Pozycjonowanie WordPress w 5 krokach – SEO Porady

Home / ciekawostki seo / Pozycjonowanie WordPress w 5 krokach – SEO Porady

Pozycjonowanie WordPress w 5 krokach – SEO Porady

Pozycjonowanie swojej strony internetowej nie jest proste, jednak korzystając z popularnej platformy CMS WordPress zyskujemy wiele ciekawych możliwości łatwej personalizacji ustawień mających wpływ na SEO w wynikach wyszukiwań.  Warto, dodać, że czytelnicy znajdują Twoją stronę w 80% przypadkach z pozycji TOP 10, jeśli Twojej strony lub bloga tam nie ma, nie będziesz posiadał dużo ruchu organicznego. W naszym poradniku “Pozycjonowanie WordPress w 5 krokach” podpowiadamy w 5 Krokach w jaki sposób zoptymalizować, przygotować swoją witrynę tak, aby dobrze się pozycjonowała w wyszukiwarkach. Zapraszamy do czytania.

WordPress pozycjonowanie – Krok 1 Optymalizacja

Wstęp: CMS WordPress daje nam dużo możliwości optymalizacyjnych, sam system jest już na początkowym etapie dość dobrze przygotowany pod SEO. Jednak, jeśli nam zależy, aby nasza strona lub blog oparta na wordpress znajdowała się wysoko w wynikach wyszukiwania, warto zadbać o poniższe kroki dodatkowej optymalizacji.

Optymalizacja WordPress

1.1 Szybkość ładowania strony

Pewnie nie raz zdarzyło Ci się wyjść ze strony, która się długo ładuje? Nieprawdaż? Szybkość ładowania strony w obecnych czasach to podstawa nie tylko dla samego pozycjonowania, ale również dla komfortu użytkowników, długo ładujące się strony zniechęcają do dalszego czytania np. bloga na wordpressie.

Jak przyśpieszyć ładowanie strony opartej na wordpressie?

Skorzystaj z narzędzia: Pagespeed Insights od Google , narzędzie pokaże Ci jak szybko ładuje się Twoja strona lub blog oraz wskaże co warto poprawić.

Co najczęściej pomaga w przyśpieszeniu strony?

  • zmniejszenie pojemności obrazków,
  • kompresja kodów HTML, CSS oraz JS
  • zmniejszenie ilości plików ładujących
  • zmiana wersji PHP na nowszą np. 7.0
  • cache strony

W prosty sposób, możesz przyśpieszyć stronę na wordpressie co pozytywnie wpłynie na pozycjonowanie Twojej strony. Wykorzystaj takie narzędzia jak: Autooptimizer, Ewww image optimizer  czy WP Super Cache.

Pamiętaj, szybkość ładowania strony na coraz większe znaczenie dla pozycjonowania , zadbaj aby była optymalna.

1.2 Struktura strony, przyjazne adresy URL

W pozycjonowaniu zarówno lokalnym, globalnym oraz blogowym bardzo ważna jest struktura strony. Zadbaj, aby była maksymalnie przejrzysta, nie twórz dodatkowych kategorii, które nie są Ci potrzebne.

Podstawowa struktura dla bloga opartego na CMS WordPress to:

  • Strona główna z treściami blogowymi
  • Zakładka “O mnie”
  • Zakładka “Kontakt”
  • Kilka kategorii oraz stron pomocniczych w grupowaniu treści

Zadbaj, aby Twoja strona posiadała przyjazne adresy URL, możesz zrobić to w prosty sposób.

Zaloguj się do WP Admin WordPress > Ustawienia > Bezpośrednie linki > Zaznacz “Nazwa wpisu” . Dokładnie tak jak na obrazku poniżej:

nazwa-wpisu

poprawny adres dla pozycjonowania to: http://twojastrona.pl/nazwa-wpisu/

Poprawna struktura Twojej strony lub bloga oraz przyjazne adresy URL pomogą Ci osiągnąć dobre efekty SEO, ponieważ Google premiuje takie strony.

1.3 Archiwa strony

WordPress na samym początku, ma jeden poważny błąd wpływający negatywnie na pozycjonowanie. A mianowicie domyślnie ustawione archiwum autora z parametrem “index”. Co to oznacza? Że nasze posty nie potrzebnie się duplikują co negatywnie wpływa na wyniki wyszukiwania.

Takie archiwum, możesz wyłączyć za pomocą wtyczki Yoast SEO lub bezpośrednio w pliku robots.txt

Jak wyłączyć archiwum strony na wordpressie?

SEO > Wyszukiwarki > Archiwa

archiwa-wordpress

1.4 Przekierowania

Zadbaj, aby Twoja strona na WordPressie posiadała poprawne przekierowania, pewnie nie raz zdarzyło Ci się coś usunąć? Google w takim przypadku widzi wpis oznaczony jako 404, dużo lepszym rozwiązaniem dla pozycjonowania jest pozbycie się takich błędów.

Przekierowanie 404 do 301 możesz łatwo wykonać instalując wtyczkę do wordpress’a simple 301 redirects lub 404 to 301

Możesz wskazać robotom wyszukiwarek nowe miejsce wpisu co ułatwi im indeksację twojego bloga oraz zaowocuje wyższymi pozycjami w wynikach wyszukiwania.

1.5 Mapa witryny .xml

Mapa witryny .XML nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie WordPressa, ale zdecydowanie pomaga robotom w szybki sposób zaindeksować jej strukturę, dobrze przygotowana mapka witryny zaprowadzi na Twojej stronie lub blogu odpowiedni porządek.

Jak przygotować mapkę .xml? Wystarczy, że zainstalujesz wtyczkę YOAST SEO, która zrobi to za Ciebie. Adres do mapki znajdziesz pod adresem http://twojastrona.pl/sitemap.xml

Lub możesz wrzucić ją bezpośrednio do katalogu FTP, generatorów mapek jest całe mnóstwo.

1.6 Meta dane (tytuł i opis)

Meta dane to bardzo ważny element optymalizacji wpływający na pozycjonowanie Twojej strony na wordpressie, jeden z kluczowych.

Aby, Twoja strona była wysoko wyświetlana zadbaj aby opisy meta były unikalne oraz odpowiadały zawartości strony.

Obecnie za dobre standardy pozycjonowania przyjmuje się wartości dla:

  • Meta title (tytuł) – maksymalnie 55 – 60 znaków
  • Meta description (opis) – maksymalnie 155-160 znaków.

Jeśli, zależy Ci na dobrym efekcie pozycjonowania SEO zadbaj, aby każde meta dane posiadały słowa kluczowe nawiązujące do tematu, unikalny opis zachęcający do kliknięcia. Warto użyć tutaj encji html jak np. “➤”

 

WordPress pozycjonowanie – Krok 2 UX

Wstęp: UX również potrafi pozytywnie wpływać na ranking strony w wyszukiwarce , warto zadbać aby strona była przejrzysta, czytelna oraz posiadała odpowiednie informacje. Na co zwrócić uwagę w UX’ie WordPressa?

UX WordPress

2.1 Wizualne edytory

Od nowej wersji WordPressa 5.0 Gutenberg w systemie CMS jest już wbudowany wizualny edytor. Jednak jeśli komuś zależy na lepszym wyglądzie i większych możliwościach warto rozejrzeć się nad innym edytorem takim jak WP Bakery czy Visual Editor.

Dobrze wyglądająca strona z odpowiednimi nagłówkami i paragrafami, dobrze wpływa na ranking strony oraz zadowolenie użytkowników. Jeśli, zależy Ci na dobrym pozycjonowaniu WordPress’a zastanów się jak możesz poprawić swoją stronę.

2.2 Mobilność strony

Jest to połączenie czynnika UX z technicznym, warto wspomnieć, że google od kwietnia 2018 roku wprowadziło “Mobile First Index”. W skrócie strony zostają indeksowane w wersji mobilnej.

Warto sprawdzić jak wygląda nasza strona na WordPressie i ją poprawić. Często duża część darmowych szablonów posiada dużo błędów na wersji mobilnej lub problemy z responsywnością. Jeśli, nasz szablon nie jest responsywny i zależy nam na mobilności możemy wykorzystać do tego funkcję AMP – Poradnik “Instalacja Google AMP na WordPress

Uwaga: Mobilność strony ma pozytywne działanie na pozycjonowanie strony WordPress.

2.3 Prostota strony

W UX ważna jest przejrzystość, zadbaj aby Twoja strona była przejrzysta dla użytkownika. Warto czasem poprosić osobę z zewnątrz o opinię na temat naszej strony lub bloga. Czasami coś co dla nas jest zrozumiałe i uzasadnione, dla innego użytkownika może być totalnie niezrozumiałe.

Prosta struktura bloga lub strony na CMS WordPress pomaga nie tylko w SEO, ale również zatrzymać użytkownika na dłużej.

2.4 Formularze kontaktowe

Warto, zadbać aby nasza strona posiadała zakładkę “kontakt” oraz była możliwość kontaktu z właścicielem strony lub bloga. Oczywiście, prowadząc bloga podanie numeru telefonu nie jest obowiązkiem, ale już interaktywny adres e-mail lub formularz kontaktowy jest wskazany.

Dobrze przygotowany formularz kontaktowy oraz zakładka “Kontakt” dobrze wpływa na pozycjonowanie lokalne wszystkich stron.

Jeśli nie wiesz jak się za to zabrać, z pomocą przyjdzie Ci wtyczka “Contact Form 7” , która jest prosta w obsłudze.

2.5 Call to action

Jeśli, zależy Ci na odzewie od użytkowników warto wdrożyć przyciski “Call to action” w skrócie są to buttony, które namawiają na podjęcie interakcji z serwisem. Call to action są szczególnie przydatne w miejscach, gdzie chcemy coś sprzedać lub wskazać na czym nam najbardziej zależy.

Uwaga: Zbyt nadmierna ilość przycisków “Call to action” w szczególności z dużą ilością linków wychodzących np. do programów partnerskich może negatywnie wpłynąć na pozycjonowanie naszego WordPress’a.

 

WordPress pozycjonowanie – Krok 3 Treści

Wstęp: Treści to kluczowy element pozycjonowania naszej strony na WordPressie, dbając o odpowiednie parametry nasza strona stanie się popularniejsza dla użytkowników. Poniżej najważniejsze parametry

Treści WordPress

3.1 Słowa kluczowe

Zaczynając pisać artykuł blogowy w pierwszej kolejności przygotuj listę słów kluczowych na których Ci zależy. Jeśli nie masz specjalistycznych programów możesz to zrobić za pomocą narzędzia ubersuggest .

Wystarczą 2- 3 słowa kluczowe, które pomogą Ci w osiągnięciu wysokich pozycji.

Np. pisząc poradnik o ślubie humanistycznym możesz wybrać takie słowa jak: ślub humanistyczny, ślub humanistyczny poradnik, ślub humanistyczny jak wygląda.

Dobrze dobrane słowa kluczowe pozytywnie wpływają na pozycjonowanie Twojej strony. Warto poświęcić trochę czasu na odpowiedni wybór słów kluczowych.

3.2 Struktura artykułów

Dobrą praktyką, jest przygotowanie struktury artykułu już na samym początku, pozwoli nam to dopasować słowa kluczowe oraz przygotować bardzo ciekawy wpis dla użytkownika zawierający dużo cennych informacji.

W CMS WordPress możesz zrobić to w prosty sposób otwierając nowy szkic w projekcie “Wpisów” .

Informacja: Więcej o tworzeniu dobrych artykułów możesz przeczytać w naszym poradniku “Jak napisać dobry artykuł?

3.3 Nagłówki

Zadbaj, aby treści na Twojej stronie wordpress posiadały odpowiednią ilość nagłówków oraz ich znaczenie.

Dobre praktyki używania nagłówków

  • Używaj różnych wartości nagłówków H1, H2 ,H3, H4, H5, H6
  • Nowe zagadnienie w artykule = nowy nagłówek
  • Nie nadużywaj nagłówków
  • Warto, aby nagłówek posiadał słowo kluczowe lub frazę związaną tak zwany “long tail”

Jak używać nagłówków w WordPressie? To proste. Wystarczy w edytorze treści kliknąć na “Akapit”, wtedy będziemy mogli zmienić tekst na dowolny nagłówek.

nagłówek wordpress

Nagłówki to również jeden z podstawowych czynników mających wpływ na pozycjonowanie Twojej strony. Pamiętaj o tym :)

3.4 Unikalność treści

Treści na twojej stronie muszą być unikalne, staraj się nie kopiować treści od innych użytkowników. Czemu? Roboty wyszukiwarek jak np. Google dobrze wiedzą, że treść nie jest Twoją własnością przez co mogą na Twoją stronę nałożyć filtr lub ban. Unikalność treści to w dzisiejszych czasach podstawa, jeśli zależy Ci na dobrym pozycjonowaniu strony.

Jeśli chcesz sprawdzić czy Twoja treść na WordPressie jest unikalna, możesz skorzystać z narzędzia “Copyscrape

3.5 Jakość i długość tekstów

Aby, wpis artykuł lub inna treść dobrze się pozycjonowała w wyszukiwarkach zadbaj o merytoryczną treść odpowiadając na zapytania użytkowników. Przyjmuje się, że podstawowy artykuł powinien zawierać minimum 300 słów lub 2500 znaków, dla najlepszych efektów SEO.

WordPress pozycjonowanie – Krok 4 Linki

Wstęp: Linki to coś o tym musisz pamiętać, nawet najlepsza treść bez linków “MOŻE” być słabo popularna. Czemu? Tak działa algorytm google, który premiuje strony posiadające dobrej jakości odnośniki zewnętrzne do swojej strony i nie tylko. Warto wyróżnić tutaj dwa rodzaje linkowania

Linki WordPress

4.1 Linkowanie wewnętrzne

Staraj się w naturalny sposób informować użytkowników o innych treściach na blogu, dzięki temu Twoja strona będzie popularniejsza oraz będzie to sygnał rankingowy dla wyszukiwarek, że Twoja strona jest dobrej jakości.

W jaki sposób linkować wewnętrznie?

W przypadku CMS WordPress możesz zrobić to w sposób automatycznie np. za pomocą wtyczki WPA SEO Auto Linker

Lub ręcznie linkując do treści odpowiednich. Przykładowo pisząc o kuchni oraz wykorzystując słowo w artykule kuchnia chińska oraz posiadając taki sam artykuł na blogu warto stworzyć do niego LINK WEWNĘTRZNY.

Linkowanie wewnętrzne to dobry sposób na pozycjonowanie swojej strony opartej na wordpresie i nie tylko.

4.2 Linkowanie zewnętrzne

Linkowanie zewnętrzne to nic innego jak pozyskiwanie linków z innych stron prowadzących do Twojego bloga lub strony. Jest to paliwo “pozycjonowania” bez którego strona w większości przypadków nie osiągnie super efektów. Staraj się pozyskiwać linki w sposób naturalny np. komentując wpisy innych użytkowników lub odpowiadając na ich pytania na forach internetowych.

Więcej o metodach pozyskiwania linków możesz przeczytaj w naszym poradniku”5 skutecznych metod pozyskiwania linków

Uwaga: Zarówno linki zewnętrzne np. z forum internetowego, ogłoszenia lub artykułu jak też linki wewnętrzne mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie Twojej strony www WordPress.

 

WordPress pozycjonowanie – Krok 5 Media społecznościowe

Wstęp: Sama aktywność nie wpływa istotnie na pozycjonowanie (ok. 3 % wartości rankingu), jednak może być dobrym uzupełnieniem pozyskania czytelników bloga lub strony.

Social Media WordPress

5.1 Promocja w social media

Zdecydowanie warto promować się w social media, ze względu na możliwość pozyskania nowych czytelników, najbardziej popularne media społecznościowe w Polsce to:

  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram

Warto założyć na nich konto oraz promować swoją stronę www.

5.2 Przydatne wtyczki społecznościowe

W przypadku WordPressa, na pomoc przyjdą nam gotowe rozwiązania, które usprawnią interakcję z użytkownikiem.

Do najpopularniejszych i bardzo przydatnych wtyczek można wymienić:

  1. Social Sharing Buttons – Social Pug – możliwość umieszczenia buttonów social mediów w responsywnej i deskopowej wersji
  2. Blog2Social: Social Media Auto Post & Scheduler – możliwość automatycznego wrzucania do portali społecznościowych informacji o nowych postach
  3. WordPress Share Buttons, Related Posts, Google Analytics – Shareaholic – możliwość personalizacji przycisków i odnośników

 

Wtyczki wspierające SEO

Wstęp: Korzystając z CMS WordPress mamy możliwość skorzystania z gotowych już rozwiązań oraz co ważne darmowych. Do takich zaliczamy dwóch przedstawicieli “SEO by Yoast” oraz “All in one SEO”, które pokrótce omówimy

a) SEO by Yoast -Wtyczka posiada wiele przydatnych funkcji

  • ustawienie dedykowanych meta opisów pod każdym wpisem lub stronie
  • automatyczne generowanie sitemapy
  • możliwość wyłączenia z indeksu rzeczy niepotrzebnych np. niektórych elementów demo szablonu
  • możliwość podpięcia Google Search Console oraz Google Analitycs
  • możliwość edycji pliku robots.txt oraz .htaacces z poziomu przeglądarki

Jeżeli chodzi o moją opinię, jest to wtyczka idealne do optymalizacji pozycjonowania systemu wordpress dla nowych użytkowników.

b) All in one SEO

Wtyczka mniej popularna niż Yoast ze względu na mniejszą intuicyjność, co może być przeszkodą dla użytkowników początkujących. Jednak posiada inną mechanikę, którą mogą docenić np. zaawansowani webdeveloperzy.

Główne opcje

  • możliwość nadpisywania tytułów
  • możliwość dodawania treści do wpisów
  • możliwość personalizacji meta danych
  • możliwość wygenerowanie mapy witryny .xml
  • oraz wiele innych przydatnych funkcji

Informacja: Więcej o przydatnych wtyczkach wspierających proces pozycjonowania znajdziesz tutaj “Wtyczki WordPress – TOP 20 Propozycji

 

Czy pozycjonowanie wordpressa jest łatwe?

czy pozycjonowanie wordpressa jest łatwe?

Proces pozycjonowania wygląda dokładnie tak samo jak w przypadku innych stron. Niezależnie czy to strona w zwykłym HTML + CSS czy sklep internetowy oparty na WooCommerce czy PrestaShop. Jednak korzystanie z platformy wordpress, może wspomóc i zdecydowanie przyśpieszyć pozycjonowanie, na kilka czynników:

  • dostęp do darmowych pluginów SEO
  • gotowe narzędzia jak np. zmiana struktury URL na przyjazne za pomocą jednego klknięcia
  • sieć dobrych praktyk w ogólnodostępnych źródłach
  • darmowe aktualizacje

Pozycjonowanie korzystając z CMS WordPress może być prostsze niż w przypadku wykorzystania innych platform. Jednak jest to uzależnione od poziomu zaawansowania właściciela strony. Jednak panuje opinia, że wordpress to jedna z najbardziej przyjaznych platform, jeśli chodzi o pozycjonowanie.

 

WordPress lokalnie na co zwrócić uwagę?

Posiadając stronę lub bloga firmowego na wordpressie ,warto wykorzystać potencjał platformy WP. Za pomocą wtyczek i widgetów możesz dowolnie skonfigurować stronę pod wyszukiwarkę. W przypadku, jeśli zależy Ci na lokalnych zapytaniach zadbaj o:

  • podanie danych adresowych
  • podanie numeru telefonu
  • podanie godzin otwarcia firmy
  • dodanie kodu schema
  • dodanie informacji w jaki sposób dojechać
  • dodanie interaktywnej mapy z Google Moja Firma

Jeśli umieścisz chociaż część naszych wytycznych Twój WordPress będzie się dobrze pozycjonował w zapytaniach lokalnych takich jak np. “elektryk Warszawa” czy “hydraulik Warszawa”.

 

SEO dla WordPress – podsumowanie

W naszym kompletnym poradniku “Seo dla WordPress” omówiliśmy najważniejsze schematy na jakie warto zwrócić uwagę w przypadku pozycjonowania platformy blogowej wordpress. Stosując się do naszych wytycznych możesz realnie poprawić pozycję swojej strony internetowej. SEO to nie żadna magia tylko konkretne mierzalne czynniki dostępne w większości dla każdego. Jeśli zastanawiasz się od czego zacząć pozycjonowanie swojej strony polecamy zrobić “checklistę” od początku. Z szczególnym uwzględnieniem: przyjaznych adresów url, meta danych oraz jakościowych treści, to klucz do Twojego sukcesu w internecie.

Serdecznie zapraszamy do komentowania oraz wyrażania swoich opinii na temat metod pozycjonowania platformy WordPress.

 

 

 

Maciej Kałużny
Maciej Kałużny
SEO Team Leader - Pasjonat Marketingu Internetowego, E-commerce, Programów partnerskich
Recent Posts

Zostaw komentarz

TOP 20 Wtyczek WORDPRESSBLOG FIRMOWY