pozycjonowanie lokalne

Spis treści

Pozycjonowanie lokalne – co to? Działania, dzięki którym dotrzesz do klientów z okolicy

Pozycjonowanie lokalne w Google to rozwiązanie, które może być strzałem w dziesiątkę – sprawić, że widoczność Twojej firmy w sieci wzrośnie. Ale, aby lokalne seo przyniosło rezultaty musi opierać się na przemyślanej strategii z zakresu optymalizacji strony www i trafnych działaniach poza witryną. Konieczna jest także wiedza na temat grupy docelowej i lokalnego rynku. Warto jednak podjąć trud i cieszyć się z satysfakcjonujących efektów.

Ale, od początku – jakie działania w pozycjonowaniu lokalnym są najistotniejsze? I co zrobić, by osiągnąć sukces?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Pozycjonowanie lokalne (z ang. local SEO), to strategia marketingu internetowego, która polega na optymalizacji strony internetowej oraz prowadzeniu działań poza witryną, w celu zwiększenia widoczności biznesu w lokalnych wynikach wyszukiwania. Dzięki widoczności w wynikach lokalnych, firmy mogą docierać do klientów z okolicy, szukających usług lub produktów w pobliżu, zazwyczaj w obrębie miasta, dzielnicy lub regionu.

Personalizacja wyników wyszukiwania

Dlaczego pozycjonowanie lokalne Google jest zalecanym rozwiązaniem dla firm działających na określonym terenie? Już wyjaśniam. Użytkownicy szukają towarów i usług w konkretnej lokalizacji – tutaj kluczową rolę odgrywa personalizacja wyników wyszukiwania. Google dostarcza odbiorcom wyniki, które są nie tylko trafne, czyli pasujące do wpisanych w okno wyszukiwania fraz, ale również przydatne w danym momencie. Właśnie dlatego użytkownik znajdujący się w Warszawie, po wpisaniu wyszukiwarkę Google zapytania kwiaciarnia (nawet jeśli nie doda lokalizacji), uzyska listę wyników obejmującą kwiaciarnie z Warszawy, a nie na przykład z Gdańska.

Dzięki pozycjonowaniu lokalnemu dotrzesz więc do potencjalnych klientów, którzy szukają specjalisty, produktów, różnego typu miejsc w Twojej okolicy. Twoja oferta stanie się widoczna dla: 

  • Użytkowników z Twojej okolicy – nawet jeśli wpiszą w wyszukiwarkę frazę bez lokalizacji, np. kwiaciarnia, pizzeria, hotel.
  • Użytkowników, którzy znajdują się w innej miejscowości, ale użyją frazy zawierającej nazwę obszaru, w obrębie którego działa Twoja firma.

Najważniejsze działania lokalnego seo

Jak działa pozycjonowanie lokalne? Nie różni się zbytnio od standardowych działań seo – główną różnicą jest to, że nie zwiększamy widoczności strony na terenie całego kraju, ale w konkretnej lokalizacji. Co więcej, przy tworzeniu i realizowaniu strategii należy zwrócić uwagę na nieco inne kwestie. Przyjrzyjmy się więc najistotniejszym pracom i ich specyfice.

Dane teleadresowe

Jak działania o charakterze lokalnym, to przede wszystkim dane teleadresowe. Klienci muszą wiedzieć, gdzie dokładnie znajdą oferowane produkty, restaurację, warsztat samochodowy czy salon kosmetyczny. Dane lokalizacyjne i telefoniczne muszą być dokładne i takie same we wszystkich źródłach – na stronie www, na Profilu Firmy w Google, w social mediach, w katalogach firm itp. Możesz też załączyć wskazówki dotyczące położenia firmy, np. że znajduje się obok takiego i takiego obiektu, że można dotrzeć konkretnymi środkami transportu itp.

Implementacja interaktywnej mapy

Wdrożenie interaktywnej mapy na stronę internetową, np. Google Maps, jest istotnym elementem wspierającym lokalne pozycjonowanie (local SEO). Dzięki wspomnianej mapie, zainteresowani będą mogli sprawnie odnaleźć fizyczną lokalizację firmy, zweryfikować dojazd, okolice itp.

Interaktywna mapa to wysoce zalecane rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku sklepów stacjonarnych, restauracji, salonów fryzjerskich i kosmetycznych, hoteli, kawiarni, cukierni czy piekarni. Warto, by taka mapka znalazła się także na stronach internetowych gabinetów lekarskich i stomatologicznych.

Co istotne, mapa to nie tylko większa satysfakcja użytkowników, ale też pomnożenie szans na wyświetlenie firmy w w Google Maps czy tzw. local pack.

Jeśli chodzi o samo pozycjonowanie, to zintegrowanie mapy z odpowiednimi danymi strukturalnymi (schema.org), ułatwia robotom Google identyfikację lokalizacji firmy. Dzięki temu poprawia się widoczność strony na zapytania związane z konkretną lokalizacją.

Słowa kluczowe

Zarówno w standardowym pozycjonowaniu stron, jak i w lokalnym seo, ważny jest dobór odpowiednich fraz kluczowych. Pomyśl, na jakie frazy chcesz zwiększyć widoczność w wyszukiwarce Google. Wybór określonych fraz kluczowych jest bardzo ważny i ma wpływ na całą strategie działań, a finalnie, na konwersję.

  • Frazy powinny zawierać lokalizację: Toruń, Poznań, Skórzewo, Konin – w zależności od tego, w jakiej miejscowości działasz. Możesz też dodać zawężenie, np. Poznań centrum, Poznań Naramowice, Toruń Wrzosy itp.
  • Sprawdź, w jaki sposób użytkownicy szukają Twojej firmy – zweryfikuj liczbę miesięcznych wyszukiwań – czasem z pozoru nieistotne szczegóły mogą wiele zmienić. Sprawdziłam w narzędziu Senuto pierwszą frazę kluczową, która przyszła mi do głowy – remonty Poznań.
Pozycjonowanie lokalne: frazy kluczowe
Pozycjonowanie lokalne: frazy kluczowe

Remonty Poznań a remont Poznań to podobna fraz kluczowa, ale różnica w miesięcznej liczbie wyszukiwań wynosi 130.

  • Zweryfikuj także konkurencyjność danej frazy. Na lokalnym rynku zwykle konkurencja jest mniejsza niż w przypadku działań ogólnopolskich czy na rynku zagranicznym, ale zdarza się, że zamiast frazy ogólnej, która jest bardzo konkurencyjna, lepiej skupić się na frazie long tail.

Przy doborze fraz kluczowych przydatne będą takie narzędzia, jak Planer słów kluczowych, Ahrefs, Senuto.

Przykładowa lista fraz kluczowych dla salonu kosmetycznego w Poznaniu mogłaby wyglądać w następujący sposób:

  • Salon kosmetyczny Poznań

  • Zabiegi kosmetyczne Poznań

  • Kosmetyczka Poznań

  • Makijaż permanentny Poznań

  • Manicure Poznań

  • Pedicure Poznań

  • Salon urody Poznań

  • Depilacja laserowa Poznań

  • Zabiegi na twarz Poznań

  • Mikrodermabrazja Poznań

  • Zabiegi antycellulitowe Poznań

Co ważne, frazy, na które zwiększasz widoczność w sieci, muszą być zgodne z tym, co w rzeczywistości obejmuje Twoja oferta. Jeśli decydujesz się na wprowadzenie zmian w ofercie, np. usunięcie jednej lub kilku usług, koniecznie zaktualizuj strategię pozycjonowania. Zwiększanie widoczności na frazy dotyczące usługi, której nie świadczysz, wprowadzi klientów w błąd i nie przyniesie Ci żadnych zysków.

Optymalizacja treści

Optymalizacja strony to w dużej mierze optymalizacja treści. Content – i słyszymy o tym niemal na każdym kroku, spełnia bardzo ważną rolę – nie tylko jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania, ale również o satysfakcję i zaufanie klientów. Najważniejsze kwestie dotyczące contentu i pozycjonowania lokalnego to:

  • lokalne frazy kluczowe w nagłówkach h1, h2, h3 oraz w treści strony,
  • umieszczenie fraz kluczowych w meta tytule i meta opisie strony internetowej,
pozycjonowanie lokalne
pozycjonowanie lokalne
  • optymalizacja pod kątem słów kluczowych adresów url,
  • regularne wdrażanie świeżego contentu,
  • wdrażanie treści unikalnych.
Skupienie na autorytecie tematycznym

Jeśli chodzi o content, to nie mogę pominąć kwestii autorytetu tematycznego. Treści, które wdrażasz, powinny w wyczerpujący sposób omawiać temat – tak, by zainteresowany nie musiał już szukać danych w innych źródłach.

Poniżej kilka przykładowych tematów na artykuły blogowe dla restauracji w Poznaniu.

Linkowanie wewnętrzne

Linkowanie wewnętrzne wyznacza strukturę serwisu, sprawia, że odbiorcy mogą sprawnie przeklikiwać się do różnych sekcji strony www. Linki powinny znaleźć się w menu głównym, w menu bocznym, w stopce, na stronie głównej, w artykułach czy na podstronach produktowych.

Optymalizacja techniczna

Odpowiednia optymalizacja techniczna to kolejny krok w stronę większej widoczności w sieci. Na temat SEO technicznego znajdziesz szczegółowe informacje w innych naszych poradnikach, tutaj skupimy się najważniejszych działaniach z tego zakresu. Są to:

  • Prawidłowe wyświetlanie na urządzeniach mobilnych – to sprawa oczywista i bardzo ważna. Strona internetowa Twojej firmy musi poprawnie działać na komputerach, smartfonach i tabletach. Google w pierwszej kolejności indeksuje mobilną wersję witryny, a użytkownicy, są bardzo wyczuleni na nawet drobne problemy.
  • Wysoka prędkość ładowania strony www – czas ładowania witryny nie powinien wynosić więcej niż 3 sekundy. Odbiorca, który chce znaleźć lokalne firmy, zazwyczaj oczekuje natychmiastowości- tego, że szybko znajdzie istotne informacje.
  • Wdrożenie certyfikatu ssl – witryny, które nie mają aktualnego certyfikatu ssl wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne, a to zwykle skutkuje utratą potencjalnego klienta.
  • Zarządzanie błędami 404 i przekierowaniami – błędy 404 (strona nie istnieje) mają negatywny wpływ na użytkowników i ranking strony. Prawidłowa obsługa błędów 404 jest więc bardzo ważna. Przekierowania 301 (trwałe przekierowanie) powinny być stosowane w przypadku zmiany adresu url podstrony, pozwoli to na zachowanie wartości SEO poprzedniego adresu URL.
  • Optymalizacja pliku robots.txt – Robots.txt to plik, który informuje wyszukiwarki, które z podstron i plików na stronie internetowej mają być indeksowane, a które nie. Błędy w optymalizacji wspomnianego pliku mogą strawić, że roboty nie zaindeksują istotnych dla biznesu podstron.
  • Mapa strony (XML Sitemap) – Mapa strony w formacie XML pomaga wyszukiwarkom lepiej zrozumieć strukturę witryny i zindeksować wszystkie ważne strony. Istotne jest, aby plik ten był zawsze aktualny i zgłoszony w Google Search Console.
  • Wdrożenie tagów rel=”canonical” – Za pomocą tagu rel=”canonical” można wskazać wyszukiwarkom, która wersja strony jest oryginalna i powinna być traktowana jako główna i najważniejsza. To bardzo ważne, jeśli istnieje kilka wariantów tej samej podstrony (np. różne adresy URL prowadzące do tej samej treści).
  • Implementacja danych strukturalnych (schema.org) – Implementacja danych strukturalnych (schema.org) ułatwia wyszukiwarkom zrozumienie treści na stronie. Schema to także sposób, by wyróżnić się w wynikach wyszukiwania, zająć więcej miejsca i zyskać uwagę użytkowników. Rozszerzone wyniki wyszukiwania (rich snippets), mogą zawierać oceny, ceny produktów, wydarzenia.
  • Optymalizacja obrazów – Optymalizacja obrazów pod kątem formatu, nazwy, atrybutów alt to kolejny ważny krok w optymalizacji i zwiększaniu widoczności w sieci. Prawidłowo zoptymalizowane obrazy to także duża szansa na widoczność w Google Grafika.
  • Przyjazna struktura – strona powinna być intuicyjna w obsłudze i łatwa do nawigacji, zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Tutaj ważne jest odpowiednie linkowanie wewnętrzne, logiczne menu, zastosowanie breadcrumb (nawigacja okruszkowa). Dobrze zoptymalizowana struktura ułatwia użytkownikom poruszanie się po stronie, a robotom wyszukiwarek indeksowanie.
Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne: definicja, najważniejsze działania

Pozycjonowanie lokalne a działania off-site

Zwiększanie widoczności lokalnych stron www to nie tylko działania bezpośrednio na stronie www, ale także poza witryną. O jakich działaniach mowa i dlaczego są ważne?

Linkowanie zewnętrzne 

Linki zewnętrzne budują wiarygodność i są dodatkowym źródłem ruchu na Twojej stronie – ale muszą to być linki wysokiej jakości. W lokalnym SEO warto postawić na linki z lokalnych źródeł, np. z lokalnego portalu. Ważne też, by linki pochodziły z witryn, które są wiarygodne i powiązane tematycznie z Twoją branżą. 

Optymalizacja Profilu Firmy w Google

Optymalizacja Profilu Firmy w Google, dawniej Gogle moja firma, pełni w pozycjonowaniu lokalnym bardzo ważną rolę. Jest sposobem, by zyskać widoczność na Mapie Google, zwiększyć widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania i przyciągnąć klientów z najbliższej okolicy. Profil Firmy w Google to bezpłatne narzędzie – które warto wykorzystać. Jakie możliwości daje Ci Profil Firmy w Google? To: 

  • publikacja wpisów na temat firmy, oferty, promocji, nowości itp. 
  • publikacja zdjęć
  • umieszczanie wideo
  • zbieranie opinii i odpowiadanie na nie. 

Dodanie wpisów do katalogów firm

Zalecanym rozwiązaniem jest także dodanie informacji na temat firmy do lokalnych katalogów branżowych. Wpisy w katalogach umożliwiają zaprezentowanie firmy, przekazanie informacji na temat usług i produktów oraz danych kontaktowych. Katalogi branżowe to także sposób na zwiększenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania i pozyskanie lokalnych backlinków.

Wizytówki NAP

Wizytówki NAP (Name, Address, Phone number) to kolejna kwestia, o której powinna pamiętać każda z firm lokalnych. Omawiana wizytówka składa się z podstawowych informacji na temat firmy: nazwy, adresu i numeru telefonu. Jak już wspominałam powyżej wszystkie te informacje powinny być spójnie, takie same w wizytówce, na stronie internetowej, na profilach biznesowych (np. Google Moja Firma).

Spójność danych kontaktowych jest niezwykle ważna – wyszukiwarki internetowe, np. Google, opierają się na tych informacjach, aby potwierdzić autentyczność i lokalizację firmy.

Dobrze zoptymalizowana wizytówka NAP poprawia widoczność firmy w wynikach wyszukiwania, szczególnie dla zapytań lokalnych. Niespójność informacji może negatywnie wpłynąć na wiarygodność witryny oraz na pozycję firmy w wynikach lokalnych.

Dbaj o lokalnych klientów

Lojalny klient jest na wagę złota i warto o niego dbać. W przypadku lokalnych klientów jest to szczególnie ważne, ale też, przynajmniej moim zdaniem, odrobinę łatwiejsze. Posłużę się przykładem.

Obok biura, w którym pracuję jest salon kosmetyczny. Znalazłam ofertę i umówiłam się na hennę brwi i rzęs. Byłam zadowolona z usługi, a z racji, że mam do salonu rzut beretem i byłam zadowolona po miesiącu wróciłam, potem zaczęłam korzystać z innych usług.

Salonów w pobliżu mam kilka dlaczego wybrałam właśnie ten?

  • ponieważ wszystko odbyło się bez opóźnienia i w miłej atmosferze,
  • dodatkowo dostałam mały rabat na dowolny manicure,
  • pani udzielił mi kilka wskazówek dotyczących oprawy oka,
  • po kilku dniach od wizyty otrzymałam prośbę o opinię.

Wniosek? Nie szukam już innego salonu tylko wracam do powyższego i, co ważne, polecam salon innym.

Im więcej zadowolonych klientów, tym lepiej dla Twojego biznesu. Pamiętaj, że działania digital marketingu są ważne, ale ważne są także inne działania, które zwiększają satysfakcję odbiorców – zwłaszcza na rynku lokalnym.

Budowa marki 

Dziś ważna jest budowa marki. Ograniczanie się do jednego rozwiązania, np. pozycjonowania lokalnego, to dziś za mało. Ważne są także działania w social mediach, wchodzenie w interakcję z odbiorcami, przemyślany marketing relacji. Budowa marki to również działania offline, uczestnictwo w eventach i branżowych wydarzeniach. 

Jak wykorzystać pozycjonowanie lokalne do poprawy widoczności na terenie poszczególnych miast?

Żeby w pełni wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego stron internetowych, warto skorzystać z usług doświadczonej agencji SEO. Jeśli jednak zdecydujesz się na samodzielne działania, pamiętaj o tym, aby dla każdego miasta lub lokalizacji stworzyć dedykowany adres url. Ponadto, treść powinna być zoptymalizowana pod kątem słów kluczowych  Żeby pozycjonowana strona wyświetlała się wysoko w wynikach wyszukiwania, pamiętaj o tym, aby umieścić nazwę miasta lub regionu również w tagu tytułowym, nagłówkach oraz nazwach grafik i zdjęć.

Wyzwania związane z wdrażaniem pozycjonowania lokalnego

Największym wyzwaniem dotyczącym wdrażania pozycjonowania lokalnego jest przygotowanie odpowiedniej strategii. Musisz skupić się na wyborze podstron do optymalizacji pod względem słów kluczowych związanych z danym miastem. Kiedy wszystko rozplanujesz, następnym wyzwaniem będzie proces link buildingu oraz zdobywania cytowań NAP dla wizytówki w mapach Google (dawniej Google Moja Firma, a obecnie Profil Firmy w Google).

W dużym skrócie proces link buildingu polega na zdobywaniu wartościowych linków powiązanych z lokalizacją do naszej strony internetowej. Zdobywanie cytowań NAP ma natomiast na celu publikowanie danych teleadresowych pozycjonowanej firmy.

5 najważniejszych porad dotyczących pozycjonowania lokalnego

Poniżej przedstawiam 5 kluczowych zasad podczas pozycjonowania lokalnego których nie można pominąć:

  1. Dodaj nazwę miasta do tagu tytułowego
  2. Stwórz Profil Firmy w Google dla każdej lokalizacji
  3. Zadbaj aby w treści strony znalazły się frazy kluczowe związane z lokalizacją
  4. Zdobywaj wartościowe linki przychodzące powiązane z lokalizacją
  5. Nie pomijaj linkowania wewnętrznego w obrębie strony internetowej

Czy wszystkie miasta mogą być objęte pozycjonowaniem lokalnym?

Często kontaktują się z nami klienci którzy zadają pytanie czy w ich mieście również możemy wykorzystać potencjał pozycjonowania lokalnego. Odpowiedź brzmi – oczywiście że tak! Pozycjonowanie lokalne nie stawia przed nami żadnych ograniczeń pod względem lokalizacji. Poniżej przykładowa lista miast w których świadczymy usługę pozycjonowania lokalnego:

Podsumowanie

Pozycjonowanie lokalne, czyli lokal seo, to działania, których celem jest zwiększenie widoczności strony www w lokalnych wynikach wyszukiwania. Przemyślana strategia z tego zakresu to sposób, by dotrzeć do klientów z najbliższej okolicy. Na pozycjonowanie lokalne składają się takie działania jak optymalizacja strony internetowej, link building, seo techniczne, optymalizacja wizytówki Google moja firma.

Widoczność w wynikach wyszukiwania Google to ważna część marketingu firm o różnym profilu. Ale to niejedyny element. Coraz więcej i coraz częściej słyszymy o budowaniu marki – i dotyczy to również firm lokalnych. Skup się na tym, by odbiorcy lubili Twoją firmę, buduj relacje, działaj na wielu polach – zarówno online, jak i offline.

 

Ocena strony: 5/5 - (2 głosów)
Paweł Kapłan

W branży marketingu internetowego od 2010 roku. Swoja przygodę rozpoczynał od lokalnego SEO oraz Google Ads (w tamtym czasie jeszcze Google Adwords), natomiast znacznie bardziej zaczęło go pociągać tradycyjne pozycjonowanie w bardzo trudnych i konkurencyjnych branżach. Pracował przy wielu projektach dla dużych brandów(Empik, Bonprix, BMW), ale najbardziej lubi mocne wyzwania gdzie klient znajduje się w pozycji "underdoga". Paweł brał udział w warsztatach prowadzonych przez takie osobistości jak Dixon Jones (Majestic SEO), Razvan Gavrilas (cognitiveSEO) czy Neil Patel.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza