Specjalista SEO

Spis treści

Specjalista seo – jak zacząć? Czy praca w agencji jest trudna? Ile zarabia junior, a ile ekspert?

W dobie internetu, w której widoczność w wyszukiwarce Google ma wpływ na rozwój biznesu, zainteresowanie pozycjonowaniem jest coraz większe. Wiele firm – o różnej wielkości i profilu działania, szuka wsparcia z zakresu pozycjonowania strony www lub sklepu e-commerce. Specjaliści ds. SEO są więc cenionymi fachowcami. Wiele osób chce rozpocząć pracę w branży SEO, a seowcy, którzy mają już pewne doświadczenie, rozwijają swoje umiejętności i wspinają się po szczeblach kariery. Ale od początku. Kim dokładnie jest specjalista SEO, jakie ma obowiązki i co trzeba zrobić, by zacząć pracę na takim stanowisku? 

Kim jest specjalista SEO?

Zacznę od omówienia, kim jest specjalista SEO (Search Engine Optimization). Specjalista seo, inaczej pozycjoner lub technik seo, to osoba, która czuwa nad tym, by dana witryna uzyskała jak najwyższe pozycje w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Seowiec może zajmować się lokalnym pozycjonowaniem stron, pozycjonowaniem ogólnopolskim lub międzynarodowym.

Lista obowiązków omawianego specjalisty jest długa, obejmuje zarówno przygotowanie strategii, jak i techniczną optymalizację strony czy link building. W Polsce seowcy skupiają się głównie na wyszukiwarce Google, z której korzysta ponad 97% internautów.

Aktualnie każda agencja seo ma w zespole przynajmniej jednego fachowca od działań on-site i off-site. Co więcej, tacy specjaliści wciąż są poszukiwani i doceniani na rynku.  

Czym zajmuje się specjalista SEO?

Praca w dziale seo obejmuje wiele działań. Specjaliści seo – w zależności od doświadczenia, umiejętności, specyfiki danej agencji, mogą być odpowiedzialni za różne działania. W końcu pozycjonowanie stron to wieloetapowy proces. Lista głównych obowiązków omawianego specjalisty może obejmować następujące działania:  

 

zadania seowca  opis 
🔍 Audyt SEO i rekomendacje Przeprowadzenie kompleksowego audytu SEO i opracowanie rekomendacji 🔧
📈 Strategia SEO  Przygotowanie strategii umożliwiającej zwiększenie widoczności witryny w Internecie
🔑 Dobór słów kluczowych  Dobór słów kluczowych, które umożliwią zwiększenie widoczności i realizację innych celów e-marketingowych
🔗 Linkowanie wewnętrzne Linkowanie wewnętrzne, naturalne rozmieszczenie anchor tekstów
🌍 Pozyskiwanie linków zewnętrznych  – Pozyskiwanie linków z wartościowych stron (Outreach, guest blogging, PR).
– Analiza profilu linków i usuwanie linków niskiej jakości (Disavow Tool w GSC) 📊
🔍 Analiza linków przychodzących i wychodzących  – Monitorowanie linków przychodzących (backlinks)
– Analiza linków wychodzących 🔗
✍️ Współpraca z copywriterem  – Współpraca z copywriterem przy tworzeniu treści SEO-friendly
– Przygotowanie planu implementacji nowych treści i optymalizacji istniejących📝
📝 Optymalizacja treści  Optymalizacja treści pod kątem fraz kluczowych 
⚙️ SEO techniczne Optymalizacja pod kątem seo technicznego (meta dane, plik robots.txt, przyjazne adresy url, wdrożenie certyfikatu ssl, adresy kanoniczne i wiele innych
🚀 Optymalizacja prędkości ładowania  – Optymalizacja prędkości ładowania strony (praca z cache, CDN)
– Dostosowanie strony pod kątem metryk Core Web Vitals
🖼️ Kompresja grafik i atrybuty alt  – Kompresja obrazów, dodanie atrybutów alt
🎨 Optymalizacja pod UX/UI  Optymalizacja strony pod kątem UX (User Experience) i UI (User Interface) 🔧
📊 Analiza ruchu na stronie i konkurencji  Analiza ruchu za pomocą Google Analytics, Search Console 🚀

Z jakimi jeszcze zadaniami się spotkasz? 

Zadania seowca  opis
 🚀 Obsługa CMS-ów  Ważna jest znajomośc popularnych systemów CMS, takich jak WordPress, Shopify, Wix, Joomla, Magento, PrestaShop (dla e-commerce)
🖥️ Znajomość hostingów – Wybór wydajnego, bezpiecznego hostingu ☁️
– Podstawy DNS i konfiguracji serwera
🤖 Automatyzacja i AI w SEO  Wykorzystanie możliwości AI do zwiększenia jakości działań 🧠
🌐 Rozszerzenia do przeglądarek  – MozBar (sprawdzanie metadanych strony i linków) 🏷️
– SEOquake (analiza SEO strony w czasie rzeczywistym) 
– Ahrefs SEO Toolbar (badaj stronę i sprawdzaj profile linków)
Keywords Everywhere (sprawdzanie objętości wyszukiwań słów kluczowych) 🔍
🔌 Wtyczki SEO  Yoast SEO (optymalizacja treści na WordPressie) 
– Rank Math (alternatywa dla Yoast)
– WP Rocket (przyspieszanie ładowania strony, cache) 
– Redirection (zarządzanie przekierowaniami) 🔄
– All in One SEO Pack (kompleksowa wtyczka SEO) 🛠️
📉 Reakcja na spadki w rankingu  Analiza przyczyn spadków: zmiany w algorytmach, problemy z treścią, błędy techniczne
 📌Audyty seo podczas współpracy z klientem Wykonywanie mini audytów, pozwalających na weryfikację błędów SEO (np. błędy 404, brakujące linki wewnętrzne, niska prędkość ładowania) 🔍
🔄 Przenoszenie strony (migracja)  – Planowanie migracji SEO: zachowanie struktury URL, przekierowania 301, przenoszenie treści i meta tagów
– Sprawdzanie indeksowania strony po migracji przez Google Search Console 
🎙️ Optymalizacja pod Voice Search  Optymalizacja treści pod kątem zapytań głosowych 
🎬 SEO wideo  Optymalizacja wideo: dodawanie transkrypcji, optymalizacja miniaturki, poprawa CTR 📊
🌍 SEO międzynarodowe  Optymalizacja strony mającej różne wersje językowe  (ważne są np. hreflangi)
🛍️ SEO w e-commerce  Praca z filtrami, dodanie wyszukiwarki wewnętrznej, eliminacja ryzyka duplikacji treści
📱 SEO mobilne  – Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych
– Testowanie mobilnej szybkości ładowania (PageSpeed Insights)⚠️
🗣️Kontakt z klientem  Spotkania z klientem, omówienie działań, rezultatów, wyników

Specjalista seo w swojej codziennej pracy może odpowiadać wyłącznie za konkretne działania, na przykład za działania on-site (bezpośrednio na stronie www) lub  zajmować się kompleksowym pozycjonowaniem mniej lub bardziej rozbudowanych witryn.

Seo specialist – za co jeszcze odpowiada?

Jakie jeszcze zadania czekają na specjalistów seo?

  • Specjalista powinien na bieżąco weryfikować zmiany algorytmów Google. Doskonale orientować się w najnowszych wytycznych. 
  • Kolejna kwestia to weryfikacja, które działania przynoszą doskonałe lub średnie efekty, a które nie dają rezultatów, a nawet mają negatywny wpływ na widoczność witryny.
  • Na liście zadań znajduje się także analiza widoczności strony, pozycji zajmowanych przez konkretne frazy.
  • Istotne jest również monitorowanie działań konkurencji. Taka wiedza ułatwi optymalizację strategii, a to przełoży się na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania.
  • W pracy seowca ważna jest także nieustanna aktualizacja wiedzy z zakresu pozycjonowania, marketingu internetowego, trendów.

Jak zostać specjalistą SEO? 

Niestety nie ma studiów, które przygotowywałby do pracy w SEO. Zarówno uczelnie prywatne, jak i państwowe, do tej pory nie utworzyły kierunku skupiającego się wyłącznie na pozycjonowaniu. Jeśli więc myślisz o takiej pracy, musisz samodzielnie zadbać o zdobycie koniecznych umiejętności. Od czego zacząć? 

Na szczęście masz do dyspozycji wiele materiałów i kursów. W sieci znajdziesz zarówno bezpłatne, jak i płatne materiały. Wiele agencji organizuje także webinary, podczas których omawiane są najważniejsze kwestie i trendy SEO. Dostępnych jest też wiele kursów ‒ stacjonarnych i online, dotyczących różnych elementów SEO i pozycjonowania. 

Ile trwa nauka SEO?

Czas potrzebny na naukę uzależniony jest wiedzy i zaangażowania konkretnej osoby. Podstawy SEO, na przykład sposób działania algorytmów czy najważniejsze elementy optymalizacji, można opanować w ciągu kilku tygodni. Zdobycie zaawansowanej wiedzy i umiejętności w zakresie strategii linkowania, analizy danych i optymalizacji technicznej może zająć miesiące, a nawet lata. SEO jest dynamiczną dziedziną, która wymaga ciągłego poszerzania wiedzy. Nawet specjaliści z kilkuletnim doświadczeniem, przez cały czas udoskonalają swoje umiejętności.  

Jakie studia SEO?

Choć nie ma studiów skoncentrowanych na SEO i pozycjonowaniu, to wiele uczelni oferuje kierunki związane z marketingiem cyfrowym. Program takich studiów obejmuje moduły poświęcone SEO i pozycjonowaniu. Dobry wybór mogą stanowić: 

  • Marketing cyfrowy – program obejmuje zajęcia z marketingu, e-handlu, strategii SEO, contentu, analizy danych.
  • Informatyka z elementami web developmentu – program takich kierunków obejmuje naukę kodowania, projektowania stron internetowych i sklepów e-commerce oraz optymalizacji pod kątem wyszukiwarek. Studenci wchodzą w świat takich języków jak CSS, Java Script czy HTML
  • Komunikacja i media cyfrowe – spodziewać się można zajęć dotyczących zarządzania treścią, social media marketingu, SEO.

Wybierając uczelnię i kierunek, przeanalizuj program nauczania, sprawdź, jakie zajęcia obejmuje, kto znajduje się w gronie prowadzących. 

Kurs SEO

Skorzystać także możesz z wielu kursów z zakresu SEO i pozycjonowania. Znajdziesz je na platformach edukacyjnych, na stronach agencji e-marketingowych, na YouTube. Oto kilka opcji. 

Kursy SEO online

  • Udemy, Coursera, LinkedIn Learning – takie platformy oferują kursy dla osób mających podstawową, jak i zaawansowaną wiedzę. Kursy prowadzone są przez specjalistów SEO, zwykle zawierają materiały wideo, quizy oraz praktyczne ćwiczenia.
  • Google Skillshop – na platformie znajdziesz wiele bezpłatnych kursów poświęconych różnym zagadnieniom, np. kursy dotyczące Google Analytics 4, AI, rozwiązań chmurowych, cyfrowej higieny i wielu innych kwestii. Taka wiedza z pewnością zwiększy Twoje szanse na rynku pracy. 
  • SEMrush Academy – platforma oferuje wartościowe, bezpłatne kursy SEO. Dostępne są kursy z zakresu seo lokalnego, międzynarodowego czy tworzenia strategii pozycjonowania. 
  • Certyfikaty i specjalizacje – niektóre platformy oferują możliwość zdobycia certyfikatów, które mogą być wartościowym dodatkiem do CV. Jedną z takich platform jest HubSpot Academy – skorzystać możesz z kursów o różnej tematyce, od SEO i pozycjonowania po content i marketing.
  • Papa SEO – bardzo ciekawy kurs przygotował Papa SEO. W kursie omawiane są wszystkie, ważne zagadnienia – od celów działań, po content, link buildnig, kwestie techniczne.  
  • Blogi i kanały na YouTube – ciekawe, przygotowane przez ekspertów materiały znajdziesz także na stronach wielu agencji seo. Zapraszamy Cię również na nasz kanał na YouTube – Paweł wprowadzi Cię w najważniejsze zagadnienia.  


Wybierając kurs, zwrócić uwagę na aktualność materiałów i opinie dotyczące prowadzących. Dobrą opcją są też kursy zawierające ćwiczenia pozwalające na wykorzystanie wiedzy teoretycznej w praktyce. 

Zapytałam jednego ze specjalistów seo z 1stplace.pl o jego początki w świecie seo, uzyskałam następującą odpowiedź: 

Ja zaczynałem od materiałów dostępnych w internecie, przeglądałem fora internetowe, czytałem poradniki, e-booki, słuchałem podcastów i webinarów.
Umiejętności praktyczne z zakresu pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce to przede wszystkim praktyki i staże. Po odbytym stażu otrzymałem propozycję pracy jako młodszy seo. To był etap, w którym poszerzałem i systematyzowałem podstawową wiedzę na temat widoczności strony www w wynikach wyszukiwania, na temat pozycjonowania. Zobaczyłem, jak wygląda praca w seo, poznałem istotne narzędzia.

Oprócz pracy w agencji seo, przez cały czas zgłębiałem wiedzę we własnym zakresie. Dużo czytałem, uczestniczyłem w szkoleniach.

Czy warto uczyć się SEO?

Jeśli interesujesz się marketingiem cyfrowym, poszerzanie umiejętności z zakresu SEO (Search Engine Optimization) i pozycjonowania jest bardzo dobrym rozwiązaniem. Taka inwestycja otwiera drzwi do kariery w różnych branżach – seowcy znajdują zatrudnienie nie tylko w agencjach marketingowych, ale także w firmach o różnym profilu, które mają własny dział marketingu.

Jak zacząć pracę w SEO?

Jak postawić pierwsze kroki w seo? Jak znaleźć pracę w firmie seo, zwłaszcza, jeśli Twoje doświadczenie nie jest zbyt imponujące?

  • Pierwszy krok to oczywiście sprawdzenie dostępnych w internecie ofert. Warto sprawdzić zarówno ogłoszenia zamieszczone na dużych portalach, jak i te, które znajdują się na stronie konkretnej agencji. Jeśli agencja, w której chciałbyś rozpocząć pracę, aktualnie nie prowadzi rekrutacji i tak wyślij cv. Nigdy nic nie wiadomo:)
  • Jeśli interesuje Cię także praca zdalna, nie musisz ograniczać się do agencji SEO zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania. Tak naprawdę możesz przesłać cv do agencji z całej Polski. Praca zdalna, czyli praca w domu, ma wielu zwolenników. Śmiało więc wyślij CV zarówno do agencji w Poznaniu, jak i Krakowie, Warszawie i mniejszych miejscowościach.

Jak zainteresować pracodawcę?

Jakie umiejętności mogą zostać docenione przez pracodawcę?

  • Z pewnością będzie to zainteresowanie szeroko pojętym marketingiem internetowym.
  • Znajomość specjalistycznych narzędzi, na przykład Google Analytics 4, Google Search Console, Senuto, Ahrefs to kolejny plus. 
  • Znajomość najpopularniejszych systemów CMS (przede wszystkim WordPress) także będzie nieoceniona. 
  • Duże wrażenie zrobi także znajomość przynajmniej podstawowych zasad programowania. Chodzi głównie o HTML i CSS.
  • Istotna będzie znajomość dobrych praktykach stosowanych w pozycjonowaniu oraz metod, które nie są akceptowane przez Google (black hat seo).
  • Wśród rzeczy, które powinien umieć specjalista seo, wymienić mogę także obsługę FTP klienta, zaawansowane operatory wyszukiwania, kompresję grafik, przygotowanie atrybutów alt.
  • W niektórych agencjach specjalista ds. seo ma też kontakt z klientami – omawia najistotniejsze zmiany w obrębie strony, udziela dodatkowych rekomendacji. W takiej pracy z pewnością przydadzą się także umiejętności miękkie.
  • Przyda się także wiedza z zakresu marketingu internetowego, wiedza o mediach społecznościowych. 

W żadnym wypadku nie pomijaj sprawdzenia swojego cv. Powinno być schludne, nie może zawierać błędów.

Ścieżka kariery w agencjach seo

Jak wygląda ścieżka kariery w agencji seo? O to pyta wielu zainteresowanych. Poszczególne agencje mają oczywiście własną politykę, listę wymagań, które trzeba spełnić, by otrzymać awans. Poniżej udostępniamy ogólny zarys. 

  • Stażysta seo

Stanowisko stażysty lub praktykanta zajmują osoby niemające doświadczenia. Takie, które dopiero zdobywają wiedzę. Stażyści początkowo nie mają własnych klientów, poznają specyfikę pracy, uczą się, uczestniczą w szkoleniach.

  • Młodszy specjalista seo

Młodszy specjalista ds. seo to zazwyczaj stanowisko zajmowane przez osoby z niewielkim doświadczeniem w branży seo. Często na stanowisko młodszego specjalisty awansują stażyści.

  • Specjaliści seo

Specjalista seo to już osoba z większym doświadczeniem, mająca specjalistyczną wiedzę. Są to samodzielni pozycjonerzy, którzy potrafią przygotować indywidualną strategię działań, wdrożyć działania on-site i off-site, monitorować efekty.

  • Starszy specjalista seo

Starszy specjalista ds. seo to osoba, która może pochwalić się sporym doświadczeniem w branży, mająca portfolio potwierdzające skuteczność działań. To pracownik z dużą wiedzą o wyszukiwarkach, przede wszystkim wyszukiwarce Google, marketingu, trendach. 

  • Head of seo / ekspert seo

Head of seo, ekspert seo to specjalista mający większe doświadczenie i większą wiedzę niż starszy specjalista ds. seo. To osoba, która o seo czy czynnikach rankingowych wie bardzo dużo, jest na bieżąco ze wszelkiego typu nowościami, mająca na koncie wypozycjonowanie wielu stron, serwisów o różnej tematyce.

praca w seo
Specjalista seo – czy praca w agencji seo jest trudna?

Co musi umieć junior SEO?

Junior SEO powinien mieć podstawową wiedzę na temat funkcjonowania wyszukiwarek internetowych i czynników wpływających na ranking Google. Oto kilka kluczowych umiejętności:

  • Wiedza na temat podstaw pozycjonowania, w tym optymalizacji witryny (on-page SEO) i działań poza stroną (off-page SEO).
  • Umiejętność pracy z narzędziami analitycznymi, takimi jak Google Analytics i Google Search Console.
  • Umiejętność analizy i doboru słów kluczowych.
  • Podstawowa znajomość HTML i CSS.

Specjalista ds. SEO – umiejętności

Specjalista seo to osoba mająca szeroką, popartą sukcesami wiedzę z zakresu pozycjonowania stron www i sklepów e-commerce. Taki specjalista bez problemu porusza się w świecie różnych zagadnień związanych z seo lokalnym, ogólnopolskim, międzynarodowym i szeroko pojętym e-marketingiem.  

Specjalista SEO powinien mieć bardziej zaawansowane umiejętności w porównaniu do juniora, w tym:

  • Tworzenie zaawansowanych strategii link buildingu i optymalizacji treści.
  • Analiza dużych zbiorów danych i wykorzystanie wniosków w przygotowywaniu strategii SEO.
  • Wiedza na temat algorytmów wyszukiwarek, umiejętność dostosowania strategii do zmian algorytmów i dynamicznych potrzeb odbiorców.
  • Umiejętność pracy z narzędziami SEO, takimi jak SEMrush, Ahrefs czy Moz.
  • Znajomość zagadnień z zakresu optymalizacji technicznej strony, w tym szybkości ładowania, responsywności i innych aspektów wpływających na UX (User Experience).
  • Znajomość HTML, PHP, CSS, JavaScript oraz baz danych.

Dobry specjalista SEO musi także znać najważniejsze zagadnienia marketingu internetowego, na bieżąco weryfikować widoczność strony, przekazywać konkretne zalecenia optymalizacyjne.

Cechy dobrego specjalisty SEO

Jakie cechy powinien mieć specjalista SEO?

  • przewidywanie
  • cierpliwość
  • opanowanie
  • systematyczność
  • regularność
  • umiejętność analitycznego myślenia. 

Specjalista SEO: zarobki

Zarobki specjalisty SEO różnią się w zależności od takich czynników, jak doświadczenie, umiejętności, lokalizacja oraz rodzaj zatrudnienia (etat, freelancing, własna firma).

W Polsce średnie wynagrodzenie specjalisty SEO z umiarkowanym doświadczeniem wynosi od około 5200 do 10000 zł brutto miesięcznie. Bardziej doświadczeni specjaliści mogą zarabiać powyżej 10000 zł brutto miesięcznie, szczególnie jeśli zajmują stanowiska kierownicze lub pracują w dużych miastach jak Warszawa, Kraków czy Wrocław.

Czy seo specialist to trudny zawód? 

Czy to trudna praca? Moim zdaniem i tak i nie. Są łatwiejsze i trudniejsze zadania, łatwiejsze i trudniejsze branże, firmy z większą i mniejszą konkurencją. Konkretne działanie może być trudne dla jednej osoby, a dla innej łatwe. Co więcej, poziom trudności działań oraz ich liczba, będą różnić się w zależności od zajmowanego stanowiska. Junior, specjalista ds. seo, head of seo są odpowiedzialni za zadania o innym poziomie trudności, za pozycjonowanie stron klientów z różnymi budżetami.

Co więcej, w takiej pracy konieczne jest nie tylko uzyskanie wiedzy i zdobycie umiejętności, ale też bieżące śledzenie zmian, aktualizacji, znajomość nowych trendów. Wszystkie te działania dają wiele satysfakcji, pozwalają na nieustanny rozwój. 

Specjalista SEO – statystyki 

Zgodnie z danymi na portalu Wynagrodzenia.pl

  • Mediana zarobków na stanowisku młodszego specjalisty ds. seo wynosi 4 147 PLN netto. 25% osób zarabia mniej niż 3 711 PLN netto, a 25% więcej niż 4 836 PLN netto. 
  • Mediana zarobków na stanowisku specjalisty wynosi 5 456 PLN netto, 25% specjalistów zarabia mniej  niż 4 693 zł, a 25% więcej niż 6 547 PLN. 
  • Mediana zarobków na stanowisku starszego specjalisty wynosi 7 045 PLN, 25% osób zarabia mniej niż 6 022 PLN, a 25% więcej niż 8 265 PLN. 
  • 51% stanowią specjalistki seo, 49% specjaliści. 

W innych źródłach znajdziemy następujące dane

  • 28,6% specjalistów SEO pracuje w Warszawie – to największy odsetek. Na drugim miejscu znalazły się Wrocław i Kraków 12,7%. Poznań natomiast zajął trzecie miejsce z wynikiem 10,9%. (Senuto)
  • 25% firm ma własny, wewnętrzny dział SEO, 27% firm korzysta z pomocy firm zewnętrznych. (wpbeginner
  • 52,3% specjalistów zwiększa swoją wiedzę w pracy, 42,3 % poprzez samokształcenie. Tylko 5,4% poprzez kursy. (wpbeginner) 
  • 49,5% specjalistów SEO pracuje w agencjach marketingowych, 42,3% w firmach (in house), a 8,2% zdecydowało się na samozatrudnienie. (wpbeginner) 

 

Praca w seo Opis 
Najważniejsze narzędzia SEO – Google Search Console 🛠️ (analiza widoczności strony)
– Google Analytics 4 📊 (śledzenie ruchu na stronie)
– Ahrefs 🔍 (badanie linków i konkurencji)
– SEMrush 📈 (analiza słów kluczowych, audyty)
– Screaming Frog 🐸 (audyt techniczny strony)
Surfer SEO ✍️ (optymalizacja treści)
– Yoast SEO (dla WordPress)
Sposoby na zwiększanie wiedzy – Kursy online (Udemy, Semrush Academy, Papa SEO, kursy Google) 🎓
– Blogi branżowe (Moz, Search Engine Journal, Neil Patel, 1stplace.pl, Majestic ) 📝
Grupy na Facebooku i LinkedIn (eksperci chętnie udzielają porad) 📢
– Webinary i konferencje 🎤
– Testowanie własnych rozwiązań💡
Miejsca pracy – Agencje marketingowe 🏢
– Korporacje (działy marketingu) 💼
– Startupy 🚀
Freelancer 💻
– Własne projekty (np. blogi, sklepy internetowe) 🌍
Stanowiska w SEO – Junior SEO Specialist (początkujący) 👶
– SEO Specialist (specjalista) 🎯
– SEO Manager (koordynator działań) 🏆
– Technical SEO Specialist (SEO techniczne) 🔧
– Content SEO Specialist (optymalizacja treści) ✍️
– Link Building Specialist (budowanie linków) 🔗

Specjalista seo jak wybrać?

Specjaliści seo szukają pracy, a agencje e-marketingowe i różnego rodzaju firmy, specjalistów ds. pozycjonowania. Omówiliśmy już, jak zostać specjalistą seo. Teraz kilka zdań na temat tego, jak znaleźć dobrego specjalistę.

Podczas wyboru specjalisty SEO (lub agencji SEO), warto dokładnie prześwietlić najdrobniejszy szczegół. Zacznij od rozmowy, chociażby telefonicznej, i sprawdź, jak będzie przebiegać.

Dobry specjalista SEO, mający odpowiednie kompetencje, bez problemu odpowie na pytania związane z pozycjonowaniem oraz optymalizacją witryny. Powie, jaki może być miesięczny koszt pozycjonowania, jakie słowa kluczowe mogą być dobrym rozwiązaniem, a jakie są odradzane. Wstępnie też oceni witrynę pod kątem seo, wskaże najistotniejsze prace. Być może zaprezentuje przykładowy raport działań. Nie będzie „bajerował” osiągnięciem pozycji w przeciągu 2 tygodni lub miesiąca. Od razu podkreśli, że pozycjonowanie strony internetowej lub sklepu e-commerce to długotrwały proces, który obejmuje takie działania, jak:

  • analiza pozycjonowanej strony
  • przygotowanie audytu strony
  • przejrzenie oraz przygotowanie audytu linków przychodzących oraz wychodzących
  • wdrożenie niezbędnych zmian na stronie
  • instalacja „obowiązkowych” narzędzi Google na stronie
  • systematyczne i dobre jakościowo linkowanie witryny.

Profesjonalista będzie chciał jak najwięcej dowiedzieć się o Twojej firmie. Zanim zajmie się pozycjonowaniem witryny, z pewnością zada kilka pytań, pozna Twoje oczekiwania. Jakich pytań możesz się spodziewać?

  • Jak do tej pory przebiegał proces optymalizacji strony?
  • Czy korzystałeś z usług agencji SEO?
  • Czy działasz w mediach społecznościowych?
  • Jakie kwestie są dla Ciebie, jako właściciela firmy, najważniejsze?
  • Jak oceniasz działania konkurencji? Kto jest Twoją największą konkurencją?

Dobry specjalista SEO – co jeszcze jest ważne?

W pracy specjalisty SEO ważne jest doświadczenie – to, jak długo działa w branży marketingu internetowego. Istotne jest także, jakimi sukcesami z zakresu pozycjonowania może się pochwalić. Czy ma udokumentowane osiągnięcia z zakresu optymalizacji konwersji, zwiększenia widoczności konkurencyjnych fraz? Jak wysokie pozycje na dane frazy udało mu się uzyskać?

Przed podpisaniem umowy dobrze zweryfikować wszystkie te kwestie.

Gdzie znaleźć specjalistę SEO?

Gdzie znaleźć specjalistę seo?

  • Jednym z rozwiązań są media społecznościowe. W szczególności sprawdzi się LinkedIn. Opublikuj krótki wpis na temat swoich oczekiwań, branży, w której działasz i poczekaj na odzew ze strony zainteresowanych osób.
  • Kolejną z możliwości są grupy na Facebooku. Wpisy z ogłoszeniami o pracę wzbudzają spore zainteresowanie.
  • Następna opcja to wykupienie publikacji ogłoszenia na popularnym portalu z ogłoszeniami o pracę.
  • Możesz też wpisać w wyszukiwarkę frazę specjalista seo, ekspert seo i zapoznać się ze stronami internetowymi kilku freelancerów. 

Profesjonalna agencja SEO czy ekspert SEO?

Czy wybrać agencję SEO, czy specjalistę freelancera? Wielu właścicieli stron internetowych i sklepów e-commerce ma wątpliwości w tym temacie. Zarówno wybór agencji, jak i współpraca ze specjalistą ds. SEO ma swoje zalety.

W przypadku współpracy z agencją, korzystasz z wiedzy specjalistów z różnych dziedzin, zarówno z zakresu seo, jak i content marketingu, marketingu szeptanego, link buildingu. W zespole agencji seo często znajdują się nie tylko specjaliści seo, ale także copywriterzy, webdeveloperzy, specjaliści SEM. To duży plus, ponieważ proces pozycjonowania stron wymaga wiedzy z wielu obszarów.

Profesjonalna agencja dysponować też będzie szerokim wachlarzem narzędzi przeznaczonych do analizy konkurencji, content marketingu, link buildingu, efektów wykonanych prac. W większości są to płatne narzędzia – wykupienie dostępu do kilku z nich może być sporym obciążeniem dla freelancera.

A jakie zalety ma współpraca ze specjalistą seo? Specjaliści SEO pracują z mniejszą liczbą klientów niż agencje SEO. Teoretycznie są bardziej dostępni, mogą poświęcić więcej czasu. Nie jest to jednak regułą, w praktyce może być różnie.

Co więc wybrać? Nie ma tutaj jednoznacznej odpowiedzi. Dla części osób lepszym rozwiązaniem będzie agencja seo, dla innych usługa specjalisty seo.

Sądzisz, że współpraca z agencją SEO będzie w Twoim przypadku lepszym rozwiązaniem? Skontaktuj się z nami!

Praca w agencji seo – nie tylko pozycjonerzy

Choć w naszym artykule skupiamy się przede wszystkim na pozycjonerach, trzeba wiedzieć, że to nie jedyni specjaliści, którzy pracują w agencji seo. W agencji seo pracują także copywriter bądź cały zespół copywriterów (w końcu treści to bardzo ważny czynnik rankingowy), web developerzy, ux designerzy, specjaliści od kampanii Google ads & Facebook Ads. Są to także pracownicy działu handlowego, koordynatorzy projektu, pracownicy biura obsługi klienta.

Praca w firmie seo, w agencji świadczącej usługi z zakresu pozycjonowania i szeroko pojętego e -marketingu to praca pełna wyzwań, ale też bardzo inspirująca i dająca mnóstwo satysfakcji. Myślisz, że to coś dla Ciebie? Już dziś zacznij działać! Sprawdź też jakie propozycje mamy dla Ciebie w 1stplace.pl. 

Praca w seo – podsumowanie 

Specjalista SEO, pozycjoner zajmuje się zwiększaniem widoczności stron i sklepów internetowych w bezpłatnych wynikach wyszukiwarki Google. Osoba na wspomnianym stanowisku odpowiedzialna jest za prowadzenie działań on-site, czyli bezpośrednio na stronie, oraz off-site, czyli poza stroną www. Specjalista SEO musi dysponować wiedzą na temat działania wyszukiwarki, znać metody i techniki pozycjonowania. Powinien też wiedzieć, jakie techniki są aprobowane przez Google, a jakie mogą poskutkować karą, w tym wyłączeniem strony z indeksowania. 

Pierwsze kroki w SEO wcale nie muszą być bardzo trudne. Wszystko jednak wymagać będzie pracy i zaangażowania. Warto już na samym początku mieć tego świadomość.

Ocena strony: 5/5 - (13 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Więcej z kategorii Wiedza