seo

Spis treści

SEO – co to? Poznaj kluczowe strategie optymalizacji stron internetowych

SEO, Search Engine Optimization, to temat, który nie traci na popularności, zagadnienie, wokół którego wciąż pojawiają się pytania. Dlaczego jest to tak istotna kwestia? Ponieważ implementacja skutecznej strategii pozycjonowania przynosi korzyści w postaci ruchu, konwersji, przewagi nad konkurencją. 

Czym więc jest seo? Jakie są kluczowe strategie zwiększania widoczności strony www w organicznych wynikach wyszukiwania? Czy warto współpracować z agencją seo? Właśnie na te i wiele innych pytań odpowiemy poniżej. 

Seo co to?

Żyjemy w dobie Internetu – firmy, które nie są widoczne w sieci, zwykle odnotowują zerowy ruch i bardzo niską konwersję. Właśnie dlatego, zainteresowanie SEO jest bardzo duże, liczba wyszukiwań fraz typu: SEO, seo search optimization, co to jest seo wynosi nawet 18,1k w skali miesiąca.

seo
Seo – miesięczna liczba wyszukiwań w Senuto

A czym dokładnie jest SEO? SEO to skrót od Search Engine Optimization, co przetłumaczyć możemy jako optymalizację witryn pod kątem wyszukiwarek internetowych. Skuteczna strategia SEO umożliwia dostosowanie witryny do algorytmów Google oraz oczekiwań użytkowników. Celem całego procesu jest uzyskanie jak najwyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania na ważne dla danej firmy frazy kluczowe.

Lokalne seo – widoczność w rankingu wyszukiwarki na lokalne frazy

SEO lokalne, inaczej local SEO, przebiega bardzo podobnie do seo ogólnopolskiego, ale skupiamy na uzyskaniu widoczności w lokalnych wynikach wyszukiwania, a więc wynikach związanych z określonym regionem, miastem. Wykorzystujemy tutaj frazy kluczowe zawierające lokalizację, na przykład: pozycjonowanie stron Poznań, fryzjer Naramowice, dentysta Kraków centrum itp. Seo lokalne będzie dobrym wyborem dla firm, które chcą dotrzeć do odbiorców z określonego obszaru, a więc dla takich biznesów, jak:

  • salony fryzjerskie, kosmetyczne, spa

  • warsztaty samochodowe

  • kwiaciarnie

  • hotele, motele

  • bary, restauracje, pizzerie

  • specjaliści: elektrycy, hydraulicy, złote rączki

  • sklepy stacjonarne.

SEO a pozycjonowanie strony internetowej

Wiele osób zamiennie używa pojęć pozycjonowanie i SEO. Zatrzymajmy się na chwilę przy tym temacie.

Pozycjonowanie stron to działania optymalizacyjne prowadzone w obrębie strony www i poza witryną. Celem jest uzyskanie widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. SEO jest więc częścią pozycjonowania.  

W większości przypadków nikt nie ogranicza się wyłącznie do technicznych kwestii, nie prowadzi działań tylko w obrębie witryny (optymalizacja on-site), lecz wykonuje o wiele szersze działania. Właśnie dlatego, nie będziemy rozdzielać obu tych pojęć. Skupimy się zarówno na SEO, jak i na pozycjonowaniu.

Seo – najważniejsze pojęcia

Ważne pojęcia w SEO Opis 
Strategia SEO Długofalowy, przemyślany plan działań, którego celem jest uzyskanie i utrzymanie widoczności strony www w wynikach wyszukiwania. Strategia powinna być opracowana po audycie SEO i researchu konkurencji. Strategie SEO obejmują zwykle harmonogram treści, link building, prace techniczne.
Audyt SEO Audyt SEO to analiza strony www, której celem jest ocena ogólnej kondycji i widoczności witryny. Podczas audytu identyfikowanie są problemy techniczne, kwestie związane ze strukturą witryny i contentem. Audyt weryfikuje mocne i słabe strony witryny, wskazuje obszary do poprawy i ułatwia przygotowanie strategii seo.
On-page SEO On-page to działania w obrębie strony internetowej, np. optymalizacja meta danych, implementacja linkowania wewnętrznego, optymalizacja adresów URL.
Off-page SEO Off-page to działania SEO realizowane poza stroną www, to np. linkowanie zewnętrzne (backlinki), optymalizacja Profilu Firmy w Google czy aktywność w mediach społecznościowych.
Algorytmy wyszukiwarek Algorytmy Google to reguły i wzorce stosowane przez wyszukiwarki do oceny i klasyfikacji stron internetowych w wynikach wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki analizuje wiele czynników, np. trafność słów kluczowych, jakość treści, profil linków. 
Black hat SEO Zbiór nieetycznych, zakazanych praktyk SEO, są to np. keyword stuffing i cloaking. Stosowanie praktyk Black hat SEO skutkuje karami Google, a nawet wyłączeniem strony z indeksu.
White hat SEO Zbiór praktyk SEO zgodnych z wytycznymi Google. To między innymi tworzenie wartościowej treści, naturalne linkowanie oraz optymalizacja techniczna.

SEO – czynniki rankingu wyszukiwarki Google

Czynników, które mają wpływ na ranking strony jest ponad 200. Niestety nie wszystkie są znane, wciąż też pojawiają się aktualizacje, które mogą wpłynąć na widoczność witryny. Wśród najistotniejszych czynników znajdują się:

  • struktura witryny i linkowanie wewnętrzne,

  • ilość i jakość treści, optymalizacja pod kątem słów kluczowych, hierarchia nagłówków (H1, H2, H3), poprawność językowa i gramatyczna treści,

  • responsywność – Google koncertuje się na wersji strony internetowej, która przeznaczona jest do wyświetlania na urządzeniach mobilnych,

  • profil linków, czyli liczba i jakość linków zewnętrznych, 

  • prędkość ładowania strony, Core Web Vitals (LCP, FID, CLS),

  • autorytet strony, historia domeny, ewentualne naruszenia i kary, 

  • czynniki behawioralne, czyli długość sesji, współczynnik odrzuceń, kliknięcia użytkowników,

  • bezpieczeństwo i poprawne działanie strony (SSL/HTTPS).

Warto zadbać o wszystkie prace, które pomogą w zrozumieniu tematyki strony i sprawią, że stanie się ona bardziej przyjazna dla użytkowników.

roboty wyszukiwarki, roboty Google
Roboty Google – najważniejsze algorytmy a SEO

Od czego zależy widoczność w wyszukiwarce Google?

Na widoczność strony wpływa wiele czynników, w pierwszej kolejności warto zrozumieć, jak działa wyszukiwarka Google.

Google to wyszukiwarka zautomatyzowana, której mechanizm oparty jest na programach i regułach, czyli algorytmach, robotach. To właśnie roboty Google skanują Internet w poszukiwaniu nowych stron, zmodyfikowanych treści, kolejnych podstron. Wyróżniamy trzy główne etapy całego procesu, są to: 

  • skanowanie
  • indeksowanie
  • wyświetlanie w wynikach wyszukiwania. 

Skanowanie 

Skanowanie to etap, w którym miliardy robotów skanują strony internetowe i pobierają ich zawartość: pliki tekstowe, graficzne, wideo, kod, metadane itp. Zanim algorytm wyszukiwarki zacznie skanować witrynę, weryfikuje czy ma do niej dostęp. Podstrony, na przykład regulamin, które nie mają być indeksowane można zablokować w pliku robots.txt. 

Indeksowanie 

Pobrane zasoby są analizowane, klasyfikowanie i zapisywane w indeksie. Indeks to ogromna baza danych Google, w której przechowywane się strony internetowe. Wyłączenie strony z indeksu( którym skutkuje stosowanie metod black hat seo), sprawia, że witryna nie jest wyświetlana w wyszukiwarce. 

Podczas indeksowania Google weryfikuje także, czy strona nie jest duplikatem innej witryny. 

Renderowanie 

To proces polegający na przekształceniu kodu źródłowego strony (HTML, CSS, JavaScript) w wersję widoczną i interaktywną dla użytkownika. Wyszukiwarki, np. Google, wykorzystują proces renderowania, aby zrozumieć strukturę i zawartość witryny – dzięki temu możliwe jest poprawne zaindeksowanie strony.

Rankowanie 

To etap, w którym użytkownik wpisuje zapytanie w okno wyszukiwania. Natychmiastowo przeszukiwany jest indeks Google, a odbiorca w ułamku sekundy otrzymuje odpowiedź. W pierwszej kolejności wyświetlane są strony, które uznawane są za najbardziej wartościowe, użyteczne i bezpieczne. Właśnie dlatego, tak ważna jest optymalizacja SEO.    

Wróćmy do postawionego w nagłówku pytania, czyli od czego zależy widoczność w wyszukiwarce Google? Google na etapie rankowania pod uwagę bierze następujące czynniki: 

 Czynnik Google   Jakie elementy strony brane są pod uwagę? Jak Google weryfikuje dany czynnik? 
Trafność Dopasowanie treści strony do zapytania użytkownika, zawartość przydatnych materiałów, np. list punktowych, zdjęć, infografik, dodatkowych źródeł wiedzy. Analiza treści strony, nagłówków (H1, H2, H3), meta opisów, URL-i oraz gęstości fraz kluczowych. Sprawdzenie struktury strony, atrybutów ALT, multimediów (np. PDF, wideo).
Jakość strony  Wiarygodność witryny  i merytoryka treści. Google ocenia jakość linków zwrotnych (backlinks), autorytet domeny oraz zgodność z koncepcją E-E-A-T.
Użyteczność Poprawność działania witryny na różnych urządzeniach.   Ważna jest responsywność strony  (Mobile-First Indexing) oraz jej poprawne i szybkie działanie (Core Web Vitals).
Kontekst  Czynniki personalizujące wyniki, takie jak lokalizacja użytkownika, język czy historia wcześniejszych wyszukiwań. Google analizuje adres IP, ustawienia językowe użytkownika, dane z konta Google i wcześniejsze aktywności w wyszukiwarce.

SEO podstawowe zasady – jak zwiększyć widoczność strony? 

Autorytet autora

W czasach, w których w sieci pojawiają się kiepskiej jakości treści, na znaczeniu zyskuje autorytet autora. Teksty przygotowane przez osoby mające specjalistyczną wiedzę, znające branżę, korzystające z danego produktu lub usługi, są najbardziej cenione i wiarygodne.

Budowa autorytetu autora to obszerny temat, wymieńmy jednak podstawowe działania w tym zakresie. Są to: 

  • Bio autora uwzględniające najważniejsze informacje na temat wykształcenia, doświadczenia zawodowego, uzyskanych nagród i certyfikatów.
  • Znaczenie mają publikacje autora w źródłach zewnętrznych i w czasopismach. 
  • Kolejna kwestia to aktywne działania w mediach społecznościowych, udział w wydarzeniach branżowych, podcastach, webinariach.
  • Ważne są także cytowania, współpraca z innymi ekspertami.

Autorytet tematyczny

Autorytet tematyczny określa w jakim stopniu dana strona www może zostać uznana za eksperckie źródło wiedzy z danej tematyki. Koncentracja na zagadnieniach związanych z obszarem działania firmy, to sposób na budowę wiarygodności, możliwość uzyskania wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania i pomnożenie konwersji.

Jak zbudować autorytet tematyczny, inaczej topical authority? Istotne są wysokiej jakości, zgodne z tematyką strony  treści – dobrym wyborem będą tutaj klastry treści. Treści strony warto wzbogacić o odpowiednio opisane grafiki (atrybuty alt, podpisy, nazwy plików ze słowami kluczowymi), nagrania. Wsparciem będą również dodatkowe funkcje, np. kalkulatory, przeliczniki itp.

Kolejne działania wspierające tworzenie autorytetu to:

  • Budowa reputacji firmy, na przykład poprzez pozyskiwanie opinii klientów, recenzje ekspertów, nagrody itp.
  • Pozyskiwanie linków zewnętrznych z wartościowych źródeł. Linki z wysokiej jakości, tematycznych źródeł są potwierdzeniem wartości danej strony.
  • Prawidłowa implementacja linkowania wewnętrznego, dzięki któremu powstanie sieć powiązanych tematycznie treści. 
  • Implementacja danych strukturalnych. 

Koncentracja na użytkowniku

Roboty wyszukiwarki Google doceniają strony www, które są przyjazne dla odbiorców, dopasowane do zapytań użytkowników. Gigant wielokrotnie podkreśla, że skupianie się wyłącznie na uzyskaniu topowych pozycji, bez uwzględnienia intencji i oczekiwań odbiorców, uznawane jest za próbę manipulacji. Zawsze należy o tym pamiętać. 

Regularne prace

Jednorazowe działania i brak długofalowej strategii nie przyniosą satysfakcjonujących rezultatów. Działania seo muszą być rozłożone w czasie i przebiegać zgodnie z przemyślaną strategią. Co to oznacza? Treści powinny być wdrażane regularnie, a linki zewnętrzne pozyskiwane na bieżąco. Ważna jest także ciągła weryfikacja efektów, zachowania użytkowników, trendów i implementacja odpowiednych zmian. 

Pozycjonowanie strony internetowej a e-commerce seo

Jaka jest różnica między seo dla e-commerce a seo strony internetowej? Choć przeprowadzane są takie same działania on-site i off-site, to jednak możemy wskazać pewne różnice. 

Działania seo  Strona www Sklep e-commerce 
Cel seo  Zyskanie zaufania klienta, budowa świadomości marki, zachęcanie do kontaktu i skorzystania z usługi.  Nadrzędny cel to sprzedaż produktów, koleje cele to budowa marki i relacji z użytkownikami.  
Treści  Treści edukacyjne, case studies, szczegółowe opisy usług, opinie klientów. Opisy kategorii i kart produktowych, treści edukacyjne, inspiracje, opinie klientów. 
Struktura witryny  Mniej rozbudowana struktura: zakładki: O nas, podstrony opisujące usługi, blog, kontakt. Rozbudowana struktura, zróżnicowane kategorie produktowe, karty produktów, blog, sekcje faq.
Link building Pozyskiwanie linków z tematycznych źródeł. Przy seo lokalnym koncentracja na lokalnych portalach.  Źródła linków to wartościowe strony www, recenzje produktów, katalogi sklepów, współpraca z influencerami.
Wyzwania  Optymalizacja szybkości, responsywność, poprawna indeksacja stron usług. Paginacja, kanibalizacja słów kluczowych, duplikacja treści, responsywność.
Słowa kluczowe  Głównie frazy skupiające się na usługach i lokalizacji, np. usługi księgowe Warszawa.  Głównie frazy produktowe, long tail, ogólne, np. kardigan kaszmirowy damski czarny, trampki męskie. 

Jakie są narzędzia seo?

Jak pozycjonowanie stron internetowych, to oczywiście specjalistyczne narzędzia – są dużym wsparciem w prowadzeniu takich działań, jak:

  • analiza i przygotowanie strategii SEO,
  • weryfikacja widoczności witryny na określone frazy kluczowe,
  • optymalizacja techniczna strony,
  • analiza słów kluczowych, tworzenie i optymalizacja treści,
  • zarządzanie mapą strony i indeksowaniem,
  • optymalizacja UX, weryfikacja aktywności użytkownika np. odwiedzanych na stronie www sekcji.

Ahrefs

To wielofunkcyjne narzędzie, dostarczające wielu informacji na temat wybranej witryny (zarówno własnej, jak i konkurencyjnej). Ahrefs umożliwia sprawdzenie generowanego przez stronę ruchu oraz weryfikację widoczności wybranych fraz kluczowych. Kolejne funkcje to sprawdzenie popularności fraz, weryfikacja profilu linków czy wykonanie audytu technicznego strony. Ahrefs dużą pomocą podczas audytu strony, w procesie tworzenia treści czy w link buildingu.

Google Search Console

Google Search Console to bezpłatne narzędzie Google, które dostarcza danych na temat indeksacji strony internetowej – zaindeksowanych podstron oraz tych, w przypadku których wystąpiły problemy. GSC to także dane na temat wyświetleń, liczby kliknięć i współczynnika CTR, średniej pozycji strony www czy najczęstszych zapytań użytkowników.

Google Analytics

To kolejne, bezpłatne narzędzie Google. Raporty Google Analytics dostarczają danych na temat pozyskiwania ruchu, odbiorców, konwersji. W GA można zweryfikować liczbę wszystkich oraz nowych użytkowników, liczbę sesji, popularne podstrony. Kolejne dane to źródło ruchu, w tym rodzaj urządzenia czy systemu operacyjnego. Ponadto, Google Analytics umożliwia tworzenie niestandardowych raportów, które pozwolą na pozyskanie dodatkowych informacji.

Surfer SEO

Surfer SEO to narzędzie wykorzystywane przede wszystkim przy tworzeniu treści. Surfer SEO dostarcza wskazówek na temat fraz kluczowych, długości tekstu, liczby paragrafów, nagłówków czy zdjęć. Ciekawą funkcją jest też opcja wykonania mini audytu wybranej podstrony – narzędzie dostarczy danych na temat brakujących słów kluczowych, nagłówków itp.

surfer seo
Surfer seo

Inne przydatne w SEO narzędzia to: Senuto, Semstorm, SEMrush, Ubersuggest, KWFinder, AnswerThePublic czy Screaming Frog.

Wtyczki SEO, czyli dodatkowa pomoc w pozycjonowaniu

Oprócz wspomnianych wyżej narzędzi, dostępne są dodatki, wtyczki do systemów zarządzania treścią, np. do WordPressa. Jednym z popularniejszych rozwiązań jest Yoast SEO

Yoast SEO to wtyczka, która zapewnia wsparcie w wielu działaniach SEO i UX, wsparcie dla doświadczonych pozycjonerów, jak i osób, które dopiero zaczynają przygodę z seo. Główne funkcje Yoast SEO to: 

  • optymalizacja metatagów,
  • dodawanie kanonicznych adresów url,
  • implementacja Schema.org,
  • generowanie mapy strony XML,
  • analiza czytelności treści,
  • i wiele innych. 

Inne popularne wtyczki SEO to Rank Math, All in One SEO Pack, SEO Press.

SEO – ile trwa? Kiedy usługi SEO dadzą efekty?

Jedno z częściej zadawanych pytań brzmi: Ile trwa SEO? Czas potrzebny na uzyskanie satysfakcjonujących efektów uzależniony jest od wielu czynników, począwszy od indywidualnych oczekiwań i celów właściciela witryny, po branżę, konkurencyjność wybranych fraz kluczowych, zakresu działań. Zwykle pierwsze rezultaty widoczne są po około trzech miesiącach, bardziej zauważalne po pół roku. Na uzyskanie satysfakcjonujących wyników potrzeba około roku.

Okres pozycjonowania strony  Rezultaty 
3 miesiące
  • Indeksowanie nowych treści i zmian: Wyszukiwarki zaczynają indeksować i reagować na wprowadzone na stronie zmiany.
  • Pierwsze wzrosty ruchu: Możliwy jest lekki wzrost ruchu na mniej konkurencyjne frazy kluczowe, szczególnie na frazy długiego ogona (long-tail).
  • Poprawa widoczności: Strona może już pojawiać się na dalszych stronach wyników wyszukiwania (SERP) na główne słowa kluczowe, zwłaszcza w przypadku fraz niszowych lub lokalnych.
6 miesięcy
  • Zauważalny wzrost widoczności i ruchu: Frazy kluczowe zaczynają zajmować wyższe pozycje w wynikach organicznych, widoczny jest wzrost ruchu na stronie.
  • Wzrost autorytetu: Przy regularnym pozyskiwaniu wartościowych linków strona zwiększa swój autorytet.
  • Większe zaangażowanie użytkowników: Implementacja wartościowych treści i optymalizacja techniczna strony mogą zwiększyć zaangażowanie użytkowników, np. długość sesji, konwersję. 
12 miesięcy
  • Widoczność na konkurencyjne frazy kluczowe: Strona może osiągać wysokie pozycje na kaloryczne słowa kluczowe.
  • Zwiększony ruch organiczny: Widoczny wzrost ruchu organicznego.
  • Budowanie marki i reputacji: Witryna staje się bardziej rozpoznawalna i uzyskuje zaufanie w branży.

Kiedy rozpocząć działania SEO? 

Optymalizację strony internetowej pod kątem SEO warto rozpocząć jak najwcześniej, najlepiej na wczesnym etapie tworzenia witryny. Wiele firm od samego początku koncentruje się na budowie przydatnej strony, dba o przygotowanie zdjęć i treści. Takie podejście sprawia, że strona www bądź sklep e-commerce zyskują szanse na szybsze pojawianie się w organicznych wynikach wyszukiwania Google, a firma na docieranie do klientów i zyskanie przewagi konkurencyjnej.  

Seo jak zacząć?

Od czego zacząć SEO strony? Najlepszym pierwszym krokiem jest audyt SEO, czyli analiza obecnej kondycji i widoczności strony www w sieci. Audyty przeprowadzane przez profesjonalne agencje e-marketingowe prześwietlają każdą część witryny, frazy, na które strona wyświetla się w wynikach organicznych oraz to, jak wypada na tle konkurencji. Audyt zawiera zwykle takie dane jak: 

  • frazy w TOP3. TOP10, TOP50,
  • jakość i ilość treści (nagłówki, duplikacja, dopasowanie do potrzeb użytkowników),
  • jakość i liczba linków zewnętrznych,
  • prędkość ładowania,
  • responsywność,
  • certyfikat SSL i bezpieczeństwo witryny,
  • sitemap.xml, plik robots.txt,
  • kompresja obrazów i ALT tagi,
  • poprawność optymalizacji adresów URL, błędy 404. 

Kolejny krok to odpowiedź na kilka pytań:

  •  Co chcesz osiągnąć, np. większy ruch, lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania, wzrost konwersji? Zdefiniuj swoje cele.
  • Jaki budżet chcesz przeznaczyć na pozycjonowanie strony?
  • Czy chcesz samodzielnie angażować się w działania SEO, na przykład w przygotowanie treści?

Od czego zacząć optymalizację strony internetowej?

W pierwszej kolejności warto usunąć poważne błędy, zdublowane treści, nieaktualne informacje. Następnie dobrze przejść do optymalizacji technicznej, rozpocząć regularne wdrażanie treści i pozyskiwanie linków. 

Seo – ile kosztuje? Co wpływa na koszty pozycjonowania

Wiesz już, czym jest SEO, ile trwa i jak zacząć pozycjonowanie strony. Ale, jakie koszty generuje SEO? Jaka jest cena miesięcznego pozycjonowania? Tutaj także nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Cena działań SEO może wynośić 800 zł miesięcznie, a także 8000 zł miesięcznie. Co wpływa na koszty? 

  • Rodzaj usług – pozycjonowanie lokalne zwykle generuje niższe koszty niż SEO ogólnopolskie czy międzynarodowe.
  • Zakres działań – ważny jest zakres działań, na przykład liczba wdrażanych w skali miesiąca artykułów blogowych i innych treści, liczba godzin poświęconych na administrację stroną www, pozyskiwane linki itp. 
  • Konkurencyjność fraz – na koszty wpływa także konkurencyjność pozycjonowanych fraz. Frazy wysoko konkurencyjne mogą wymagać większych nakładów pracy, a co za tym idzie, generować większe koszty. 

Średnie budżety przeznaczone na pozycjonowanie strony www małej firmy to około 900 zł miesięcznie, średnie firmy zwykle inwestują około 1500 zł, większe od 2000 zł do nawet 7000 zł. Choć oczywiście zdarzają się zarówno mniejsze, jak i dużo większe budżety. 

Część agencji SEO przygotowuje indywidualną wycenę działań, zwykle po wstępnym audycie strony www bądź sklepu e-commerce. Innym rozwiązaniem, również stosowanym w  firmach e-marketingowych, są pakiety SEO. Agencja ma na przykład trzy warianty, z różnym zakresem usług i oczywiście w różnej cenie. 

Widoczność w wynikach wyszukiwania Google – dlaczego jest tak ważna?

Dlaczego widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania jest tak istotna? Zacznijmy od kilku statystyk.

  • Około 75% użytkowników nigdy nie przechodzi na drugą stronę wyników wyszukiwania.
  • Pierwszy wynik organiczny w Google generuje średnio 31,7% wszystkich kliknięć.
  • Około 53% ruchu internetowego pochodzi z wyników organicznych, co czyni SEO jednym z najważniejszych źródeł ruchu na stronach internetowych.
  • Około 80% użytkowników za najbardziej wiarygodne uznaje witryny, które zajmują topowe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Strony www, które wyświetlają się w wynikach bezpłatnych cieszą się większym zaufaniem niż witryny, które wyświetlają się w wynikach płatnych.
  • Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania zwiększają autorytet marki, ponieważ użytkownicy postrzegają je jako bardziej wiarygodne.
  • Widoczność w wynikach organicznych to sposób, by dotrzeć do klientów znajdujących się na różnym etapie procesu decyzyjnego.
  • Przemyślana strategia SEO to również budowa świadomości marki, edukacja użytkowników.
  • 72% potencjalnych klientów szuka w wyszukiwarkach internetowych produktów, usług, specjalistów. Konsumenci szukają w sieci także wskazówek, informacji, inspiracji. Witryny, których nie ma w top10 przegrywają już na starcie.
  • SEO prowadzi do wzrostu sprzedaży i pozyskania klientów lokalnych. Optymalizacja lokalna może zwiększyć wizyty w siedzibie firmy o ponad 28%.
  • SEO to inwestycja, która się zwraca i generuje długotrwałe korzyści, w przeciwieństwie do płatnych kampanii reklamowych (PPC), które przynoszą efekty wyłącznie w momencie aktywnej emisji reklam – po wyczerpaniu budżetu emisja jest wstrzymana, a firma przestaje być widoczna.
  • Prace uwzględnione w strategii pozycjonowania, np. optymalizacja strony głównej, udoskonalenie struktury witryny, implementacja treści to działania, które trwale zwiększają jakość strony www, takie, które będą procentować przez cały czas.
  • W porównaniu do tradycyjnych form reklamy oraz płatnych kampanii online, SEO związane jest z najniższymi kosztami pozyskania klienta. Dobrze zaplanowana strategia SEO może przynieść stabilny ruch bez konieczności ciągłego inwestowania w reklamy.
  • Witryny z top10 uznawane są za eksperckie źródła wiedzy, cieszą się największym autorytetem.

Podsumowując, SEO jest wysoce opłacalnym i efektywnym narzędziem, które zwiększa widoczność firm w Internecie, buduje zaufanie i generuje ruch wysokiej jakości. Wszystko to prowadzi do wzrostu konwersji i sprzedaży.

Agencja seo – czy warto zdecydować się na współpracę?

Na pozycjonowanie stron www decyduje się coraz więcej firm o różnej wielkości i profilu działania. Stronę można pozycjonować samodzielnie bądź zdecydować się na współpracę z freelancerem lub agencją SEO. Jakie argumenty przemawiają za wyborem ostatniej z opcji, a więc za agencją SEO?

  • Agencja seo to wsparcie zespołu specjalistów: pozycjonerów, web developerów, copywriterów, specjalistów ds. link billingu, ux designerów. Dzięki temu nad każdym elementem strony www czuwają kompetentne osoby.
  • Nawet niewielka zmiana algorytmu Google może zmienić wyniki wyszukiwania i sprawić, że dana strona www spadnie w rankingu. Właśnie dlatego, tak istotne jest śledzenie wszelkich aktualizacji. Współpraca z agencją SEO sprawi, że nad wspomnianymi kwestiami będzie czuwać zespół specjalistów, który, jeśli będzie taka konieczność, wdroży stosowne zmiany.
  • Agencje korzystają z profesjonalnych, w większości płatnych narzędzi, które usprawniają i ulepszają analizę słów kluczowych, research konkurencji, optymalizację techniczną, weryfikację rezultatów działań seo. Samodzielny zakup dostępu do takich narzędzi mógłby być sporym obciążeniem budżetu firmy. 
  • Profesjonalne agencje SEO często stawiają na współpracę partnerską. Osoby tworzące zespół stają się prawdziwymi partnerami, udzielają wskazówek, proponują unikalne rozwiązania. 

Czy można pozycjonować stronę samodzielnie?

Czy można pozycjonować stronę www samodzielnie? Spieszymy z odpowiedzią. Oczywiście, możesz samodzielnie pozycjonować stronę internetową bądź sklep e-commerce. Zanim jednak podejmiesz się takiego wyzwania, musisz wiedzieć, że seo wymaga specjalistycznej wiedzy, czasu i zaangażowania oraz dostępu do specjalistycznych narzędzi. Co więcej:

  • Drobne błędy i niedopatrzenia mogą przyczynić się do obniżenia pozycji strony w wynikach organicznych, a nawet, narazić stronę na kary Google, w tym usunięcie z indeksu.
  • Brak specjalistycznej wiedzy może doprowadzić do powstania błędów na bądź do awarii witryny. Naprawienie takich szkód zwykle wymaga współpracy ze specjalistą i generuje koszty. 
  • Samodzielne pozycjonowanie strony nie jest wolne od kosztów. Wśród wydatków znajdują się zakup dostępu do narzędzi, koszty publikacji na portalach zewnętrznych, konsultacje ze specjalistami.  
  • Pozycjonowanie strony www to przygotowanie i publikacje treści, praca z kodem, kwestie techniczne (np. optymalizacja pliku robots.txt, przygotowanie mapy witryny, optymalizacja prędkości ładowania itp.) konieczna jest więc wiedza z wielu dziedzin.
  • Musisz też pamiętać, że seo to długotrwały proces. Przez cały czas trzeba weryfikować widoczność strony, reagować na spadki, śledzić konkurencję.  

SEO – jak się go nauczyć?

Bez względu na to czy samodzielnie pozycjonujesz stronę www, czy korzystasz ze wsparcia agencji seo, warto byś miał podstawową wiedzę na temat ważnych działań. Dzięki temu poczujesz się pewniej, łatwiej będzie wybrać Ci profesjonalną agencję e-marketingową czy zweryfikować efekty pracy specjalistów. A jak nauczyć się SEO?

  • Wiele wartościowych i bezpłatnych zasobów znajdziesz w sieci. Dostępne są zarówno e-booki, jak i webinary czy podcasty. Takie materiały zawierają wiele cennych informacji i są świetnym punktem wyjścia.
  • Polecamy także bloga 1stplace.pl. Na bieżąco publikujemy poradniki, udzielamy wskazówek, dostarczamy informacji na temat algorytmów wyszukiwarek, zmian i aktualizacji.
  • Możesz także skusić się na kurs seo – zarówno online, jak i stacjonarny. Wiele firm prowadzi warsztaty dla osób na różnym poziomie zaawansowania, także dla osób początkujących.
  • Skorzystać również możesz z materiałów drukowanych, książek, czasopism.
  • W social mediach, na przykład na Facebooku, działa wiele grup tematycznych, na których można znaleźć wiele wskazówek. Eksperci chętnie dzielą się swoją wiedzą. 

Ile kosztuje kurs seo?

Zacznijmy od bezpłatnych webinarów i szkoleń – w takich sytuacjach wystarczy wypełnienie krótkiego formularza zgłoszeniowego. Z wielu zasobów, na przykład dostępnych na YouTube, można korzystać bez zapisów.

Jeśli jednak interesuje Cię kurs seo z certyfikatem, jedyną możliwością mogą być płatne kursy. W przypadku bezpłatnych warsztatów zwykle certyfikaty nie są wystawiane. 

Wybór płatnych opcji jest dość spory. Ceny kursów zaczynają się od około 400- 500 zł – mogą to być zarówno szkolenia prowadzone na żywo, jak i dostęp do nagrania. W sieci można także znaleźć nieco droższe propozycje, na przykład za 1000 zł czy 2000 zł. 

Przy wyborze kursu warto zweryfikować nie tylko cenę, ale również doświadczenie prowadzącego i przede wszystkim program zajęć – czy kurs skupia się na jednym zagadnieniu czy na wszystkich ważnych aspektach seo, ile trwa, jak szczegółowo omawiane będą poszczególne tematy.  

Co musi umieć seo?

Na początku artykułu wspominałam, że firmy o różnej wielkości i profilu decydują się na pozycjonowanie strony internetowej. Wyjaśniłam też, dlaczego to dobra inwestycja. W związku z tym, że SEO cieszy się dużym powodzeniem, coraz więcej osób zainteresowanych jest podjęciem pracy na stanowisku specjalisty ds. SEO lub innym, związanym z pozycjonowaniem stron www zawodem, jak na przykład seo copywriter czy specjalista ds. link buildingu.

Co powinien umieć specjalista seo?

Co musi umieć specjalista seo? W zależności od zajmowanego stanowiska – junior SEO, starszy specjalista SEO, head of SEO, wymagania będą inne. Osoby dopiero zaczynające pracę w branży, powinny dysponować wiedzą na temat zasad SEO, działania wyszukiwarki Google, czynników rankingowych. Dodatkowym atutem będzie znajomość kodu HTML. Umiejętności bardziej doświadczonych specjalistów SEO to:

  • analiza i dobór słów kluczowych,
  • optymalizacja techniczna stron internetowych,
  • znajomość narzędzi SEO (np. Google Analytics, Ahrefs, SEMrush),
  • umiejętność raportowania i analizowania wyników,
  • umiejętność audytowania stron internetowych,
  • znajomość popularnych systemów CMS (WordPress, Shopify itp.),
  • znajomość HTML, CSS, podstaw JavaScript,
  • znajomość zasad UX i optymalizacji konwersji,
  • umiejętność przygotowania strategii SEO.

Ile trwa nauka seo?

Tak naprawdę specjaliści SEO dokształcają się przez cały czas. Każda pozycjonowana strona internetowa wymaga innego podejścia, innej strategii, konieczne jest  nieustanne śledzenie zmian i aktualizacji Google.

Zdobywanie podstawowej wiedzy może zająć około trzech miesięcy. Wiele agencji SEO organizuje właśnie trzymiesięczne staże w dziale SEO, po których istnieje możliwości podjęcia pracy i dalszej nauki.

Jak wygląda praca w seo?

Praca w SEO polega na optymalizacji stron internetowych i tworzeniu strategii, które poprawiają widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. Specjalista SEO odpowiada za zróżnicowane zadania i etapy, są to np.:

  • opracowanie audytu seo strony, przygotowanie strategii działań,
  • optymalizacja techniczna strony: poprawa prędkości ładowania, responsywność, wdrożenie metadanych, atrybutów ALT, danych strukturalnych,
  • implementacja treści, wytyczne dotyczące treści dla copywriterów,
  • link building,
  • wyłapywanie błędów i ich eliminacja,
  • bieżący monitoring efektów i optymalizacja strategii działań.

Ile zarabiają specjaliści seo?

Na jakie zarobki mogą liczyć specjaliści SEO? Tutaj, wiele zależy od wiedzy, doświadczenia, zajmowanego stanowiska, a nawet, od konkretnej agencji czy rodzaju umowy. Stawki są zróżnicowane – od około 3500 zł po 10 000 czy 15 000 zł brutto miesięcznie.

Ile zarabia junior seo?

Zarobki na stanowisku juniora SEO są niższe niż w przypadku specjalisty, pensje juniorów to około 3500 do 4500 zł brutto miesięcznie. Choć oczywiście zdarzają się lepiej i gorzej płatne oferty.

Ile zarabia specjalista SEO?

Specjaliści seo mogą liczyć już na większe zarobki, zwykle około 6 000 – 11 000 zł brutto miesięcznie. Zdarza się, że oprócz zasadniczego wynagrodzenia specjaliści otrzymują premie i dodatki.

Ile zarabia head of seo?

Pensja head of seo może przekroczyć 11 000 zł brutto miesięcznie. Tak samo, jak specjalista SEO, head może liczyć na różnego rodzaju premie i dodatki.

Seo copywriting

Jak już wspomniałam, praca w SEO to nie tylko stanowisko pozycjonera. Często wybieranym zawodem jest także copywriter, copywriter SEO. Content jest jednym z najistotniejszych czynników rankingowych, regularna publikacja wartościowych treści – zarówno na stronie www, jak i poza nią, to trzon strategii SEO. Seo copywriter odpowiedzialny jest zazwyczaj za: 

  • przygotowywanie poradników blogowych, opisów produktów i usług, przygotowanie treści na stronę główną, opis historii firmy, 
  • bieżącą współpracę z działem SEO i graficznym,
  • tworzenie wpisów gościnnych, wpisów na Profil Firmy w Google

Czasem copywriterzy zajmują się także wdrażaniem treści, prowadzeniem profili w social mediach. 

SXO – co to? 

SXO to skrót od Search Experience Optimization, co tłumaczymy jako optymalizację doświadczeń wyszukiwania. Jest to, mówiąc najprościej, połączenie działań z zakresu SEO i UX (User Experience). Koncepcja SXO skupia się na działaniach pozwalających na uzyskanie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, ale również na doświadczeniach użytkownika, na tym, by było on w pełni usatysfakcjonowany z odwiedzin strony www czy sklepu e-commerce.

Obecnie, doświadczenia użytkownika traktowane są  priorytetowo a działania UX uwzględniane są w każdej profesjonalnej strategii SEO. 

seo a sxo
SEO a SXO

SEO a SEM – jakie są różnice? 

Osoby szukające informacji na temat SEO i promocji biznesu w sieci, mogą trafić na skrót SEM. SEM po rozwinięciu oznacza Search Engine Marketing, co tłumaczymy jako marketing w wyszukiwarce internetowej. SEM obejmuje promocje biznesu zarówno w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (SEO), jak i płatnych (PPC). Wszystko obrazuje wzór: SEM = SEO + PPC. SEO możemy więc określić jako składową część działań SEM. 

SEO a PPC

Czym natomiast jest PPC? PCC, z angielskiego Pay-Per-Click, czyli płatność za kliknięcie, oznacza model reklamy internetowej, w którym reklamodawca płaci za każde kliknięcie reklamy. Jest to popularne rozwiązanie umożliwiające promowanie produktów, usług lub stron internetowych. Opłata za reklamę jest naliczana, gdy użytkownik kliknie link, emisja reklam jest wstrzymana po wyczerpaniu budżetu. Taki model rozliczania stosowany jest między innymi w przypadku reklam Google Ads i Facebook Ads

Marketing seo – czy optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek wystarczy? 

Działania seo to ważny element e-marketingu firmy. Ale, do odbiorców warto docierać różnymi drogami. W tym celu dobrze wykorzystać również inne  możliwości, jakie daje Internet, np.:

  • Działania w social mediach, na przykład na Facebooku, Pintereście, LinkedIn, tik-toku.
  • Optymalizacja profilu Firmy w Google (prawidłowa optymalizacja może sprawić, że firma będzie widoczna w wynikach wyszukiwania, ale także w Local Pack i oczywiście na Mapach Google).
  • Prowadzenie kanału na YouTube.
  • Płatne reklamy, na przykład Google Ads – kampanie mogą wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, w karcie Zakupy, w sieci reklamowej Google, na YouTube. Ciekawym rozwiązaniem są także Facebook Ads czy Linkedin Ads.

Zalecane, dodatkowe działania e-marketingowe będą oczywiście różnić się w zależności od specyfiki i celów firmy.

Seo – najważniejsze działania

Jak SEO wygląda w praktyce? Jakie konkretnie działania prowadzone są na pozycjonowanej stronie internetowej? Na co należy zwrócić uwagę, podczas działań off-site?

Frazy kluczowe

Wybór słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować stronę internetową, to jedno z podstawowych działań SEO. Frazy powinny opisywać ofertę, być zgodne z tym, czego szukają potencjalni klienci, prezentować różne intencje odbiorców. Frazy warto też zweryfikować pod kątem konkurencyjności oraz ruchu, jaki mogą wygenerować.

Frazy kluczowe wyznaczają kierunek działań, są ważne przy opracowywaniu strategii seo, między innymi podczas ustalania struktury menu, wyboru tematów artykułów blogowych, bądź źródeł pozyskiwania linków zewnętrznych. Wyróżniamy różne rodzaje fraz kluczowych, które wpisywane są przez użytkowników. 

Rodzaj fraz kluczowych   Opis
Frazy brandowe Słowa kluczowe zawierające nazwę marki, firmy lub produktu, np. pozycjonowanie 1stplace.pl. Frazy brandowe wykorzystywane są głównie przez użytkowników, którzy już znają daną markę lub produkt.
Frazy ogólne Krótkie, najczęściej dwuwyrazowe frazy, które opisują szeroką kategorię produktów lub usług np. trampki damskie, szkolenie z e-marketingu. Są to konkurencje frazy, ponieważ odpowiadają ogólnej intencji użytkowników na wczesnym etapie wyszukiwania.
Frazy long tail Rozbudowane frazy (powyżej trzech wyrazów), które są bardziej precyzyjne i szczegółowe, np. kardigan damski czarny krótki. Takie frazy mają zwykle mniejszą liczbę wyszukiwań, ale przyciągają osoby z konkretną intencją zakupową i często prowadzą do konwersji.
Frazy lokalne Słowa kluczowe zawierające nazwę lokalizacji (miasta, dzielnicy), stosowane głównie w pozycjonowaniu lokalnym, np. hydraulik Warszawa. Dzięki takim frazom, można dotrzeć do klientów, którzy szukają usług, specjalistów, miejsc w określonym obszarze.
Frazy produktowe Frazy koncentrujące się na konkretnym produkcie lub jego właściwościach, np. iPhone 13 128 GB. Z takich zapytań często korzystają użytkownicy gotowi do zakupu. Frazy produktowe  charakteryzują się wysokim wskaźnikiem konwersji, choć są bardzo konkurencyjne.
Frazy sezonowe Frazy, które zyskują popularność w określonych okresach, np. prezenty na Święta Bożego Narodzenia.
Frazy nawigacyjne Frazy wpisywane z zamiarem odnalezienia konkretnej podstrony internetowej, np. Facebook logowanie. 
Frazy transakcyjne Słowa kluczowe sugerujące intencję zakupową, np. trampki damskie online. Są to wysoko konwertujące zapytania, użytkownicy często są gotowi do finalizacji zakupu.
Frazy informacyjne Frazy umożliwiające wyszukanie konkretnej informacji, np. jak działa SEO? Takie frazy edukują i przyciąganiu użytkowników na wcześniejszych etapach lejka zakupowego.
Frazy osobowe   Frazy zawierające imiona, nazwiska, pseudonimy lub nazwy związane z konkretnymi osobami. Często są to również zapytania zawierające nazwisko oraz profesję lub specjalizację danej osoby. 

Prowadząc optymalizację strony www pod kątem wyszukiwarek internetowych, dobrze korzystać z różnych rodzajów frazy kluczowych. Zadbać o to, by strona wyświetlała się wysoko zarówno na szczegółowe, jak i ogólne słowa kluczowe. Dzięki temu dotrzesz do klientów będących w różnym miejscu lejka zakupowego ‒ zarówno tych, którzy dopiero szukają rozwiązań, jak i tych, którzy mają już sprecyzowane oczekiwania.

Jak dobrać frazy kluczowe?

Proces pozycjonowania warto rozpocząć właśnie od analizy słów kluczowych, wybrania fraz, które są najistotniejsze. Jak powinna przebiegać analiza fraz kluczowych?

  • Oczywiście możesz samodzielnie spisać frazy, które Twoim zdaniem dobrze opisują ofertę i są zgodne z tym, czego szukają użytkownicy. Nie poprzestawaj na tym. 
  • Warto przeprowadzić analizę konkurencji, sprawdzić, jakie nagłówki i słowa kluczowe widoczne są na stronach www firm, z którymi konkurujesz (oczywiście najlepiej skoncentrować się na witrynach z TOP10).
  • Dużą pomocą będą specjalistyczne narzędzia. Do wyboru masz zarówno bezpłatne, jak i płatne rozwiązania, np.: Planer słów kluczowych Google, Ubersuggest, Answer The Public, Surfer SEO, Ahrefs.
  • Kolejna kwestia to autouzupełnianie Google oraz podobne zapytania (wyświetlane pod listą wyników wyszukiwania).
  • Następna, bardzo ważna kwestia, to znajomość grupy docelowej, motywacji i obiekcji odbiorców. Jeśli w Twojej firmie działa dział obsługi klienta bądź dział handlowy, porozmawiaj z zespołem – możesz zyskać wiele cennych informacji. 

Analiza słów kluczowych nie kończy się na jednym researchu. Tak naprawdę należy na bieżąco weryfikować widoczność strony na konkretne frazy, sprawdzać, które z nich generują wysoki, a które zerowy ruch. 

Content główny i dodatkowy

Bardzo duży wpływ na widoczność Twojej strony www ma jakość contentu. W
Search Quality Rater Guidelines czytamy o trzech rodzajach contentu, są to:

  • Main content – bezpośrednio przyczynia się do realizacji celów witryny, a co za tym idzie, jej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Main content, czyli content główny, to treść strony, obrazy, grafiki, wideo, funkcje dodatkowe, recenzje czy komentarze.
  • Content uzupełniający – nie przyczynia się do realizacji celów witryny, ale ma pozytywny wpływ na oświadczenia użytkownika, są to na przykład linki wewnętrzne.
  • Reklamy – to trzeci rodzaj contentu na stronie www, który nie ma dużego wpływu na jakość witryny.

Tutaj panuje kilka naczelnych zasad:

  • Treść musi być przydatna dla odbiorców, w wyczerpujący sposób omawiać dane zagadnienie.
  • Każdy tekst powinien powstawać z myślą o konkretnej intencji: czy ma informować, sprzedawać, budować zaangażowanie, czy rozwiązywać problemy użytkowników. Jasno określony cel treści pomaga w jej optymalizacji pod kątem SEO i UX (User Experience).
  • Ważne, by teksty nie były wyłącznie powieleniem contentu , który dostępny jest w innych źródłach. Istotne są unikalne wnioski, oryginalne wskazówki, nieoczywista wiedza.
content
Content a SEO

SEO – co zaszkodzi Twojej witrynie?

Jakie działania, jeśli chodzi o content, negatywnie wpłyną na SEO?

Działania, które sprawiają, że content nie jest skuteczny  Opis
Brak hierarchii nagłówków Nieprawidłowe użycie i oznaczanie nagłówków H1, H2, H3 utrudnia użytkownikom i robotom wyszukiwarek zrozumienie struktury treści, obniża czytelność i ma negatywny wpływ na SEO.
Nadmierne stosowanie słów kluczowych Upychanie słów kluczowych obniża jakość contentu, utrudnia lekturę, może skutkować karami od wyszukiwarek. Frazy powinny być rozmieszczone w treści naturalnie.
Duplicate content Duplikacje wewnętrznie i zewnętrznie powodują problemy z indeksowaniem i prowadzą do obniżenia widoczności strony.
Niezoptymalizowane obrazy Brak kompresji obrazów wydłuża czas ładowania strony. Brak atrybutów ALT ogranicza dostępność i rozpoznanie treści przez wyszukiwarki.
Publikowanie treści o niskiej wartości dla użytkowników Publikacja treści o mało interesującej lub niezwiązanej z potrzebami użytkowników tematyce oraz krótkie artykuły, które nie wyczerpują tematu obniżają autorytet tematyczny strony. 
Kopiowanie opisów produktów od producentów Powielanie opisów produktów, kopiowanie treści ze strony producenta prowadzi do duplikacji zewnętrznej, co utrudnia uzyskanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
Niewłaściwe linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne Brak linków wewnętrznych lub niskiej jakości linki zewnętrzne utrudniają indeksowanie strony, mają zły wpływ na wiarygodność witryny. 
Brak optymalizacji treści pod kątem UX (User Experience) Tekst bez odstępów, nagłówków czy infografik jest niemiły dla oka, użytkownicy szybko opuszczają takie witryny. 
Publikowanie przestarzałych treści Nieaktualne informacje mogą wprowadzać w błąd użytkowników i obniżać autorytet strony. Wyszukiwarki preferują aktualne, dopasowane do potrzeb odbiorców treści.
Brak optymalizacji meta tagów Brak zoptymalizowanych meta tytułów i meta opisów zmniejsza CTR (Click-Through Rate), obniża atrakcyjność witryny w wynikach wyszukiwania. 

Link building, czyli linkowanie zewnętrzne 

Linkowanie zewnętrzne odgrywa ważną rolę w pozycjonowaniu stron www i sklepów e-commerce. Dlaczego jest tak istotne? 

  • umożliwia budowę wiarygodności witryny, 
  • wspiera budowę autorytetu tematycznego,
  • stanowi dodatkowe źródło ruchu,
  • zwiększa rozpoznawalność firmy. 

Do procesu pozyskiwania linków zewnętrznych należy podejść bardzo ostrożnie. Aby linki przyniosły rezultaty, muszą spełniać kilka kryteriów. 

  • Profil linków powinien zawierać zarówno odnośniki z atrybutem nofollow, jak i dofollow. Choć moc seo, czyli link juice, przekazują wyłącznie linki dofollow, skupianie się tylko na nich nie jest dobrym rozwiązaniem. Taki profil wygląda nienaturalnie i może zostać uznany za próbę manipulacji wynikami wyszukiwania. 
  • Linki powinny pochodzić ze zróżnicowanych źródeł, odnośniki z jednego portalu nie będą wyglądać naturalnie.
  • Ważne, by linki pozyskiwane były w sposób regularny. Jednorazowe zdobycie kilku linków i poprzestanie działań w tym zakresie, nie jest dobrą opcją.

Na jakie jeszcze kwestie zwrócić uwagę w procesie pozyskiwania linków? 

Kryterium pozyskiwania linków zewnętrznych  Opis 
Autorytet domeny Istotna jest wartość strony, z której pochodzi link ( dobrze sprawdzić DA – Domain Authority). Im wyższy autorytet domeny, tym większe korzyści SEO.
Tematyka  Strona powinna być tematycznie związana z Twoją branżą. Linki z powiązanych tematycznie źródeł mają największą wartość.
Naturalne rozmieszczenie linków Linki powinny być osadzone w treści w naturalny sposób, bez spamowania, które wygląda nieprofesjonalnie i zniechęca użytkowników.
Lokalizacja linków na stronie Linki umieszczone w głównej treści strony (np. w artykule), są bardziej wartościowe niż te w stopce czy pasku bocznym. Wpływa to na ocenę jakości linku przez wyszukiwarki.
Ruch na stronie linkującej Strony generujące wysoki ruch mogą przyciągnąć użytkowników na Twoją stronę www. Koniecznie więc sprawdź, na jakie frazy kluczowe wyświetla się witryna linkująca i jaki ruch generuje. 
Profil linków domeny linkującej Zweryfikuj, jaki profil linków ma domena linkująca. Witryny mające wiele linków wychodzących i niewielką liczbę linków przychodzących, uznawane są za mniej wiarygodne. 
Reputacja i wiarygodność strony linkującej Sprawdź, czy strona, z której pochodzi link, nie jest powiązana ze spamem lub niskiej jakości treściami.
Naturalny profil linków Linki kierujące na stronę powinny pochodzić z różnych źródeł, mieć zarówno atrybuty nofollow, jak i dofollow i być pozyskiwane regularnie.  

Linkowanie wewnętrzne

W SEO nie można zapomnieć o prawidłowej implementacji linków wewnętrznych. Takie odnośniki są ważniejsze niż wydaje się wielu osobom. Jakie funkcje spełniają i na co zwrócić uwagę przy ich wdrażaniu? 

Implementacja linków wewnętrznych – dobre praktyki 

Praktyki z zakresu implementacji linków wewnętrznych, które wspierają SEO, UX i budowę autorytetu tematycznego: 

  • Zadbaj o wdrożenie linków wewnętrznych, które kierują do najważniejszych sekcji strony.
  • Linkuj między tematycznie powiązanymi podstronami.
  • Anchor tekst, czyli tekst kotwicy, powinien wskazywać na tematykę podstrony, na którą kieruje. Ważne także, by odnośniki były naturalnie rozmieszczenie i nie zaburzały lektury. 
  • Zachowaj umiar, zbyt duża liczba linków kierujących na tę samą podstronę lub kilka takich samych linków w jednym tekście, mogą zostać potraktowane jako SPAM.
  • Za pomocą linkowania wewnętrznego stwórz przemyślaną hierarchię strony www. Ciekawym rozwiązaniem jest przygotowanie klastrów treści. Na klaster składa się strona filarowa (pillar pages), która w sposób ogólny omawia dany temat oraz powiązane z nią artykuły, które w szczegółowy sposób prezentują poszczególne zagadnienia. Linki wewnętrzne powinny kierować ze strony filarowej do artykułów, z artykułów na stronę filarową. Ważne jest także linkowanie między artykułami.
  • Nie zapominaj o starszych tekstach, linkuj także do nich – zwiększysz dzięki temu widoczność i wartość SEO takiego contentu. 
  • Regularnie sprawdzaj, czy wszystkie linki wewnętrzne działają poprawnie. Na bieżąco eliminuj błędy 404, które mogą negatywnie wpłynąć na doświadczenie użytkownika, a także na proces SEO. Monitoring linków ułatwią specjalistyczne narzędzia, takie jak Google Search Console. Ahrefs, Screaming Frog.
  • Zaimplementuj breadcrumbs, czyli menu okruszkowe, ułatwi to użytkownikom orientację w strukturze witryny oraz pokaże hierarchię strony.
  • Wykorzystaj różne rodzaje linków, linki tekstowe, czyli anchory, linki graficzne ( na przykład podlinkowane logo), adresy url
Funkcja linków wewnętrznych  Opis
Poprawa nawigacji i UX Linki tworzą nawigację witryny, umożliwiają odwiedzanie różnych sekcji strony.
Budowanie hierarchii informacji Odnośniki tworzą strukturę strony, wskazują relacje między podstronami.
Wsparcie SEO  Link wskazują najistotniejsze podstrony witryny, mogą przekazywać link juice.
Budowa wartościowego źródła wiedzy Wskazują podstrony, które są powiązane tematycznie, ułatwiają budowę wartościowego źródła wiedzy. 
Wzmacnianie autorytetu tematycznego Sieć linków między podstronami o podobnej tematyce pomaga wyszukiwarkom zrozumieć główny profil tematyczny witryny.
Przyspieszenie indeksacji Sieć linków może sprawić, że roboty Google szybciej trafią na nowe lub zmodyfikowane podstrony.
Poprawa konwersji Odnośniki wewnętrzne mogą zwiększyć zaangażowanie użytkownika i szanse na konwersję.

Technical SEO, czyli jak wykonać optymalizację techniczną strony?

Na uwadze musisz także mieć optymalizację techniczną Twojej strony internetowej. Prawidłowe działania z tego zakresu sprawią, że witryna będzie działać poprawnie na różnych urządzeniach, stanie się przyjazna dla użytkowników i robotów Google.

Optymalizacja struktury strony internetowej

Warto zadbać o odpowiednią strukturę strony. Jest to wymagający, obejmujący wiele działań proces, ale też dający wiele korzyści z zakresu SEO i UX (User Experience). Jakie prace są tutaj kluczowe?

Prace nad strukturą strony Opis 
Hierarchia witryny Struktura strony powinna być tak zaprojektowana, aby użytkownik mógł sprawnie dotrzeć do każdej sekcji. 
Menu Warto unikać zbyt rozbudowanych menu – mogą dezorientować odbiorców. Menu główne powinno zawierać najważniejsze sekcje, a menu rozwijane logicznie pogrupowane podkategorie.
Optymalizacja nagłówków Bardzo ważne jest poprawne wykorzystanie hierarchii nagłówków ( H1, H2, H3). Nagłówki powinny dzielić treść na logiczne części i być oznaczone odpowiednim fontem.
Linkowanie wewnętrzne Linki wewnętrzne pomagają robotom wyszukiwarek w zrozumieniu struktury strony i hierarchii treści, a to wspiera indeksowanie.
Schema markup Dodanie znaczników strukturalnych (schema markup) umożliwia wyszukiwarkom lepsze zrozumienie treści strony i poprawia widoczność snippetu w wynikach wyszukiwania.
Optymalizacja URL Adresy URL powinny być krótkie i zawierać słowa kluczowe odpowiednie do danej podstrony.

Optymalizacja strony – Core Web Vitals

Core Web Vitals to wskaźniki (na przykład prędkość ładowania witryny czy czas potrzebny na wygenerowanie największego elementu na stronie), które od 2021 roku brane są pod uwagę przez roboty Google. CWV mają wpływ na wrażenia i satysfakcję użytkownika, a także na widoczność strony w wyszukiwarce Google. Poniżej bardziej szczegółowe informacje.

Core Web Vital Opis  Optymalizacja seo 
LCP (Largest Contentful Paint) To czas potrzebny na załadowanie największego elementu strony, np. treści, grafiki, wideo. Idealnie LCP powinno wynosić mniej niż 2,5 sekundy. Usunięcie zbędnych skryptów, zaufany hosting, prawidłowa optymalizacja plików, stosowanie lazy load.
FID (First Input Delay) Czas reakcji strony na pierwszą interakcję użytkownika, np. kliknięcie. FID powinien wynosić poniżej 100 milisekund. Optymalizacja kodu JavaScript.
CLS (Cumulative Layout Shift) Nieplanowane przesunięcia elementów widocznych na stronie. Zalecana wartość to poniżej 0,1. Dodanie atrybutów rozmiaru do obrazów i elementów wideo. 

Rich snippets

Rich snippets, nazywane także znacznikami schematu lub danymi strukturalnym, to rozszerzone elementy opisu strony internetowej, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania.

Rich snippets dostarczają użytkownikom dodatkowych informacji na temat firmy, oferty, opinii klientów czy dostępności produktów. Strony internetowe, w przypadku których poprawnie przeprowadzono implementację danych strukturalnych zajmują więcej miejsca w wyszukiwarce Google, co pomaga uzyskać uwagę potencjalnych klientów.

To nie koniec, dane strukturalne sprawiają, że roboty wyszukiwarki Google lepiej rozumieją strukturę strony oraz jej tematykę. Wspiera to budowę autorytetu tematycznego strony i daje szanse na wyższe pozycje w rankingu wyszukiwarki.

 

Rodzaj danych strukturalnych Opis danych strukturalnych  Funkcja danych strukturalnych
Article Opisuje artykuły – wyświetlany jest tytuł, data publikacji, grafika  Zalecane rozwiązanie w przypadku blogów, stron z newsami.
BreadcrumbList Reprezentuje ścieżkę nawigacyjną (breadcrumbs). Ułatwia użytkownikom i robotom wyszukiwarki  zrozumienie struktury strony. 
Product Informacje na temat  produktów: ceny, dostępności, recenzji. Poprawa widoczności sklepów internetowych; użytkownik już z poziomu listy wyników wyszukiwania pozyskuje dane o produkcie. 
LocalBusiness Dane o lokalnych firmach, np. adres, godziny otwarcia. Ułatwia wyszukiwanie lokalnych firm w Google, zwiększa widoczność firm działających lokalnie.  
Recipe Opis przepisów kulinarnych: składniki, czas, przygotowania itp. Ważna opcja dla stron www z przepisami, portali kulinarnych itp.
FAQPage Struktura pytań i odpowiedzi. Użytkownik widzi w SERP odpowiedź na zadane pytanie.
Review/Rating Wyświetlanie liczby opinii i średniej z przyznawanych ocen. Duża liczba pozytywnych opinii to większa szansa na zainteresowanie użytkownika.
Event Informacje o wydarzeniach, np. data, lokalizacja. Ułatwia wyszukiwanie różnego rodzaju wydarzeń. 
Organization Informacje o firmie, np. logo, nazwa, dane kontaktowe. Zwiększenie widoczność kluczowych informacji na temat firmy.
Person Informacje na temat danej osoby, są to zwykle imię, nazwisko, zdjęcie, sprawowana funkcja . W wynikach wyszukiwania widoczne są informacje o ekspercie, autorze treści itp.
VideoObject Dane dotyczące wideo, np. tytuł, czas trwania. Ułatwia indeksowanie wideo, w wynikach wyszukiwania widoczne są informacje na temat nagrania. 

Metadane: meta tytuł i meta opis 

Bezpośrednio w wynikach wyszukiwania widoczne są meta tytuł i metadane.

Meta tag <title> zawiera informacje na temat zawartości danej podstrony. Dzięki niemu zarówno algorytmy wyszukiwarek, jak i użytkownicy, od razu wiedzą jaka jest tematyka podstrony. Właśnie dlatego, w tytule warto umieścić główną frazę kluczową. 

Meta opis, inaczej meta description, to rozszerzony opis podstron, dostarcza on dodatkowych danych o jej tematyce. 

Z punktu widzenia SEO ważniejszy jest meta tytuł, ale nie oznacza to, że meta opis nie jest istotny. Trafny, intrygujący meta opis to sposób, by zyskać uwagę odbiorców i zachęcić ich do kliknięcia linku. 

Responstwność witryny 

Choć informacja na ten temat pojawiła się już w artykule, warto raz jeszcze podkreślić, jak istotna jest responsywność stron www i sklepów e-commerce. Responsywność to nic innego, jak prawidłowe działanie witryny na urządzeniach mobilnych, smartfonach, tabletach itp. W tym zakresie ważne są:

  • wyraźny font, czytelne treści, interlinia, światło na stronie, 
  • możliwość łatwego przeklikania się między sekcjami,
  • odpowiednie skalowanie grafik, dopasowanie elementów strony do ekranów o różnej rozdzielczości, 
  • rozwijane menu, na przykład typu hamburger, przyciski w strefie kciuka,
  • prędkość  ładowania,
  • uproszczone formularze, intuicyjna ścieżka zakupowa.   

Dlaczego to takie ważne? Roboty wyszukiwarki Google w pierwszej kolejności indeksują mobilną wersję witryny. Ponadto, użytkownicy bardzo często szukają w sieci informacji, fachowców, miejsc, za pomocą urządzeń mobilnych. Niepoprawne działanie witryny skutkuje frustracją odbiorcy, wzrostem współczynnika odrzuceń i stratą konwersji. 

Bezpieczeństwo 

Ochrona przed złośliwym oprogramowaniem, atakami DDoS i wyciekami danych osobowych to kolejne, kluczowe elementy. Google chce wyświetlać odbiorcom bezpieczne witryny. Tutaj kluczowe są zaufany hosting oraz wdrożenie certyfikatu ssl. Witryny bez ważnego certyfikatu ssl, wyświetlane są jako potencjalnie niebezpieczne – często skutkuje rezygnacją użytkownika z eksploracji strony. 

Widoczność strony w wynikach wyszukiwania – ciekawostki i statystyki

  • Ruch mobilny: Ponad 50% globalnego ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych.
  • Szybkość ładowania strony: Strony, które ładują się w 5 sekund, generują o 70% dłuższe sesje niż te, które ładują się w 19 sekund.
  • Współczynnik odrzuceń: Strony ładujące się w 2 sekundy mają średni współczynnik odrzuceń na poziomie 9%, podczas gdy te ładujące się w 5 sekund osiągają 38%.
  • Meta tytuły i opisy: Atrakcyjne i dobrze sformułowane meta tytuły oraz opisy mogą zwiększyć CTR nawet o 30%.
  • Rich snippets: Wykorzystanie rozszerzonych wyników (rich snippets) może podnieść CTR o 20-30%.

Działania SEO – lista dla Ciebie 

Analiza wstępna

  • audyt SEO strony,
  • analiza konkurencji ze środowiska internetowego,
  • określenie celów strategii SEO (zwiększenie ruchu, widoczności, konwersji itp.),
  • dobór słów kluczowych.

Optymalizacja techniczna

  • poprawa struktury URL  (krótkie, zrozumiałe adresy),
  • optymalizacja szybkości ładowania strony (optymalizacja obrazów, wdrożenie mechanizmów cachingu, minimalizacja kodu CSS, JS i HTML),
  • responsywność (weryfikacja, czy strona poprawnie działa na urządzeniach mobilnych),
  • wdrożenie certyfikatu SSL (HTTPS),
  • stworzenie i przesłanie mapy witryny (XML) do Google Search Console,
  • naprawa błędów crawlowania: 404, przekierowania 301, błędy serwera,
  • wdrożenie pliku robots.txt i optymalizacja jego zawartości.

Optymalizacja treści

  • wykorzystanie odpowiednich słów kluczowych,
  • optymalizacja nagłówków (H1, H2, H3),
  • przygotowanie meta tagów (meta title, meta description),
  • uzupełnienie atrybutów ALT,
  • dodanie materiałów dodatkowych: listy, wideo, infografiki, sekcja FAQ, 
  • tworzenie wartościowych materiałów (e-booki, raporty),
  • budowa autorytetu tematycznego i autorytetu autora.

Budowa linków (link building)

  • tworzenie linków wewnętrznych do powiązanych treści w obrębie witryny,
  • pozyskiwanie backlinków z wartościowych źródeł (publikacje gościnne, katalogi branżowe, współpraca z influencerami),
  • monitorowanie jakości linków (unikaj spamowych źródeł).

Optymalizacja lokalnego SEO (jeśli dotyczy)

  • stworzenie i optymalizacja Profilu Firmy w Google  (dawniej wizytówka Google My Business),
  • optymalizacja treści pod kątem lokalnych fraz (np. restauracja w Warszawie).

User Experience (UX) i zaangażowanie użytkowników

  • intuicyjna nawigacja strony,
  • implementacja wyszukiwarki wewnętrznej,
  • przyciski CTA,
  • analiza zachowania i potrzeb użytkowników. 

Monitoring i analiza

  • bieżąca Google Search Console i Google Analytics,
  • monitorowanie jakości linków w narzędziach takich jak Ahrefs, Moz czy SEMrush,
  • regularne sprawdzanie i aktualizacja treści, 
  • wprowadzanie działań optymalizacyjnych. 

Działania dodatkowe, ale ważne 

  • promocja treści w mediach społecznościowych,
  • optymalizacja treści pod kątem wyszukiwania głosowego,
  • aktualizacja strategii w oparciu o zmiany w algorytmach wyszukiwarek.

SEO – podsumowanie

SEO, Search Engine Optimalization, czyli optymalizacja pod wyszukiwarki internetowe, to wieloetapowy proces, którego celem jest uzyskanie wysokich pozycji strony www w wynikach wyszukiwania. Strategia seo obejmuje między innymi audyt seo, dobór słów kluczowych, prace techniczne, implementację treści, pozyskiwanie linków. Ważna jest także bieżąca weryfikacja efektów i, jeśli będzie taka konieczność, optymalizacja strategii.

Im lepszy ranking strony tym większa szansa na budowę autorytetu i wiarygodności, a także na pomnożenie konwersji. Warto więc jak najszybciej rozpocząć działania i cieszyć się z korzyści.

Teksty seo - jak powinna wyglądać optymalizacja treści SEO?

Teksty seo powinny uwzględniać ważne dla użytkowników zagadnienia, w szczegółowy sposób omawiać dany temat. Istotne, by treści były zgodne z tematyką strony, wspierały budowę autorytetu tematycznego. Znaczenie mają także takie kwestie, jak  naturalne wplecenie słów kluczowych, hierarchia nagłówków – H1, H2, H3, załączenie prawidłowo opisanych grafik oraz innych materiałów dodatkowych oraz implementacja linkowania wewnętrznego.

Google dąży do tego, by strony w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza w top10, były użyteczne i nie zagrażały bezpieczeństwu użytkowników. Wybór zaufanego hostingu pełni tutaj ważną rolę. Odpowiedni hosting to mniejsze ryzyko awarii witryny oraz ataków hackerskich. Hosting ma także wpływ na prędkość działania witryny.

Strategia seo będzie różnić się w zależności od specyfiki firmy, zwykle jednak obejmuje następujące elementy:

  • analiza kondycji i widoczności strony – najważniejsze informacje,
  • najważniejsze cele – opis, sposób weryfikacji, termin realizacji, 
  • optymalizacja techniczna strony – kluczowe działania, tematyka treści i termin realizacji,
  • treści, wideo, grafiki – kluczowe działania i termin realizacji,
  • link building – liczba, źródła linków i sposoby pozyskiwania linków,
  • monitoring konkurencji i wnioski,
  • analiza efektów i wnioski.

Optymalizacja strony www obejmuje wiele działań, są to między innymi dobór słów kluczowych, optymalizacja nagłówków, treści, metadanych, atrybutów ALT. Ważną rolę odgrywają również prace w obrębie struktury strony – przejrzyste menu, podział na kategorie i podkategorie, implementacja linkowania wewnętrznego.

Co oznaczają skróty SEO, SEM, PPC? Już wyjaśniamy!

  • SEO to Search Engine Optimization, czyli proces optymalizacji strony internetowej pod działanie wyszukiwarek internetowych.
  • SEM rozwiniemy jako Search Engine Marketing, a jest to marketing w wyszukiwarkach, szereg działań, których celem jest zwiększenie widoczności w internecie – w płatnych i bezpłatnych wynikach wyszukiwania.
  • PPC rozwiniemy jako Pay per click, to oznacza płatność za każde kliknięcie w reklamę.

 

Ocena strony: 5/5 - (1 głosów)
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Zapisz się do naszego Newslettera

bądź na bieżąco ze światem
marketingu internetowego!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Picture of Karina Zielińska
Karina Zielińska

Piszę, praktycznie o wszystkim. Zawsze robię z sercem i na 100%. Nawet wtedy, gdy temat jest z kosmosu i wymaga godzin researchu. Stawiam na współpracę, w której każdy jest wygrany.

Podobne publikacje

Chcesz odkryć potencjał
swojej strony?

Reklamy PPC
Strony i sklepy
Social Media
Więcej z kategorii Wiedza