Chcesz zwiększyć widoczność biznesu w sieci? Z pewnością tak. Ale, musisz wiedzieć jedno – aby pozycjonowanie było skuteczne, w pierwszej kolejności należy przygotować strategię działań on-site i off-site. A podstawą udanej strategii jest tytułowy audyt SEO. Audyt pozwala na weryfikację błędów na stronie, dostarcza informacji na temat aktualnej kondycji witryny i wyznacza kierunek działań.
W dalszej części naszego artykułu znajdziesz informacje na temat audytu SEO, dowiesz się, jak wygląda audyt darmowy, płatny czy online.
Audyt SEO ‒ co to?
Jak już wspominaliśmy powyżej, audyt SEO to szczegółowa weryfikacja strony internetowej lub sklepu e-commerce. Podczas audytu, analizowane są wszystkie, ważne pod kątem pozycjonowania elementy witryny. Sprawdzane są zarówno czynniki on-site, na przykład jakość treści, błędy techniczne, linkowanie wewnętrzne, jak i czynniki off-site, przede wszystkim linkowanie zewnętrzne.
Taka analiza dostarcza wielu informacji na temat kondycji strony, jej widoczności w wynikach wyszukiwania, błędów, prac, które trzeba wykonać w pierwszej kolejności.
Jak wygląda audyt SEO?
Jak wygląda audyt SEO? W zależności od agencji marketingowej bądź konkretnego specjalisty, audyty mogą różnić się od siebie. Profesjonalny audyt SEO powinien jednak składać się z kilku części, być w logiczny sposób podzielony na konkretne moduły. Na przykład:
- Ogólna kondycja strony www
- Porównanie z konkurencją
- Struktura strony www
- Metadane
- Jakość treści
- Aspekty techniczne (prędkość ładowanie, plik robots.txt, linki kanoniczne, certyfikat SSL i inne)
- Usługi Google: Google Search Console, Profil Firmy w Google i inne
- Dane lokalizacyjne
- Inne błędy
- Strategia
- Podsumowanie.
Zazwyczaj audyt SEO zawiera 50-60 stron, jest to nie tylko treść, ale także wykresy i screeny z narzędzi. Audyt często zawiera opis wstępnych rozwiązań, harmonogram prac, propozycje dotyczące rozbudowy treści.
Audyt SEO ‒ dlaczego jest ważny?
Dlaczego audyt SEO jest ważny? Przede wszystkim, stanowi on podstawę do przygotowania strategii pozycjonowania. Przemyślana strategia i regularne prace to podstawa w procesie zwiększania widoczności w sieci, droga do wyprzedzenia konkurencji i pomnożenia zysków.
Co więcej, zbiór szczegółowych informacji na temat danej witryny wskazuje kierunek prac, pokazuje, na jakich aspektach należy skupić się w pierwszej kolejności.
Darmowy vs. płatny audyt SEO
Spotkać się możemy z darmowymi, niezobowiązującymi audytami, jak i z audytami płatnymi, czy przeprowadzanymi w ramach współpracy z zakresu pozycjonowania. Czym różnią się wspomniane rodzaje audytu?
Darmowy audyt SEO
Darmowy audyt SEO to wstępna, ogólna analiza strony www lub sklepu internetowego. Podczas takiego audytu specjalista zwraca uwagę na najistotniejsze błędy i udziela ogólnych zaleceń optymalizacyjnych.
Darmowy audyt ogranicza się do informacji na takie tematy, jak:
- treści na stronie,
- adresy url,
- prędkość ładowania,
- bezpieczeństwo witryny (certyfikat SSL),
- wstępna analiza konkurencji.
Płatny audyt SEO
Płatny audyt SEO to szczegółowa analiza witryny, weryfikacja wszystkich elementów ważnych w procesie pozycjonowania, konkretny plan działania. Taki audyt najczęściej przeprowadzany jest w ramach umowy na pozycjonowanie. Część agencji oferuje także płatny audyt bez konieczności podpisania umowy na seo. Dopiero po przeprowadzeniu audytu rozpoczynają się prace w obrębie strony www i poza nią.
Audyt seo online
Warto też wspomnieć o audycie online. Na czym polega takie rozwiązanie? Najczęściej jest to rozmowa online, podczas której specjalista przeprowadza analizę witryny.
Tak samo, jak w przypadku generowania pliku, wykorzystywane są tutaj specjalistyczne narzędzia, zwykle Ahrefs czy Google Search Console. Sam audyt online obejmuje zwykle najważniejsze elementy witryny – tak, by rozmowa nie była zbyt długa i męcząca. Najczęściej omawiane są takie kwestie, jak:
1. Aktualna widoczność witryny i ruch organiczny
To analiza widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania, weryfikacja, na jakich pozycjach wyświetlane są najważniejsze dla firmy frazy kluczowe.
2. Analiza najważniejszych elementów pozycjonowania
- Content – Sprawdzenie ilości i jakość treści. Weryfikacja opisów usług i produktów oraz artykułów blogowych pod kątem długości, unikalności, optymalizacji, zawartości fraz kluczowych i przydatności dla użytkowników.
- SEO i UX – Czy strona ma przemyślaną strukturę? Czy jest intuicyjna w obsłudze i przyjazna dla użytkownika? Czy sprawnie się ładuje?
- Linkowanie zewnętrzne – Analiza profilu linków, czyli źródła, liczby i jakości odnośników zewnętrznych.
3. Podsumowanie – Podsumowanie powyższych kwestii, udzielenie wskazówek, zarysowanie planu działań.
Sesja online to prezentacja wyników na żywo, która pozwala na interaktywne omówienie problemów i wysłuchanie wskazówek. To także okazja do zadawania pytań, szybkiego wyjaśnienia wątpliwości, podjęcia dyskusji dotyczącej najlepszych praktyk SEO.
Wszystko to czyni audyt SEO online rozwiązaniem, na które decyduje się wielu właścicieli stron www i sklepów e-commerce.
Jaki audyt będzie lepszy dla Twojej strony? Najlepiej zdecydować się na obie wersje. Opcja bezpłatna dostarczy ogólnych informacji. Zyskasz też okazję, żeby poznać specjalistów, z którymi być może rozpoczniesz współpracę. Audyt płatny to obszerna wiedza na temat kondycji Twojej strony i koniecznych działań.
Darmowy audyt SEO - czy to dobre rozwiązanie?
Darmowy audyt SEO może być dobrą opcją dla małych, mających ograniczony budżet firm. Bezpłatne rozwiązanie nie dostarcza jednak tak szczegółowych informacji, jak płatny audyt. Optymalnym rozwiązaniem może być wykonanie bezpłatnego audytu, a po pewnym czasie, uzupełnienie go o dokładną analizę strony.
Audyt SEO online - jak się przygotować?
W jaki sposób możesz przygotować się do audytu SEO?
- Lista celów: Przygotuj listę celów biznesowych i oczekiwań związanych z SEO i audytem.
- Historia zmian: Jeśli to możliwe, przygotuj historię wcześniejszych działań SEO, które zostały przeprowadzone na stronie.
- Pytania i wątpliwości: Przygotuj listę pytań i tematów, które szczególnie Cię interesują, przedstaw je podczas rozmowy ze specjalistą.
Sprawdzanie strony www - czy zdać się na agencję SEO?
Powierzenie analizy strony www agencji seo ma wiele plusów. Przede wszystkim, zespół agencji to zwykle specjaliści z różnych dziedzin – seo, copywriting, link building itp. Dzięki temu, nad Twoją witryną czuwać będą osoby specjalizujące się w różnych elementach pozycjonowania. Co więcej, agencje często korzystają z zaawansowanych narzędzi, które umożliwiają szczegółową analizę i efektywną optymalizację strony.
Audyt SEO - cena?
Koszt audytu SEO uzależniony jest od kilku czynników, są to:
- Zakres audytu: bardziej szczegółowe audyty będą droższe.
- Reputacja i doświadczenie firmy audytującej: renomowane agencje mogą pobierać wyższe stawki.
- Wielkość strony: większe, bardziej złożone strony mogą wymagać bardziej intensywnych prac, co wpłynie na cenę.
Ceny mogą wahać się od kilkuset złotych do kilku tysięcy. Zawsze warto poprosić o szczegółową ofertę i dokładnie przeanalizować, co obejmuje cena audytu.