Audyt SEO – postaw na szczegółową weryfikację strony www pod kątem pozycjonowania. Zdobądź wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google i ciesz się z rosnącej konwersji. Audyt SEO to całkowita podstawa, dzięki której możliwe jest opracowanie planu działań z zakresu prac na stronie internetowej i poza nią.
Na czym dokładnie polega audyt? Jakie prace obejmuje? Ile trwa audyt SEO? Odpowiedź poniżej.
Podczas audytu SEO (z ang. search engine optimization), sprawdzamy kondycję strony pod kątem SEO i pozycjonowania. To bardzo ważny krok jaki musi wykonać agencja SEO, umożliwiający przygotowanie strategii działań, zaplanowanie zmian, uzyskanie informacji na temat błędów, które trzeba jak najszybciej usunąć. Jakie konkretnie prace obejmuje audyt strony internetowej bądź sklepu e-commerce?
Zazwyczaj audyt SEO rozpoczyna się od szczegółowej weryfikacji ogólnej kondycji strony www. Specjaliści sprawdzają stronę pod kątem widoczności w wyszukiwarce Google, weryfikują, na jakie frazy kluczowe wyświetla się w TOP10, na jakie w TOP50, jaki ruch organiczny generuje.
Kolejne parametry to wiek domeny, jej autorytet oraz zgodność zawartości strony www z opisem. Wszystko odbywa się z wykorzystaniem narzędzi analitycznych, na przykład takich, jak Ahrefs. Audyt uwzględnia także analizę konkurencji, sprawdzenie widoczności stron głównych konkurentów.
Po zakończeniu takiej weryfikacji otrzymasz więc kompleksowe informacje dotyczące prac, jakie trzeba wykonać na Twojej witrynie.
Następne z działań to analiza słów kluczowych, na które wyświetla się strona oraz, na które ma zyskać widoczność w Internecie. Nawet jedno źle dobrane słowo kluczowe może wiele namieszać. Słowa i frazy kluczowe powinny być dopasowane do specyfiki biznesu, być zgodne z zapytaniami użytkowników znajdujących się na różnych etapach podróży zakupowej.
Linki przychodzące to jeden z ważniejszych czynników rankingowych. Im więcej dobrej jakości linków, tym strona ma szansę na większy autorytet i wyższe pozycje w Google. Podczas audytu SEO sprawdzana jest liczba linków zewnętrznych, sporządzana jest także ogólna ocena jakości profilu linków.
Struktura strony internetowej bądź sklepu e-commerce powinna być przyjazna zarówno użytkownika, jak i dla robotów Google. Koniecznie trzeba zadbać o logicznie rozplanowane kategorii i przejrzyste menu.
Następny etap to weryfikacja treści. W czasie audytu należy sprawdzić, czy na danej stronie występują teksty i jaka jest ich jakość. Weryfikowane są: nasycenie słowami kluczowymi, nagłówki, długość tekstów. Sprawdzana jest również duplikacja treści – jeśli na stronie znajdują się skopiowane teksty, trzeba je usunąć i zastąpić nowymi, oryginalnymi. Zarówno zewnętrzna, jak i wewnętrzna duplikacja treści są niepożądane.
Kolejnym parametrem jest stosunek treści do ilości kodu. Na podstawie tej informacji można określić, czy na stronie nie występuje zbyt duża ilość kodu bądź za mała ilość treści.
Roboty Google zaczynają indeksację od strony głównej. Ważne więc, by na stronie głównej znajdowały się ciekawe teksty, odpowiednio skompresowane grafiki, dobrze zoptymalizowane nagłówki. To samo dotyczy podstron, które zawierają opisy produktów i usług.
Ważnie są także artykuły blogowe. Artykuły blogowe umożliwiają uzupełnienie ważnych słów kluczowych, między innymi fraz long tail, czyli fraz długiego ogona, zwiększają też ruch organiczny, a także autorytet strony.
Na tym etapie audytu przygotowywany jest harmonogram rozbudowy treści. Sporządzany jest plan publikacji tekstów na stronie głównej, na poszczególnych podstronach, dobierane są tematy artykułów blogowych. Zazwyczaj przygotowywany jest także harmonogram artykułów sponsorowanych, czyli przeznaczonych do publikacji na portalach zewnętrznych.
Jeśli na stronie znajdują się już teksty, jednak wymagają optymalizacji, również uwzględniane jest to w harmonogramie.
Podczas audytu specjalista sprawdza sieć linkowania wewnętrznego – czy linkowanie wewnętrzne było wdrożone, czy istnieją nieprawidłowe lub zbędne odnośniki.
Dzięki linkowaniu wewnętrznemu roboty sprawniej poruszają się w obrębie strony, co ma wpływ na indeksowanie. Linki wewnętrzne są też pomocne dla użytkowników.
Mata dane, czyli meta title i meta description, widoczne są z poziomu wyszukiwarki. Za pomocą meta danych możemy zachęcić użytkownika do wejścia na stronę.
Audyty SEO obejmują także weryfikację kwestii technicznych, między innymi sprawdzenie czy roboty Google odwiedzają i indeksują stronę internetową, czy wszystkie podstrony są indeksowane.
Na indeksację wpływają różne czynniki, między innymi plik robots.txt oraz .htaccess, wydajność serwera, jakość i częstotliwość dotychczasowych prac z zakresu pozycjonowania.
Weryfikacja techniczna obejmuje również:
Błąd 404 zdefiniować możemy jako informację o nieaktywnych nieodwiedzanych przez roboty stronach. Taki błąd informuje nas o tym, że przeglądarka mogła połączyć się z serwerem, jednak serwer nie odnalazł danego zasobu. Kompleksowe audyty SEO obejmują również sprawdzenie, czy na stronie występują błędy 404, a jeśli tak, to w jakiej liczbie.
Sitemapa to plik w formacie XML, który znajduje się na serwerze. Sitemapa zawiera szczegółowe informacje na temat wszystkich adresów URL witryny. Jest to ważny dla robotów zbiór danych na temat struktury i zawartości witryny.
Podczas audytu sprawdzane jest, czy strona ma sitemapę.
Szybkość ładowania strony to jeden z istotniejszych parametrów, obowiązkowo powinien zostać sprawdzony przy audycie SEO. Prędkość ładowania jest czynnikiem rankingowym i ma duży wpływ na zadowolenie użytkowników. Zbyt długi czas oczekiwania na załadowanie się strony skutkuje opuszczeniem witryny i wysokim współczynnikiem odrzuceń.
Audyt SEO to także sprawdzenie, jak szybko strona się ładuje, jak przebiega ładowanie na urządzeniach mobilnych i w wersji desktopowej. Jeśli konieczna jest optymalizacja wspomnianego parametru, specjalista przedstawia możliwe rozwiązanie.
W zależności od rodzaju CMS-a (np. WordPress, Prestashop lub inny), możemy spotkać się z różnymi rozwiązaniami i ograniczeniami. Wśród czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na prędkość ładowania, znajdują się między innymi niezoptymalizowany kod strony, nieskompresowane grafiki, duża liczba zbędnych wtyczek.
Zarówno strona internetowa, jak i sklep e-commerce powinny mieć mobilną lub responsywną wersję. Użytkownicy bardzo często korzystają z Internetu za pośrednictwem urządzeń mobilnych – smartfonów, tabletów. Podczas audytu SEO koniecznie należy sprawdzić, jak strona wyświetla się na urządzeniach mobilnych.
ALT tagi, czyli atrybuty alt, to alternatywne opisy znajdujących się na stronie www grafik. Na wypadek problemów z załadowaniem grafiki użytkownik widzi informacje dotyczące zawartości zdjęć. Ponadto, roboty nie potrafią rozpoznać grafik, a dzięki atrybutom ALT wiedzą, co dane zdjęcie przedstawia.
Wpływ na pozycję strony internetowej mają także adresy url. W czasie audytu sprawdzane są unikalność adresów oraz zawartość istotnych w przypadku danej podstrony słów kluczowych.
Certyfikat SSL potwierdza, że połączenie jest szyfrowane, a dane użytkowników oraz przeprowadzane przez nich transakcje są bezpieczne. Brak certyfikatu sprawi, że na stronie pojawi się informacja o potencjalnym zagrożeniu. Przy audycie SEO weryfikujemy, czy taki certyfikat został wdrożony i do kiedy jest ważny.
Strona www bądź sklep internetowy mogą wyświetlać się pod różnymi adresami, na przykład: http://www.domena.pl, https://www.domena.pl, http://domena.pl, https://domena.pl – istotne jest, aby adresy były ujednolicone.
Na stronie internetowej powinny znajdować się szczegółowe dane firmy. Przede wszystkim: pełna nazwa, adres siedziby głównej i oddziałów, e-mail, telefon, zasięg działania, NIP. Na stronie dobrze też umieścić inne, przydatne dla użytkownika informacje dotyczące lokalizacji firmy.
Kolejnym zadaniem audytu SEO jest weryfikacja, czy na stronie występują mikroformaty. Mikroformaty to dane strukturalne ułatwiające robotom znalezienie konkretnych informacji i zrozumienie ich. Informacje mogą dotyczyć lokalizacji firmy, oferowanych produktów i usług.
Stroka strony bądź sklepu internetowego także powinna być w odpowiedni sposób zoptymalizowana. Ważne, żeby zawierała takie informacje, jak:
Audyt strony obejmuje także weryfikację stopki i przygotowanie rekomendacji dotyczących optymalizacji.
Profile wysokiego autorytetu to Facebook, Youtube, LinkedIn, Pinterest, Twitter, a także różnego typu portale regionalne. W czasie audytu sprawdzane jest, czy firma działa na takich portalach, czy jest z nimi w jakimkolwiek stopniu powiązana.
Kolejna część audytu to weryfikacja usług Google, to czy podpięte zostały odpowiednie narzędzia, czy założony został Profil firmy w Google.
Profil firmy w Google, dawniej wizytówka Moja Firma Google, to bezpłatne, ale mające wiele zalet narzędzie od Google. Profil Firmy w Google umożliwia zarządzanie wizytówkami przedsiębiorstw. Na profilu można umieścić wiele istotnych i przydatnych dla użytkowników informacji, na przykład adres, adres strony www bądź sklepu internetowego, zdjęcia.
Wizytówki widoczne są w wynikach wyszukiwania Google, w zakładce Mapy oraz w aplikacji Google Maps.
Prawidłową analizą strony internetowej można wiele osiągnąć oraz zyskać wyższe pozycje w wyszukiwarce Google. Kopalnią wiedzy jest narzędzie Google Search Console. Za pomocą wspomnianego narzędzia można uzyskać wiele informacji, na przykład dotyczących indeksowania strony, ruchu organicznego, problemów w obrębie strony, linków i innych. Narzędzie obowiązkowo powinno być zainstalowane na każdej stronie internetowej, która ma uzyskać wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Z Google Analytics warto korzystać na każdym etapie pozycjonowania stron. Za pomocą wspomnianego narzędzia uzyskamy cenne informacje, które sprawią, że optymalizacja strony przyniesie lepsze efekty. Dzięki Google Analytics sprawdzimy, jak zachowują się użytkownicy przebywający na naszej witrynie, wygenerujemy raporty dotyczące ruchu bądź konwersji.
Podczas audytu SEO sprawdzamy, czy na stronie znajduje się kod GA. Jeśli nie, narzędzie należy zainstalować na stronie.
Na końcu audytu zawsze znajduje się podsumowanie. Z podsumowania dowiemy się, jaka jest widoczność strony internetowej, w jakiej kondycji jest nasza witryna, czy jest przyjazna dla użytkowników, czyli naszych potencjalnych klientów, ile prac trzeba wykonać, jakie zmiany wdrożyć.
Audyt jest więc zbiorem informacji, których wykorzystanie prowadzi do zwiększenia widoczności w Google, konwersji i zysków.
Oczywiście audyt audytowi nierówny. Jak więc wygląda profesjonalna, kompleksowa analiza strony www bądź sklepu internetowego?
Audyt SEO musi być dobrze przemyślany, wszystkie informacje muszą być pogrupowane w logiczny sposób. Na początku zazwyczaj znajduje się spis treści, na końcu podsumowanie przeprowadzonej analizy. Każda z części powinna opisywać konkretną tematykę. Przykładowy podział to:
Niektóre z agencji SEO oferują darmowy audyt strony internetowej, inne przeprowadzają audyt strony www dopiero po podpisaniu umowy na pozycjonowanie lub za dodatkową opłatą. Jaka opcja jest najkorzystniejsza dla właściciela witryny? Spieszymy z odpowiedzią.
Warto zaznaczyć, że darmowy audyt SEO nie jest tym samym, co kompleksowy audyt przeprowadzany po rozpoczęciu współpracy.
W przypadku kompleksowego audytu SEO otrzymujemy obszerny zbiór danych, kilkadziesiąt stron informacji, wykresów ze specjalistycznych narzędzi, wytycznych. Każda podstrona strony www lub sklepu e-commerce jest dokładnie przeanalizowana. Przygotowanie takiego audytu jest czasochłonne, wymaga specjalistycznej wiedzy.
W przypadku darmowego audytu otrzymujemy o wiele mniej informacji. Taki audyt to zazwyczaj rozmowa na temat ogólnej kondycji strony. Nie jest to kompendium wiedzy na temat witryny, a jedynie ogólne informacje.
Darmowy audyt online dostarczy nam takich informacji, jak:
Pojawią się także pytania dotyczące oczekiwań, konkurencji, którą chcielibyśmy wyprzedzić, dotychczasowych działań z zakresu pozycjonowania.
Oczywiście bezpłatny audyt może nieco różnić się w zależności od konkretnej agencji SEO / SEM.
W zależności od agencji SEO prowadzone są inne praktyki. W 1stplace.pl przeprowadzamy dwa rodzaje audytów SEO.
Konsultacja ekspercka to darmowy audyt SEO, rozmowa online. Podczas spotkania nasz specjalista udostępnia Ci ekran komputera i przeprowadza ogólną analizę strony. Uzyskujesz więc garść informacji na temat strony www bądź sklepu e-commerce. Konsultacja jest całkowicie bezpłatna i niezobowiązująca. Po takim audycie możemy się rozstać. Jeśli jednak będziesz zainteresowany współpracą, przygotujemy wstępną ofertę.
Do przeprowadzenia kompleksowego audytu SEO przystępujemy po podpisaniu umowy. Jest to szczegółowa weryfikacja witryny.
Audyt SEO stanowi podstawę do opracowania strategii pozycjonowania. To właśnie audyt umożliwia sporządzenie długofalowego planu działań, którego celem jest uzyskanie jak najwyższych pozycji witryny. Audyt może być pomocny także podczas prac z zakresu szeroko pojętego e-marketingu.
Przemyślana działania pozwolą wyprzedzić konkurencję i sprawią, że będziemy cieszyć się większymi zyskami.
Co ciekawe przeprowadzenie audytu SEO może znacznie wspomóc działania z zakresu kampanii reklamowych w systemie Google Ads (dawniej Adwords). Jeśli meta dane oraz treść będą odpowiednio zoptymalizowane, jakość strony docelowej znacznie wzrośnie dla robotów Google weryfikujących jakość strony docelowej. Dzięki takiemu zabiegowi będziemy mogli płacić mniej za kliknięcia w nasze reklamy.
Niezwykle ważnym elementem audytu SEO jest również analiza dotychczasowych działań z zakresu pozycjonowania. Można ją zlecić zewnętrznej agencji SEO, która zweryfikuje stan obecny strony internetowej. Oczywiście należy mieć na uwadze, że nie każda agencja będzie obiektywna w ocenie działań.
Wykonanie kompleksowego audytu SEO jest bardzo ważne. Zarówno w przypadku stron www, jak i sklepów internetowych. Pozycjonowanie witryny bez uprzedniej weryfikacji, jej kondycji, bez przemyślanego planu działania będzie błądzeniem we mgle i z pewnością nie przyniesie oczekiwanych rezultatów.
Co daje weryfikacja strony pod kątem SEO?
Wiedza na temat błędów na stronie www – po zakończeniu audytu otrzymasz plik z informacjami na temat swojej strony. Zyskasz wiedzę na temat najistotniejszych błędów optymalizacyjnych, kondycji, zrozumiesz, na jakie kwestie należy zwrócić szczególną uwagę.
Dopasowanie słów kluczowych – słowa kluczowe bardzo często dobierane są w nieprzemyślany sposób. Audyt pozwala wszystko uporządkować, sprawdzić, czy wybrane frazy są wyszukiwane przez użytkowników (pozycjonowanie fraz, który miesięczna liczba wyszukiwań równa jest zeru, mija się z celem).
Większa wiedza z zakresu pozycjonowania – informacje zawarte w audycie to także wartościowa wiedza z zakresu pozycjonowania. Dzięki temu rozumiemy cały proces, możemy się też do niego włączyć, na przykład samodzielnie przygotowywać treści.
Audyt SEO to dopiero pierwszy krok. Po przeprowadzeniu audytu i przygotowaniu strategii, zespół specjalistów SEO rozpoczyna prace nad zwiększeniem widoczności strony w wyszukiwarce Google. Krok po kroku przeprowadzane są optymalizacja strony oraz prace poza witryną. Mowa tutaj o linkowaniu wewnętrznym, linkowaniu zewnętrznym wdrożeniu zoptymalizowanych pod kątem słów i fraz kluczowych treści, optymalizacji technicznej i innych.
Nawet najbardziej szczegółowy audyt strony nie zwalnia nas z prowadzenia analityki. Na bieżąco powinniśmy śledzić wyniki działań, sprawdzać czy wprowadzone zmiany, nowe postronny zostały zaindeksowane, czy liczba linków przychodzących i autorytet domeny wzrastają. Cały czas należy też pamiętać o analizie konkurencji.
Ile kosztuje audyt SEO? Oczywiście wszystko zależy od konkretnej agencji. W większości przypadków audyt przeprowadzany jest w ramach comiesięcznego abonamentu, nie wymaga więc dodatkowej płatności. Klient podpisuje umowę na pozycjonowanie i w pierwszej kolejności, zanim rozpoczną się jakiekolwiek działania, przeprowadzany jest audyt SEO.
Co jednak, jeśli umowa nie obejmuje audytu? Standardowa cena, w zależności od wielkości firmy, liczby zakładek strony internetowej, wynosi od 2000 do nawet 4000 zł. Choć oczywiście nie jest to regułą, zdarzają się zarówno niższe, jak i o wiele wyższe ceny.
Audyt strony jest bardzo potrzebny. Nie osiągniemy wyznaczonych celów, czyli nie zoptymalizujemy strony pod kątem SEO i pozycjonowania, nie zdobędziemy wysokich pozycji w Google bez przemyślanej strategii. Audyty to weryfikacja każdej części Twojej witryny, zaczynając od analizy słów kluczowych, po linkowanie wewnętrzne, aktualną pozycje w wynikach wyszukiwania.
Czy darmowy audyt seo jest wystarczający? Taki audyt z pewnością dostarczy nam informacji na temat ważnych pod kątem SEO parametrów naszej strony. Będą to jednak szczątkowe informacje, niewystarczające do rozpoczęcie pozycjonowania naszej witryny. Warto pamiętać, że konkurencja w dzisiejszych czasach jest bardzo duża, a słabe strony, które nie są przyjazne dla użytkownika i widoczne w wyszukiwarce nie przynoszą zysków.
Kompleksowy Audyt seo obejmuje: weryfikacje ogólnej kondycji i widoczności strony internetowej. W trakcie takich audytów weryfikowane są wszystkie, ważne pod kątem seo i pozycjonowania czynniki, na przykład takie, jak: dobór słów kluczowych, linkowanie wewnętrzne, jakość treści, linkowanie zewnętrzne, meta dane, adresy url, prędkość ładowania, responsywność, struktura strony, nagłówki, duplikacje treści, usługi Google.
Audyt SEO można wykonać w każdej agencji SEO / SEM, w tym także w 1stplace.pl. Sprawdzimy, jakie prace trzeba wykonać na Twojej witrynie, czy jest ona widoczna dla robotów Google, jakie pozycje zajmuje w wynikach wyszukiwania.
Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?
Dane firmowe
1stplace.pl sp. z o.o. sp.k.
Karola Libelta 1a/14
61-706 Poznań
NIP 7831766949
Jedna odpowiedź
mega obszerny artykul 🙂 sporo sie z niego dowiedzialem! dzieki!