pozycjonowanie lokalne

Spis treści

Pozycjonowanie lokalne – co to? Działania, dzięki którym dotrzesz do klientów z okolicy

Pozycjonowanie lokalne w Google to rozwiązanie, które może być strzałem w dziesiątkę – sprawić, że widoczność Twojej firmy w sieci wzrośnie. Ale, aby lokalne seo przyniosło rezultaty, musi opierać się na przemyślanej strategii z zakresu optymalizacji strony www i trafnych działaniach poza witryną. Konieczna jest także wiedza na temat grupy docelowej i lokalnego rynku. Warto jednak podjąć taki trud, ponieważ działania dają wiele satysfakcjonujących efektów.

Ale, od początku – jakie działania w pozycjonowaniu lokalnym są najistotniejsze? I co zrobić, by osiągnąć sukces?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO), to strategia marketingu internetowego, która polega na optymalizacji strony internetowej oraz prowadzeniu działań poza witryną, w celu zwiększenia widoczności biznesu w lokalnych wynikach wyszukiwania. Uzyskanie wysokiej pozycji w wynikach lokalnych sprawia, że firmy mogą docierać do klientów z okolicy, szukających usług lub produktów w pobliżu, zazwyczaj w obrębie miasta, dzielnicy lub regionu.

Pozycjonowanie lokalne będzie dobrym rozwiązaniem dla firm świadczących usługi na konkretnym obszarze, działających w danym mieście bądź koncentrujących się na klientach z danej dzielnicy. Są to między innymi: 

  • restauracje, kawiarnie, bary,
  • cukiernie, piekarnie, kawiarnie,
  • hotele, motele, pensjonaty,
  • szkoły, żłobki, przedszkola,
  • salony kosmetyczne, salony fryzjerskie, salony SPA,
  • sklepy stacjonarne,
  • warsztaty samochodowe,
  • elektrycy, hydraulicy,
  • firmy remontowo-budowlane,
  • gabinety lekarskie i stomatologiczne,
  • biura obsługi księgowej, biura rachunkowe,
  • kancelarie prawnicze, kancelarie prawno-podatkowe. 

Personalizacja wyników wyszukiwania

Dlaczego pozycjonowanie lokalne Google jest zalecanym rozwiązaniem dla firm działających na określonym terenie?

Posłużmy się przykładem. Użytkownicy zwykle szukają firm, specjalistów, salonów urody czy gabinetów lekarskich w konkretnym mieście lub dzielnicy. Użytkownik chce szybko znaleźć firmę obok miejsca zamieszkania, pracy lub w miejscowości, do której niebawem się uda. Osoba, która przebywa w Poznaniu, potrzebująca pomocy stomatologa, zainteresowana będzie gabinetami, które znajdują się w Poznaniu, a nawet w konkretnych dzielnicach Poznania. Dla takiego użytkownika nie będą przydatne witryny warszawskich gabinetów. 

W tym wszystkim, kluczową rolę odgrywa personalizacja wyników wyszukiwania. Google dostarcza odbiorcom wyniki, które są: 

  • trafne, czyli pasujące do wpisanych w okno wyszukiwania fraz,
  • dopasowane do kontekstu i przydatne w danym momencie,
  • a oprócz tego wysokiej jakości i użyteczne.

Właśnie dlatego, użytkownik znajdujący się w Warszawie, po wpisaniu w wyszukiwarkę Google zapytania kwiaciarnia (nawet jeśli nie doda lokalizacji), uzyska listę wyników obejmującą kwiaciarnie z Warszawy, a nie na przykład z Gdańska. Wykorzystywane są tutaj adres IP, informacje o wcześniejszych wyszukiwaniach czy korzystaniu z lokalnych sieci wi-fi.

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu, dotrzesz więc do potencjalnych klientów, którzy szukają specjalisty, produktów, różnego typu miejsc w pobliżu. Twoja oferta stanie się widoczna dla: 

  • Użytkowników z Twojej okolicy – nawet jeśli wpiszą w wyszukiwarkę frazę bez lokalizacji, np. kwiaciarnia, pizzeria, hotel.
  • Użytkowników, którzy znajdują się w innej miejscowości, ale użyją frazy zawierającej nazwę obszaru, w obrębie którego działa Twoja firma.

Najważniejsze działania lokalnego seo

Jak działa pozycjonowanie lokalne? Ważny jest proces optymalizacji strony internetowej, jaki i działania poza witryną. W porównaniu do pozycjonowania ogólnopolskiego, nie zwiększamy widoczności strony na terenie całego kraju, ale w konkretnej lokalizacji. Co więcej, przy tworzeniu i realizowaniu strategii, należy zwrócić uwagę na nieco inne kwestie. Przyjrzyjmy się więc najistotniejszym pracom i ich specyfice.

Dane teleadresowe i godziny pracy 

  • Jak działania o charakterze lokalnym, to przede wszystkim dane teleadresowe. Klienci muszą wiedzieć, gdzie dokładnie znajdą oferowane produkty, restauracja, warsztat samochodowy czy salon kosmetyczny. Dane lokalizacyjne i telefoniczne muszą być dokładne i takie same we wszystkich źródłach – na stronie www, na Profilu Firmy w Google, w social mediach, w katalogach firm itp. Możesz też załączyć wskazówki dotyczące położenia firmy, np. że znajduje się obok takiego i takiego obiektu, że można dotrzeć konkretnymi środkami transportu itp. Adres firmy koniecznie powinny znaleźć się w zakładce Kontakt, a także w stopce strony. Numer telefonu możesz dodatkowo umieścić w ATF, czyli w above the fold witryny.  
  • Godziny pracy firmy – zainteresowani muszą wiedzieć, w jakich godzinach pracujesz, od której jest otwarty Twój sklep, do której czynna jest restauracja, czy Twój salon fryzjerski działa 7 dni w tygodniu. Takie informacje zawsze muszą być aktualne. Wprowadzanie klienta w błąd może sprawić, że się zniechęci, więcej nie wróci i podzieli się negatywną opinią z innymi.  

Implementacja interaktywnej mapy

Wdrożenie interaktywnej mapy na stronę internetową, np. Google Maps, jest istotnym elementem wspierającym lokalne pozycjonowanie (local SEO). Dzięki wspomnianej mapie, zainteresowani będą mogli sprawnie odnaleźć fizyczną lokalizację firmy, zweryfikować dojazd, okolice itp.

Interaktywna mapa to wysoce zalecane rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku sklepów stacjonarnych, restauracji, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, hoteli, kawiarni, cukierni czy piekarni. Warto, by taka mapka znalazła się także na stronach internetowych gabinetów lekarskich i stomatologicznych.

Co istotne, mapa to nie tylko większa satysfakcja użytkowników, ale też większa szansa na wyświetlenie firmy w Google Maps czy tzw. local pack. Firmy widoczne w local pack odnotowują CTR w wysokości 44%. 
 

Jeśli chodzi o samo pozycjonowanie, to zintegrowanie mapy z odpowiednimi danymi strukturalnymi (schema.org), ułatwia robotom Google identyfikację lokalizacji firmy. Dzięki temu, poprawia się widoczność strony na zapytania związane z konkretną lokalizacją.

Słowa kluczowe

Zarówno w standardowym pozycjonowaniu stron, jak i w lokalnym seo, ważny jest dobór odpowiednich fraz kluczowych. Pomyśl, na jakie frazy chcesz zwiększyć widoczność w wyszukiwarce Google. Wybór określonych słów kluczowych jest bardzo ważny i ma wpływ na całą strategie działań, a finalnie, na konwersję.

  • Frazy powinny zawierać lokalizację: Toruń, Poznań, Skórzewo, Konin – w zależności od tego, w jakiej miejscowości działasz. Możesz też dodać zawężenie, np. Poznań centrum, Poznań Naramowice, Toruń Wrzosy itp.
  • Sprawdź, w jaki sposób użytkownicy szukają Twojej firmy – zweryfikuj liczbę miesięcznych wyszukiwań – czasem z pozoru nieistotne szczegóły mogą wiele zmienić. Sprawdziłam w narzędziu Senuto pierwszą frazę kluczową, która przyszła mi do głowy – remonty Poznań.
Pozycjonowanie lokalne: frazy kluczowe
Pozycjonowanie lokalne: frazy kluczowe

Remonty Poznań a remont Poznań to podobna fraz kluczowa, ale różnica w miesięcznej liczbie wyszukiwań wynosi 130.

  • Zweryfikuj także konkurencyjność danej frazy. Mimo że na lokalnym rynku konkurencja jest mniejsza, niż na rynku ogólnopolskim lub zagranicznym, trzeba mieć ją na uwadze. Sprawdź więc, na jakie słowa kluczowe pozycjonują się konkurencyjne firmy. 

  • Przemyśl, jakie korzyści przyniesie Ci widoczność w sieci na daną frazę. Czy będzie to zwiększenie konwersji, budowa rozpoznawalności czy jeszcze coś innego. 
  • Przy doborze fraz kluczowych przydatne będą takie narzędzia, jak Planer słów kluczowych, Ahrefs, Senuto.
  • Jeśli działasz lokalnie, konkurencyjne frazy ogólne, mające bardzo dużą liczbę wyszukiwań, mogą nie być dobrym rozwiązaniem. Lepiej skupić się na frazach lokalnych i long tail. Znajdź swoją niszę i wyróżnij się na tle konkurencji. 
  • Pamiętaj, by wybrane słowa kluczowe umieścić w nagłówkach, w treści strony, w metadanych. Frazy powinny znaleźć się również w atrybutach alt, w nazwach plików graficznych, w podpisach zdjęć.
  • Co ważne, frazy, na które zwiększasz widoczność w sieci, muszą być zgodne z tym, co w rzeczywistości obejmuje Twoja oferta. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie zmian w ofercie, np. usunięcie jednej lub kilku usług, koniecznie zaktualizuj strategię pozycjonowania. Zwiększanie widoczności na frazy dotyczące usługi, której nie świadczysz, wprowadzi klientów w błąd i nie przyniesie Ci żadnych zysków.

Przykładowe frazy kluczowe dla firm działających lokalnie:

  • fizjoterapeuta na bóle kręgosłupa w Poznaniu 
  • myjnia parowa do tapicerki samochodowej Toruń
  • Polecany dentysta dla dzieci w centrum Gdańska 
  • aerobik dla seniorów w Warszawie
  • powiększanie i modelowanie małych ust Poznań
  • zabiegi na twarz cera trądzikowa  Poznań
  • mikrodermabrazja Poznań
  • zabiegi antycellulitowe Poznań
  • fryzjer Gdynia. 

Dzięki odpowiedniej optymalizacji strony pod kątem słów kluczowych, Twoja witryna może zostać uznana za trafną i wartościową dla odbiorców. To sposób, by zyskać widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania.

Podstrony dedykowane konkretnym miastom 

Praktycznie obowiązkowym działaniem jest przygotowanie podstron dedykowanych konkretnym obszarom działania. O czym dokładnie mowa? 

  • Podstrony zoptymalizowane pod kątem poszczególnych miast – firma działająca w województwie mazowieckim, na przykład zajmująca się remontami, może przygotować osobne podstrony ofertowe dla klientów z Warszawy, Radomia czy Płocka. W zakładce oferta mogą znajdować się podstrony: Remonty Warszawa, Remonty Radom, Remonty Płock.
  • Podstrony zoptymalizowane pod kątem dzielnic lub osiedli – jeśli firma działa w dużym mieście, warto przygotować podstrony uwzględniające konkretne dzielnice, np. Naprawa AGD Warszawa Mokotów, Naprawa AGD Warszawa Wola.
  • Podstrony dedykowane różnym usługom w danym mieście – jeśli firma działa lokalnie, ale świadczy różne usługi, także warto to uwzględnić. Dobrym rozwiązaniem jest przygotowanie podstron zopytmalizowanych pod kątem nazwy usługi i miasta, np. Stomatolog dziecięcy Poznań, Stomatolog implantolog Poznań, Usuwanie ósemek Poznań. Takie rozwiązanie sprawi, że dotrzesz do klientów szukających konkretnej usługi w konkretnym mieście. 

Optymalizacja treści

Optymalizacja strony to w dużej mierze optymalizacja treści. Content – i słyszymy o tym niemal na każdym kroku, spełnia bardzo ważną rolę – nie tylko jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania, ale również o satysfakcję i zaufanie klientów. Najważniejsze kwestie dotyczące contentu i pozycjonowania lokalnego to:

  • Umieść lokalne frazy kluczowe w nagłówkach h1, h2, h3 oraz w treści strony. Słowa kluczowe powinny też znaleźć się w meta tytule i meta opisie strony internetowej oraz w atrybutach alt i podpisach grafik. 
pozycjonowanie lokalne
pozycjonowanie lokalne
  • Optymalizacja pod kątem słów kluczowych adresów url to kolejna kwestia. 
  • Zadbaj o zróżnicowane formy contentu: podstrony ofertowe, artykuły blogowe, sekcje faq z uwzględniające lokalne zapytania, grafiki, wideo.
  • Pamiętaj także o unikalności, oryginalnych wnioskach, materiałach dodatkowych, jak infografiki lub wideo.
  • Liczy się nie tylko bieżące tworzenie wartościowych treści, ale także proces optymalizacji contentu, który aktualnie znajduje się na stronie www.
Skupienie na autorytecie tematycznym

Jeśli chodzi o content, to nie mogę pominąć kwestii autorytetu tematycznego. Treści, które wdrażasz, powinny w wyczerpujący sposób omawiać temat – tak, by zainteresowany nie musiał już szukać danych w innych źródłach.

Wysoce zalecane jest także umieszczenie bio autora. Jeśli samodzielnie prowadzasz zakład kosmetyczny i od lat zgłębiasz wiedzę na temat pielęgnacji skóry, koniecznie opowiedz o tym użytkownikom. Treści przygotowane przez eksperta są najbardziej wiarygodne i cieszą się największą popularnością. 

Poniżej kilka przykładowych tematów na artykuły blogowe dla restauracji w Poznaniu.

lokalnych wynikach wyszukiwania a content
Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania a content

Aktualności i wydarzenia

Sekcja z aktualnościami oraz kalendarz wydarzeń to kolejny sposób, by poinformować odbiorców o nowościach, promocjach, lokalnych wydarzeniach itp. Taki content może znacznie zwiększyć zaangażowanie użytkowników.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne wyznacza strukturę serwisu, sprawia, że odbiorcy mogą sprawnie przeklikiwać się do różnych sekcji strony www.

  • Linki powinny znaleźć się w menu głównym, w menu bocznym, w stopce, na stronie głównej, w artykułach czy na podstronach produktowych. Wato też zaimplementować linki graficzne, np. w CTA i w logo
  • Linkowanie do podstron zoptymalizowanych pod kątem lokalizacji, np. takich, jak Usługi fryzjerskie w Poznaniu, Meble na wymiar Kraków itp. sprawi, że roboty Google zrozumieją tematykę witryny.
  • Anchor text (tekst zakotwiczenia) może, a nawet powinien, zawierać frazy lokalne, np. Salon kosmetyczny w Warszawie. Takie odnośniki podkreślą kontekst lokalny strony.
Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne: definicja, najważniejsze działania

Optymalizacja techniczna

Odpowiednia optymalizacja techniczna to kolejny krok w stronę większej widoczności w sieci. Na temat SEO technicznego znajdziesz szczegółowe informacje w innych naszych poradnikach, tutaj skupimy się najważniejszych działaniach z tego zakresu. Są to:

  • Prawidłowe wyświetlanie na urządzeniach mobilnych – To sprawa oczywista i bardzo ważna. Strona internetowa Twojej firmy musi poprawnie działać na komputerach, smartfonach i tabletach. Google w pierwszej kolejności indeksuje mobilną wersję witryny, a użytkownicy są bardzo wyczuleni nawet na drobne problemy. Co więcej, potencjalni klienci, przebywający na mieście, na spacerze, w tramwaju czy w kolejce w sklepie, często za pomocą smartfona szukają usług lokalnych. Problemy z mobilną wersją strony to strata klienta. 
  • Wysoka prędkość ładowania strony www – Czas ładowania witryny nie powinien wynosić więcej niż 3 sekundy. Odbiorca, który chce znaleźć lokalne firmy, zazwyczaj oczekuje natychmiastowości- tego, że szybko znajdzie istotne informacje.
  • Wdrożenie certyfikatu ssl – Witryny, które nie mają aktualnego certyfikatu ssl wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne, a to zwykle skutkuje utratą potencjalnego klienta.
  • Zarządzanie błędami 404 i przekierowaniami – Błędy 404 (strona nie istnieje) mają negatywny wpływ na użytkowników i ranking strony. Prawidłowa obsługa błędów 404 jest więc bardzo ważna. Przekierowania 301 (trwałe przekierowanie) powinny być stosowane w przypadku zmiany adresu url podstrony, pozwoli to na zachowanie wartości SEO poprzedniego adresu URL.
  • Optymalizacja pliku robots.txt – Robots.txt to plik, który informuje wyszukiwarki, które z podstron i plików na stronie internetowej mają być indeksowane, a które nie. Błędy w optymalizacji wspomnianego pliku mogą strawić, że roboty nie zaindeksują istotnych dla biznesu podstron.
  • Mapa strony (XML Sitemap) – Mapa strony w formacie XML pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę witryny i zindeksować wszystkie ważne strony. Istotne jest, aby plik ten był zawsze aktualny i zgłoszony w Google Search Console.
  • Wdrożenie tagów rel=”canonical” – Za pomocą tagu rel=”canonical” można wskazać wyszukiwarkom, która wersja strony jest oryginalna i powinna być traktowana jako główna i najważniejsza. To bardzo ważne, jeśli istnieje kilka wariantów tej samej podstrony (np. różne adresy URL prowadzące do tej samej treści).
  • Implementacja danych strukturalnych (schema.org) – Implementacja danych strukturalnych (schema.org) ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie treści na stronie. Schema to także sposób, by wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, zająć więcej miejsca w SERP i zyskać uwagę użytkowników. Rozszerzone wyniki wyszukiwania (rich snippets), mogą zawierać oceny, ceny produktów, wydarzenia.
  • Optymalizacja obrazów – Optymalizacja obrazów pod kątem formatu, nazwy, atrybutów alt to kolejny ważny krok w optymalizacji i zwiększaniu widoczności w sieci. Prawidłowo zoptymalizowane obrazy to także duża szansa na widoczność w Google Grafika.
  • Przyjazna struktura – Strona powinna być intuicyjna w obsłudze i łatwa do nawigacji, zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Tutaj ważne jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne, logiczne menu, zastosowanie breadcrumb (nawigacja okruszkowa). Dobrze zoptymalizowana struktura ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, a robotom wyszukiwarek indeksowanie.

Dodatkowe funkcje, o których także warto pomyśleć to – implementacja formularza kontaktowego, chat na żywo, integracja w portalami zewnętrznymi np. Booksy. 

seo lokalne  opis 
Adres firmy, dane kontaktowe  Dokładne dane kontaktowe firmy powinny być jednolite we wszystkich źródłach (strona www, Profil Firmy w Google, social media, katalogi firm). Można dodać wskazówki dojazdu
Interaktywna mapa  Implementacja mapy pomoże klientom znaleźć firmę i pozytywnie wpłynie na lokalne seo
Słowa kluczowe Słowa kluczowe powinny opisywać ofertę firmy i zawierać informacje o lokalizacji
Optymalizacja treści Merytoryczny, oryginalny content, zawierający naturalnie rozwieszczone frazy to podstawa 
Linkowanie wewnętrzne Linki wewnętrzne ułatwiają nawigację, indeksację i budują autorytet tematyczny strony
Optymalizacja techniczna SEO techniczne obejmuje responsywność, prędkość działania, adresy url certyfikat ssl
UX, koncentracja na użytkowniku Wszystkie działania powinny być prowadzone z myślą o użytkowniku i jego satysfakcji

Optymalizacja pod kątem lokalnego seo

Pozycjonowanie lokalne a działania off-site

Zwiększanie widoczności lokalnych stron www to nie tylko działania bezpośrednio na stronie www, ale także poza witryną. O jakich pracech mowa i dlaczego są ważne?

Linkowanie zewnętrzne 

Linki zewnętrzne budują wiarygodność i są dodatkowym źródłem ruchu na Twojej stronie – ale muszą to być linki wysokiej jakości. W lokalnym SEO warto postawić na linki z lokalnych źródeł, np. z lokalnego portalu. Ważne też, by linki pochodziły z witryn, które są wiarygodne i powiązane tematycznie z Twoją branżą. 

Pamiętaj o różnicy między linkami nofollow i dofollow. Linki dofollow przekazują sok linkowy i mają pozytywny wpływ na SEO. Linki nofollw nie wspierają procesu pozycjonowania, ale mają inne zalety – są przydatne w procesie budowy wizerunku i ułatwiają zwiększanie rozpoznawalności – a w przypadku firm lokalnych to bardzo ważne. 

Co więcej, każdy link zewnętrzny – zarówno nofollow, jak i dofollow może być dodatkowym źródłem ruchu na Twojej witrynie.

Optymalizacja Profilu Firmy w Google

Założenie wizytówki Google, obecnie Profilu Firmy w Google, pełni w pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważną rolę. Jest sposobem, by zyskać widoczność na Mapie Google, zwiększyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i przyciągnąć klientów z okolicy. Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie – które warto wykorzystać – główne możliwości to: 

  • udostępnienie podstawowych in formacji na temat firmy – adresu, numeru telefonu, opisu oferty,
  • publikacja wpisów na temat firmy, oferty, promocji, nowości itp. 
  • publikacja zdjęć,
  • umieszczanie wideo,
  • zbieranie opinii i odpowiadanie na nie. 
pozycjonowanie lokalne- wizytówka Google
pozycjonowanie lokalne- wizytówka Google

Dodanie wpisów do katalogów firm

Zalecanym rozwiązaniem jest także dodanie informacji na temat firmy do lokalnych katalogów branżowych. Wpisy w katalogach umożliwiają zaprezentowanie firmy, przekazanie informacji na temat usług i produktów oraz danych kontaktowych. Katalogi branżowe to także sposób na zwiększenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania i pozyskanie lokalnych backlinków.

Wizytówki NAP

Wizytówki NAP (Name, Address, Phone number) to kolejna kwestia, o której powinna pamiętać każda z firm lokalnych. Omawiana wizytówka składa się z podstawowych informacji na temat firmy: nazwy, adresu i numeru telefonu. Jak już wspominałam powyżej, wszystkie te informacje powinny być spójnie, takie same na wizytówce, stronie internetowej, profilach biznesowych (np. Google Moja Firma).

Spójność danych kontaktowych jest niezwykle ważna – wyszukiwarki internetowe, np. Google, opierają się na tych informacjach, aby potwierdzić autentyczność i lokalizację firmy.

Dobrze zoptymalizowana wizytówka NAP poprawia widoczność firmy w wynikach wyszukiwania, szczególnie dla zapytań lokalnych. Niespójność informacji może negatywnie wpłynąć na wiarygodność witryny oraz na pozycje firmy w wynikach lokalnych.

Docieraj do potencjalnych klientów i dbaj o nich 

Lojalny klient jest na wagę złota i warto o niego dbać. W przypadku odbiorców lokalnych jest to szczególnie ważne, ale też, przynajmniej moim zdaniem, odrobinę łatwiejsze. Posłużę się przykładem.

Obok biura, w którym pracuję, jest salon kosmetyczny. Znalazłam ofertę i umówiłam się na hennę brwi i rzęs. Byłam zadowolona z usługi, dostałam mały upominek, a z racji, że mam do salonu rzut beretem, po miesiącu wróciłam, potem zaczęłam korzystać z innych usług w danym salonie.

Salonów w pobliżu mam kilka dlaczego wybrałam właśnie ten?

  • ponieważ wszystko odbyło się bez opóźnienia i w miłej atmosferze,
  • dodatkowo dostałam mały rabat na dowolny manicure,
  • pani udzielił mi kilka wskazówek dotyczących oprawy oka,
  • po kilku dniach od wizyty otrzymałam prośbę o opinię.

Wniosek? Nie szukam już innego salonu tylko wracam do powyższego i, co ważne, polecam salon innym.

Im więcej zadowolonych klientów, tym lepiej dla Twojego biznesu. Pamiętaj, że działania digital marketingu są ważne, ale istotne są także inne działania, które zwiększają satysfakcję odbiorców – zwłaszcza na rynku lokalnym.

Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania a budowa marki 

Dziś ważna jest budowa marki. Ograniczanie się do jednego rozwiązania, np. pozycjonowania lokalnego, to za mało. Znaczenie mają również działania w social mediach, wchodzenie w interakcję z odbiorcami, przemyślany marketing relacji. Budowa marki to również działania offline, uczestnictwo w eventach i branżowych wydarzeniach. 

Nie możemy pominąć reputacji marki. Pozytywne opinie, na przykład dotyczące miłej obsługi, braku opóźnień, samcznych dań rozprzestrzeniają się w ułamku sekundy. Zadbaj więc o to, by klienci byli zadowoleni ze współpracy, w pełni usatysfakcjonowani opuszczali hotel, restaurację, sklep, warsztat itp. 

Opinie klientów 

Jeśli już jesteśmy przy reputacji, przyjrzyjmy się bliżej kwestii związanej z opiniami klientów. Nawet na lokalnym rynku, który jest mniej konkurencyjny niż ogólnopolski, działa wiele firm, które świadczą podobne usługi, w podobnych cenach. Odbiorcy często więc mają problemy z wyborem odpowiedniej opcji. W takim przypadku często kierują się opiniami. Zadbaj więc o to, by komentarze odbiorców znalazły się: 

    • na Twojej stronie www,
    • na profilach społecznościowych firmy,
    • na Profilu Firmy w Google,
    • na Booksy i w innych źródłach zewnętrznych. 
seo lokalne  opis
Linkowanie zewnętrzne Pozyskiwanie linków z wartościowych, lokalnych źródeł
Profil Firmy w Google Optymalizacja Profilu Firmy w Google, dodawanie zdjęć i postów, pozyskiwanie opinii
Dodanie wpisów do lokalnych katalogów firm Wpisy w katalogach branżowych to wsparcie lokalnego SEO
Wizytówki NAP Spójność danych (nazwa, adres, telefon) we wszystkich źródłach poprawia wiarygodność firmy
Opinie klientów Recenzje w Google, na Facebooku i platformach branżowych pomagają zdobywać nowych klientów
Budowa relacji z klientami Zadbaj o budowę reputacji marki, satysfakcję swoich klientów
Budowanie marki Aktywność w social media, udział w wydarzeniach lokalnych i marketing relacji to działania, umożliwiające budowę marki 

lokalne pozycjonowanie – działania off-site 

Seo lokalne – o czym jeszcze warto pamiętać?

  • Weryfikacja indeksacji i kar Google – w Google Search Console możesz weryfikować stan indeksacji witryny. W narzędziu znajdziesz także informacje o ewentualnych karach Google.
  • Weryfikacja zachowania użytkowników – dzięki specjalistycznym narzędziom, np. Microsoft Clarity, możesz weryfikować zachowanie użytkowników na stronie www i, jeśli będzie taka potrzeba, wprowadzać odpowiednie zmiany w obrębie witryny.
  • Śledzenie zmian – Google co jakiś czas wprowadza aktualizacje, które mogą sporo namieszać w wynikach wyszukiwania – zwłaszcza, jeśli są to aktualizacje rdzenia. Należy mieć to na uwadze i śledzić ruchy Giganta. Aktualizacje Google, wraz z datami rozpoczęcia i zakończenia, są opisane na oficjalnej stronie. 
  • Monitoring – ważnym elementem SEO małych firm (i nie tylko), jest nieustanna analiza wyników. Weryfikacja ruchu organicznego, liczby zapytań ofertowych oraz przybywających klientów jest kluczowa w rozwijaniu biznesu i optymalizacji strategii pozycjonowania.
  • Działania w mediach społecznościowych – działania w mediach społecznościowych będą doskonałym uzupełnieniem strategii lokalnego pozycjonowania Twojej firmy. Ciekawy content, odpowiedzi na komentarze umożliwiają budowę relacji z odbiorcami.  

Jak długo trwa pozycjonowanie lokalne?

Proces pozycjonowania lokalnego jest długotrwały. Ważne, by przez cały czas weryfikować efekty, aktualizować content, pozyskiwać linki, dopasowywać stronę pod kątem potrzeb użytkowników i różnego typu trendów. 

Przerwy w pozycjonowaniu nie sprawią, że od razu stracisz widoczność. Musisz jednak liczyć się z tym, że konkurencja, która w tym czasie będzie aktywnie działać, może zyskać nad Tobą przewagę. 

SEO działa lokalne – kiedy efekty? 

Czas uzyskania efektów uzależniony jest od wyjściowej kondycji witryny. W pierwszej kolejności musisz zadać sobie  następujące pytania: 

  • Czy strona zbudowana jest na przyjaznym CMS-ie? 
  • Na jakim poziomie jest optymalizacja techniczna – czy strona jest responsywna? Czy prędkość ładowania jest odpowiednia? 
  • Czy na stronę kierują wartościowe linki zewnętrzne? 
  • Czy witryna zawiera merytoryczny, unikalny content? 

Im lepsza kondycja na starcie, tym większa szansa na sukces. Umownie jednak można przyjąć, że pierwsze efekty widoczne są po około trzech miesiącach, zadowalające, po roku. 

Koszt pozycjonowania lokalnego?

Koszt pozycjonowania lokalnego może wynosić kilkaset złotych w skali miesiąca, jak i kilka tysięcy. Ze względu na większą konkurencję w danym regionie koszty mogą być wyższe. Czynnikiem decydującym o ostatecznej cenie jest także zakres prac, polityka konkretnej agencji, branża. Zwykle budżety wynoszą od około 700 do 2500zł. Choć zdarzają się także budżety w wysokości 5 000 zł i wyższe. 

Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne do poprawy widoczności na terenie poszczególnych miast?

Żeby w pełni wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego i docierać do użytkowników w określonym regionie, warto skorzystać z usług doświadczonej agencji SEO. Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne działania, pamiętaj: 

  • aby dla każdego miasta lub lokalizacji stworzyć dedykowany adres url
  • treść powinna być zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych,
  • umieścić nazwę miasta lub regionu w tagu tytułowym, nagłówkach oraz nazwach grafik i zdjęć.

Widoczność w wynikach wyszukiwania Google – i nie tylko

Dobrze prowadzone lokalne seo może sprawić, że mała firma czy niewielkie przedsiębiorstwo zaczną docierać do nowych klientów i zwiększą swoją popularność na lokalnym rynku. W przypadku pozycjonowania lokalnego, możesz zyskać widoczność w różnych miejscach w sieci, a to droga do zyskania przewagi nad konkurencją. 

  • Organiczne wyniki wyszukiwania – Twoja strona może zająć topowe pozycje w wynikach organicznych wyszukiwarek internetowych: Google, Bing i Yahoo itp.
  • Mapy Google – Użytkownicy często korzystają Google Maps, by sprawdzić lokalizację firmy, znaleźć fachowca, restaurację czy gabinet stomatologiczny w pobliżu.
  • Pakiet lokalny – Pakietem lokalnym nazywamy trzy snippety, które pojawiają się na górze listy wyników wyszukiwania. Są to linki firm lokalnych, które wyszukiwarka uzna za najbardziej wartościowe dla użytkownika. Wyniki rzucają się w oczy: widoczna jest mapa, nazwy firm, krótkie informacje o danym biznesie: adres, godziny otwarcia. Po kliknięciu, widoczne są również opinie oraz zdjęcia. Mamy także możliwość łatwego przeklinania się na stronę danej firmy.

Ponadto widoczność możemy zyskać dzięki wpisom w katalogach firm, blogowaniu gościnnemu czy postom w mediach społecznościowych. Jak widzisz, nawet prowadząc małą firmę, masz wiele możliwości, by dotrzeć do potencjalnego klienta.

Wyzwania związane z wdrażaniem pozycjonowania lokalnego

Największym wyzwaniem dotyczącym wdrażania pozycjonowania lokalnego jest przygotowanie odpowiedniej strategii. Musisz skupić się na wyborze podstron do optymalizacji pod względem słów kluczowych związanych z danym miastem. Kiedy wszystko rozplanujesz, następnym wyzwaniem będzie proces link buildingu oraz zdobywania cytowań NAP dla wizytówki w mapach Google (dawniej Google Moja Firma, a obecnie Profil Firmy w Google).

W dużym skrócie, proces link buildingu polega na zdobywaniu wartościowych linków powiązanych z lokalizacją do naszej strony internetowej. Zdobywanie cytowań NAP ma natomiast na celu publikowanie danych teleadresowych pozycjonowanej firmy.

lokalne pozycjonowanie najważniejsze działania
lokalne pozycjonowanie najważniejsze działania

Lokalne pozycjonowanie – 5 najważniejszych porad 

Poniżej przedstawiam 5 kluczowych zasad podczas pozycjonowania lokalnego których nie można pominąć:

  1. Dodaj nazwę miasta do tagu tytułowego
  2. Stwórz Profil Firmy w Google dla każdej lokalizacji
  3. Zadbaj aby w treści strony znalazły się frazy kluczowe związane z lokalizacją
  4. Zdobywaj wartościowe linki przychodzące powiązane z lokalizacją
  5. Nie pomijaj linkowania wewnętrznego w obrębie strony internetowej. 

Budowanie widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania – zalety

Omówiłam już, jakie elementy składają się na seo lokalne. Przejdźmy teraz  do kolejnej kwestii – jakie korzyści płyną z pozycjonowania?

  • Większa widoczność w sieci, która stanowi podstawę w promocji każdego biznesu.
  • Promocja w wynikach organicznych to sposób, by zwiększyć liczbę osób zainteresowanych Twoją ofertą, pomnożyć liczbę gości w restauracji, zamówień na pizzę czy zapisów na wizytę w salonie kosmetycznym.
  • Lokalne seo umożliwia Ci dotarcie do klientów, którzy szukają usług i produktów w miejscowości, a nawet w konkretnej dzielnicy, w której znajduje się Twoja firma.
  • Widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania buduje wiarygodność.
  • Potencjalni klienci większym zaufaniem darzą witryny z topowych pozycji.
  • Pozyskiwanie pozytywnych recenzji, budowa profilu wartościowych linków zwrotnych, merytoryczne artykuły blogowe to droga do wyprzedzenia konkurencji i zyskania przewagi na lokalnym rynku.

Dlaczego warto skupić się na lokalnym SEO – ważne statystyki 

Liczby nie kłamią. Poniżej kilka informacji, które w doskonały sposób pokazują, jak ważna jest widoczność w sieci, które z działań odgrywają najważniejszą rolę i jak działają współczesne, lokalne firmy.  

 

  •  57% zapytań lokalnych wykonywana jest za pomocą urządzań mobilnych  (ReviewTrackers)
  • Aż 58% firm nie optymalizuje swoich stron pod kątem wyszukiwań lokalnych. Tylko 30 % chciałaby rozpocząć tak proces.  (ReviewTrackers)
  • Zgodnie z danymi z 2018 roku, które wygłoszone zostały na konferencji Secrets of Local Search w Google HQ, 46% zapytań wpisanych w wyszukiwarkę miało charakter lokalny .  Search Engine Roundtable 
  • Firmy mające w prawidłowy sposób zoptymalizowany Profil Firmy w Google są uznawana za wiarygodna aż 2,7 razy częściej niż firmy nie prowadzące działań w takim zakresie ( Google). 
  • Użytkownicy w coraz większym stopniu skupiają się na tym, by znaleźć dowód świadczący o tym, że firma jest godna zaufania. Wśród wspomnianych dowodów mających wpływ na decyzję konsumentów znajdują się: zdjęcia, recenzje na Profilu Firmy w Google oraz widoczność na liście wyników wyszukiwania (ReviewTrackers).
  • 86% potencjalnych klientów weryfikuje recenzje lokalnych firm, 57% użytkowników  jest skłonnych skorzystać z oferty, jeśli średnia ocen firmy wynosi powyżej 4 gwiazdek  (ReviewTrackers).
  • Aż 75% użytkowników nie odwiedza stron www i sklepów e-commerce, które nie wyświetlają się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania (neilpatel.com). 
  • Aż 66% użytkowników o istnieniu lokalnych firm dowiaduje się w Internetu (webfx). 
  • 50% specjalistów ds. marketingu uznaje seo za działania, które przynoszą najlepszy zwrot z inwestycji (webfx).  
  • 80% wyszukiwań lokalnych kończy się konwersją (webfx).  
  • 18% wyszukiwań lokalnych kończy się zakupem dokonanym w ciągu 24 godzin (Forbs).
  • 42% osób, które szukaja lokalnej firmy, skupia się na firmach wyświetlanych w sekcji Local pack (Forbs).

Lokalne seo – dla jakich firm to strzał w dziesiątkę? 

Jak już wspomniałam w dzisiejszym artykule nieraz, seo lokalne jest dobrym rozwiązaniem dla małych firm. Ale, jakie biznesy w szczególności powinny zdecydować się na omawiane dziś rozwiązanie? 

  • Hotele, motele, campingi, pensjonaty  – seo lokalne doskonale sprawdza się w branży hotelarskiej. W końcu użytkownicy zainteresowani noclegiem, szukają obiektów w konkretnej okolnicy, np. w centrum, przy plaży, blisko stoku narciarskiego. Warto zwiększać widoczność na takie frazy. 
  • Restauracje, bary, pizzerie – to kolejne biznesy,  przy których pozycjonowanie lokalne sprawdzi się doskonale. Potencjalni klienci wyszukują w sieci miejsc, w których można smacznie zjeść i praktycznie zawsze weryfikują lokalizację danego obiektu oraz opinie na jego temat. Zwykle zależy im, aby lokal znajdować się blisko domu, pracy, centrum handlowego, kina, teatru itp. 
  • Szkoły językowe, przedszkola, żłobki – w przypadku wymienionych placówek bardzo ważna jest lokalizacja.  Rodzice chcą odwozić malucha do przedszkola przed pracą lub szybko dotrzeć z domu na szkoły językowej, 
  • Specjaliści z różnych dziedzin – o seo lokalnym powinni także pomyśleć specjaliści z różnych dziedzin: elektrycy, hydraulicy, osoby zajmujące się remontami itp. Wymienieni specjaliści świadczą usługi wymagające szybkiej reakcji, sprawnego dotarcia w dane miejsce. Użytkownicy często więc szukają fachowców, którzy działają w konkretnym obszarze i szybko dotarł na miejsce. 
  • Siłownie, kluby fitness – to kolejne biznesy, w przypadku których pozycjonowanie lokalne umożliwi dotarcie do klientów. Siłownia w centrum, blisko pracy czy domu to skarb. 
  • Kwiaciarnie, sklepy stacjonarne – to małe firmy, które dzięki przemyślanej strategii SEO mogą zwiększyć swoją popularność na rynku lokalnym, a co za tym idzie, zyski. 

Czy wszystkie miasta mogą być objęte pozycjonowaniem lokalnym?

Często kontaktują się z nami klienci którzy zadają pytanie czy w ich mieście również możemy wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego. Odpowiedź brzmi – oczywiście że tak! Pozycjonowanie lokalne nie stawia przed nami żadnych ograniczeń pod względem lokalizacji. Poniżej przykładowa lista miast w których świadczymy usługę pozycjonowania lokalnego:

Pozycjonowanie lokalne a ogólnopolskie 

Pozycjonowanie ogólnopolskie polega na zwiększaniu widoczności w ogólnopolskich wynikach wyszukiwania, promowaniu biznesu na szeroką skalę. Korzystamy tutaj z ogólnych fraz, bez lokalizacji. 

Pozycjonowanie ogólnopolskie ‒ dla kogo? 

Pozycjonowanie ogólnopolskie będzie dobrą opcją dla firm, które kierują swoją ofertę do klientów z terenu całej Polski. Na takie rozwiązanie decydują się: 

  • firmy transportowe,
  • firmy szkoleniowe,
  • firmy świadczące usługi zdalnie, 
  • producenci dostarczający swoje produkty do klientów z całej Polski,
  • sklepy internetowe.  

SEO lokalne vs. ogólnopolskie 

Pozycjonowanie lokalne czy ogólnopolskie? Tutaj wszystko zależy od specyfiki biznesu, grupy klientów, do których chcemy dotrzeć. W przypadku firm lokalnych, na przykład restauracji czy salonów fryzjerskich, pozycjonowanie ogólnopolskie nie będzie zalecaną opcją. Restauracją w Katowicach zainteresowane będą wyłącznie osoby z Katowic i okolic oraz takie, które planują odwiedzić wspomniane miasto. Dobrze więc skupić się na takich użytkownikach.

Local seo checklist

Utworzenie Profilu Firmy w Google

  • Uzupełnienie profilu, dodanie szczegółowych informacji, np. adresu firmy, godzin otwarcia.
  • Dodanie zdjęć produktów, realizacji projektów, zespołu itp.
  • Opublikowanie opisu firmy.
  • Weryfikacja komentarzy i odpowiadanie na nie.
  • Regularna publikacja wpisów.
  • Zarządzanie recenzjami i opiniami
  • Zachęcanie klientów do pozostawienia pozytywnych opinii.

Lokalne słowa kluczowe

  • Wykorzystanie słów kluczowych, które pasują do lokalizacji firmy, np. restauracja Kraków, warsztat samochodowy Gdańsk.
  • Umieszczenie lokalnych słów kluczowych w treści strony internetowej, w tytułach, opisach, meta tagach oraz w treści postów na blogu.
  • Optymalizacja pod kątem słów kluczowych wpisów na Profilu Firmy w Google i w mediach społecznościowych.

Link building 

  • Pozyskiwanie linków z lokalnych źródeł. 
  • Budowa naturalnego profilu linków. 

Responsywność i dostosowanie do urządzeń mobilnych

  • Poprawne wyświetlanie strony www na urządzeniach mobilnych. 
  • Optymalizacja prędkości ładowania mobilnej wersji strony www. 

Poprawa szybkości ładowania strony

  • Optymalizacja obrazów.
  • Optymalizacja kodu CSS, JavaScript i HTML.
  • Lazy loading obrazów i skryptów.

Bezpieczeństwo strony www

  • Zastosowanie protokołu HTTPS.
  • Wybór bezpiecznego, zaufanego hostingu. 

Sprawdzanie jakości treści 

  • Identyfikacja i ocena ilości duplikowanych treści. 
  • Wykorzystanie atrybutu rel=”canonical” do oznaczenia preferowanej wersji podstrony.
  • Sprawdzenie, czy treści zawierają frazy kluczowe, hierarchię nagłówków, przydatne dla użytkownika informacje.  

Optymalizacja techniczna 

  • Logiczna, przemyślana struktura treści.
  • Zastosowanie hierarchii nagłówków (H1, H2, H3).
  • Optymalizacja pliku robots.txt.
  • Konfiguracja meta tagów.
  • Utrzymywanie aktualnej mapy strony w formacie XML
  • Krótkie, czytelne adresy URL, zawierające istotne słowa kluczowe.

Pozycjonowanie lokalne – podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony www w wynikach wyszukiwania lokalnego. Przemyślana strategia z zakresu optymalizacji strony kątem lokalnego seo i działań off-site,
to sposób, by dotrzeć do klientów z najbliższej okolicy. Na pozycjonowanie lokalne składają się takie działania jak link building, seo techniczne, optymalizacja wizytówki Google moja firma. Bardzo istotne są także recenzje klientów. 

Widoczność w wynikach wyszukiwania Google to ważna część marketingu firm o różnym profilu. Ale to niejedyny element. Coraz więcej i coraz częściej słyszymy o budowaniu marki – i dotyczy to również firm lokalnych. Skup się na tym, by odbiorcy lubili Twoją firmę, buduj relacje, działaj na wielu polach – zarówno online, jak i offline.

 

Ocena strony: 5/5 - (3 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza