętrzne,
- linkowanie zewnętrzne: liczba, jakość źródeł,
- dostosowanie strony do potrzeb użytkowników: struktura, design, przyciski,
- responsywność,
- SEO techniczne: metadane, adresy url, błędy 404, alt tagi, plik robots.txt, sitemapa, certyfikat ssl,
- treści strony: ilość i jakość treści, optymalizacja pod kątem odpowiednich słów kluczowych, ewentualne duplikacje tekstów.
Audyt SEO to zwykle kilkunastostronicowy plik, który zawiera najważniejsze informacje na temat kondycji Twojej strony, błędów, które trzeba naprawić, zalecanych działań. Warto dokładnie zapoznać się z plikiem i mieć wiedzę na temat firmowej strony.
Pozycjonowanie strony www: najważniejsze działania – lista dla Ciebie
O poszczególnych elementach pozycjonowania stron i o tym, na czym polega każda z czynności, pisaliśmy już na naszym blogu nieraz. Dla przypomnienia, przygotowaliśmy listę najważniejszych działań.
Działania SEO (search engine optimization), czyli prace bezpośrednio na stronie www
Frazy kluczowe
Dobierając słowa kluczowe, należy skupić się na wolumenie wyszukiwania, konkurencyjności oraz na dopasowaniu do specyfiki biznesu oraz do potrzeb klientów. Warto wykorzystać różne rodzaje słów kluczowych: informacyjne, transakcyjne, nawigacyjne, long tail itp.
Struktura strony internetowej
Pozycjonowanie www to także struktura witryny: linkowanie wewnętrzne, dobrze przemyślane menu, etykiety, przyciski. Istotna jest również hierarchia nagłówków (H1, H2, itd.).
Content
Treści strony internetowej to jeden z istotniejszych czynników – zarówno jeśli chodzi o pozycjonowanie, jak i o satysfakcję użytkownika. Treści powinny być dopracowane w każdym szczególne, muszą być merytoryczne, oryginalne, użyteczne dla odbiorców. Sama optymalizacja pod kątem fraz kluczowych to dziś za mało.
Core Web Vitals
Core Web Vitals to takie wskaźniki, jak Largest Contentful Paint (LCP), First Input Delay (FID) i Cumulative Layout Shift (CLS). Wspomniane wskaźniki mają wpływ na doświadczenia użytkowników i powinny być uwzględnione w strategii pozycjonowania.
SEO techniczne
SEO techniczne obejmuje wiele działań, są to między innymi responsywność witryny, optymalizacja adresów url, meta dane, wdrożenie certyfikatu ssl, kompresja grafik i wdrożenie atrybutów alt. Do działań z tego zakresu zaliczamy także wdrożenie interaktywnej mapy Google, implementację danych strukturalnych, optymalizację pliku robots.txt.
Pozycjonowanie stron internetowych – działania off-site
Linki zewnętrzne
Pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących buduje wiarygodność i stanowi dodatkowe źródło ruchu. Ale strony internetowe, portale, blogi linkujące na pozycjonowaną witrynę muszą spełniać pewne kryteria. Powinny być dopasowane pod kątem tematycznym, mieć wysoki autorytet, wartościowy profil linków i wyświetlać się na topowych pozycjach.
Dlaczego warto pozycjonować stronę internetową?
Głównym powodem, dla którego warto pozycjonować stronę internetową, jest poprawa jej widoczności w wynikach wyszukiwania. Dobrze wypozycjonowana strona internetowa przyciągnie więcej ruchu organicznego, co z kolei przełoży się na liczbę leadów oraz klientów. Ponadto, pozycjonowanie niesie ze sobą szereg innych korzyści, takich jak na przykład:
- Budowanie wiarygodności i zaufania – wysokie pozycje w Google budują zaufanie wśród potencjalnych klientów. W końcu, jeśli Twoja strona znajduje się na pierwszej stronie wyników, musi to oznaczać, że jesteś ekspertem w swojej dziedzinie.
- Poprawa doświadczeń użytkownika – dobra optymalizacja strony uwzględnia potrzeby użytkowników i ułatwia im znalezienie informacji, których szukają. W rezultacie sesje są dłuższe, a sami użytkownicy skłonni do ponownych odwiedzin.
- Generowanie większego ruchu w mediach społecznościowych – dobrze zoptymalizowana strona internetowa nie tylko zajmie wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania, ale będzie również bardziej widoczna w mediach społecznościowych. Dzieje się tak dlatego, że platformy social media, takie jak Facebook czy Twitter, korzystają z algorytmów, które biorą pod uwagę pozycje strony w Google przy ustalaniu, jakie treści wyświetlać w feedach użytkowników.
Jak długo trwa pozycjonowanie strony?
Czas potrzebny na osiągnięcie dobrych wyników uzależniony jest od wielu czynników, takich jak konkurencja w Twojej branży, wiek domeny czy budżet, który jesteś skłonny przeznaczyć na pozycjonowanie. Jednak z reguły można spodziewać się znaczących rezultatów w ciągu sześciu miesięcy do roku. Oczywiście jest to tylko estymacja – w niektórych przypadkach osiągnięcie dobrych efektów może trwać znacznie krócej, w innych zaś może trwać znacznie dłużej.
Pozycjonowanie – harmonogram prac
Wiesz już, jak wygląda pozycjonowanie stron i sklepów e-commerce. A jak powinien wyglądać przykładowy harmonogram prac?
- rozpoznanie i analiza rynku klienta,
- analiza konkurencji,
- analiza widoczności,
- przygotowanie i wdrożenie audytu SEO oraz UX,
- przygotowanie audytu linków przychodzących,
- dobór odpowiednich słów kluczowych,
- przygotowanie strategii pozycjonowania,
- rozpoczęcie procesu link buildingu,
- rozpoczęcie optymalizacji treści,
- publikowanie wartościowych treści,
- stałe reagowanie na zmiany algorytmu wyszukiwarki Google.
Widoczność w wynikach wyszukiwania – o co jeszcze chodzi?
Pamiętaj, że wyniki wyszukiwania to nie tylko linki prowadzące na różne witryny, ale także Google grafika, Profil firmy w Google, wideo, sekcje FAQ. Wykorzystaj w 100% wszystkie możliwości.
- Optymalizacja obrazów na stronie www – atrybuty alt, czyli opisy alternatywne, odpowiedni format i rozmiar, nazwy plików i podpisy zawierające słowa kluczowe, to szansa na uzyskanie widoczności w wyszukiwarce obrazów. Dobrze zoptymalizowane zdjęcia mogą przyciągnąć uwagę użytkowników i zwiększyć ruch na stronie.
-
Na stronach internetowych warto umieścić odnośniki do profili w mediach społecznościowych. Odbiorcy chętnie weryfikują Facebooka czy LinkedIn firmy, która ich zainteresowała.
- Google może wyświetlać treści Twojej strony w tzw. featured snippets – wyróżnionych fragmentach treści, które pojawiają się na górze wyników wyszukiwania. Aby teksty zostały wyświetlone w tym miejscu, muszą być skoncentrowane wokół konkretnego zapytania użytkownika.
- Jeśli działasz lokalnie, zoptymalizuj swoją stronę pod kątem wyszukiwań lokalnych (np. przez dodanie fraz związanych z lokalizacją). Takie działanie, w połączeniu z aktywnym Profilem Firmy w Google, zwiększa szanse na uzyskanie lepszej widoczności w wynikach lokalnych.
- Przez cały czas monitoruj efekty działań i, jeśli będzie taka konieczność, przeprowadź optymalizację.
Mam nadzieję, że powyższy wpis rozjaśni nieco pogląd na to, jak w praktyce wygląda proces pozycjonowania . Serdecznie zapraszam również do zapoznania się z innymi treściami na naszym blogu.
Podsumowanie
Wyszukiwarka Google niemal w każdej sekundzie dostarcza odpowiedzi na pytania dotyczące różnych kwestii. Ale, co ważne, w pierwszej kolejności wyświetlane są strony www uznane za najbardziej wartościowe. Co możesz zrobić, by to właśnie Twoja witryna pojawiła się w topie? Tutaj konieczne jest rozpoczęcie pozycjonowania. Jak wygląda pozycjonowanie, które przynosi rezultaty? Bardzo ważna jest koncentracja na użytkowniku, poznanie grupy docelowej, wybór odpowiedniego CMS-a oraz hostingu. Kolejne prace to dobór słów kluczowych, pozyskiwanie linków zewnętrznych, przemyślany content marketing, seo techniczne. Liczy się także budowa marki, docieranie do odbiorców różnymi drogami, podążanie za zmianami i aktualizacjami. Skuteczne pozycjonowanie strony internetowej wymaga czasu i pracy, ale przynosi wiele korzyści.