Spis treści

Czynniki rankingowe Google. Jak zoptymalizować stronę internetową?

Czynniki rankingowe Google – to właśnie one decydują o widoczności Twojej strony www w organicznych wynikach wyszukiwania. Czynników jest ponad 200 i niestety, nie wszystkie są znane. Co więcej, o uzyskanie miejsca na topowych pozycjach walczy też Twoja konkurencja  – a to sprawia, że znajomość wytycznych i aktywne działania są jeszcze ważniejsze. Dziś więc przyjrzymy się najważniejszym z elementów składających się na skuteczne pozycjonowanie. Przeanalizujemy także, jakie działania będą kluczowe w 2025 roku.  

Czynniki rankingowe Google – co to? Definicja

Czynniki rankingowe Google to zbiór elementów decydujących o pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Czynniki te obejmują różne elementy witryny – content, linki wewnętrzne, dane strukturalne. Istotne są również działania poza stroną, np. linki zewnętrzne.

Niestety, kompletna lista czynników rankingowych nie jest powszechnie znana. Tak naprawdę, tylko Google wie, ile jest czynników i jaką wagę mają poszczególne z nich. Nie jest jednak tak, że nic nie wiadomo na ten temat. Na przestrzeni lat pracy i licznych testów, specjaliści SEO poznali wiele czynników, które dają szansę na uzyskanie widoczności w wynikach wyszukiwania.

Ranking Google – jak to wszystko działa? 

Ranking Google to mechanizm określający kolejność, w jakiej strony internetowe wyświetlane są w organicznych wynikach wyszukiwania. Celem algorytmu Google jest dostarczenie wyników, które są trafne, mają wysoką jakość, są przydatne i dopasowane do kontekstu zapytania, na przykład do lokalizacji użytkownika. Choć odbiorca otrzymuje odpowiedź w ułamku sekundy, wyniki nie są przypadkowe. 

Co więcej, wciąż wprowadzane są aktualizacje, których zadaniem jest nieustanne zwiększanie jakości wyników wyszukiwania i eliminacja witryn, które nie są przydatne dla użytkowników.

Ranking Google – o czym pamiętać w 2025 roku? 

Gigant wciąż podkreśla, że kluczowa jest koncentracja na odbiorcach. Szanse na uzyskanie widoczności mają witryny, które wyróżniają się jakością, są wartościowym źródłem wiedzy, mają autorytet. Wiele wskazuje na to, że w 2025 roku będzie tak samo. Na jakie kwestie warto zwrócić szczególną uwagę?    

Ranking Google  Opis  Działania/weryfikacja skuteczności działań
Trafność treści Treść musi być dopasowana do zapytania użytkownika, content główny i dodatkowy powinien zawierać odpowiednie frazy kluczowe Wartościowe treści, listy, grafiki, materiały dodatkowe – np. kalkulatory. Potwierdzeniem trafności jest zachowanie odbiorców, na przykład długie sesje, kliknięcia 
Jakość treści  Tworzenie merytorycznych treści, skupienie na tym, by content wyczerpywał dany temat, był ciekawy i oryginalny. Istotna jest też optymalizacja mobilna i prędkość ładowania   Jakość treści potwierdzają wartościowe linki zewnętrzne oraz wysoki CTR
Dopasowanie do kontekstu Dopasowanie wyników wyszukiwania do kontekstu, np. lokalizacji użytkownika, języka, historii przeglądania Optymalizacja strony pod kątem lokalnych słów kluczowych, optymalizacja Profilu Firmy w Google, interaktywne mapy, tworzenie odpowiednich wersji językowych
Budowa autorytetu tematycznego Koncentracja na tym, by strona www uznana została za wiarygodne i przydatne źródło wiedzy z danej dziedziny. Spójny profil tematyczny witryny Wartościowy content, przygotowany przez kompetentne osoby, implementacja linków wewnętrznych, które wskażą powiązane tematycznie treści, dane strukturalne. Istotne są też cytowania oraz wartościowe linki zewnętrzne  
Budowa autorytetu autora Zwiększanie rozpoznawalności i wiarygodności autora treści  Informacje dotyczące wykształcenia i doświadczenia autora, linki do innych publikacji, działania w social mediach 
Budowa marki Budowa autorytetu strony www oraz tworzenie pozytywnego wizerunku firmy Koncentracja na użytkowniku, pozyskiwanie rekomendacji, działania w social mediach, content marketing 
Mobilność Optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych, zgodność z Mobile-First Indexing Responsywny design, szybkie ładowanie na urządzeniach mobilnych, intuicyjny interfejs
Wyszukiwanie głosowe  Dopasowanie treści do zapytań głosowych Treści w formacie FAQ, naturalny język, frazy kluczowe long tail

Najważniejsze czynniki rankingowe Google

Przejdźmy teraz do omówienia poszczególnych czynników rankingowych – niektóre z nich, jak na przykład content, są bardzo istotne, inne mają niewielki wpływ na widoczność witryny. Warto jednak mieć wiedzę na temat każdego związanego z seo elementu, działań, które są zalecane oraz takich, których warto unikać. 

Czynniki rankingowe: Historia domeny

Historia domeny to jeden z czynników mających wpływ na ranking strony. Kary Google, które przyznawane są w przypadku stosowania nieuczciwych praktyk SEO (Black hat SEO), skutkują spadkiem widoczności, zmniejszają też wiarygodność witryny. W szczególnych przypadkach, strona może zostać wyłączona z indeksu, co jest równoznaczne z nieodwracalnym brakiem widoczności w wynikach Google. W takiej sytuacji wszelkie prace i inwestycje związanie z pozycjonowaniem strony, pójdą na marne. Jedynym rozwiązaniem będzie budowa nowej strony www i rozpoczęcie pozycjonowania od początku.

Istotne więc, by wszystkie działania były prowadzone zgodnie z dobrymi praktykami SEO. Ponadto, przed zakupem domeny, zapoznaj się z jej historią, zweryfikuj, czy nie była karana przez Google, czy nie prowadzą na nią linki z podejrzanych źródeł. 

Czynniki rankingowe: Wiek domeny

Kolejna kwestia to wiek domeny. Starsze strony, które pozycjonowane są już długi czas, mają zbudowany profil linków, zawierają wartościowe treści, są bardziej wiarygodne. Takie czynniki zwiększają szansę na odnotowywanie wzrostów. W przypadku nowych stron www, trzeba nieco dłużej poczekać na efekty, roboty muszą znaleźć witrynę i zaindeksować ją. Potrzebny jest także czas na pozyskanie linków, budowę wiarygodności.  

Czynniki rankingowe: Rozszerzenie domeny

Jak wiadomo, domena może mieć różne rozszerzenia, między innymi:

.pl — domeny firm działających na terenie Polski,
.com — rozszerzenie globalne,
.gov — domeny mające charakter rządowy,
.edu — domeny o charakterze edukacyjnym,
.org — organizacje publiczne.

Rozszerzania mają bardzo niewielki wpływ na pozycjonowanie, ale w niektórych sytuacjach, mogą zadziałać na Twoją korzyść. 

  • Rozszerzenia takie jak .com, .org, czy .net są neutralne geograficznie i sprawdzają się w przypadku stron o międzynarodowym zasięgu. 
  • Rozszerzenia krajowe, takie jak .pl (Polska), .de (Niemcy), czy .fr (Francja),  wskazują, że treści skierowane są do użytkowników danego kraju – mogą więc być pewnym ograniczeniem, podczas pozycjonowania międzynarodowego. 

Czynniki rankingowe: WHOIS dane właściciela domeny

WHOIS to, mówiąc najprościej, baza danych o domenach i ich właścicielach. W WHOIS znajdują się takie informacje, jak:

  • dane właściciela domeny (w niektórych przypadkach),
  • data rejestracji domeny,
  • data wygaśnięcia domeny,
  • serwery DNS.

Zastrzeżenie danych może zostać uznane przez roboty Google za akt złej woli i poskutkować niższą pozycją w wyszukiwarce. Upublicznienie danych może pozytywnie wpłynąć na pozycje strony.

Czynniki rankingowe: Bezawaryjne działanie witryny

Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, że awarie i przerwy w działaniu strony www także mają wpływ na pozycje w wyszukiwarce. Niedziałająca strona www, np. z powodu nie przedłużenia umowy na domenę, ataków hackerskich, złośliwego oprogramowania zostają odnotowane przez roboty. Powtarzające się problemy z działaniem witryny, zmniejszają crawl budget, a co za tym idzie, szybkość indeksacji. Ponadto, częste awarie mogą zmniejszyć wiarygodność strony, negatywnie wpłynąć na wrażenia użytkowników, zwiększyć współczynnik odrzuceń, a to kolejne czynniki, od których zależy pozycja strony. 

Czynniki rankingowe: Jakość hostingu

Jakość hostingu także ma znaczenie w procesie pozycjonowania stron www. Oto kilka aspektów, na które warto zwrócić uwagę:

  • Czas ładowania strony: Szybkość serwera i jego wydajność ma wpływ na czas ładowania strony. Hosting o niskiej jakości spowolni działanie witryny, co przełoży się na pozycje w wynikach wyszukiwania. 
  • Dostępność i niezawodność: Dobry hosting powinien zapewniać wysoką dostępność strony. Wyszukiwarki obniżą ranking witryny, jeśli z powodu niedostępności nie będą mogły jej indeksować.
  • Lokalizacja serwera: Lokalizacja serwera także wpływa na szybkość ładowania strony. Wybierając hosting, warto pomyśleć o lokalizacji grupy docelowej. Jeśli Twoja firma działa na terenie Polski, wybierz hosting w Polsce. Dobrą opcją jest też korzystanie z Content Delivery Network, czyli z CDN. 
  • Wsparcie techniczne: Hosting z dobrą obsługą klienta i wsparciem technicznym to sprawne rozwiązywanie problemów związanych z witryną. Szybka reakcja w przypadku błędów, cyberataku lub innych problemów, zwiększy dostępność strony i pomoże w utrzymaniu dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Bezpieczeństwo: Wybór kiepskiego hostingu może też sprawić, że strona nie będzie odpowiednio chroniona i stanie się podatna na ataki hackerskie i działanie złośliwego oprogramowania. To również przełoży się na spadek widoczności i konwersji. 

Dla Google bezpieczeństwo użytkowników jest priorytetem, strony www i sklepy e-commerce, które tego nie zapewniają, zajmują niższe pozycje. Inwestując w dobry hosting, dbasz nie tylko o pozycjonowanie swojej strony, ale również o komfort i satysfakcję użytkowników. 

Czynniki rankingowe: Słowa kluczowe w nazwie domeny

Czy słowa kluczowe w nazwie domeny to istotna pozycja w rankingu Google? Teoretycznie nie zostało to potwierdzone. W praktyce jednak, często zdarza się tak, że domeny, których nazwy zawierają słowa kluczowe, znajdują się wyżej w wynikach wyszukiwania.

Czynniki rankingowe: Autorytet domeny (ang. Domain Authority, DA)

Autorytet domeny (ang. Domain Authority, DA), to wskaźnik opracowany przez firmę Moz, który ocenia przewidywaną zdolność domeny do osiągania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP). Mimo tego że Google, podczas ustalania rankingu, nie korzysta z opisywanej metryki, to DA nie jest bez znaczenia. Autorytet domeny wskazuje na jakość contentu i link buildingu oraz na wiarygodność witryny. Ów wskaźnik przyjmuje wartości od 1 do 100, gdzie 100 to najwyższa wartość i jakość domeny. 

Czynnik rankingowy Google  Opis 
Historia domeny Stosowanie nieuczciwych praktyk SEO skutkuje karami Google, spadkiem widoczności, a nawet wyłączeniem z indeksu
Wiek domeny Starsze domeny, z dobrą historią, są zwykle bardziej wiarygodne, mają silniejszy profil linków i większy autorytet. Przy nowych domenach potrzeba więcej czasu na indeksację i budowę autorytetu
Rozszerzenie domeny Rozszerzenie domeny wskazuje na charakter i lokalizację witryny. Domena krajowa (.pl, .de) kieruje treści do konkretnego kraju, globalna (.com, .org) jest neutralna geograficznie
WHOIS dane właściciela domeny Dane WHOIS zwiększają zaufanie Google do witryny. Upewnij się więc, że informacje w bazie WHOIS są aktualne i spójne
Działanie witryny  Częste awarie czy problemy z dostępnością strony, mają negatywny wpływ na widoczność w sieci
Serwer Jakość hostingu wpływa na wydajność, dostępność oraz bezpieczeństwo witryny. Wolne serwery lub awarie mogą zaszkodzić pozycji strony
Słowa kluczowe w nazwie domeny Słowa kluczowe w nazwie domeny mogą mieć dobry wpływ na widoczność strony, choć nie jest to oficjalny czynnik rankingowy Google
Autorytet domeny (DA) Warto przez cały czas budować autorytet domeny i monitorować efekty pracy, np. za pomocą takich narzędzi SEO, jak Moz, Ahrefs czy Majestic

Czynniki on-site, czyli działania na Twojej stronie a pozycjonowanie

Przejdźmy teraz do działań w obrębie stron www lub sklepów e-commerce, które mają wpływ na pozycje w rankingu Google. To długa lista obejmująca zarówno treści, jak i architekturę witryny czy kwestie czysto techniczne. 

Czynnik rankingowy a architektura strony

Przy planowaniu struktury oraz zawartości strony, należy uwzględnić standardy UX, czyli User Experience. User Experience to wrażenia użytkownika, który ma kontakt z witryną. Odbiorca powinien sprawnie poruszać się po stronie www, bez problemów znajdować interesujące go informacje. Ważne są przyciski CTA, intuicyjna ścieżka zakupowa.

Budując lub optymalizując stronę www, zadbaj o takie kwestie, jak:

  • dobrze rozplanowane drzewko kategorii, przemyślany podział na kategorie główne i podkategorie, 
  • breadcrumbs, czyli menu okruszkowe, które wskaże na miejsce podstrony w hierarchii witryny, 
  • przemyślana sieć linków wewnętrznych, które wskażą powiązane tematycznie treści oraz najważniejsze sekcje strony.

Wszystko to sprawi, że roboty szybciej odnajdą najważniejsze podstrony, zrozumieją tematykę witryny.   

Czynniki rankingowe Google a nagłówki H1, H2, H3 

Każda podstrona witryny internetowej powinna mieć jeden nagłówek H1. H1 to tytuł podstrony – najlepiej umieścić w nim frazę główną, czyli najważniejsze w danym przypadku słowo kluczowe. Odpowiednio zoptymalizowane nagłówki H1 ułatwią robotom Google zrozumienie tematyki podstrony.

Na podstronach powinny znaleźć się także nagłówki H2 i H3, mogą występować w większej liczbie (w przeciwieństwie do nagłówka H1). Tak samo, jak nagłówek H1, powinny zawierać ważne słowa kluczowe oraz zachęcać użytkownika do lektury.

Ranking Google a frazy kluczowe 

Dobór słów kluczowych to kolejny z niezbędnych kroków, o którym muszą pamiętać wszystkie osoby, chcące zdobyć wysokie miejsce w rankingu wyszukiwarki Google.

I tutaj podkreślamy jedną rzecz. Czasy, w których rezultaty przynosiły teksty, które zawierały główne słowo kluczowe, w nieodmienionej formie i w jak największej liczbie, już dawno minęły. Słowo kluczowe, które występuje w tekście zbyt często, zaburza lekturę i sprawia, że tekst jest nieczytelny.

  • Frazy kluczowe powinny być rozmieszczone w sposób naturalny, niezaburzający lektury. Istotne są odmiany i synonimy, omówienie tematu z różnych perspektyw.
  • Ważne, by frazy znajdowały się w nagłówkach, w adresach URL, w treści strony, w meta danych, w atrybutach alt.
  • Istotne jest także zagęszczenie słów kluczowych. Zagęszczenie, czyli to, ile razy konkretne słowo kluczowe występuje na danej podstronie. Zbyt duża liczba powtórzeń nie jest dobrym rozwiązaniem. Duże zagęszczenie obniży czytelność treści i z pewnością nie wpłynie na zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania.

Odpowiednie słowa kluczowe pomagają Google zrozumieć, o czym jest dana strona i jakie potrzeby użytkowników spełnia.

Ranking Google a content 

Content to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Aby strona zajęła miejsce na topowych pozycjach, musi zawierać przydatną dla odbiorcy treść, wyczerpywać temat, być wiarygodna i przygotowana przez kompetentne osoby. Na oficjalnej stronie Google znajdziesz listę pytań, które pomogą Ci w ocenie contentu na Twojej stronie www. 

  • Oryginalność i wartość merytoryczna – treści na stronie www muszą być unikalne i dostarczać użytkownikom wartościowych informacji. Nie powinny być jedynie powieleniem innych treści, ale dostarczać dodatkowych wartości.  
  • Świeżość i aktualność treści – regularne aktualizowanie treści na stronie zwiększy crawl budget, co może przełożyć się na szybszy wzrost pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Wyczerpanie tematu – skup się na tym, by w wyczerpujący sposób przedstawić temat, buduj klastry treści. Dzięki nim stworzysz rozbudowane źródło wiedzy oraz zwiększysz autorytet tematyczny.  
  • Struktura i formatowanie treści – dobrze zorganizowana i sformatowana treść ułatwia użytkownikom przeglądanie strony oraz zrozumienie przekazu.
  • Wrażenia użytkownika, eksperckie, autorytatywne i zaufane źródła (E-E-A-T) – Google zwraca uwagę na wrażenia użytkownika, jakość treści, a zwłaszcza na to, czy pochodzą one od ekspertów, są autorytatywne i budzą zaufanie. Staraj się dostarczać treści, które spełniają te kryteria. Najlepiej, aby na Twojej stronie znajdowały się treści pisane przez ekspertów lub osoby współpracujące z ekspertami.
  • Rodzaj treści – przemyśl, jaki rodzaj treści najlepiej sprawdzi się w konkretnym przypadku: opis produktu, blog, poradnik, sekcja FAQ, a może infografika bądź wideo. 

Czynniki rankingowe a duplikacja treści 

Duplikacja wewnętrzna i zewnętrzna to działania, które poskutkują spadkiem strony w rankingu Google. Nie kopiuj więc tekstów ze strony producenta, ze stron konkurencji, a nawet, w obrębie własnej strony (na przykład, z jednej podstrony na inną).

Opisy poszczególnych podstron, opisy produktów i usług, poradniki powinny być w 100% oryginalne. W przypadku wykrycia duplikacji zewnętrznej lub wewnętrznej, roboty Google same, według własnych kryteriów, wybiorą oryginalną podstronę i tylko ona zostanie wyświetlona użytkownikowi. 

Czynniki rankingowe a jakość tłumaczeń

Coraz więcej biznesów poszerza swoją działalność o rynki zagraniczne. W takim przypadku konieczne jest przygotowanie tłumaczeń treści witryny. Tutaj istotne są:

  • poprawne wdrożenie wersji językowych,
  • jakość tłumaczeń,
  • poprawnie utworzone adresu URL,
  • prawidłowe hreflangi.

Ważne jest poprawne wdrożenie wersji językowych, przygotowanie przyjaznych adresów URL oraz implementacja znaczników hreflang, które wskażą Google właściwą wersję językową dla danego regionu. Istotna jest też jakość tłumaczeń -automatyczne, czy po prostu kiepskie przekłady, mogą wprowadzić odbiorców w błąd, negatywnie wpłynąć na wiarygodność strony.

Przemyślane działania sprawią, że wyszukiwarka w prawidłowy sposób zaindeksuje strony, a to zwiększy widoczność witryny w wynikach wyszukiwania na różnych rynkach.

Czynniki rankingowe a dane kontaktowe

Dane kontaktowe są ważne w przypadku każdego biznesu, a w szczególności, jeśli chodzi o firmy działające lokalnie. Implementacja informacji na temat adresu siedziby, numeru telefonu, e-maila, to konieczność. Dane kontaktowe ułatwiają użytkownikom interakcję z firmą. Dzięki spójności danych w różnych źródłach: strona www, profil Firmy w Google, lokalne katalogi, zwiększa się szansa na uzyskanie widoczności w wynikach wyszukiwania, szczególnie w zapytaniach lokalnych.

Pozycjonowanie stron a content wizualny

Content to nie tylko treści, ważny jest również content wizualny inaczej visual content. Elementy graficzne, wideo, infografiki, zdjęcia przyciągają uwagę użytkowników, często są klikane, sprawiają, że klienci spędzają na stronie więcej czasu. Zwiększa to wiarygodność strony i ma pozytywny wpływ na jej pozycje w wynikach wyszukiwania.

Czynniki rankingowe a atrybuty alt

Atrybuty alt umożliwiają robotom zrozumienie zawartości i kontekstu grafik, a to może prowadzić do uzyskania wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. To także sposób, by zwiększyć widoczność witryny w Google Grafika

Czynniki rankingowe Google a optymalizacja grafik

Grafiki są ważne dla użytkownika – estetyczne i ciekawe przyciągają uwagę, są istotnym elementem designu danej strony. Ważne jednak, aby grafiki były w odpowiedni sposób zoptymalizowane. Liczą się przede wszystkim rozmiar i waga. Brak kompresji grafik będzie miał negatywny wpływ na prędkość ładowania witryny.

Czynnik rankingowy Google  Opis 
Architektura strony Przemyślana struktura strony zwiększa zadowolenie użytkownika i usprawnia indeksację. Ma więc pozytywny wpływ na wyniki wyszukiwania   
Nagłówki H1, H2, H3 Struktura nagłówków pomaga robotom Google zrozumieć tematykę podstron
Frazy kluczowe Słowa kluczowe – ich odmiany i synonimy, umieszczone w strategicznych miejscach: nagłówkach, meta opisach, treści i URL-ach, zwiększają trafność i użyteczność treści
Content Content to jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Musi być wysokiej jakości, zarówno pod kątem merytorycznym, jak i językowym
Jakość tłumaczeń Wykorzystaj hreflangi, twórz unikalne treści, optymalizuj adresy URL pod kątem języka i regionu
Dane kontaktowe Poprawna implementacja danych kontaktowych zwiększa wiarygodność witryny, jest to szczególnie ważne dla firm lokalnych
Content wizualny Na stronie www powinny znajdować się różne formy contentu, w tym o zdjęcia, infografiki, wideo
Atrybuty alt Atrybuty alt pomagają robotom Google zrozumieć zawartość i kontekst materiałów graficznych, zwiększają także dostępność strony
Optymalizacja grafik Kompresja obrazów będzie miała pozytywny wpływ na prędkość ładowania witryny i doświadczenia użytkowników 

Czynniki rankingowe a SEO techniczne 

Czynniki rankingowe Google: Adresy kanoniczne

Może zdarzyć się tak, że na Twojej stronie internetowej, na poszczególnych podstronach, będą występować takie same lub bardzo podobne treści. Jeśli sprzedajesz długopisy, to zarówno na stronach ofertowych, jak i w kartach produktowych czy w artykułach blogowych, pojawiać się będą opisy długopisów, zalety modeli itp. Może to doprowadzić do duplikacji wewnętrznej. Z pomocą przychodzą linki kanoniczne.

Linki kanoniczne, inaczej canonicale, to znajdująca się w kodzie witryny informacja, dzięki której wyszukiwarka Google będzie wiedziała, która z podstron jest oryginalna. Usprawni to indeksację.

Adresy kanoniczne umożliwiają minimalizację problemów z duplikacją treści, bardzo często wykorzystywane są przy bardzo rozbudowanych witrynach, stronach z dużą liczbą adresów URL, na których znajdują się podobne treści.

Czynniki rankingowe Google: Przekierowania

Jeśli usuniesz ze strony adres URL i zastąpisz go innym, zrób przekierowanie 301. Dzięki temu użytkownik nie trafi na nieistniejącą stronę www i bez trudu znajdzie właściwą wersję.

Musisz jednak pamiętać, że zbyt duża liczba przekierowań nie zadziała korzystnie. Powyżej pięciu przekierowań danego adresu może sprawić, że roboty zrezygnują z indeksacji. Unikaj więc pętli przekierowań.

Czynniki rankingowe Google: Adresy URL

Adres URL powinien pasować do zawartości danej podstrony, zawierać słowo kluczowe pasujące do produktów, usług, które przedstawia sekcja. Z adresów warto więc usunąć przypadkowe znaki interpunkcyjne i inne nic niemówiące elementy.

Dzięki temu użytkownicy, już na podstawie samego adresu URL, zweryfikują zawartość danej podstrony. Będzie to także ułatwieniem dla robotów – szybciej określą zawartość podstrony i będą mogły prawidłowo wyświetlać ją w wynikach organicznych. 

Ranking Google: Linki wewnętrzne 

Linki wewnętrzne to kolejny z czynników rankingowych. Sieć odnośników, która łączy powiązane tematycznie podstrony, sprawia, że roboty lepiej rozumieją powiązania między poszczególnymi podstronami i szybciej odnajdą najważniejsze sekcje witryny. 

  • Na podstronie, która jest często odwiedzana przez roboty, warto umieścić linki do stron rzadziej indeksowanych. Dzięki temu zyskasz szansę na to, że dana podstrona szybciej stanie się widoczna w wynikach wyszukiwania.
  • Linki wewnętrzne należy umieścić w stopce, w menu, w treści strony, w boksach, w logo
  • Linki powinny być rozmieszczone naturalnie, w przeciwnym razie uznane zostaną za próbę manipulacji.  

Czynniki rankingowe Google: Profil linków wychodzących

Profil linków wychodzących także ma wpływ na pozycje Twojej strony www. Zbyt duża liczba takich odnośników może mieć negatywny wpływ na widoczność w wynikach organicznych.

Czynniki rankingowe Google: Meta title (tytuł strony)

Tytuł strony to znacznik HTML, który implementuje się ręcznie w kodzie HTML, w sekcji <head>. Tytuł powinien mieć od 60 do 70 znaków.

Aby tytuł miał pozytywny wpływ na pozycje strony, powinien być dobrze zoptymalizowany. Istotne, by zawierał ważne słowa kluczowe i przekazywał informacje na temat zawartości witryny, będzie wtedy wskazówką dla robotów Google.

Meta description, czyli meta opis, nie jest czynnikiem rankingowym. Warto jednak zadbać o jego optymalizację, umieścić w nim odpowiednie słowo kluczowe oraz CTA. Meta opis jest widoczny w wyszukiwarce Google i może zachęcić użytkowników do odwiedzenia strony.

Widoczność w Google: Czas ładowania strony

Szybkość ładowania strony to kolejny, istotny parametr. Sprawnie działające witryny to lepsze doświadczenia użytkownika, witryny, które wolno działają są bardzo szybko opuszczane przez odwiedzających. Ponadto, roboty Google nie chcą w dodatkowy sposób obciążać witryny, a to skutkuje niższym crawl budgetem strony. 

Na co zwrócić uwagę, optymalizując prędkość ładowania?

  • Optymalizacja obrazów i kodu strony – minimalizowanie rozmiaru obrazów i uproszczenie kodu strony może przyspieszyć czas ładowania.
  • Wykorzystanie kompresji i buforowania – stosowanie technik takich jak kompresja GZIP i buforowanie może dodatkowo poprawić szybkość ładowania strony.

Czynniki rankingowe Google: Core Web Vitals (CWV)

Core Web Vitals (CWV) to czynnik rankingowy od 2021 roku. Na metryki Core Web Vitals składają się:

LCP (Largest Contentful Paint)

LCP to największe wyrenderowanie treści. Jest to metryka dostarczająca informacji na temat szybkości ładowania serwisu. Pod uwagę brany jest czas, który potrzebny jest przeglądarce na załadowanie największego elementu, który znajduje się na stronie – może to być tekst, grafika, wideo.

FID (First Input Delay)

FID (First Input Delay) to opóźnienie przy pierwszym działaniu witryny. FID określa czas, jaki upływa od załadowania strony do momentu, w którym będzie w pełni interaktywna. Optymalna wartość FID wynosi do 100 milisekund.

CLS (Cumulative Layout Shift)

CLS to metryka dotycząca stabilności wizualnej strony, zaliczamy tutaj niezwiązane z interakcją użytkownika przesunięcia, które widoczne się w czasie ładowania witryny.

Inne wskaźniki CWV

Kolejne wskaźniki CWV to:

Optymalizacja wspomnianych metryk to droga do wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Widoczność w Google: Responsywność strony www

Wśród najważniejszych czynników, mających wpływ na widoczność strony w wynikach organicznych, znajduje się optymalizacja strony pod kątem urządzeń mobilnych. Google skupia się na potrzebach użytkowników, a użytkownicy bardzo często korzystają z sieci za pomocą smartfonów i tabletów – problemy z responsywnością zwykle kończą się zakończeniem sesji.

Mobilna wersja strony www jest priorytetem dla robotów – brak optymalizacji pod tym kątem, poskutkuje niższymi pozycjami w wynikach organicznych. Upewnij się więc, że Twoja strona jest responsywna i dobrze wyświetla się na różnych urządzeniach i rozdzielczościach ekranu. W tym zakresie ważne są: 

  • uproszczenie menu, np. zastosowanie hamburgera,
  • dostosowanie rozmiaru czcionki i przycisków do urządzeń mobilnych,
  • kompresja obrazów. 

Czynniki rankingowe Google: Certyfikat SSL

Kolejnym czynnikiem wyszukiwarki Google jest certyfikat SSL (protokół https). Certyfikat SSL potwierdza bezpieczeństwo danych i przeprowadzanych transakcji. Nieważny certyfikat lub brak certyfikatu sprawiają, że jeszcze przed otwarciem strony, wyświetla się komunikat o potencjalnym zagrożeniu. W większości przypadków skutkuje to rezygnacją użytkownika z odwiedzin strony, zwiększa współczynnik odrzuceń i zmniejsza współczynnik konwersji.

W styczniu, za pośrednictwem Google Search Console, Google przekazało informację, że w przeglądarce Google Chrome (w wersji 56 i nowszych), witryny internetowe, na których znajdują się formularze, do których wprowadzane są hasła lub numery kart kredytowych, niemające protokołu HTTPS będą uznane za niezabezpieczone.

Czynniki rankingowe Google: Mapa w formacie XML

Mapa strony w formie pliku sitemap.xml to umieszczony na serwerze plik, który zawiera informacje na temat adresów URL konkretnej strony. Dobrze przygotowana sitemapa usprawni indeksację oraz ułatwi robotom zrozumienie struktury treści.

Czynniki rankingowe Google: Plik Robots.txt

Jak pozycjonowanie stron internetowych, to plik robots.txt. Optymalizacja wspomnianego pliku ma wpływ na indeksowanie podstron, co jest oczywiście ściśle związane z wynikami wyszukiwania. Plik robots.txt informuje roboty Google, które podstrony mogą odwiedzać, a które nie. Zazwyczaj z indeksowania wyłączane są panel administratora, koszyk, regulamin, polityka prywatności. 

Czynniki rankingowe Google: Znaczniki schematu

Znaczniki schematu, inaczej reach snippets, to elementy umieszczane w kodzie strony. Znaczniki zawierają najistotniejsze informacje na temat zawartości strony, oferowanych produktów i usług. Wyróżniamy różne rodzaje omawianych znaczników, są to:

  • odpowiedzi na najistotniejsze pytania w danej dziedzinie, czyli FAQ, 
  • akapity i listy punktowe,
  • cena, dostępność i dostawa produktów,
  • oceny w formie gwiazdek,
  • przepisy,
  • informacje na temat autora treści,
  • informacje na temat firmy.

Znaczniki ułatwią robotom zrozumienie struktury strony oraz dopasowanie wyników wyszukiwania do potrzeb użytkowników. Będą też wspierać budowę autorytetu tematycznego strony. 

Schema.org wykorzystywane są przez Google do generowania bogatszych fragmentów (rich snippets), które sprawiają, że strona wyróżnia się w wynikach wyszukiwania. Jest to bardzo przydatne dla potencjalnych klientów – użytkownik, już z poziomu wyszukiwarki, uzyskuje najistotniejsze informacje na interesujący go temat. 

Czynnik rankingowy Google  Opis  
Adresy kanoniczne Informują Google, która wersja strony jest oryginalna, zapobiegają problemom z duplikacją treści
Przekierowania Przekierowania 301 informują wyszukiwarki, że strona została trwale przeniesiona na nowy adres URL. Jest to kluczowe dla zachowania mocy SEO i skutecznej indeksacji
Adresy URL Zrozumiałe adresy URL, zawierające frazy kluczowe, są przyjazne zarówno dla użytkowników, jak i dla robotów Google 
Linki wewnętrzne Linkowanie wewnętrzne tworzy sieć, która łączący powiązane tematycznie podstrony, ułatwia nawigację użytkownikom i robotom Google, wspiera indeksację i budowę autorytetu tematycznego
Profil linków wychodzących Zbyt duża liczba linków wychodzących może zaszkodzić rankingowi Twojej witryny, zwłaszcza w przypadku linków do follow 
Meta dane  Meta title wpływa na ranking – wskazuje tematykę podstrony, meta description nie wpływa na pozycjonowanie, ale może zwiększyć CTR 
Czas ładowania strony Niska prędkość ładowania wpływa negatywnie na UX i widoczność strony
Core Web Vitals (CWV) CWV obejmuje takie metryki, jak LCP (szybkość ładowania), FID (interaktywność) i CLS (stabilność wizualna)
Responsywność strony Google stosuje indeksowanie Mobile-First, co oznacza, że skupia się na mobilnej wersji witryny. Brak optymalizacji pod kątem smatrfonow i tabletów może poskutkować stratą widoczności w wynikach wyszukiwania
Certyfikat SSL Protokół HTTPS zwiększa bezpieczeństwo danych użytkowników, jest dowodem na to, że witryna jest odpowiednio zabezpieczona 
Mapa w formacie XML Plik sitemap.xml wspiera indeksację, sprawia, że roboty lepiej rozumieją strukturę witryny
Plik Robots.txt Określa, które podstrony mogą być indeksowane przez roboty, a które nie
Dane strukturalne Rozszerzone opisy (rich snippets) ułatwiają robotom zrozumienie zawartości witryny i poprawiają CTR

Ranking Google a czynniki off-site 

Linki zewnętrzne 

Linki zewnętrzne to kolejny, bardzo ważny czynnik rankingowy Google. Linki potwierdzają jakość i wiarygodność strony www, są także dodatkowym źródłem ruchu. Na co powinieneś zwrócić uwagę w tym zakresie? 

  • Jakość  linków zwrotnych – linki powinny pochodzić z mających autorytet, tematycznych źródeł. Nadużywanie autorytetu stron trzecich, czyli publikacje na niezwiązanych tematycznie, ale mających autorytet stronach, uznawane jest za próbę manipulacji wynikami Google.
  • Budowanie naturalnego profilu linków – unikanie sztucznych technik pozyskiwania linków (do takich technik zaliczane są: korzystanie z farm linków, zaplecza niskiej jakości, linki nietematyczne), na rzecz budowania naturalnego profilu odnośników. Linki powinny być pozyskiwane regularnie, pochodzić z różnych źródeł, zawierać atrybuty no follow i do follow. 
  • Techniki pozyskiwania wartościowych linków – linki możesz pozyskać poprzez tworzenie wartościowych treści, publikacje gościnne, działania w social mediach, katalogi stron, publikacje na Profilu Firmy w Google (dawniej wizytówka Google Moja Firma).

Zachowanie użytkowników na stronie a ranking Google 

Współczynnik odrzuceń

Wysoki współczynnik odrzuceń świadczy o tym, że strona www lub sklep e-commerce nie odpowiadają na zapytania użytkowników, nie spełniają ich oczekiwań. Powodem takiego stanu rzeczy mogą być: zły dobór słów kluczowych, niska jakość treści, niska prędkość ładowania. Wysoki współczynnik odrzuceń będzie miał negatywny wpływ na widoczność witryny. 

Pozycjonowanie strony w Google: czas spędzony na stronie

Im więcej czasu użytkownik spędzi na Twojej stronie www, tym lepiej. Dla Google jest to sygnał, że witryna zawiera wartościowe treści i spełnia oczekiwania odbiorców.

Pozycjonowanie strony w Google: zakładki Google Chrome

Istnieją teorie, że strony www zapisane jako zakładki w Google Chrome, są lepiej postrzegane przez roboty Google. Jeśli to prawda, ma to minimalny wpływ na pozycjonowanie.

CMS a pozycjonowanie

Rodzaj systemu CMS

W zależności od rodzaju CMS-a, możesz trafić na inne trudności, podczas pozycjonowania. Przy starszych, niedostosowanych do potrzeb SEO CMS-ach, problematyczne może okazać się wdrażanie treści, a co za tym idzie, zwiększenie liczby słów kluczowych. Trudności może sprawiać też aktualizacja wtyczek.

Przestarzała strona będzie też nieprzyjazna dla użytkowników, a to doprowadzi do zwiększenia współczynnika odrzuceń.

Pozycjonowanie strony w Google: aktualizacje CMS-a i wtyczek

Zalecane są regularne aktualizacje systemu CMS. Im mniejsze różnice między aktualną wersją a wersją, do której chcesz zaktualizować system, tym lepiej. Minimalizuje to ryzyko pojawienia się błędów na stronie.

Należy też pamiętać o wtyczkach. W wyniku aktualizacji systemu CMS, niektóre z wtyczek mogą być już nieaktualne.

Pozycjonowanie strony w Google: rozbudowa strony www

Większe, bardziej rozbudowane portale, strony i sklepy e-commerce są z reguły bardziej wiarygodne dla robotów Google. Warto więc regularnie rozbudowywać witrynę, dodawać nowe podstrony, artykuły blogowe, partie tekstu itd.

Czynniki wynikające z algorytmu Google

Co wpływa na pozycjonowanie: historia wyszukiwania użytkownika

Wyszukiwarka zapamiętuje wpisywane przez użytkownika słowa kluczowe, odwiedzane w przeszłości strony. Wyniki często dostosowywane są do wcześniejszych zapytań.

Co wpływa na pozycjonowanie: geolokalizacja, biznesy lokalne

Wyszukiwarka Google wyświetla wyniki dostosowane do miejsca, w którym znajduje się użytkownik. Nawet jeśli klient wpisze w okno wyszukiwania słowo kluczowe bez lokalizacji, w pierwszej kolejności zostaną mu wyświetlone strony firm, znajdujących się w pobliżu. Jeśli prowadzisz biznes lokalny, pamiętaj o optymalizacji strony pod kątem lokalnych fraz kluczowych, dodaniu danych kontaktowych, interaktywnej mapy oraz o optymalizacji Profilu Firmy w Google. 

Co wpływa na pozycjonowanie: Profil Firmy w Google

Profil Firmy w Google, dawniej wizytówka Google Moja Firma, także ma duże znaczenie, w szczególności w przypadku biznesów lokalnych. Dobrze zopytmalizowana wizytówka zwiększy rozpoznawalność firmy, da szansę na dodatkową widoczność w wynikach wyszukiwania oraz wyświetlenia w Local Pack. 

Co wpływa na pozycjonowanie: media społecznościowe

Regularne działania w mediach społecznościowych, przede wszystkim na Facebooku, Instagramie, Pintereście to sposób na budowę autorytetu firmy, a także na zwiększenie jej popularności oraz pozyskanie linków zewnętrznych.

Czynniki behawioralne

  • Częstotliwość powrotów użytkowników – Jeśli użytkownicy często wracają na Twoją stronę, może to być sygnałem dla Google, że dostarczasz wartościowych informacji i zasobów. Wyszukiwarka może wynagrodzić takie strony lepszym rankingiem.
  • Interakcje na stronie: Google może również analizować interakcje użytkowników na stronie, takie jak kliknięcia, przewijanie czy aktywność.
czynniki rankingowe google, czynniki rankingowe seo
Czynniki rankingowe Google

Praktyczne wskazówki dotyczące optymalizacji strony www

Monitorowanie i analiza wyników

  • Korzystanie z Google Analytics i Google Search Console – te narzędzia umożliwiają śledzenie ruchu na stronie, analizę słów kluczowych i identyfikację problemów związanych z SEO.
  • Ocena efektywności działań SEO – regularna analiza wyników pozwala na bieżące dostosowywanie strategii i identyfikowanie obszarów wymagających poprawy.
  • Ustalenie priorytetów i planowanie dalszych działań – na podstawie analizy wyników, można ustalić, które czynniki rankingowe wymagają natychmiastowej uwagi, a które są zoptymalizowane w prawidłowy sposób.

Współpraca z ekspertami

  • Korzyści płynące z zatrudnienia specjalisty SEO – współpraca z doświadczonym specjalistą do spraw pozycjonowania może przyspieszyć proces optymalizacji i znacznie zwiększyć efektywność działań.
  • Wybór odpowiedniego partnera do współpracy – Przy wyborze specjalisty lub agencji SEO warto zwrócić uwagę na doświadczenie, portfolio i opinie innych klientów.
  • Ustalenie celów i oczekiwań – przed rozpoczęciem współpracy z ekspertem lub agencją SEO ważne jest, aby jasno określić cele biznesowe, oczekiwania oraz zakres usług.

Implementacja zmian i ciągłe doskonalenie

  • Wdrażanie zaleceń – po opracowaniu strategii SEO, należy wdrożyć zalecane zmiany, tak, aby poprawić pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
  • Monitorowanie efektów wprowadzonych zmian – kontrolowanie wyników po wdrożeniu zmian pozwala na ewaluację skuteczności działań i dalszą optymalizację.
  • Długofalowe podejście do SEO – optymalizacja strony pod kątem czynników rankingowych Google to proces długotrwały, który wymaga regularnych działań i dostosowywania się do zmieniających się warunków.

Bieżące poszerzanie wiedzy o SEO

  • Śledzenie zmian w algorytmie Google – aby utrzymać wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, ważne jest śledzenie aktualizacji algorytmu Google i dostosowywanie strategii SEO do zmieniających się wymagań.
  • Uczestnictwo w konferencjach i warsztatach – branżowe wydarzenia, takie jak konferencje czy warsztaty, pozwalają na poszerzenie wiedzy o SEO oraz nawiązanie kontaktów z ekspertami i innymi osobami zainteresowanymi optymalizacją.
  • Czytanie blogów i publikacji branżowych – regularne czytanie blogów, artykułów i publikacji z dziedziny SEO pozwala na poszerzenie wiedzy oraz poznanie nowych technik.

Adaptacja do nowych technologii i trendów

  • Voice Search – coraz więcej użytkowników korzysta z wyszukiwania głosowego, co wymaga od stron internetowych dostosowania się do tego rodzaju zapytań i zoptymalizowania treści pod kątem wyszukiwania głosowego.
  • Wsparcie dla technologii sztucznej inteligencji – rozwój technologii AI, takich jak chatboty, może przyczynić się do lepszego zrozumienia potrzeb użytkowników i oferowania im bardziej spersonalizowanego doświadczenia.
  • Przygotowanie na przyszłe zmiany – elastyczność i adaptacja do nowych trendów oraz technologii jest kluczem do długotrwałego sukcesu w dziedzinie SEO. Warto inwestować czas i wysiłek w naukę nowych umiejętności oraz eksplorowanie innowacyjnych rozwiązań.

Podsumowując, optymalizacja strony internetowej pod kątem czynników rankingowych Google jest procesem długotrwałym. Wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale także zaangażowania oraz elastyczności w dostosowywaniu się do zmieniających się warunków. Regularne monitorowanie i analiza wyników, współpraca z ekspertami oraz utrzymanie aktualności wiedzy o SEO są kluczowe dla osiągnięcia i utrzymania wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na większą ilość ruchu na stronie i ostatecznie na sukces biznesowy.

Pozycja w wynikach wyszukiwania – dlaczego jest ważna?

Widoczność w wyszukiwarce Google jest bardzo ważna. Im wyższa pozycja w rankingu, tym większe zaufanie klientów i większa szansa na konwersję. Sklepy i strony internetowe, które dbają o widoczność w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, odnotowują największy, wartościowy ruch i największe zyski. Jeśli więc marzysz o tym, by klienci odwiedzali Twoją witrynę, a nie strony konkurencji, zacznij działać już dziś.

Na czym polega pozycjonowanie strony w wyszukiwarce Google?

Proces pozycjonowania stron www obejmuje wiele działań, jest długotrwały, wymaga wiedzy i wykorzystania specjalistycznych narzędzi (Google Search Console, Afrefs, Senuto itp.). Wszystkie działania powinny być dobrze przemyślane i rozłożone w czasie. 

Black hat SEO działania, które negatywnie wpłyną na widoczność w wynikach wyszukiwania

Działania, które negatywnie wpłyną na widoczność w wynikach wyszukiwania, a w skrajnych przypadkach doprowadzą do wyłączenia strony z indeksowania? Są to:

Słowa kluczowe powinny występować w odpowiednim zagęszczeniu. Nienaturalne rozmieszczenie fraz, może być traktowane, jako próba manipulacji. 

Cloaking

Cloaking polega na przygotowaniu dwóch wersji treści. Jedna wersja wyświetlana jest robotom Google, druga użytkownikom.

Ukrywanie linków afiliacyjnych

Przesadne ukrywanie linków afiliacyjnych (na przykład przez Cloacking), to kolejne z działań, które może negatywnie wpłynąć na pozycje strony www w Google.

Niskiej jakości kontent

Niskiej jakości kontent, kopiowanie treści od konkurencji, teksty mijające się z tematem, to kolejne czynniki obniżające pozycje strony w Google.

 

Audyt SEO - co to?

Prace z zakresu pozycjonowania powinny rozpocząć się właśnie od audytu. Audyt to weryfikacja Twojej strony pod kątem wszystkich, ważnych ze względu na pozycjonowanie czynników. Obejmuje on sprawdzenie zawartości strony, jakości treści, doboru słów kluczowych, zagęszczenia słów kluczowych, optymalizacji nagłówków.

Sprawdzone też zostaną linki kierujące na Twoją stronę, ilość linków wychodzących, prędkość ładowania strony. Specjaliści przeanalizują też pozycję strony dla najistotniejszego słowa kluczowego, fraz, które są dla nas w szczególności ważne.

Unikalne treści strony to jeden z ważniejszych czynników rankingowych Google. W tekstach powinny znaleźć się słowa kluczowe. Musimy pamiętać o odpowiednim zagęszczeniu słów kluczowych oraz o ich odmianach. Słowa kluczowe powinny znaleźć się zarówno w treści strony, jak i w nagłówkach. Skupić się powinniśmy nie tylko na frazie głównej, ale także na semantycznych słowach kluczowych.

Dobrze zoptymalizowane, unikalne treści z pewnością zwiększą pozycję strony w Google.

Prowadzenie prac w obrębie strony www, optymalizacja SEO odgrywają bardzo ważną rolę w pozycjonowaniu. Działania on-site to optymalizacja nagłówków (umieszczenie słowa kluczowego w H1, h2, h3 itd.), linkowanie wewnętrzne, optymalizacja techniczna strony.

Zarówno podczas prac w obrębie strony, jak i poza nią, warto korzystać ze specjalistycznych narzędzi, na przykład Google Search Console, Ahrefs.

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza