Audyt SEO jest podstawą udanej strategii promocji biznesu w sieci. Pozwala na weryfikację błędów, dostarcza informacji na temat aktualnej kondycji witryny i wyznacza kierunek działań. Jeśli więc chcesz zwiększyć widoczność strony www lub sklepu e-commerce, Twoim pierwszym krokiem powinien być właśnie audyt. W naszym artykule znajdziesz ważne informacje na ten temat – dowiesz się, na czym polega audyt, poznasz kluczowe sekcje takiej dokumentacji, zweryfikujesz, czym jest audyt darmowy, płatny czy online.
Audyt SEO ‒ co to?
Audyt SEO strony internetowej lub sklepu e-commerce to szczegółowa weryfikacja i ocena jakości witryny. Podczas audytu, analizowane są wszystkie, ważne pod kątem pozycjonowania i UX (user experience) elementy witryny. Sprawdzane są zarówno czynniki on-site, na przykład jakość treści, błędy techniczne, linkowanie wewnętrzne, jak i czynniki off-site, przede wszystkim linkowanie zewnętrzne.
Taka analiza dostarcza wielu informacji na temat kondycji strony, jej widoczności w wynikach wyszukiwania, błędów, dopasowania do potrzeb użytkowników. Audyt umożliwia przygotowanie przemyślanej strategii, wskazuje działania, które należy wykonać w pierwszej kolejności.
Na czym polega audyt seo? Krok po kroku
W zależności od agencji marketingowej bądź konkretnego specjalisty, audyty mogą różnić się od siebie. Profesjonalny audyt SEO powinien jednak składać się z kilku części, być w logiczny sposób podzielony na konkretne moduły. Na przykład:
- Ogólna kondycja strony www
- Porównanie z konkurencją
- Struktura strony www
- Metadane
- Jakość treści
- Aspekty techniczne
- Usługi Google: Google Search Console, Profil Firmy w Google i inne
- Dane lokalizacyjne
- Inne błędy
- Strategia
- Podsumowanie.
Zazwyczaj audyt SEO ma 50-60 stron, jest to nie tylko treść, ale także wykresy i screeny z narzędzi. Audyt, oprócz informacji na temat błędów, często zawiera opis wstępnych rozwiązań, harmonogram prac, propozycje dotyczące rozbudowy treści.
Audyt w ramach pozycjonowania lub jednorazowa usługa
Wiele agencji przeprowadza szczegółowy audyt SEO i UX przed rozpoczęciem działań z zakresu pozycjonowania strony www. To wysoce zalecane rozwiązanie. Ty, jako właściciel firmy, uzyskujesz informacje na temat swojej witryny, koniecznych prac czy konkurencji. Komplet danych pomoże Ci też porównać widoczność witryny, przed i po rozpoczęciu pozycjonowania. Specjaliści, dzięki szczegółowej weryfikacji, przygotują lepszą strategię.
Jeśli jednak nie chcesz rozpoczynać pozycjonowania lub wahasz się nad podjęciem ostatecznej decyzji, możesz zamówić sam audyt – agencje seo oferują takie rozwiązanie.
Audyt SEO online
Audyt SEO online jest dość szerokim pojęciem – tak naprawdę możemy tutaj zaliczyć różne rodzaje audytów.
- W sieci dostępne są narzędzia, które w błyskawiczny sposób dostarczają danych na temat witryny i wskazówek optymalizacyjnych. Wśród takich rozwiązań znajduje się między innymi PageSpeed Insights – bezpłatne narzędzie, które wyświetla dane na temat wydajności, metryk Core Web Vitals, elementów graficznych bez atrybutów alt, działania strony na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych.
- Audyt online to również spotkanie online ze specjalistą, który omówi najważniejsze kwestie dotyczące strony www. Takie spotkania trwają około 25-50 minut. Audyt online obejmuje zwykle najważniejsze elementy witryny – tak, by rozmowa nie była zbyt długa i męcząca. Najczęściej omawiane są takie kwestie, jak:
- Aktualna widoczność witryny i ruch organiczny.
- Analiza najważniejszych elementów pozycjonowania.
- Content, SEO techniczne, UX, linkowanie zewnętrzne.
- Podsumowanie (podsumowanie powyższych kwestii, udzielenie wskazówek, zarysowanie planu działań).
Audyt SEO na żywo
Audyt na żywo to okazja do bieżącego zadawania pytań, pośredniego uczestniczenia w analizie witryny. Takie audyty przeprowadzane są podczas spotkań w siedzibie firmy lub agencji, czasem podczas targów i wydarzeń branżowych.
Darmowy vs. płatny audyt SEO
Spotkać się można z darmowymi, niezobowiązującymi audytami, jak i z audytami płatnymi, czy przeprowadzanymi w ramach współpracy z zakresu pozycjonowania. Czym różnią się wspomniane rodzaje audytu?
Darmowy audyt SEO
Darmowy audyt SEO to wstępna, ogólna analiza strony www lub sklepu internetowego. Podczas takiego audytu, specjalista zwraca uwagę na najistotniejsze błędy i udziela ogólnych zaleceń optymalizacyjnych. Darmowy audyt zwykle zawiera takie informacje, jak:
- treści na stronie,
- adresy url,
- prędkość ładowania,
- bezpieczeństwo witryny (certyfikat SSL),
- wstępna analiza konkurencji.
Płatny audyt SEO
Płatny audyt SEO to szczegółowa analiza witryny, weryfikacja wszystkich ważnych w procesie pozycjonowania elementów. Taki audyt najczęściej przeprowadzany jest w ramach umowy na pozycjonowanie (część agencji oferuje także płatny audyt bez konieczności podpisania umowy na seo). Dopiero po przeprowadzeniu audytu rozpoczynają się prace w obrębie strony www i poza nią.
Jaki audyt będzie lepszy dla Twojej strony internetowej? Najlepiej zdecydować się na obie wersje. Opcja bezpłatna dostarczy ogólnych informacji. Zyskasz też okazję, żeby poznać specjalistów, z którymi być może rozpoczniesz współpracę. Audyt płatny to obszerna wiedza na temat kondycji Twojej strony i koniecznych działań.
Audyt seo – kopalnia wiedzy na temat kondycji strony www
Audyt SEO zwykle rozpoczyna się od szczegółowej weryfikacji ogólnej kondycji strony www. Specjaliści sprawdzają stronę internetową pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google, weryfikują, na jakie frazy kluczowe wyświetla się w TOP10, na jakie w TOP50, jaki ruch organiczny generuje.
Frazy kluczowe
Frazy kluczowe powinny opisywać ofertę firmy, generować konwersję, być dopasowane do potrzeb użytkowników znajdujących się na różnych etapach podróży zakupowej. Podczas audytu, weryfikowana jest poprawność doboru oraz widoczność fraz kluczowych. Dowiesz się więc, czy jesteś widoczny na kaloryczne frazy, czy może wyłącznie na brand lub frazy informacyjne.
Ruch organiczny
Audyt dostarczy Ci także odpowiedzi na temat ruchu organicznego?
- Jaki ruch organiczny generuje Twoja strona www lub sklep e-commerce?
- Ilu użytkowników odwiedza witrynę? Ilu użytkowników wraca, czy przybywają nowi odbiorcy?
- Które podstrony odnotowują najwyższy współczynnik klikalności, a które najwyższy współczynnik odrzuceń?
- Które frazy i podstrony zyskują coraz większą widoczność w sieci, a które odnotowują spadki?
- Skąd pozyskujesz ruch? Jak wygląda propozycja między użytkownikami urządzeń mobilnych i stacjonarnych?
Indeksacja podstron
Ile podstron Twojej strony internetowej jest zaindeksowanych, a w przypadku ilu pojawiły się błędy? Audyt zweryfikuje, czy roboty Google odwiedzają Twoją witrynę, wykaże problemy dotyczące indeksacji – na przykład błędy 404, błędy serwera, tagi noindex. Zweryfikowany zostanie również plik robots.txt – specjaliści sprawdzą, czy zawiera on komendy blokujące indeksację. Jest to istotna kwestia, ponieważ brak indeksacji jest równoznaczny z brakiem wyświetlania witryny w wynikach organicznych.
Porównanie z konkurencją
Kto jest Twoim największym konkurentem? Jak prezentuje się widoczność konkurencyjnych stron www? Czy firmy z Twojej branży prowadzą aktywne działania z zakresu marketingu internetowego? Audyt zweryfikuje, jak Twoja witryna, pod kątem treści, profilu linków, optymalizacji technicznej, prezentuje się na tle konkurencji.
Audyt SEO | Opis | Korzyści |
---|---|---|
Ogólna kondycja strony | Czy witryna jest widoczna w organicznych wynikach wyszukiwania? Na jakich pozycjach? | Informacje na temat witryny i ilości potrzebnych działań to punkt wyjścia prac optymalizacyjnych |
Frazy kluczowe | Czy frazy kluczowe są dobrane w prawidłowy sposób? | Pozycjonowanie fraz, które zwiększają konwersje i są zgodne z intencjami użytkowników |
Ruch organiczny | Czy strona www generuje ruch organiczny? | Informacje na temat podstron, które generują ruch, dane dotyczące największych wzrostów i spadków witryny |
Indeksacja podstron | Jak przebiega proces indeksacji? Czy wszystkie ważne podstrony są zaindeksowane? | Dane dotyczące liczby zaindeksowanych podstron oraz błędów indeksacji |
Porównanie z konkurencją | Jak Twoja strona www prezentuje się na tle konkurencji? | Porównanie pozycji strony internetowej z konkurencyjnymi witrynami |
Audyt seo: ogólne informacje na temat strony www
Audyt seo – a weryfikacja treści strony www
Podczas audytu, specjaliści sprawdzą ilość i jakość treści na stronie www. W pierwszej kolejności analizowana jest zwykle ilość contentu. Uzyskasz odpowiedzi na następujące pytania:
- Czy Twoja strona zawiera odpowiednią ilość treści?
- Czy na stronie głównej i w zakładce O nas znajduje się content?
- Czy produkty i usługi są opisane w wyczerpujący sposób?
- Czy prowadzony jest blog i ile artykułów zawiera?
- Czy na stronie znajduje się sekcja FAQ, infografiki, wideo, listy punktowe i inne, przydatne dla odbiorców materiały?
Jakość contentu
Kolejny punkt to jakość contentu, w tym zakresie weryfikowane są:
- Unikalność treści – zarówno duplikaty wewnętrzne, jak i zewnętrzne, trzeba usunąć i zastąpić nowym, oryginalnym contentem. Audyt wykaże czy treści na Twojej witrynie są zdublowane, a jeśli tak, to w jakiej ilości.
- Kanibalizacja – kilka stron zoptymalizowanych pod kątem takich samych fraz kluczowych, prowadzi do kanibalizacji, a w konsekwencji do utraty widoczności.
- Nasycenie słowami kluczowymi – czy teksty zawierają odpowiednie frazy kluczowe? Czy frazy rozmieszczone są w naturalny sposób, czy występują zarówno w nagłówkach, jak i w tekście?
- Hierarchia nagłówków – czy hierarchia nagłówków jest prawidłowa? Czy strona zawiera nagłówki H1, H2, H3.
- Stosunek ilości treści do kodu – kolejnym parametrem jest stosunek treści do ilości kodu. Na podstawie tej informacji można określić, czy na stronie nie występuje zbyt duża ilość kodu bądź za mała ilość treści.
Content to nie tylko teksty, ale również elementy graficzne, na przykład zdjęcia, infografiki, wykresy. W przypadku sklepów e-commerce niezmiernie ważną rolę odgrywają zdjęcia produktów, w przypadku firm usługowych, zdjęcia realizacji (na przykład przed i po). Audyt uwzględnia także sprawdzenie takich kwestii, jak:
- Jakość i liczba zdjęć – czy zdjęcia są wyraźne, czy w prawidłowy sposób prezentują produkty, usługi, firmę, zespół.
- ALT tagi – audyt zweryfikuje czy elementy graficzne mają atrybuty ALT i czy wspomniane atrybuty są poprawne. Atrybuty alt, czyli alternatywne opisy grafik i zdjęć, sprawiają, że roboty Google rozumieją zawartość grafik i mogą je w prawidłowy sposób wyświetlać. Użytkownik natomiast, na wypadek problemów z załadowaniem grafiki, uzyska informacje dotyczące zawartości zdjęć.
- Nazwy plików i podpisy – nazwy plików graficznych, tak samo jak ewentualne podpisy, powinny zawierać odpowiednie frazy kluczowe.
Trafność contentu, dopasowanie do intencji odbiorcy
Profesjonalny audyt seo uwzględni także przydatność contentu dla użytkowników. Zweryfikowane zostaną takie kwestie, jak wyczerpanie tematu oraz zawartość ważnych dla odbiorców informacji. W niektórych audytach, pojawić się mogą także dane dotyczące autorytetu tematycznego – autorytet tematyczny to miara tego, w jakim stopniu witryna może być uznana za wartościowe źródło informacji z danej dziedziny.
Harmonogram treści
Na tym etapie audytu, przygotowywany jest też harmonogram rozbudowy treści. Sporządzany jest plan publikacji tekstów na stronie głównej i na poszczególnych podstronach, dobierane są tematy artykułów blogowych. Zazwyczaj przygotowywany jest także harmonogram artykułów sponsorowanych, czyli przeznaczonych do publikacji na portalach zewnętrznych.
Jeśli na stronie znajdują się już teksty, ale wymagają optymalizacji, również uwzględniane jest to w harmonogramie.
Obszar analizy | Opis | Wyniki audytu |
---|---|---|
Ilość treści | Czy ilość contentu na stronie jest wystarczająca? | Informacje na temat koniecznych prac związanych z przygotowaniem nowych treści |
Jakość treści | Czy jakość contentu jest niska, wystarczająca, wysoka? | Informacje w pigułce na temat unikalności, przydatności, jakości contentu |
Elementy graficzne | Jaka jest jakość contentu graficznego? | Rekomendacje dotyczące poprawy jakości zdjęć, optymalizacji ALT tagów i nazw plików |
Trafność contentu | Czy content jest dopasowany do potrzeb odbiorców? | Ocena dopasowania treści do intencji użytkowników, budowy autorytetu tematycznego |
Harmonogram treści | Jakie treści warto przygotować? | Uporządkowanie prac związanych z contentem, przemyślany plan treści |
Audyt SEO treści – najważniejsze informacje
Audyt techniczny seo – co znajdziesz w tej części?
Audyt SEO pozwala na znalezienie błędów związanych ze strukturą strony www i architekturą informacji. Jest to ważny punkt – problemy z tego zakresu utrudniają indeksację i mają negatywny wpływ na wrażenia użytkowników. W części audytu dotyczącej optymalizacji technicznej znajdziesz informacje na temat tego, czy strona jest przyjazna dla użytkowników, czy proces zakupów przebiega bez problemów. Specjaliści sprawdzają także, czy podział na kategorie i podkategorie jest logiczny, a użytkownik nie będzie miał problemów, żeby znaleźć konkretne informacje.
Linkowanie wewnętrzne
Dzięki linkowaniu wewnętrznemu roboty sprawniej poruszają się w obrębie strony www lub sklepu e-commerce, a to zwiększa szybkość i jakość indeksacji. Linki wewnętrzne są też przydatne dla użytkowników – stanowią element nawigacji, wskazują na powiązane tematycznie treści.
Podczas audytu specjalista sprawdzi czy sieć linkowania wewnętrznego jest poprawnie wdrożona, zidentyfikuje nieprawidłowe lub zbędne odnośniki. Uzyskasz odpowiedź na takie pytania, jak:
- Czy linki prowadzą do powiązanych tematycznie podstron?
- Czy witryna zawiera podstrony, na które nie prowadzi żaden link (sieroty)?
- Czy na stronie znajdują się uszkodzone linki?
- Czy linki umieszczone są również w stopce?
- Czy anchor teksty są naturalnie wplecione w treści.
Szybkość ładowania strony internetowej
Szybkość ładowania to kolejny, istotny parametr. Zbyt długi czas oczekiwania na załadowanie strony, skutkuje opuszczeniem witryny przez odbiorcę i wysokim współczynnikiem odrzuceń. Ponadto, roboty Google nie chcą w dodatkowy sposób obciążać witryny – niska wydajność strony to mniejszy crawl budget.
Celem audytu SEO jest sprawdzenie prędkości ładowania strony na urządzeniach mobilnych i desktopowych. Oprócz samej weryfikacji, przedstawiane są też zalecania optymalizacyjne.
W zależności od rodzaju CMS-a (np. WordPress, Prestashop lub inny), możemy spotkać się z różnymi rozwiązaniami i ograniczeniami. Wśród czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na prędkość ładowania, znajdują się: niezoptymalizowany kod strony, nieskompresowane grafiki, duża liczba zbędnych wtyczek.
Responsywność strony
Zarówno strona internetowa, jak i sklep e-commerce, powinny być mobile friendly. Użytkownicy bardzo często korzystają z Internetu za pośrednictwem smartfonów i tabletów, a witryny, które nie są zoptymalizowane pod tym kątem, tracą wiarygodność i generują mniejsze zyski. Zgodnie z danymi w Omni-commerce. Kupuję wygodnie aż 88% użytkowników deklaruje, że oczekuje, że sklep e-commerce będzie miał wersję mobilną.
Podczas audytu SEO sprawdzana jest responsywność witryny, między innymi:
- Czy strona w poprawny sposób wyświetla się na ekranach o różnej rozdzielczości?
- Czy tekst jest czytelny?
- Czy grafiki są widoczne?
- Czy użytkownik może bez problemu przeprowadzić wybrane akcje?
- Czy przyciski są wygodne w użyciu.
- Czy strona działa sprawnie, czy ładuje się bez problemów?
- Czy formularze kontaktowe są proste i bezproblemowe w uzupełnieniu?
Błędy 404
Błąd 404 to informacja na temat nieaktywnych, nieodwiedzanych przez roboty podstron. Taki błąd wskazuje na to, że przeglądarka mogła połączyć się z serwerem, jednak serwer nie odnalazł danego zasobu. Przyczyną takich błędów jest zazwyczaj przeniesienie podstrony na inny adres url, ale bez wykonania przekierowania. Kompleksowe audyty SEO obejmują także sprawdzenie błędów 404 – jest to ważne, ponieważ zbyt duża liczba błędów 404 wpływa negatywnie zarówno na widoczność strony www, jak i na satysfakcję użytkowników.
Sitemapa, czyli mapa witryny
Sitemapa to plik w formacie XML, który znajduje się na serwerze. Sitemapa zawiera szczegółowe informacje na temat wszystkich adresów URL witryny, stanowi zbiór danych dotyczących struktury i zawartości strony. Ów plik jest skanowany przez roboty Google, a jego poprawność ma wpływ na szybkość i jakość indeksacji. Brak sitemapy może uniemożliwić proces indeksacji.
Optymalizacja adresów URL
Techniczna część audytu, zawiera również informacje na temat długości adresów url oraz tego, czy zawierają one odpowiednie słowa kluczowe. Zbyt długie URL-e, z przypadkowymi znakami, są nieintuicyjne dla odbiorców oraz Google botów. Ważne więc, by adresy url zawierały słowa kluczowe dopasowane do zawartości podstrony.
Dane strukturalne
Kolejne informacje, jakie uzyskasz dzięki audytowi SEO, dotyczą danych strukturalnych. Czy na Twojej stronie występują mikroformaty, a jeśli tak, to czy zostały zaimplementowane w prawidłowy sposób?
Jest to kolejny istotny punkt, ponieważ dane strukturalne sprawiają, że roboty lepiej rozumieją strukturę i tematykę strony www, wspierają budowę autorytetu tematycznego. Dane strukturalne, są też przydatne dla użytkowników – już z poziomu SERP dostarczają informacji np. na temat dostępności czy ceny produktu.
Meta dane
W części technicznej audytu SEO powinna też pojawić się informacja na temat metadanych, czyli meta title i meta description. Metadane zawierają podstawowe informacje na temat zawartości i głównej tematyki poszczególnych podstron. Z punktu widzenia SEO, znaczenie mają meta tytuły, meta opisy mogą jednak być zachęcające dla użytkownika i zwiększyć CTR witryny. Audyt wykaże czy metadane strony są poprawnie zoptymalizowane.
Certyfikat SSL
Certyfikat SSL potwierdza, że połączenie między przeglądarką a serwerem jest szyfrowane, a dane użytkowników oraz przeprowadzane przez nich transakcje, bezpieczne. Brak certyfikatu sprawia, że na stronie www pojawia się informacja o potencjalnym zagrożeniu. Zazwyczaj skutkuje to wyłączeniem witryny przez użytkownika i wzrostem współczynnika odrzuceń. Przy audycie SEO weryfikowane są także kwestie związane z certyfikatem SSL.
Przekierowania
Strona www bądź sklep internetowy mogą wyświetlać się pod różnymi adresami, na przykład: http://www.domena.pl, https://www.domena.pl, http://domena.pl, https://domena.pl – istotne jest, aby adresy były ujednolicone. Specjaliści przygotowujący audyt zweryfikuję także tę kwestię.
Dane lokalizacyjne
Na stronie internetowej powinny znajdować się szczegółowe dane firmy. Przede wszystkim: pełna nazwa, adres siedziby głównej i oddziałów, e-mail, telefon, zasięg działania, NIP. Dobrą praktyką jest też umieszczanie innych, przydatnych dla użytkownika informacji i elementów, na przykład mapki interaktywnej.
Stopka
Stroka strony bądź sklepu internetowego także powinna być w odpowiedni sposób zoptymalizowana. Ważne, żeby zawierała takie informacje, jak:
- dane adresowe,
- godziny otwarcia,
- linki do najważniejszych sekcji,
- odnośniki do mediów społecznościowych.
Audyt strony obejmuje weryfikację stopki i przygotowanie rekomendacji dotyczących optymalizacji.
Element audytu | Opis | Korzyści |
---|---|---|
Linkowanie wewnętrzne | Czy linki wewnętrzne zostały poprawnie zaimplementowane? | Poprawa nawigacji użytkownika i robotów, eliminacja zbędnych linków |
Szybkość ładowania strony | Czy czas ładowania strony www wynosi poniżej 3 sekund? | Wdrożenie odpowiednich prac, minimalizacja współczynnika odrzuceń |
Responsywność strony | Czy strona poprawnie wyświetla sią na urządzeniach mobilnych i stacjonarnych? | Poprawa user experience, zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania |
Błędy 404 | Czy na stronie występują błędy 404? | Lista błędów i możliwość ich usunięcia |
Sitemapa (Mapa witryny) | Czy został przygotowany plik sitemap.xml? | Przygotowanie lub optymalizacja pliku, usprawnienie indeksacji |
Optymalizacja adresów URL | Czy adresy url są unikalne i przyjazne dla użytkownika? | Przygotowanie adresów url, które są czytelne oraz przyjazne dla użytkowników i robotów |
Dane strukturalne | Czy wdrożone zostały mikroformaty? | Lepsze rozumienie zawartości strony przez roboty wyszukiwarek, poprawa autorytetu. |
Meta dane | Czy zaimplementowane zostały odpowiednie metadane? | Zwiększenie widoczności i CTR w wynikach wyszukiwania |
Certyfikat SSL | Czy wdrożony jest certyfikat SSL? | Poprawa bezpieczeństwa danych użytkowników |
Przekierowania | Czy przekierowania wykonane są poprawnie? | Ujednolicenie struktury URL, eliminacja problemów z indeksacją |
Dane lokalizacyjne | Czy na stronie znajdują się kompletne dane lokalizacyjne? | Wsparcie pozycjonowania lokalnego, dostarczenie odbiorcom podstawowych informacji |
Stopka | Czy stopka strony www jest zoptymalizowana? | Usprawnienie nawigacji, większa dostępność ważnych informacji |
Techniczny audyt seo – najważniejsze informacje
Audyt SEO a link building
Kolejna część audytu dotyczy linków zewnętrznych. Wartościowe linki świadczą o wiarygodności i jakości strony, mają wpływ na jej pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania, stanowią dodatkowe źródła ruchu. Audyt SEO dostarczy Ci takich informacji, jak:
- Jak wiele linków zwrotnych kieruje na Twoją witrynę? Które z podstron są najczęściej linkowane, a do których nie kierują żadne odnośniki?
- Czy profil linków jest naturalny, czy linki pozyskiwane są w regularny sposób, a profil zawiera zarówno linki dofollow, jak i nofollow.
- Z jakich źródeł pozyskiwane są linki zewnętrzne, czy są to portale, katalogi, fora, media społecznościowe, blogi?
- Czy linki są zróżnicowane, a więc czy pochodzą ze zróżnicowanych źródeł.
- Tematyczność, a więc czy linki zewnętrzne pochodzą z tematycznych źródeł (to właśnie takie odnośniki są najcenniejsze).
- Czy witryny linkujące są wiarygodne, czy profil linków witryn, z których pochodzą odnośniki, jest wysokiej jakości – zawiera linki nofollow i dofollow z wiarygodnych, tematycznych źródeł?
Audyt SEO a profile wysokiego autorytetu
Profile wysokiego autorytetu to Facebook, YouTube, LinkedIn, Pinterest, Twitter, a także różnego typu portale regionalne. W czasie audytu sprawdzane jest, czy firma działa na takich portalach, czy jest z nimi w jakimkolwiek stopniu powiązana.
Element audytu seo | Korzyści |
---|---|
Ile linków zewnętrznych pozyskała Twoje strona www? | Dane dotyczące liczby linków to punkt wyjścia w optymalizacji link buildingu |
Czy profil linków jest naturalny? | Dowiesz się, czy linki pozyskiwane są regularnie i ze zróżnicowanych źródeł, czy mają atrybuty dofollow i nofollow |
Z jakich źródeł pochodzą linki? | Audyt zweryfikuje, czy linki pochodzą z portali, katalogów, mediów społecznościowych, blogów itp. |
Czy linki są tematyczne? | Czy źródła linkujące są tematycznie powiązane z Twoją branżą? |
Czy linkujące źródła są wartościowe? | Jak wygląda autorytet i profil linków źródeł, z których pozyskujesz odnośniki |
Czy wykorzystujesz profile wysokiego autorytetu? | Czy prowadzone są działania na Facebooku, YouTube i innych portalach? |
Audyt seo a profil linków zewnętrznych
Audyt strony a usługi Google
Kolejna część audytu to weryfikacja, czy firma wykorzystuje potencjał usług Google, np. czy podpięte zostały odpowiednie narzędzia analityczne oraz czy założony został Profil Firmy w Google.
Profil Firmy w Google
Profil Firmy w Google, dawniej wizytówka Google Moja Firma, to bezpłatne, ale mające wiele zalet narzędzie. Profil firmy umożliwia zarządzanie wizytówkami przedsiębiorstw, dostarcza odbiorcom ważnych informacji na temat firmy ( np. takich, jak adres firmy, adres strony www bądź sklepu internetowego, zdjęcia, opis oferty).
Wizytówki widoczne są w wynikach wyszukiwania Google, w zakładce Mapy oraz w aplikacji Google Maps. Prawidłowo zoptymalizowany profil może być wyświetlany w sekcji Local Pack, która generuje wysoki CTR, pierwsza pozycja w Local Pack może zyskać CTR w wysokości 17,8%.
Audyt SEO zweryfikuje, czy został założony Profil Firmy w Google oraz czy ów profil wymaga poprawek, na przykład takich, jak:
- optymalizacja tytułu,
- optymalizacja opisu,
- wdrażanie wpisów,
- odpowiedzi na komentarze użytkowników,
- dodanie zdjęć.
Google Search Console
Google Search Console to kopalnia wiedzy na temat kondycji strony www, indeksacji, wyświetleń i kliknięć. Narzędzie umożliwia weryfikację różnego typu problemów, ważne więc, by było zainstalowane na każdej stronie internetowej, która ma uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
W ramach audytu weryfikowane jest, czy strona www ma panel Google Search Console.
Google Analytics
Z Google Analytics warto korzystać na każdym etapie pozycjonowania strony. Google Analytics pozwala na weryfikację liczby użytkowników odwiedzających stronę, nowych sesji, źródła ruchu, konwersji.
Podczas audytu SEO, specjaliści sprawdzą, czy na stronie znajduje się kod GA. Jeśli nie, w rekomendacjach pojawi się informacja dotycząca instalacji.
Audyt SEO a usługi Google | Opis | Korzyści |
---|---|---|
Profil Firmy w Google | Czy firma ma poprawnie zoptymalizowany profil w Google? | Optymalizacja Profilu Firmy w Google, to dodatkowa widoczność w wynikach wyszukiwania, szansa na zwiększenie CTR |
Google Search Console | Czy strona wykorzystuje możliwości Google Search Console? | Narzędzie dostarcza danych na temat indeksacji, CTR, problemów technicznych strony |
Google Analytics | Czy wykorzystywany jest potencjał Google Analytics? | Dane na temat pozyskiwania ruchu, użytkowników, konwersji |
Audyt seo a usługi Google
Jakie jeszcze błędy na stronie www lub w sklepu e-commerce uwzględnia audyt SEO?
Audyt, w zależności od strony www lub sklepu e-commerce, może zawierać takie informacje, jak:
- Czy na stronie www znajdują się inne błędy? Czy coś wymaga szczególnej poprawy?
- Czy witryna została zaatakowana przez hackerów?
- Czy na stronę internetową zostały nałożone kary Google?
- Czy zostały zainstalowane niepotrzebne wtyczki?
- Audyt sklepu internetowego często obejmuje kwestię metod płatności i dostawy.
Podsumowanie audytu SEO i instrukcje
Na końcu audytu znajduje się podsumowanie. To skrócona ocena jakości strony, wiedza w pigułce na temat tego, co działa, a co nie. Z podsumowania dowiesz się, jaka jest ogólna widoczność strony internetowej, w jakiej kondycji jest witryna, czy jest przyjazna dla użytkowników, jakie zmiany należy wdrożyć w pierwszej kolejności.
Do audytu często dołączone są także instrukcje, na przykład:
- Dużym problemem są duplikaty treści, należy je usunąć i zastąpić nowymi, unikalnymi tekstami.
- Choć liczba linków zewnętrznych jest dość duża, link building wymaga optymalizacji. Linki pochodzą z nietematycznych źródeł, pozyskiwane są z mało zróżnicowanych miejsc. Takie odnośniki, zamiast zwiększać wiarygodność strony www, szkodzą.
- Strona nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych. Google w pierwszej kolejności indeksuje właśnie takie witryny. Problemy z optymalizacją mobilną uniemożliwiają uzyskanie wysokich pozycji w wynikach organicznych.
Audyt SEO a widoczność wyszukiwarce Google
Audyt SEO to dopiero pierwszy krok. Po przeprowadzeniu audytu i przygotowaniu strategii, zespół specjalistów SEO rozpoczyna prace nad zwiększeniem widoczności strony w wyszukiwarce Google. Implementowane są działania z zakresu optymalizacji strony www, ruszają prace poza witryną.
Co ważne, nawet najbardziej szczegółowy audyt strony, nie zwalnia z prowadzenia analityki. Na bieżąco należy śledzić wyniki działań, sprawdzać czy wprowadzone zmiany, nowe postronny zostały zaindeksowane, czy liczba linków przychodzących i autorytet domeny wzrastają. Cały czas trzeba też pamiętać o analizie konkurencji.
Dlaczego warto wykonać audyt seo strony internetowej?
Audyty SEO to weryfikacja każdej części Twojej witryny, zaczynając od analizy słów kluczowych, po linkowanie wewnętrzne, działania off-site, różnego typu błędy i usterki. Taka analiza umożliwia sporządzenie długofalowego planu działań, którego celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji witryny. Audyt może być pomocny także podczas innych prac z zakresu e-marketingu.
Co daje weryfikacja strony pod kątem SEO (search engine optimization)
?
- Po zakończeniu audytu otrzymasz plik z informacjami na temat swojej strony, zyskasz wiedzę na temat najistotniejszych błędów optymalizacyjnych, zrozumiesz, na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę.
- Audyt pozwala wszystko uporządkować, sprawdzić, czy wybrane frazy są wyszukiwane przez użytkowników (pozycjonowanie fraz, który miesięczna liczba wyszukiwań równa jest zeru, mija się z celem).
- Informacje zawarte w audycie to także wartościowa wiedza z zakresu pozycjonowania. Dostępne w pliku wskazówki pozwalają na lepsze rozumienie całego procesu.
Audyt SEO, a Google Ads / Adwords
Przeprowadzenie audytu SEO może wspomóc działania z zakresu kampanii reklamowych w systemie Google Ads (dawniej Adwords). Jeśli meta dane oraz treść będą odpowiednio zoptymalizowane, jakość strony docelowej znacznie wzrośnie. A jakość strony docelowej jest jednym z czynników wpływających na ranking reklamy.
Kiedy audyt SEO jest szczególnie wskazany?
Kiedy audyt SEO jest szczególnie zalecanym rozwiązaniem?
- Spadki widoczności – audyt warto przeprowadzić w przypadku zauważenia znacznych spadków widoczności strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Szczegółowa analiza umożliwi wyłapanie błędów, które mają negatywny wpływ na widoczność strony www i wrażenia użytkowników.
- Modyfikacja strony www – audyt jest zalecany po wprowadzeniu dużych zmian w obrębie witryny. Analiza wykaże czy działania mają negatywny wpływ na widoczność i użyteczność strony.
- Przed rozpoczęciem współpracy z agencją seo – dowiesz się, jaka jest wyjściowa kondycja Twojej strony i będziesz mógł ocenić efekty pracy specjalistów.
- Na etapie uruchamiania nowej strony www lub sklepu e-commerce – audyt pomoże już na samym początku wyłapać wszelkie problemy z zakresu struktury witryny, linkowania itp. Wprowadzenie zmian z wyprzedzeniem da większe szanse na sukces.
- Po migracji strony – kolejnym, ważnym powodem, dla którego warto wykonać audyt seo, jest migracja witryny na nowy serwer. Audyt wykaże, czy wszystkie prace zostały wykonane w prawidłowy sposób, pozwoli też na ocenę nowego hostingodawcy.
- Ataki hakerskie lub złośliwe oprogramowanie – jeśli Twoja strona została zaatakowana lub zaimplementowano na niej złośliwe oprogramowanie, audyt także jest wskazany. Oceni on szkody spowodowane atakiem oraz pomoże w przygotowaniu planu naprawczego i odzyskaniu utraconych pozycji.
Tak naprawdę, Twoja witryna powinna przejść kilka audytów SEO. Pozwoli to na bieżące wyłapanie błędów, opracowanie przemyślanej strategii, dostosowanie treści do potencjalnych klientów (który potrzeby mogą się zmieniać). To droga, by osiągnąć wysoką pozycję strony internetowej w wynikach Google.
Audyt seo cennik
Ile kosztuje audyt SEO? Oczywiście wszystko zależy od konkretnej agencji. W większości przypadków, audyt przeprowadzany jest w ramach comiesięcznego abonamentu i nie wymaga dodatkowej płatności. Klient podpisuje umowę na pozycjonowanie i w pierwszej kolejności, zanim rozpoczną się jakiekolwiek działania, przeprowadzany jest audyt SEO.
Co jednak, jeśli umowa nie obejmuje audytu lub gdy podpisanie umowy na SEO nie jest brane pod uwagę? Standardowa cena wynosi od około 2000 do 4000 zł. Nie jest to regułą, zdarzają się zarówno niższe, jak i o wiele wyższe ceny. Na ostateczne koszty wpływa kilka czynników, są to:
- Wielkość strony internetowej – analiza bardziej rozbudowanych witryn, z większą liczbą podstron, jest bardziej czasochłonna i generuje większe koszty.
- Typ strony – z innymi kosztami audytu seo spotkasz się w przypadku e-commerce z tysiącami produktów, z innymi przy prostej stronie wizytówkowej czy w przypadku portalu ogólnopolskiego.
- Personalizacja raportu – koszty audytu mogą wzrastać wraz z potrzebami firmy. Inne koszty związane będą z samą analizą witryny, inne z analizą oraz konkretnymi rekomendacjami wdrożeniowymi, planem działań, szczegółowym harmonogramem treści.
- Dodatkowe usługi w pakiecie – cena wzrośnie także z dodatkowymi usługami, na przykład szkoleniami dla zespołu.
Darmowy audyt SEO online
Niektóre z agencji SEO oferują darmowy audyt strony internetowej, inne przeprowadzają audyt strony www dopiero po podpisaniu umowy na pozycjonowanie lub za dodatkową opłatą. Jaka opcja jest najkorzystniejsza dla właściciela witryny? Spieszymy z odpowiedzią.
Warto zaznaczyć, że darmowy audyt SEO nie jest tym samym, co kompleksowy audyt przeprowadzany po rozpoczęciu współpracy.
- W przypadku kompleksowego audytu SEO otrzymasz obszerny zbiór danych, kilkadziesiąt stron informacji, wykresów ze specjalistycznych narzędzi, wytycznych. Każda podstrona strony www lub sklepu e-commerce zostanie dokładnie przeanalizowana. Przygotowanie takiego audytu jest czasochłonne, wymaga specjalistycznej wiedzy.
- W przypadku darmowego audytu otrzymasz o wiele mniej informacji. Taki audyt to zazwyczaj rozmowa na temat ogólnej kondycji strony. Nie jest to kompendium wiedzy na temat witryny, a jedynie ogólne informacje.
Ile trwa audyt seo?
Czas trwania audytu seo uzależniony jest od kilku czynników, przede wszystkim od wielkości strony www i rodzaju samego audytu.
- Audyt online trwa zwykle od 30 minut do godziny.
- Darmowe mini audyty, można wygenerować za pomocą narzędzi online i uzyskać dane w przeciągu kilu sekund.
- Profesjonalny audyt, przeprowadzany przed rozpoczęciem pozycjonowania lub zamówiony jako samodzielna usługa, trwa od około dwóch tygodni (dla mniejszych stron www), do miesiąca i dłużej (przy rozbudowanych witrynach).
Jak zrobić audyt seo samodzielnie? Czy to dobre rozwiązanie?
Oczywiście, możesz samodzielnie wykonać audyt seo. Musisz jednak wiedzieć, że uzyskanie kompletu ważnych danych na temat strony www lub sklepu e-commerce, wymaga wiedzy z zakresu pozycjonowania, contentu i szeroko pojętego e-marketingu.
- Przy audycie pomocne będą takie narzędzia, jak Ahrefs, Senuto, Majestic SEO, Moz Link Explorer, GTmetrix.
- Tak samo, jak w przypadku audytów przeprowadzanych przez agencje seo, pierwszym krokiem powinna być analiza ruchu i ogólnej widoczności, następnie warto przejść do contentu, kwestii technicznych, link buildingu.
- Zacznij od strony głównej, potem skup się na kolejnych sekcjach strony.
Audyt seo strony www lub sklepu e-commerce: dane, które musisz znać
- 53% całkowitego ruchu na stronach internetowych i w sklepach e-commerce pochodzi z wyszukiwarek, a ponad 90% użytkowników klika tylko wyniki z pierwszej strony Google. Uzyskanie widoczności w wynikach organicznych jest więc bardzo ważne, a audyt SEO stanowi podstawę skutecznych działań SEO.
- Zgodnie z raportem Omni-commerce. Kupuję wygodnie, z 2024 roku, 100% użytkowników przynajmniej raz zrobiło zakupy przez Internet. Aż 37% użytkowników kupuje w sieci minimum 5 razy w miesiącu. Pokazuje to, jak istotna dla Twojego biznesu jest widoczność w sieci oraz poprawnie zoptymalizowana witryna.
- 46% wszystkich wyszukiwań w Google dotyczy firm działających w konkretnej lokalizacji, co podkreśla znaczenie pozycjonowania lokalnego, na które składa się między innymi dobór lokalnych fraz kluczowych czy optymalizacja Profilu Firmy w Google. Obie te kwestie uwzględniane są w audycie SEO.
- Pierwsza pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania uzyskuje średni CTR na poziomie 28,75%.
Audyt seo – podsumowanie
Audyt SEO jest analizą strony internetowej lub sklepu e-commerce. To weryfikacja błędów, przydatności dla użytkownika, poziomu optymalizacji technicznej witryny. Zawarte w audycie informacje powinny być pogrupowane w logiczny sposób i dotyczyć każdej z podstron: od strony głównej, przez sekcje ofertowe po kontakt. Na początku audytu zazwyczaj znajduje się spis treści, następny element to rozdziały, z których każdy opisuje konkretne elementy witryny, na końcu znajduje się podsumowanie przeprowadzonej analizy. Przykładowy podział to:
- Spis treści
- Wstęp
- Ogólna kondycja strony
- Struktura strony
- Analiza konkurencji
- Analiza słów kluczowych
- Analiza i harmonogram treści
- Techniczna optymalizacja SEO
- Usługi Google
- Inne błędy
- Strategia pozycjonowania
- Zakończenie i podsumowanie.
Taka analiza umożliwia przygotowanie skutecznej strategii e-marketingowej, zwiększenie widoczności i jakość strony www lub sklepu e-commerce, a w następstwie konwersji.
Darmowy audyt SEO - czy to dobre rozwiązanie?
Darmowy audyt SEO może być dobrą opcją dla małych, mających ograniczony budżet firm. Bezpłatne rozwiązanie nie dostarcza jednak tak szczegółowych informacji, jak płatny audyt. Optymalnym rozwiązaniem może być wykonanie bezpłatnego audytu, a po pewnym czasie, uzupełnienie go o dokładną analizę strony.
Audyt SEO online - jak się przygotować?
W jaki sposób możesz przygotować się do audytu SEO?
- Lista celów: Przygotuj listę celów biznesowych i oczekiwań związanych z SEO i audytem.
- Historia zmian: Jeśli to możliwe, przygotuj historię wcześniejszych działań SEO, które zostały przeprowadzone na stronie.
- Pytania i wątpliwości: Przygotuj listę pytań i tematów, które szczególnie Cię interesują, przedstaw je podczas rozmowy ze specjalistą.
Sprawdzanie strony www - czy zdać się na agencję SEO?
Powierzenie analizy strony www agencji seo ma wiele plusów. Przede wszystkim, zespół agencji to zwykle specjaliści z różnych dziedzin – seo, copywriting, link building itp. Dzięki temu, nad Twoją witryną czuwać będą osoby specjalizujące się w różnych elementach pozycjonowania. Co więcej, agencje często korzystają z zaawansowanych narzędzi, które umożliwiają szczegółową analizę i efektywną optymalizację strony.
Audyt SEO - cena?
Koszt audytu SEO uzależniony jest od kilku czynników, są to:
- Zakres audytu: bardziej szczegółowe audyty będą droższe.
- Reputacja i doświadczenie firmy audytującej: renomowane agencje mogą pobierać wyższe stawki.
- Wielkość strony: większe, bardziej złożone strony mogą wymagać bardziej intensywnych prac, co wpłynie na cenę.
Ceny mogą wahać się od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Zawsze warto poprosić o szczegółową ofertę i dokładnie przeanalizować, co obejmuje cena audytu.
Gdzie zrobić audyt SEO?
Audyt SEO można wykonać w każdej agencji SEO / SEM, w tym także w 1stplace.pl. Sprawdzimy, jakie prace trzeba wykonać na Twojej witrynie, czy jest ona widoczna dla robotów Google, jakie pozycje zajmuje w wynikach wyszukiwania.